Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Polaris

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:05

Hoe bedoel je?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:07

Nou als je klaar bent tel je toch je knip, wat je teveel hebt is je fooi die je opgehaald hebt.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:11

Waar zeg ik dan dat ik niet weet hoeveel fooi ik heb opgehaald? ;)
Ik zei toch net dat we op een goede avond 150 ophalen, en dat moeten delen met al het personeel dat op die dag heeft gewerkt?
Ik bedoelde met bovenstaand verhaaltje te zeggen dat er gemiddeld gezien gewoon heel weinig fooi gegeven wordt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:23

Katja schreef:
En voor een gedeelte kies je daarvoor omdat je naast het magere salaris ook nog fooien krijgt ;)

Gelukkig kennen we hier een minimumloon :+ Achter de kassa kreeg ik ook niet meer! In de horeca wordt je echt niet onderbetaald en is het onzin dat je die fooien nodig hebt. Wat ik wel smerig vind is dat er in de horeca veel mensen "zwart" werken en zij worden vaak wel onderbetaald.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:38

Kassawerk en horecawerk vind ik idd nogal een verschil.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:55

Katja schreef:
Kassawerk en horecawerk vind ik idd nogal een verschil.

Je verdient het zelfde (misschien iets afwijkend door de CAO). Van allebei wordt klantvriendelijkheid verwacht en een hele dag achter de kassa zitten is ook geen pretje. Ik liep liever de hele dag rond (servicebalie bv). Vaak rende je ook nog heen en weer omdat klanten van alles vergeten waren of iets niet wisten. Hier kreeg ik ook geen fooi was omdat ik extra vriendelijk was.. hoort gewoon bij je werk en daar krijg je loon voor! Mensen zijn verwend met bonussen en fooien.. gewoon je werk goed doen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:57

Heb je zelf in de horeca gewerkt lovely?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:58

Ik geef nooit fooi, ze krijgen gewoon hun loon net zoals iedereen. En heb zelf ook horeca ervaring en de werkdruk en klantvriendelijkheid heb je in andere jobs ook en die krijgen niks extra

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:11

Mijn ouders ronden het bedrag altijd af, maar als we ergens alleen maar een drankje drinken, krijgen ze ook echt geen fooi.

Ik ben zelf van mening dat als je er niet rond van kunt komen en het is je vaste baan, ga dan doorstuderen of zoek een andere baan. Moet ik me schuldig gaan voelen als ik in Amerika geen fooi geef, omdat ze anders niet rond kan komen? Ik ben haar baas niet, en daarom hoef ik haar ook geen loon te geven. Als je het zo slecht hebt in Amerika, verhuis dan zou ik zeggen, of zoek een andere baan.
En dat loon verplicht is, vind ik belachelijk! Wie zegt dat het fooi in Amerika naar de serveersters gaat?

Ik vind armoede in de 3de wereld veel erger. Ik ben het eens met Katiavl.

En hoe meer je werkt, hoe meer geld je verdient. Je moet ook niet verwachten dat als je maar 4 uurtjes in de week werkt, je veel verdient, voor geld moet je gewoon eenmaal hard werken, en des te meer je wilt, des te harder je zult moeten werken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:25

Vind het systeem wel een beetje krom als de serveersters van de fooi moeten leven. Maar dat is dan weer amerika. Hier in nederland geef ik ook lang niet altijd fooi en meestal is dat geen 15% in zo'n geval. Vind het wel raar dat het in amerika soms gewoon op de rekening staat vereken het dan gewoon in de prijs van de gerechten als het toch gewoon onderdeel is van de prijs.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:26

Caira schreef:
Heb je zelf in de horeca gewerkt lovely?

Al zou het van niet?
Ik heb werk waarbij ik mijn poten onder mijn kont vandaan loop, moet ook vriendelijk zijn en krijg ook geen fooi.
Het zou zomaar nog eens een behoorlijke graad erger kunnen zijn als de horeca. :=
Nu vind ik dit geen ramp, daar heb ik voor gekozen maar dan ga ik niet lopen miepen over fooi.

Ook het feit dat een serveerster dan meer gemotiveerd zou zijn om je te helpen als je fooi geeft..
Wat een onzin, je moet gewoon standaard je beste beentje voort zetten anders zoek je maar ander werk.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:42

Voor dat hongerloontje wat ik krijg, zou ik zonder fooi echt niet willen werken,
in de administratie verdien je meer, én mag je de hele dag op je kont zitten :+
Denk dat het voor veel horecapersoneel wel een vereiste is om er te blijven werken hoor.
Maar bij mij werkt het niet zo dat ik niet vriendelijk meer ben tegen mensen als ze geen fooi geven, en ik stel me altijd dankbaar op als ze zeggen "hou de rest maar".
Toch kan ik er erg van balen als ik me voor een grote groep erg heb uitgesloofd, en dat ze dan geen fooi geven.
Maar goed, ik ben zo opgevoed dat je fooi hoort te geven, dat vind ik normaal.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:04

Ik vind dat ieder dat voor zichzelf moet beslissen.
En in de horeca kom je ook mensen tegen die geen fooi geven, het is ze goed recht, want af en toe denk ik ook weleens: waar geven we eigenlijk fooi?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:32

Ik geef alleen fooi als ik een nette service heb gehad. Anders echt niet. De hoogte daarvan bepaal ik nog altijd zelf. Meestal rond ik het inderdaad naar boven af. Maar waarom eigenlijk? Zij hun salaris, ik mijn salaris. Waarom zou ik aan hun 'salaris' mee moeten betalen als dat van mij nou ook niet zo verschrikkelijk hoog is?

Maar inderdaad, Amerika mag je niet vergelijken met Nederland. En Nederland weer niet met een ander EU land, waar het soms echt ongebruikelijk is om fooi te geven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:56

Dat het in de US gebeurt vind ik vrij normaal, omdat ze daar inderdaad bar weinig verdienen, maar hier in NL is het niet noodzakelijk omdat er voor iedereen een minimumloon is. Ik geef fooi o.b.v. de service, als ik een ober tref die bijvoorbeeld absoluut niet beleefd is en de kantjes ervanaf loopt dan hoeft ie niet te rekenen op een fooi, zo simpel is het. Maar als iemand echt z'n best doet dan ben ik ook niet zuinig met de fooi, maar ik houd niet altijd vast aan de 10% norm (ik ga op een rekening van 600 euro echt geen 10% fooi geven, dat wordt me te duur). Ik heb een tijdje geleden ergens gegeten waar het eten en de bediening echt van topkwaliteit was, echt helemaal supernetjes en dat beloon ik dan ook, toen heb ik 20 euro fooi gegeven (veel meer dan de 10%).

In de horeca werken is zwaar, maar het is wel een branche waar service hoog in het vaandel hoort te staan en dat weet je als je eraan begint. Ik vind het ook niet helemaal fair dat men het van je verwacht, het hoort een beloning te zijn voor goed werkt. Als je je werkt gewoon slecht uitvoert krijg je ook geen beloning.

Die gedeelde pot vind ik ook niet altijd even eerlijk, de mensen die wel hun best doen zijn dan min of meer de dupe, die moeten hun fooi afstaan aan de anderen die geen moer uitvoeren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:37

Ik geef geen fooi :n salaris zie ik als fooi net al alle andere hardwerkende mensen hun salaris krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:40

Ik vraag me af of de mensen die roepen dat mensen geen fooi hoeven omdat ze al salaris krijgen zelf niet gewend zijn om bonussen/commissie en dat soort dingen te krijgen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:42

Katja schreef:
Ik vraag me af of de mensen die roepen dat mensen geen fooi hoeven omdat ze al salaris krijgen zelf niet gewend zijn om bonussen/commissie en dat soort dingen te krijgen?

die krijg ik ook niet :+ Ik krijg van mensen een bedankje in de zin van een glimlach of een hand. Geen bonus oid.

Edit: Nee dat lieg ik, ik krijg wel een kerstpakket!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:12

De bediening krijgt de fooi. Hoe zit het dan met de kok? en degene die er voor zorgt dat het restaurant er de volgede tip top uitziet en schoon is?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:16

Meestal moet de fooi onder het personeel verdeeld worden. In de VS is het nog wat lastiger daar moet de bediening weer fooi geven aan het andere personeel los van hun eigen inkomsten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:25

9 van de 10 keer niet onder het schoonmaakpersoneel, schoonmakers vind ik persoonlijk een zwaar ondergewaardeerd beroep!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:09

Maar schoonmakers verdienen (bij ons) wel weer een tandje meer, en die worden via een schoonmaakbedrijf ingehuurd.
Overigens doen we het grootste deel van het schoonmaken zelf.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:14

Smartie2004 schreef:
De bediening krijgt de fooi. Hoe zit het dan met de kok? en degene die er voor zorgt dat het restaurant er de volgede tip top uitziet en schoon is?

de ober die bij oprah op bezoek was, vertelde dat hij zijn fooien deels verdeeld over de bardame, anders obers enz.
enne..oprah zei niet dat 'verplicht' is, maar wel erg fijn zou zijn als iedereen dat in amerika doet, aangezien de lonen daar zo extreem laag liggen voor horeca personeel.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:34

Ik heb op vakantie in griekenland op een rekening van 24 euro (uitgebreid met ons tweetjes gegeten en gedronken :+) een keer een fooi van 6 euro gegeven omdat het eten zo enorm lekker was en de service zo goed. Na het betalen van de rekening kwam de eigenaar nog met 2 gratis drankjes aanzetten. We hebben er die week nog 3x gegeten en elke keer hebben we redelijk royaal fooi gegeven en vervolgens gratis drankjes, toetjes, geweldige service en tafels met het beste uitzicht op zee gehad _O- _O- _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:10

Smartie2004 schreef:

Die krijgt natuurlijk ook zijn gedeelte evenals de afwassers en de buffeters