Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:35

katiavl schreef:
Ik heb ook neergeschreven wat er gebeurt, maar daar reageer je helaas niet op en kies je een horen zeggen verhaal over een echt verhaal. Maar dit bevestigd dan ook je stelling :)

Ik ben natuurlijk ook gewoon retenieuwsgierig en wil graag weten wat er allemaal gebeurt :D . Ik heb jouw verhalen ook gelezen, maar het feit dat je vantevoren niet weet of het wel of niet leuk gaat worden (en ik hou niet van NIET leuk ;) ), weerhoudt mij er van om te zeggen dat ontgroeningen goed zijn.
Er gebeuren te veel verkeerde dingen, ook al heb jij dan een goede ontgroening meegemaakt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:39

Ooh dat moet je mij niet zeggen hoor, geen haar aan mijn hoofd denkt eraan om bij sommige clubs te gaan. En snap ook niet goed waarom iemand daarbij wilt gaan.

Ik heb niets voor niets een kleine rustige grotendeels vrouwenclub gekozen.

Dingen zoals pispaal (dat je moet strippen en dan urinere mannen tegen je) schaamhaar opeten, enz vind ik er ook over gaan, en ook al is dat zo bekend dat bepaalde clubs zoiets doen, en dan zijn dat nog de zachte dingen zijn ze nog heel populair. Ik snap dat ook niet :)

En daar gebeuren de dingen denk ik, als je start met zo een grens om te stoppen serieus hoog
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-09-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:41

Het lijkt wel hoe hoger opgeleid hoe meer er wordt gezopen en hoe idioter de ontgroeningen zijn.

Ik ben niet tegen ontgroening dat moet je zelf weten. Maar dat mensen zulke sadistische ontgroeningen bedenken en daarna toepassen gaat me een beetje te ver.

Een week zonder eten alleen een badkuip met een bloemkool en wat wortels dat op soep moet lijken. Nou dan denk ik dat bedenker en degene die dit vrijwillig wil ondergaan lichtelijk gestoord zijn.

Ehona

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:48

Ik ben absoluut niet tegen ontgroening, je kiest er namelijk toch zelf voor! Het is niet dat 1stejaars worden gedwongen om er aan mee te doen, dat is volledig hun eigen keuze. Sommige opdrachten gaan zeker te ver, maar nogmaals; daar kiest iedereen helemaal zelf voor.

Ik ben dit jaar ook 1stejaars en mij interesseert het dus allemaal niets. Ik ben lid van de studievereniging Psychologie en volgend weekend gaan we met z'n allen op kamp. Ik weet niet wat daar allemaal gaat gebeuren, maar het kamp vindt plaats in Nederland en als ik het niet leuk vind, ga ik gewoon naar huis. Ik ben geen lid van studentenverenigingen, deels vanwege die ontgroeningen maar ook vanwege alle verplichte feestjes waar ik geen zin in heb. Ik doe gewoon mijn eigen ding.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:48

seren schreef:
Een week zonder eten alleen een badkuip met een bloemkool en wat wortels dat op soep moet lijken. Nou dan denk ik dat bedenker en degene die dit vrijwillig wil ondergaan lichtelijk gestoord zijn.

katiavl schreef:
Dingen zoals pispaal (dat je moet strippen en dan urinere mannen tegen je) schaamhaar opeten, enz vind ik er ook over gaan, en ook al is dat zo bekend dat bepaalde clubs zoiets doen, en dan zijn dat nog de zachte dingen zijn ze nog heel populair. Ik snap dat ook niet :)

Kijk, dat bedoel ik en het gebeurt dus kennelijk nog steeds. Dat is toch niet normaal? En dan is het geweldig dat je kunt kiezen voor een 'zachte' manier, maar dan nog...ik vind dit echt heel vreemd hoor....studenten die hieraan meedoen, moeten in mijn ogen tegen zichzelf beschermd worden.
Ik vind trouwens ook dat de bedenkers hiervan een rare kronkel hebben....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:54

Diablo schreef:
Moet je persé iets meegemaakt hebben om er een mening over te mogen vormen?

Nou wel om het goed in beeld te krijgen.

Daarbij verschillen ontgroeningen per studentenvereniging en per stad ook nog eens. De dingen die jij noemt heeft bij mijn weten niemand hoeven doen. Ik ken hier mensen van verschillende verenigingen, zo absurt wordt het echt niet gedaan. Dat zijn vaak verhalen die vooral door niet-ontgroeners aangedikt en rond verteld worden.

Als ik mijn leven over mocht doen dan zou ik direct weer lid gaan worden :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:58

LuvdaTossa schreef:
Diablo schreef:

Nou wel om het goed in beeld te krijgen.

Daarbij verschillen ontgroeningen per studentenvereniging en per stad ook nog eens. De dingen die jij noemt heeft bij mijn weten niemand hoeven doen. Ik ken hier mensen van verschillende verenigingen, zo absurt wordt het echt niet gedaan. Dat zijn vaak verhalen die vooral door niet-ontgroeners aangedikt en rond verteld worden.

Als ik mijn leven over mocht doen dan zou ik direct weer lid gaan worden :j

Wat een onzin zeg. Ik heb ook nog nooit een dier mishandeld, moet ik dat ook doen om er een beeld over te kunnen vormen?

Die verhalen die ik daarnet gequote heb, komen van Katiavl en Seren, dus heb ik niet van horen zeggen. Jij daarentegen hebt wel van horen zeggen dat het zo absurd niet gedaan wordt.
Bovendien zijn er al verschillende (ernstige) incidenten geweest, die zijn echt niet aangedikt en rond verteld.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:04

Ik heb het niet van horen en zeggen. Zelf meegemaakt en ervaringen van ouderejaars, vrienden en vriendinnen.

Van mijn eigen ontgroening hoorde ik ook de wildste verhalen op een gegeven moment, maar ik was er zelf bij geweest en zo was het absoluut niet gegaan.

Inmiddels zijn er zoveel regels rondom ontgroeningen dat je welzijn wel gewaarborgt wordt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:06

En tóch moet er kennelijk nog schaamhaar gegeten worden, kan er ontlasting in je haar gesmeerd worden, kan er tegen je aan geplast worden....ik vind dat echt raar hoor. Als je dat soort dingen verzint (en toelaat) is er iets niet goed met je, naar mijn idee.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:35

Diablo schreef:

Ehm, ja dat lijkt me wel verstandig, wil je een mening geven die echt ergens op gebaseerd is. Je mag natuurlijk altijd je mening hebben en geven, maar als je zelf niet zo goed weet waar je het over hebt, kom je niet echt geloofwaardig over. ;)

Stel; je bent al jaren met paarden bezig, en al die jaren heb je je verdiept in het paardenwelzijn en je hebt natuurlijk ook je eigen ervaringen. Dan wilt er iemand met je discussieren die alleen een paar krantenartikelen heeft gelezen en een paar verhalen heeft gehoord, die door de jaren heen erg zijn aangedikt, en die vertelt jou zo eventjes wat er allemaal fout en goed is aan de manier waarop jij met je paard bezig bent.

Daar luister je dan naar maar je kunt er verder niets mee, omdat die persoon zelf geen enkele ervaring heeft met het fenomeen paard en dus niet weet waar hij het over heeft.

Zelfde geldt voor deze discussie over de ontgroening.

Mijn quote van de vorige blz. sluit daarop aan.
Inge_ schreef:
Ik spreek mezelf niet tegen, hoor. Zal even uitleggen wat ik bedoelde.

'Vervelend' (lichtjes uitgedrukt) : De ontgroening is niet leuk. Af en toe is het echt flink afzien en is het gewoon k*t.

'Mensen denken dat het erger is dan het in werkelijkheid is' : Mensen die zelf geen ervaring hebben met ontgroeningen, komen aan met verhalen van jaren geleden, waarin mensen zijn overleden tijdens de ontgroening, of waarin mensen pis hebben moeten drinken, of waarin er over feuten heen werd gekotst of dat ze in elkaar werden geslagen enz.....

Dat soort dingen gebeuren niet meer en zijn dus niet meer relevant. Ja de ontgroening is nog steeds kl*te, maar ontgroeningen gaan niet meer op de manier zoals de mensen die niets weten van het verenigingsleven en de ontgroening denken. En toch blijven die mensen die verhalen maar rondspuien, terwijl ze geen idee hebben wat er tegenwoordig nou werkelijk gebeurt achter de schermen van zo'n vereniging. ;)

En dan nog even iets.
Inge_ schreef:
De situaties die jij hier beschrijft, komen allang niet meer voor. Echt niet. :n Zoals ik al zei, ken ik door het hele land mensen die lid zijn van een studentenvereniging, en die hebben geen van allen dit soort dingen meegemaakt. Daar zijn de verenigingen allang van afgestapt, die willen helemaal niet dit soort dingen op hun geweten hebben en willen bovendien hun subsidie niet verliezen en een slechte naam krijgen.

Bovendien blijft de ontgroening altijd vrijwillig. Als je er niet aan wilt beginnen, hoeft dat niet. Als je halverwege wilt stoppen, mag dat. Als je niet door een sloot heen wilt zwemmen, hoeft dat niet. Als je geen emmer bier over je heen wilt krijgen, hoeft dat niet.
Niemand dwingt je ergens toe, het is aan jou om te bepalen wat je grenzen zijn. Daar hameren de studentenverenigingen ook op, om je grenzen aan te geven. De vereniging draagt je op bepaalde dingen te doen, maar als die te ver gaan of te belachelijk zijn, gaan zij er zelf vanuit dat je weigert zoiets te doen. Doe je het toch, dan krijg je juist een zware preek omdat je je eigen grenzen niet kent en niet aangeeft.

ALLES wat je doet, is ten alle tijde VRIJWILLIG. Dat geldt voor alle studentenverenigingen in heel Nederland. Dat geldt dus ook voor het bier drinken, waar ook nogal wat verhalen over rondgaan. Hoeveel je drinkt, of je überhaupt drinkt hangt helemaal van jezelf af. Als je geen poep in je haar wilt, zeg je dat en dan zal het niet gebeuren. Als je geen schaamhaar wilt eten, doe je dat niet. Niemand dwingt je tot iets.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:39

Vrijwillig in de zin van.... je krijgt geen 'straf' als je het niet doet?

Ergens hiervoor werd de groepsdruk er al bij gehaald. Ik vraag me af in hoeverre iets vrijwillig is als je in een groep staat.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:46

Diablo schreef:
studenten die hieraan meedoen, moeten in mijn ogen tegen zichzelf beschermd worden.

Onzin en wel erg simpel gedacht. De studenten weten van te voren waar ze aan beginnen wanneer zij starten met de ontgroening bij de vereniging van hun eigen keuze. Natuurlijk weten zij niet tot in ieder detail de activiteiten maar zij weten waar hun ontgroening in grote lijnen op neer zal komen. Daar kiezen zij dan ook zelf voor.

Iedere student die lid is vindt het een geweldige tijd en zou er zonder twijfel opnieuw voor kiezen (incl. ontgroening). Dit zegt voldoende lijkt me. Tsja, en de meeste studenten drinken nu eenmaal vrij veel :D (overigens ook weer hun eigen keuze).

Ik vind het niet eerlijk om te zeggen dat mensen die ontgroeningen leiden of hieraan mee doen een kronkel in hun hoofd hebben of anderzijds niet goed wijs zijn. Er wordt ook niet over de niet studenten gezegd dat zij geen leven hebben o.i.d. of dat er iets mis met hen is. Iedereen maakt zijn eigen beslissingen hierin en ga elkaar hier niet op afvallen..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:48

ik vind het ook niks en zou er ook nooit aan mee doen/deelnemen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:52

Abeltje77 schreef:

Ergens hiervoor werd de groepsdruk er al bij gehaald. Ik vraag me af in hoeverre iets vrijwillig is als je in een groep staat.

Ook in een groep blijft de ontgroening vrijwillig. In hoeverre je voor jezelf opkomt, hangt ervan af hoe sterk je in je schoenen staat. De meeste mensen die bij een studentenvereniging gaan, staan vrij sterk in hun schoenen. Ook in groepsverband kun je dus prima zeggen als je het te ver vindt gaan, en dat gebeurt ook zeker. Als wat je als feut moet doen echt zo vreselijk is, zullen je jaargenoten het ermee eens zijn en zullen ze degene steunen die opstaan en ertegen in gaat. En de mensen die de ontgroening leiden, accepteren dat en respecteren je er zelfs om, als je voor jezelf opkomt. Van kronkels in het hoofd is er echt geen sprake hoor, bij die mensen. Die zijn net zo normaal als jij en ik (alhoewel ik volgens sommige mensen in dit topic niet normaal bent omdat ik een ontgroening heb gelopen, dan kan ik toch geen eergevoel en trots hebben? :+ ) .

En Sedaru, ik ga verder helemaal met jou mee. Precies wat ik ook al heb gezegd, alleen gaan de mensen die niets van ontgroening/studentenvereniging afweten nog steeds af op de aangedikte horrorverhalen ipv op de ervaringen van mensen die het zelf meegemaakt hebben. I rest my case.... :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:56

Sedaru schreef:
Iedere student die lid is vindt het een geweldige tijd en zou er zonder twijfel opnieuw voor kiezen (incl. ontgroening). Dit zegt voldoende lijkt me.

Dit zegt vooral dat de mensen die ervoor kiezen, dat vantevoren ook al deden. Ik denk dat de meeste mensen die er echt zwaar tegenop zien en die er moeite mee zouden hebben, er al niet zo gauw aan zouden beginnen. Overigens: iedere student? Nee. Ik heb er gesproken die het nou ook niet zo geweldig vonden, achteraf.

@Inge_:
Citaat:
Precies wat ik ook al heb gezegd, alleen gaan de mensen die niets van ontgroening/studentenvereniging afweten nog steeds af op de aangedikte horrorverhalen ipv op de ervaringen van mensen die het zelf meegemaakt hebben.

Ervaringen van mensen die het zelf meegemaakt hebben, die heb ik heus wel. Zoals gezegd: ik heb 8 jaar gestudeerd. En ook al heb ik zelf niet bij een studentenvereniging gezeten, dat wil niet zeggen dat ik geen mensen gesproken heb die er wel bij zaten.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:04

Blue_Eyes schreef:
Dit zegt vooral dat de mensen die ervoor kiezen, dat vantevoren ook al deden. Ik denk dat de meeste mensen die er echt zwaar tegenop zien en die er moeite mee zouden hebben, er al niet zo gauw aan zouden beginnen. Overigens: iedere student? Nee. Ik heb er gesproken die het nou ook niet zo geweldig vonden, achteraf.

Ik bedoel dat de mensen die zelf al een ontgroening hebben meegemaakt het allemaal niet zo erg vonden en meer dan de moeite waard waardoor ze het zonder twijfel over zouden doen..

In ieder geval iedere student in dit topic. En een nieuwe broek valt ook wel eens tegen :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:14

Iedere student in dit topic? Je bedoelt 'iedere student in dit topic die een ontgroening heeft gedaan', hoop ik. Want anders heb je echt niet gelezen ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:14

Inge_ schreef:
Diablo schreef:

Ehm, ja dat lijkt me wel verstandig, wil je een mening geven die echt ergens op gebaseerd is. Je mag natuurlijk altijd je mening hebben en geven, maar als je zelf niet zo goed weet waar je het over hebt, kom je niet echt geloofwaardig over. ;)

Zoals ik al eerder schreef: ik heb nog nooit een dier mishandeld of bijv. misbruikt in laboratoria (of wat voor erge dingen dan ook), mag ik daar dan ook geen mening over hebben?

Abeltje77 schreef:

Exact. Er zijn genoeg mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan en dingen doen, die ze eigenlijk helemaal niet wíllen doen. Erg toch?

Sedaru schreef:
Ik vind het niet eerlijk om te zeggen dat mensen die ontgroeningen leiden of hieraan mee doen een kronkel in hun hoofd hebben of anderzijds niet goed wijs zijn.

Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd, dat mensen die andere mensen schaamhaar willen laten eten, poep in haar van mensen willen smeren, tegen andere mensen aan willen plassen, dat díe personen een rare kronkel hebben. Vind jij het normaal dan?

Sedaru schreef:
Iedere student die lid is vindt het een geweldige tijd en zou er zonder twijfel opnieuw voor kiezen (incl. ontgroening). Dit zegt voldoende lijkt me.

Wat is er nou zo geweldig aan om bijv. naakt in Duitsland rond te lopen of om schaamhaar op te eten?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:17

Los van wie wat leuk vindt hoor, maar Inge_ ik heb er echt meer dan eens naast gestaan dat iemand eigenlijk niet wilde, en de groep overige eerstejaars daarvan zei: "Hallo, doe even mee, dan halen we punten..". Dan is vrijwillig toch wel onder invloed van de groepsdruk, lijkt me zo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:31

Nuja, ik ben ook student en 2 keer werd mij aangeboden om gedoopt te worden, 2 keer heb ik heel vriendelijk geweigerd. Ik moet er gewoon totaal niet van weten en wil het absoluut niet doen, dat een ander het wel wil doen is idd z'n goed recht.

De 'gruwelverhalen' ken ik alleen maar van de eerste doop (van de mensen dus die eraan meegedaan hebben). Mengsel van eieren, modder, slagroom, kauwgom, stront en nog wat gore dingen door je haar. Met een beetje pech kon je gelijk naar de kapper voor millimeterkapsel omdat er niets anders opzat. Verplicht gore mengsels opdrinken of minstens 3 liter chocomelk (en daar moet je dus gegarandeerd van overgeven). Schoenen uit en op blote voeten een tocht van zoveel kilometer. Kleren uit (tot op ondergoed) en 'gekeurd' worden op podium, ondertussen worden er rotte eieren, tomaten en slachtafval naar je gegooid. Daarna (nog steeds in ondergoed) in een grote bak met slachtafval en bloed springen en met je mond iets van de bodem oprapen. En dan verder nog het afblaffen en psychologisch proberen kraken. Dit zijn dus verhalen uit eerste hand over een doop van 6 jaar geleden.
Mogen de voorstanders van ontgroeningen dat dan allemaal een spelletje noemen, ik zie de humor er écht niet van in.
Ik heb al verteld over dat meisje dat het absoluut niet leuk vond en er ook huilend rondliep. Op een bepaald moment zei ze dan ook al huilend nee, waarop ze nog harder afgeblaft werd tot ze het wel deed. Iemand die ietwat stevig in z'n schoenen staat, blijft simpelweg weigeren, maar zij was helaas te onzeker om voor zichzelf te durven opkomen. Vrije wil vind ik dus héél relatief.

De andere doop (recenter) ken ik geen verhalen van, heb ze alleen al zien rondlopen in rare pakjes of ondergoed over kleren ofzo en dan allemaal knielend op de grond, midden op het plein, leve praeses scanderen. Kun je nog wel ludiek noemen, maar zelfs dat zou ik al niet willen doen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:29

Daarnaast wat ik eerder al zei: Ontgroeningen zijn heel verschillend.

Je hebt ze van het corps tot de christelijke verenigingen. Het is dus erg kort door de bocht om een aantal verhalen op alle verenigingen te betrekken. Je hebt de zwaardere KMT's en de veel lichtere KMT's, die soms meer een kamp zijn. Dus naakt schaamhaar eten :n Naakt in Duitsland rondlopen :n Hoeveel procent vaan de sjaars zou dat ooit hebben gedaan? Je hebt zat keuze in studentenverenigingen en een beetje scholier verdiept zich er wel in of kent mensen die er bij zijn en kan zo vooraf al bedenken of het een zwaardere KMT is of een lichtere.

Daarnaast ben je niet verplicht om bij een studentenvereniging gaan. Er zijn zat andere verenigingen zoals sportverenigingen en studieverenigingen. Ik snap niet dat mensen die nooit een ontgroening gelopen hebben, roepen dat het verboden moet worden en alleen maar afgaan op de ergste verhalen.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:33

Dit is voor mij de grootste reden om niet lid te worden van een studentenvereniging. Je hoort soms zulke afschuwelijke verhalen en dan ben ik direct weer genezen om bij een studentenvereniging te horen. Best jammer.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:38

Studentenvereniging Wolweze in Leeuwarden heeft sowieso geen ontgroening. Dat hebben niet alle studentenverenigingen. Dus je kunt nog best ergens lid worden zonder KMT.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:46

Ik ben er ook altijd heel erg tegen geweest, tot ik het bij een sociëteit tijdens de introductiedagen zo naar mijn had en me had ingeschreven.

Ik ben naar de verenigings introductiedagen (wordt daar geen ontgroening genoemd) gegaan met het idee in mijn hoofd dat wanneer het fysiek of mentaal te gek werd ik zou vertrekken (en hou me dan maar eens tegen :P). Ik heb een schouderblessure wat ik had aangegeven en daar is heel netjes rekening mee gehouden. Fysiek heb ik bijna niks gedaan (kan gewoon niks met mijn ene arm) en mentaal was het alles behalve zwaar (voor mij). Er is gehuild maar ik kon bij de meeste mensen niet achterhalen waarom. Achteraf kreeg ik van sommige mensen te horen dat het met de thuissituatie te maken had.

Ik heb dus allesbehalve een verschrikkelijke ontgroening gehad, ik heb gelachen en heb fysiek of mentaal helemaal geen klap gehad :D

Ik heb van andere verenigingen in dezelfde plaats verhalen gehoord ... Ik zou mij nooit zo laten vernederen of in de grond laten stampen. Ik zou nooit normaal naar een persoon kunnen kijken/laat staan er mee omgaan die zulke dingen doen leuk vind ...

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:48

LuvdaTossa schreef:
Studentenvereniging Wolweze in Leeuwarden heeft sowieso geen ontgroening. Dat hebben niet alle studentenverenigingen. Dus je kunt nog best ergens lid worden zonder KMT.

Ja in Leeuwarden hoeft het voor mij sowieso niet. Ik kom hier vandaan dus mijn sociale netwerk is groot genoeg. Mijn plan is om volgend jaar naar Leiden te gaan en omdat ik daar alleen in een nieuwe stad kom te wonen leek het me eventueel wel leuk.