2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:55

ManonR_ schreef:
Liezel1 schreef:
Jan Kees de Jager
academische studie
- business administration, Universiteit Nijenrode
- bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit Rotterdam (cum laude)
- sociologische economie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- rechten, Erasmus Universiteit Rotterdam
Nyenrode krijg je sowieso geen stufi voor, dat is particulier.

Dan hou je er nog 3 over ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:56

idd en ze maken zich toch al zorgen over dat jongeren zoveel schulden hebben?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:56

Citaat:
Waar moet dat geld vandaan komen? Leuk dit, maar volgens mij zien jullie niet dat dit allemaal van ONS belastinggeld wordt betaald en ik zie het echt niet zitten om te betalen voor mensen die 'het wel leuk vinden om nog een andere studie te doen'

Van óns belastinggeld (tevens ook netjes afgestaan door studenten zelf ;) ) worden voorlopig ook genoeg uitkeringen betaald :) En als ons belastinggeld straks niet meer uitgegeven wordt aan 2e studies van mensen, gaat het ongetwijfeld heel hard ergens anders naar toe en komt heus terug bij de belastingbetaler...

Ik vind het huidige systeem prima; 4 jaar studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs en een 2e studie daarna gewoon tegen betaling van het normale collegegeld :j

Overigens wordt hier door soms gedaan alsof 'lekker studeren' een soort bezigheidstherapie is om maar zo lang mogelijk van de overheid te profiteren en niet aan de slag te hoeven. Voorlopig ben ik met mijn vetpot van €93 stufi nog altijd afhankelijk van mijn ouders die mijn studie, zorgverzekering en kost en inwoning verzorgen, aangevuld door mijn eigen minimale salaris dat ik verdien in de uurtjes die ik niet in m'n studie steek :) En dan heb ik nog de mazzel dat ik stufi krijg en ouders heb die bijspringen, voor studenten die alles zelf moeten bekostigen is 'lekker studeren' vaak kromliggen en heel hard werken. Wanneer zij dan bewust kiezen voor nóg een studie, kan ik daar alleen maar respect voor opbrengen :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 18:10

Vanillia schreef:
Ik vind het al erg schappelijk dat de overheid 1 volledige opleiding vergoed. Zodra je 1 volledige opleiding hebt voltooid heb je genoeg bagage om een baan te vinden, hiervoor heb je echt geen 2e studie nodig. Waar moet dat geld vandaan komen? Leuk dit, maar volgens mij zien jullie niet dat dit allemaal van ONS belastinggeld wordt betaald en ik zie het echt niet zitten om te betalen voor mensen die 'het wel leuk vinden om nog een andere studie te doen' :n Mij zul je dus ook echt niet zien protesteren :n

Van alleen studiefinanciering kun je echt niet je complete opleiding betalen. Ik vind jouw opmerking ook behoorlijk kort door de bocht.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:17

nixx schreef:
Vanillia schreef:
Ik vind het al erg schappelijk dat de overheid 1 volledige opleiding vergoed. Zodra je 1 volledige opleiding hebt voltooid heb je genoeg bagage om een baan te vinden, hiervoor heb je echt geen 2e studie nodig. Waar moet dat geld vandaan komen? Leuk dit, maar volgens mij zien jullie niet dat dit allemaal van ONS belastinggeld wordt betaald en ik zie het echt niet zitten om te betalen voor mensen die 'het wel leuk vinden om nog een andere studie te doen' :n Mij zul je dus ook echt niet zien protesteren :n

Van alleen studiefinanciering kun je echt niet je complete opleiding betalen. Ik vind jouw opmerking ook behoorlijk kort door de bocht.

Ik ga met je mee Nixx.
Waar komt dit geld vandaan?
Nou, misschien omdat ik later ook meer belasting ga betalen als ik meer verdien door een hoge studie? :)*
Vooral het stukje "ONS belastinggeld" schiet me daardoor compleet in het verkeerde keelgat.
Een student met een goede opleiding heeft later mee toekomst op de arbeidsmarkt. Verdient meer geld. Betaald
meer belasting.

Genoeg ervaring om een vaste baan te vinden, ja inderdaad. Maar met je havo kun je ook een vast baan vinden.
Alleen of de maatschappij zoveel kassierers nodig heeft vraag ik me hard af ...
Studies zijn er niet voor niks ... het grootste deel van de studies is er omdat er vraag is naar mensen met een diploma in die studie!
Zonder die mensen worden die banen ook niet uitgevoerd. En dan is het ook weer niet goed.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:20

Dus, als ik het goed begrijp, willen 'ze' geen geld extra uitgeven aan jonge professionals (MBOers krijgen de kans niet eens om op een 'redelijk ( :o )' niveau te komen..), maar gaan ze het geld wat ze daarom besparen, uitgeven aan uitkeringen.

Want ja, zóveel werk is er momenteel niet hoor. :') Dan is het alleen maar erg verstandig om door te studeren, meer kennis te vergaren en straks 'voor het land' aan het werk te gaan. De economie wordt niet voor niks beter. Als jonge mensen niet eens mogen leren hoe het allemaal moet, hoe moeten ze het dan later gaan doen? :=

Wordt een zooitje, als ik het zo hoor. Veel werkloze mensen, die met hun MBO-niveau misschien geen baan kunnen krijgen, én geen extra studie kunnen doen!
Fijn! Allemaal 'nutteloze' mensen! :D (Niet dat MBO-ers meteen zijn opgeschreven als 'werkloos' hoor, zijn genoeg functies waar MBOers voor gevraagd worden en die zijn echt niet 'minder' dan HBO/WOers, maar toch)

En de mensen die hier roepen dat studenten vast allemaal luie mensen zijn die profiteren van 'hun' belastinggeld en niks doen, kan ik alleen maar om lachen. :')

Equidea

Re: 2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:22

hoe zit dat nu met het bevriezen van de ib groep in 2011 en 2012?
Dan moet ik kiezen tussen mijn studie en eten/wonen :?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:29

Ja, het plan is om twee jaar de stufie te bevriezen. Ik ben vandaag naar de protesten geweest, maar het stelde niet zoveel voor. Ik denk niet dat politici hierdoor gaan luisteren.

Ik denk dat veel mensen hier nogsteeds het idee heben dat je een tweede studie zomaar voor de lol doet, omdat je met studie 1 ook wel een baan kan vinden. Maar daar gaat het niet om! Tuurlijk kan ik met mijn studie een baan vinden, maar ik wil meer! IK wil mezelf ontwikkelen, meer leren, meer kunnen betekenen in de toekomst.

En het argument dat onze 2e studies van ons belastinggeld betaald worden en daarom de gesubsidieerde collegegelden moeten afgeschaft worden, vind ik echt totale onzin. Als dit debat er niet was geweest had er geen haan naar gekraait, maar nu is het ineens een probleem. Als je je hierover druk maakt, zoek dat uit waar ons belastinggeld heengaat, want er zullen ongetwijfeld posten zijn die veel minder nut hebben dan onderwijs, maar die wel onnodig veel geld krijgen. Dan heb je toch liever dat je geld wordt geinvesteerd in de toekomst van je land, dan in oorlogen of ontwikkelingshulp die nergens toe leiden?

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:36

Ik denk dat het de bedoeling is dat veel meer mensen aan de deeltijd bachelor gaan!
Zo doe je werkervaring op en haal je een papiertje!

Ik heb zelf ook deeltijd (duaal) gestudeerd en dat is me prima bevallen. 32 uur werken en 1 dag naar school.
Is vast niet voor elke studie mogelijk maar wel voor veel studies.

Trouwens naast studiefinanciering zijn er ook andere mogelijkheden om je studie deels van het rijk vergoed te krijgen.
Je kunt als je geen stufi krijg ongeveer 2/3 van de kosten van de belasting aftrekken. Dan moet je er wel bij werken anders valt er ook weer niks af te trekken maar het is mogelijk hoor!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:16

Lekker spannend dat de studiefinanciering bevroren word, veel salarissen worden ook bevroren en die mensen komen ook gewoon rond en hoeven niet te kiezen tussen eten/wonen/whatever.. als ze meer geld nodig hebben gaan ze werken, want zo gaat het nou eenmaal.

KimDai schreef:
Ik denk dat het de bedoeling is dat veel meer mensen aan de deeltijd bachelor gaan!
Zo doe je werkervaring op en haal je een papiertje!

Ik heb zelf ook deeltijd (duaal) gestudeerd en dat is me prima bevallen. 32 uur werken en 1 dag naar school.
Is vast niet voor elke studie mogelijk maar wel voor veel studies.
Dat is ook een goede oplossing als je een extra studie wil doen die straks niet meer betaald wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:28

ja, maar als deeltijd studeren per jaar net zo duur wordt als voltijd studeren, terwijl je er minder lesuren voor terug krijgt, dan vind ik dat niet eerlijk. Als jij iemand inhuurt om je les te geven ga je diegene toch niet voor 8 uur per week hetzelfde betalen als iemand anders die diegene inhuurt voor 24 uur per week? Dat is ook niet marktconform. en aangezien de overheid een monypoly heeft voor het erkennen van opleidingen, is er ook geen vrije markt voor officiele diploma's. Misschien dan in de toekomst maar naar het buitenland om daar te werken en te studeren? Hoe gaat het in Belgie? Of in Groot Brittanie, of in Duitsland? Allemaal EU landen, dus dat moet geen probleem zijn... Gaan we emigreren vanwege studiefaciliteiten... Uittocht van hoger opgeleiden die meer willen dan 1 studie...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:30

Haha ja, mits je je studie duaal kan volgen! Bij hoeveel studies kan dat? Bij de mijne niet hoor,...

Stufie bevroren betekend niet dat je bedrag niet verhoogt wordt, maar dat je niks meer krijgt. En ik heb naast mijn studie echt niet genoeg tijd om het verlies aan stufie bij te verdienen. Ik heb zelfs verzorgpaarden afgezegd omdat ik zoveel tijd kwijt ben aan studeren.

Enne,....werken om je tweede studie te bekostigen lukt echt niet als je hem niet duaal kunt doen. In het slechtste geval moet je 15.000 euro per jaar neerleggen, dat krijg je met een bijbaan niet rond.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:32

joyce B schreef:
ja, maar als deeltijd studeren per jaar net zo duur wordt als voltijd studeren, terwijl je er minder lesuren voor terug krijgt, dan vind ik dat niet eerlijk. Als jij iemand inhuurt om je les te geven ga je diegene toch niet voor 8 uur per week hetzelfde betalen als iemand anders die diegene inhuurt voor 24 uur per week?
Stufie bevroren betekend niet dat je bedrag niet verhoogt wordt, maar dat je niks meer krijgt.[/quote]Dat is niet waar. Hij wordt alleen 2 jaar lang op hetzelfde peil gehouden, net zoals veel salarissen van mensen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:32

Stufie, wat/hoeveel houd dat in? Ik ken het begrip niet echt (België), is dat zoiets als een beurs ofzo?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:36

Oh verdwijnt hij niet? Dat maakten wij er vandaag uit op. Ik hoop het, ik krijg nu zowizo geen stufie meer, maar voor de mensen die er wel nog recht op hadden, lijkt het me heel erg oliebol.

Stufie = studiefinanciering, een maandelijks bedrag wat je van de overheid krijgt om je te helpen met je studie te betalen. Als je binnen een bepaalde tijd afstudeerd, hoef je het niet terug te betalen aan de overheid.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:42

En krijgt iedereen dat? Hebben jullie nog veel extra kosten behalve inschrijfgeld en boeken?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:53

Stufie krijg je als je 18 bent en een MBO-opleiding doet, als je een HBO/WO opleiding doet krijg je het al eerder. In principe krijg je het 4 jaar lang en is het (als je nog bij je ouders woont) €93. Dat bedrag kan hoger worden als je ouders minder verdienen, of als je op jezelf woont.
Voorwaarde is wel dat je een diploma binnen 10 jaar haalt, anders moet je alles terugbetalen. Als je binnen 10 jaar een diploma haalt, heb je dus 4 jaar, €93 per maand 'cadeau' gekregen..

Een (HBO)studie kost alleen al ongeveer €250,- per maand, als je de boeken en andere materiaalkosten erbij rekent. Ernaast werken is dus zeker geboden, of je moet een rijke pappie en mammie hebben die elke maand €150,- over hebben. De mijne helaas niet. :D

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:01

Hmm ik doe een studie van 6 jaar, krijg ik nu ook maar 4 jaar studiefinanciering dan? :?
En hoe zit 't dan met je OV-kaart?
Bevriezen is volgens mij gewoon dat 't niet verhoogd wordt volgend jaar, lijkt me niet dat je opeens helemaal niks meer krijgt ;)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:24

Als ze subsidie voor een tweede studie afzeggen, hoef je niet raar op te kijken als ze de stufie stopzetten.

Ik heb niet zoveel kosten naast het inschrijfgeld, ongeveer 300 euro per jaar voor boeken, en ongeveer 1000 euro voor fieldschool. Dat lijkt niet zo veel naast 15.000 euro collegegeld.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:30

Renskeeee schreef:
Hmm ik doe een studie van 6 jaar, krijg ik nu ook maar 4 jaar studiefinanciering dan? :?
En hoe zit 't dan met je OV-kaart?
Bevriezen is volgens mij gewoon dat 't niet verhoogd wordt volgend jaar, lijkt me niet dat je opeens helemaal niks meer krijgt ;)

Hehe, ja, da's 'jammer', die laatste 2 jaar zul je zelf moeten betalen. Je studie, en je reizen. :j Ik heb op mijn 16e een verkeerde studiekeuze gemaakt, dacht dat ik juf wilde worden tot mijn 67e, maar werd hem toch niet. Nu ik een studie heb gevonden die wél bij me past, moet ik het laatste jaar ook zelf betalen. heb het er zeker voor over, maar jammer is het wel.. Wordt hard werken dan, dat jaar..

Denk inderdaad niet dat ze het kunnen maken om stufie helemaal stop te zetten voor twee jaar lang. :D Gaat 'm nie worden nie, want dan zijn er nóg meer mensen die niet voor een vervolgopleiding/studie gaan. Allemaal HAVOertjes achter de kassa, inderdaad. :=

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:32

Hier is het heel normaal dat je ouders alle kosten betalen in je opleiding (die uiteraard wel wat lager liggen). Lenen als student bestaat hier niet (of amper)...
Ik snap niks van heel jullie systeem :+ .

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:36

IK lees nu op de site van mijn uni dat mensen van buiten de EU zo'n 5000 euro collegegeld moeten betalen. Als dit het bedrag zou worden voor mij, zou dit onwijs meevallen, maar ik ga uit van het dubbele, en blijf meeprotesteren voor de anderen.

Ben ik de enigste die flink aan het panieken is?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:38

Hihi, nee juniper, ik zie mijn mooi geplande universitaire studie ook al in rook opgaan. Wilde eigenlijk mijn HBO afmaken en dan naar de uni, maargoed, als ze dat liever hebben, ga ik met mijn propedeuse wel gelijk door. Hoef ik niet zo'n achterlijke prijs te betalen. :=

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:45

Zou dat niet als een tweede studie tellen? Ik hoop het niet voor je!

Ik ben nu net een paar weken met mijn 2e studie bezig, de studie waarvan ik ltijd al droomde, maar die ik dankzij de havo niet meteen kon doen. Maar als het zo doorgaat en ik 10.000 euro neer moet tellen, ga ik mooi naar het buitenland. Archeoloog word ik, met of zonder de hulp van Plasterk.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:53

Huh maar het is toch belachelijk dat je een studie doet die langer duurt dan 4 jaar (en dat zijn er heel veel, niet alleen diergeneeskunde wat ik doe) en dat je dan de rest zelf moet betalen?! Waar staat dat dan, ik kan het ook nergens vinden? Zou wel heel oneerlijk zijn, dan kan straks niemand meer dierenarts oid worden...