Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:35

Ik vind van wel.
Als eerste moeten alle reclame's over snoepgoed al weg..
Zoveel kinderen hebben overgewicht, het is hartstikke ongezond voor ze.
Ook moet er bij de ouders eens even achter de oren worden gekrabd wat ze hun kind eigenlijk wel nie aandoen, sommige ouders geven hun kinderen uit liefde alles wat ze willen maar ondertussen worden ze met de dag dikker!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:38

Frances

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:40

haha dat is nog eens leuk sporten :P !

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:41

Nee hoor, overheid moet hier niets aan doen, de mens zelf is hier verantwoordelijk voor.

Ik ben nu ook te zwaar, lekker makkelijk om het dan op de overheid te gooien...
Uit mezelf ga ik hardlopen en probeer minder te snoepen maar toch als die bonbon me aankijkt en ik hem kan de overheid er niets aan doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:14

ik vind niet dat de overheid er direct iets aan zou moeten doen,maar ik vind wel dat gezond eten bijvoorbeeld goedkoper gemaakt zou kunnen worden tov slecht eten.

ik vraag me af hoeveel zin het heeft om voorlichting te geven aan mensen,iedereen kan toch wel bedenken dat je beter een salade kan eten ipv een vette hamburger met mayo?
je doet het vaak wel zelf,alleen is het dodelijk moeilijk er weer vanaf te komen als je dat wil.
ik ben zelf nu in 3 maanden tijd 16 kg afgevallen,en geloof me,het kost zo verschrikkelijk veel moeite.

premies omhoog gooien is onzin,er zijn zoveel mensen die slecht leven,dan kan je iedereen wel erop aan gaan spreken.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:16

Ik vind ook van wel. Wat iedereen eet dat moeten ze vooral zelf weten. Maar de overheid zou eens in de gaten moeten houden wat voor troep er allemaal verkocht wordt in supermarkten.

Daarbij zouden ze ook de prijzen voor gezond eten aantrekkelijker kunnen maken, ipv juist duurder (bij bijv. biologisch)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:53

Aan de ene kant vind ik van wel aan de andere kant vind het meer de verantwoordelijkheid van ouders en scholen.
Op scholen mag er wat mij betreft meer aandacht besteed worden aan gezond eten en bewegen/sporten.
Ouders daarintegen hebben zelf de keus in wat voor etenswaren ze in huis halen en savonds op tafel zetten.

Op scholen zie je vaak dat jongeren hun gesmeerde boterham van mams in de prullebak gooien en naar de shell of ander tankstation in de buurt van de school met een groepje patat of fricandel gaan halen tussen de middag.
Kinderen op de basisschool zijn wat dit beteft wat makkelijk te corrigeren, s morgens ontbijtje, gezonde lunch tussen de middag en savonds een gezonde hollandse warme prak op tafel....niet zeuren of zanniken gewoon opeten die aardappels en groenten anders zonder warme prak naar bed.
Tussendoor wat fruit of een snoepje/lolly daarnaast bewegen..dus met mooi weer naar buiten met vriendjes en met je lui kont van de bank af en weg met die DSI of ander computerding, dat mag wel maar alleen als het zeikt van de regen buiten.
Tenminste zo gaat dat bij ons.......misschien ben ik een ouderwedse muts maar overgewicht kennen wij niet.
Daarnaast is sporten verplicht, het liefst in teamverband voor de samenwerking, maar paardrijden mag ook maar dan wel zelf stalletje mesten anders krijg je nooit spierballen, hihi.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:37

Nee.

Het gaat de overheid geen zak aan hoe ik beweeg en wat ik eet. Als iemand overgewicht heeft is dat zijn of haar eigenzaak. Alsof het de overheid echt wat uit maakt hoe slecht iemands gezondheid wel niet is. Bovendien vind ik het in vele gevallen je eigen schuld als je overgewicht hebt (uitzonderingen daargelaten). De enige die daar wat aan kan doen ben je zelf. Eet gezond en sport meer en blijf gewoon van de rotzooi af. Klaar.
Zelfde geld voor roken en drinken. Het zal hun een zorg zijn wat ik met mijn leven doe, dat bepaal ik nog altijd zelf. Als ik wil roken, kijk ik echt niet naar wat op zo'n pakje staat. Als ik wil drinken overtreed ik de wet door iemand anders drank te laten halen, wat niet wil zeggen dat ik drink of rook! ;)

Het is je eigen probleem en voor verandering ben je zelf degene die er wat aan zal moeten doen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:48

Limitless schreef:
Het is je eigen probleem en voor verandering ben je zelf degene die er wat aan zal moeten doen.

Maar het kan ook een probleem van de samenleving worden! Als je operaties en chemokuren krijgt omdat je rookt kost dat vele malen meer dan je in al die jaren hebt betaald aan verzekeringsgeld, als je op je 40e niet meer kan functioneren op je werk omdat je korsakov hebt kost dat veel geld, als je zo verslaafd bent aan drugs dat je overvallen gaat plegen om je verslaving te bekostigen kost dit veel geld, en als je veel gezondsheidsproblemen krijgt omdat je last hebt van overgewicht (en dan bedoel ik niet gelijk een bmi van 28, maar een stuk hoger) kost dit de samenleving ook veel geld... en als het de samenleving veel geld kost is het niet meer een individueel probleem.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:55

Dan moet daar geen geld aan uitgegeven worden en moet iedereen dat maar zelf betalen ;) Had hij of zij maar niet aan de drugs moeten gaan of moeten gaan roken.
Bij overgewicht is dat een ander verhaal als je er echt niks aan kunt doen, zoals bijv een trage schildklier o.i.d. Maar verder vind ik dat je het dan ook zelf moet betalen.

Ik denk dat ik gewoon te makkelijk denk over dit soort dingen. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:12

Ik denk dat de overheid er weinig aan kan doen.

Aan de prijzen zitten, daar ben ik érg tegen. We betalen al genoeg belasting! (goedkoper wordt het echt niet!)

Verder ben ik er van overtuigd dat overgewicht vaak door een probleem tussen de oren komt. (leeg of rot-gevoel een reden om te eten)

Wat de overheid (-gemeenten-) wel kan doen naar mijn idee - is het zorgen voor voldoende sportmogelijkheden zowel verenigingen als gratis voetbalveltjes etc, imo ook belangrijk tegen hangjeught.
Vind dat er nu veel nieuw-bouwwijken worden gebouwd zonder voldoende fatsoenlijke mogelijkheden tot recreatie voor kinderen en jeught.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:13

Vrouw belt 112 omdat haar man een hartaanval krijgt. Telefoniste: en hoeveel weegt uw man en hoe lang is hij?
Vrouw: 110 kilo
Telefoniste: en heeft hij last van een trage schildklier?
Vrouw: Nee, hij is normaal erg gezond.
Telefoniste: Sorry, dan kan ik geen ambulance naar u toe sturen, het is is zijn eigen schuld dat hij te dik is en een hartaanval krijgt, het kost te veel geld. Tenzij u nu via internetbankieren alvast 3000 euro stort!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:58

Dit krijg je als de overheid zich overal mee gaat bemoeien:

Telefoniste : "Pizza Hut, goede morgen."

Klant: "Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen."

Telefoniste: "Mag ik uw Rijksregisternummer, meneer?"

Klant: "Dat is 222 0033653 52."

Telefoniste : "Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat
256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij
Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit welke locatie belt U
ons?"

Klant : "Euh.... ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over mij?"

Telefoniste: "Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer."

Klant: (zucht diep) "Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella
en..."

Telefoniste: "Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer."

Klant: "Hoezo?"

Telefoniste: "U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u
hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de
gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen.
Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan."

Klant: "Oei! Wat raadt u mij dan aan?"

Telefoniste: "Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U
zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden."

Klant: " Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?"

Telefoniste: "Uw vrouw heeft onlangs het boek "Lekkere recepten met soja
"in de lokale bibliotheek geleend".

Klant: "Okee... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw."

Telefoniste: "Goed. Dat kost samen dertig euro."

Klant: "Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is...."

Telefoniste:"Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al
overschreden. U zult cash moeten betalen."

Klant: " Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger
arriveert."

Telefoniste: "Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw
bankrekening."

Klant (boos): " Dat is uw zaak niet! Stuur die pizzas en ik zorg wel dat
ik het geld heb. Hoelang duurt het"?

Telefoniste: "U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u haast,
dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's per motor
vervoeren is niet aan te raden, meneer."

Klant (getergd): "Hoe weet u dat ik een motor heb??"

Telefoniste: "Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer
hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw
motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt."

Klant: "@#%/$@&?#!"

Telefoniste:"Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al
eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een
tweede aanklacht zou niet best zijn."

Klant: (Sprakeloos)

Telefoniste: "Nog iets anders, meneer?"

Klant: "Nee... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter
Cola te leveren zoals in uw folder staat."

Telefoniste: "Sorry, meneer, een uitsluitingsclausule in onze vergunning
verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te
geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet u
natuurlijk wel betalen, maar..."

Klant: hangt op.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:00

Nee :)
Ik vind dat de overheid er niks mee te maken heeft.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:07

Als de overheid iets doet tegen overgewicht wil dat nog niet zeggen dat de overheid zich met het individuele koopgedrag bemoeit! Wel kunnen ze de belasting op bijvoorbeeld groente en fruit verlagen, en de ongezondere dingen zwaarder belasten.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:11

Jep, als mensen niet voor hun eigen gezondheid kunnen zorgen zal een ander dat moeten doen (voor hun eigen bestwil). Daarbij scheelt het de overheid ook veel geld in de gezondheidszorg en alles wat daar omheen hangt.

Van mij mogen ze wel hogere accijnzen zetten op ongezond eten, frisdrank etc. etc. Dan denken mensen misschien 2x na voordat ze hun karretje volgooien met ongezonde troep. En waar mogelijk mag de belasting op gezond eten dan ook wel lager.

En kinderen moeten inderdaad eens van hun luie reet afkomen en buiten gaan spelen. Geef dat kind toch een springtouw en skeelers voor z'n verjaardag, in plaats van één of ander schietspel (wat overigens ook niet goed is voor de ontwikkeling). Ligt allemaal in de handen van de ouders.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:11

cissie schreef:
Aan de ene kant vind ik van wel aan de andere kant vind het meer de verantwoordelijkheid van ouders en scholen.
Op scholen mag er wat mij betreft meer aandacht besteed worden aan gezond eten en bewegen/sporten.
Ouders daarintegen hebben zelf de keus in wat voor etenswaren ze in huis halen en savonds op tafel zetten.

Op scholen zie je vaak dat jongeren hun gesmeerde boterham van mams in de prullebak gooien en naar de shell of ander tankstation in de buurt van de school met een groepje patat of fricandel gaan halen tussen de middag.
Kinderen op de basisschool zijn wat dit beteft wat makkelijk te corrigeren, s morgens ontbijtje, gezonde lunch tussen de middag en savonds een gezonde hollandse warme prak op tafel....niet zeuren of zanniken gewoon opeten die aardappels en groenten anders zonder warme prak naar bed.
Tussendoor wat fruit of een snoepje/lolly daarnaast bewegen..dus met mooi weer naar buiten met vriendjes en met je lui kont van de bank af en weg met die DSI of ander computerding, dat mag wel maar alleen als het zeikt van de regen buiten.
Tenminste zo gaat dat bij ons.......misschien ben ik een ouderwedse muts maar overgewicht kennen wij niet.
Daarnaast is sporten verplicht, het liefst in teamverband voor de samenwerking, maar paardrijden mag ook maar dan wel zelf stalletje mesten anders krijg je nooit spierballen, hihi.

Hier ben ik het wel mee eens, als het gaat over overgewicht door ongezond eten en niet door medische reden.
Ik schrik er toch ook van hoeveel kinderen er tegenwoordig kampen met overgewicht.

Ik mocht vroenger van mijn moeder wel eens een snoepje, maar dat was eerder uitzondering dan regelmaat. Tegenwoordig hoor ik toch
vaak dat kinderen met een berg snoep maar voor de tv worden gezet. En dat ligt toch echt aan de ouders, en niet aan de overheid.

De overheid kan dan wel aan campagnes doen over gezond eten, bewegen en heel de handel, maar ik twijfel eraan of dat ook echt gaat helpen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:12

Dit is eigen verantwoording vind ik. Waar moet het dan ophouden? (goed voorbeeld Lalidan) Wel vind ik dat men op school meer aandacht mag schenken aan een gezond leefpartroon, en gezonde voeding.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:31

Henkjan schreef:
Dit is eigen verantwoording vind ik. Waar moet het dan ophouden? (goed voorbeeld Lalidan) Wel vind ik dat men op school meer aandacht mag schenken aan een gezond leefpartroon, en gezonde voeding.

Pardon? Wat dacht je van ouders??

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:58

Marjoow schreef:
Maar dit kost vaak heel veel geld, en dat kunnen de meesten niet betalen!
dieetiste de eerste 4 x krijg je zowiezo vergoed dus dat is geen excuus iedereen heeft een basis verzekering.
Ik ben het er niet mee eens, sterker nog ik vind het soms te gek voor woorden hoe er geregeaart wordt op mensen die overgewicht of ondergewicht hebben. Mensen horen elkaar gewoon te accepteren en houd je lekker bezig met je eigen lichaam en als een ander zich prettig voelt met overgewicht in welke mate dan ook is dat prima jij hebt er geen last van.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:04

_O- Lalidan. Big Brother (lees; de overheid) is watching you.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:06

Nee Lalidan dat gesprek gaat dan zo..

Telefoniste : "Pizza Hut, goede avond."
Klant: "Goede avond, ik wil een paar pizza's bestellen."
Telefoniste : "dat kan welke wil U bestellen?"
Klant:" Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en paprika en 1 pizza hawai
Telefoniste:"prima, dat wordt dan 100,-"
Klant:"zó veel?"
Telefoniste:"ja, helaas de belastingen zijn omhoog gegaan... "
Klant:" laat dan maar DAN MAAK IK ZE ZELF WEL :)* "

Dus het probleem los je echt niet op!
Ook met een zak aardappels kun je friet maken en als je slim bent, maak je vooraf lekker veel voor in de vriezer en kun je héél de week friet eten ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 03:57

Ik denk dat een belasting op ongezond eten weinig uit gaat halen, het goed bereikbaar maken van gezond voedsel is wel een haalbare kaart (als men tenminste echt wil). Liep vanmiddag in de stad rond, op zoek naar iets eetbaars zonder meteen een caloriebom naar binnen te werken, bleek een praktisch onmogelijke opgave. Tenminste, als je binnen een bepaald budget zoekt. De kroketten, friet, frikadellen en hamburgers zijn voor 1 tot 2 Euro wel verkrijgbaar, een (fruit) salade niet. Zelfs niet in een ieniemienieportie. Zit je al snel aan de 4 tot 5 Euro of zelfs nog meer! Als het al verkrijgbaar is tenminste.

Van mij mogen vette happen betaalbaar blijven, een vette hap op z'n tijd is best lekker en af en toe niet eens ongezond. Er zou echter wel een betaalbaar alternatief tegenover mogen staan dat even makkelijk verkrijgbaar is. Dus zonder dat je specifiek op zoek moet naar bepaalde tenten waar ze wel betaalbare gezonde hap hebben. Die zijn immers een zeldzaamheid.

Ik denk dan ook dat als gezond voedsel net zo algemeen verkrijgbaar is als vette hap, tegen vergelijkbare kosten, dat al enorm uit zal maken. Verder blijft het natuurlijk iedereen z'n eigen keuze. Mijn vriend weigert een salade te eten als ie ook een grote friet met extra vette mayo kan halen, zelfs als de salade goedkoper zou zijn. Ik zou dan meestal zonder aarzelen kiezen voor de salade.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 04:08

Neen, mensen staan zelf in voor wat ze in hun mond steken. Mensen die door medische fouten aan overgewicht lijden krijgen daar volgens mij al schadevergoeding voor. Iig de persoon die ik ken die dat had heeft daarvoor een schadevergoeding en een operatie gekregen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:04

het blijft nog altijd je eigen keus wat je wel(of niet)in je mond stopt,ik denk alleen wel dat als ze gezonde dingen voordeliger maken mensen daar wel eerder voor zullen kiezen.

niet alle mensen natuurlijk,zoals mick haar vriend beschrijft.

enne,de dietiste wordt 4 uur consult per kalenderjaar vergoed.
dat valt tegen,is niet zo gek veel.
maargoed,beter dan niks uiteraard.
maar ik denk dat je er best wel mensen mee bereikt als je gezond en goed eten goedkoper maakt.