Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:04

kynshiri schreef:
als dat zo is, wat is dan de dwingende noodzaak van de moslima's hier om vast te houden aan die hoofddoek?
Citaat:

heel simpel, geloof! het gaat niet om hier en daar.. overal heb je moslims met een sterk/zuivergeloof en een hypocrietgeloof.. en saudi zijn ze niet beter of slechter of strenger dan in nederland.. ik moet zeggen dat ik hier in nl meer last heb van de moslima's zonder hoofddoek dan van de moslima's met hoofddoek.. laat de jongeren zich juist maar meer in hun geloof verdiepen en laat ze iets met die kennis doen, zal al een stap in de goede richting zijn. geen criminaliteit, respect, eerlijkheid, beleefdheid, bescheidenheid, geen luiheid, geen gemakzucht, dankbaarheid, geen drugs, respect voor vrouwen, geen soa's, doel in je leven, bewustzijn... kan niet wachten tot ik kan beginnen met de opleiding islamitischgeestelijkwerker :D

Wat ik nu ga zeggen is niet aanvallend bedoeld, laat dat aub duidelijk zijn, maar: ik vraag me echt af hoe jij dan denkt over bv Turkije, een -voornamelijk islamitisch land- waar de hoofddoek verboden is op ALLE scholen? Zijn de moslims daar dan minder voor jou, omdat ze op bepaalde momenten vd dag geen hoofddoek dragen ?

En over de eigenschappen die je hier opsomt wanneer een moslim zich echt in zijn geloof verdiept: respect, beleefdheid, bescheidenheid, dankbaarheid, doel in je leven etc. vind ik ver zoek bij een 'betoging' waarin de directrice, die die mensen een kans op onderwijs wilt geven, volledig wordt afgekraakt. Tenzij natuurlijk dat het je doel in je leven is om telkens als er je iets niet zint hard beginnen slaan en schreeuwen en anderen de stuipen op het lijf te jagen .. In de school in Hoboken werd trouwens ingebroken en werden klaslokalen vernield, rechtvaardigd de Koran dat ook ??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:36

het is heel riskant om iemand wel of geen moslim te noemen. laat ik zeggen, dat oordeel is aan god, (Allahoe 'Alem hoor ik te zeggen 'God zal het weten/weet het beste'). er staan bepaalde dingen over in de Qoran, bv dat iemand geen moslim kan zijn als... of dat iemands daden niet geaccepteerd zullen worden als.. (en dat is heel ingewikkeld, denk eens aan alevieten, die bidden niet, vasten niet, doen niets, maar noemen in sommige gevallen zichzelf moslim, ik werk er met 1, vind het best moeilijk soms, maar we kunnen er goed over praten, dus dat scheelt). er staat niet dat iemand zonder hoofddoek geen moslim is. de Islam heeft 5 zuilen, als men die correct uitvoert en in de boeken, profeten, engelen, dag des oordeels etc gelooft, dan zit het in de meeste gevallen 'goed', dat is het fundament van ons geloof. de 1e zuil is het geloven in 1god en de profeet (dus zonder geloof begin je al niets. deze 1e zuil kent geen uitzonderingen, iedere moslim moet dit bezitten, in ons graf worden we hier al op beproeft) de 2e is het gebed (5x per dag bidden, dit zal het eerste zijn waar een moslim over ondervraagd word op de dag des oordeels..deze zuil kent een paar uitzonderingen, bv als men op reis is, zwanger is ed), de 3e is het vasten in de ramadan (kent al wat meer uitzonderingen.. zoals ziekenn zwangere vrouwen, ouderen etc) de 4e is de zakaat (de armenbelasting, deze zuil kent nog meer 'uitzonderingen', men moet een bep bedrag per jaar over houden en daarvan een bep aantal procent kwijt kunnen, zijn veel regeltjes, maar dus niet op iedere moslim is dit van toepassing) en de laatste zuil in de bedevaart naar mekka (deze kent nog meer uitzonderingen, als je door omstandigheden niet kan gaan is het niet erg). naast dit alles heb je ook nog de Kaba'ir, de grote zonde, zoals op nummer 1 shirk (het aanbidden van afgoden etc).. tussen al deze grote zonden staat niet letterlijk het niet dragen van een hoofddoek.. een hoofddoek heeft dus in vergelijking met andere zaken uit de islam niet zoveel teksten en oordelen, het is een kort maar krachtig onderwerp. maar daardoor niet minder verplicht. je kan in bepaalde situaties zitten waarin je niet in staat bent om bep religieuze zaken uit te oefenen. bv zuil 1 kan je altijd 'uitoefenen' dat zit gewoon in je hart.. maar nood breekt wet, als een moslim word gedwongen te zeggen dat hij niet in God gelooft, of anders word vermoord, dan is het toegestaan om dat te zeggen, want leven gaat voor dood. en alles draait om de intentie (men krijgt wat hij bedoeld) iedere daad word beoordeeld op de intentie. soms sta je voor moeilijke keuzes in het leven, we noemen dat beproevingen. en ieder mens krijgt enkel wat hij/zij aankan. dus het is aan jezelf hoe je die situatie oplost. dat is de test van het leven
ik zag eens een docu over afghanistan, een man werkte bij een drugsplantage, hij zei van 'ja maar ik ben verantwoordelijk om mijn vrouw en kinderen te voeden, en in dit dorp is geen ander werk voor mij enz enz' voor die man leek het de enige manier te zijn om zijn familie te onderhouden.. maar aan de andere kant werkt hij mee aan een verbodenproduct wat heel veel mensenlevens kapot kan maken.. kan je je voorstellen hoe moeilijk dat is? ik niet eens ben ik bang. God weet ik deze situaties het beste. wij mensen kunnen geen rekenschema beginnen. we zijn ook niet perfect, we kunnen alleen ons best doen om zo goed mogelijk te leven.

ik wil ook niemand kwetsen, maar turken zijn soms gewoon heel 'apart'. haha sorry hoor. Turken zijn van origine ook geen moslim. het zijn mongolen die de Islam werd 'opgelegd'(ons geloof kent geen dwang, maar ik was er niet bij en weet niet hoe dat in die tijd is gegaan) hedendaags snap ik ook niet zoveel van turken.. ze lijken altijd hun eigen regeltjes te volgen en veel met hun cultuur te vermengen. niet iedereen hoor. veel turkse meisjes dragen ook zo'n bijenkort op hun hoofd. met felle glimmende stoffen, zo'n hele dikke bult. in de Islam staat iets over vrouwen met kamelenbulten op hun hoofd, het is haram, toch doen ze het. het is een typisch turkse manier van hoofddoek dragen, het lijkt mij meer iets cultureels.

het is nu ramadan, veel moslims vasten, maar bidden niet.
terwijl het gebed belangrijker is dan het vasten en dat weten ze... persoonlijk ben ik iemand 'als je de kennis hebt, doe er dan iets mee, anders is het zo nutteloo's?? moslims zijn gewoon niet over 1 kam te scheren, onderling zijn er ook zoveel meningen en maniertjes.

zo ik ben lekker afgedwaald volgens mij :P hopelijk komt het niet bot over. vast wel onbegrijpelijk, maar dat begrijp ik wel :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:41

Shanelle schreef:
In de school in Hoboken werd trouwens ingebroken en werden klaslokalen vernield, rechtvaardigd de Koran dat ook ??

euhm.. hoeveel islamitische basisscholen zijn er de afgelopen 4 jaar niet vernield of beklad door de zogehete 'londsdalejongeren?'.. ik ga geen discussie voeren over criminele ontspoorde jeugd die geen duidelijkheid meer heeft wat betreft normen en waarden,, kom ze dagelijks in mijn werk genoeg tegen en ben toch echt van mening dat religie een grote rol kan spelen, daar blijf ik bij.. ;(

Shanelle

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:52

Tuurlijk, dat keur ik ook helemaal niet goed, hoegenaamd niet, aangezien ik ook in die situatie vind dat er sprake moet zijn van wederzijds respect. Laat mij één ding duidelijk stellen: ik respecteer moslims en de islam, en nog bedankt om het hierboven wat breder uit te leggen - ik snap het wel hoor, zelfs als niet-moslim ;) Ik heb er gewoon moeite mee hoe sommigen hun mening brengen aan anderen (zoals de betogingen en scheldpartijen). Wat betreft de Turken, daar ga ik beter niet op in, aangezien ik daarin niet oppervlakkig kan blijven. Wat ik wel nog wilde toevoegen is; hoe zit het dan met de andere Islamitische landen waar een vrouw zelfs niet met de auto mag rijden of in dezelfde kamer als een man mag zitten .. Zijn zij dan minder 'apart' dan de Turken ? Er zijn overal 'rariteiten' terug te vinden (denk bv aan die vrouw die onlangs werd veroordeeld omdat ze -ben even kwijt waar het juist was- een jeans oid droeg), en volgens mij is er geen gulden middenweg - gelukkig maar dat in de Islam iedereen alles voor z'n eigen rekening doet. Nogmaals bedankt voor je uitleg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:32

zap schreef:
Overigens zit ik een beetje te googlen op islamitische scholen en lees nu een stukje dat er zelfs islamitische scholen zijn die een hoofddoek verplicht stellen en geen leerlingen toelaten die geen hoofddoek willen dragen.....
Hoe vinden jullie dat?

Zijn dat openbare scholen van de overheid? Dan vind ik dat ook niet kunnen :n

pharagirlke schreef:
__Laura schreef:
Tegen wie heb je het nou PG >;)

Tegen jou, je vind niet dat men andere mag beperken kwa hoofddoek (kledingsstuk IMO) maar tegelijk wil je niet dat iemand in bikini binnen gaat. :+ Is toch tegenstrijdig, je bent boos omdat een bepaalde groep beperkt word maar tegelijk vind je het niet zo'n ramp als een ander beperkt word.

Ik vind dat je men niet mag beperken qua geloof & de dingen die daarbij horen. Ik weet niet in welk geloof voorgeschreven wordt dat je in bikini naar de kerk moet?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:40

Shanelle schreef:
Joden dragen toch ook een hoofddeksel .. Hoor je hen zeuren dat ze het moeten afzetten als ze naar bepaalde scholen willen gaan om hun kennis te verrijken - ipv elke regel en norm binnen die school om te draaien zodat hij 'discriminerend' wordt ? Neen, zij hebben er vrede mee en beseffen dat er sprake moet zijn van wederzijds respect. En diegene die het daar moeilijk mee hebben ? Die gaan naar een Joodse school.

Ik ben er zo 'eentje' die naar een joodse school ben gegaan. Vrede mee zou ik het zelf niet noemen, meer dat je anders verrot wordt gescholden en wat klappen kan vangen. Dit is dan ook de reden waarom jongen zonder keppel buiten rondlopen, of een pet eroverheen dragen.. Deze verhalen komen van de joodse school.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:54

Daphna schreef:
Shanelle schreef:
Joden dragen toch ook een hoofddeksel .. Hoor je hen zeuren dat ze het moeten afzetten als ze naar bepaalde scholen willen gaan om hun kennis te verrijken - ipv elke regel en norm binnen die school om te draaien zodat hij 'discriminerend' wordt ? Neen, zij hebben er vrede mee en beseffen dat er sprake moet zijn van wederzijds respect. En diegene die het daar moeilijk mee hebben ? Die gaan naar een Joodse school.

Ik ben er zo 'eentje' die naar een joodse school ben gegaan. Vrede mee zou ik het zelf niet noemen, meer dat je anders verrot wordt gescholden en wat klappen kan vangen. Dit is dan ook de reden waarom jongen zonder keppel buiten rondlopen, of een pet eroverheen dragen.. Deze verhalen komen van de joodse school.

Recht over de school waar ik vroeger zat was ook een joodse school, en inderdaad, als zij naar school gingen -uiteraard met keppel dan- waren er zeker mensen van mijn school dan die echt belachelijk deden, hatelijk gewoon :( ! Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je joden niet hoort zeuren als er in het schoolregelement (van een gewone gemeenschapsschool dan) staat dat hoofdDEKSELS verboden zijn. Dus ik doelde eigenlijk niet op de ongevraagde commentaar van anderen als ze WEL een keppel dragen (op de scholen waar het dan wel mag - geen uitsluitend joodse scholen dan) Meer op het schoolregelement zelf .. Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:23

Daar heb je dan wel gelijk in, maar deze joodse mensen hadden dan ook de keuze wel of niet naar een joodse school te gaan. Joden zijn toch wel anders dan de meeste moslims in Nederland en Belgie.

De meeste joden spreken thuis nederlands en hebben vaak opgeleide ouders.

Moslims daarentegen komen vaak uit gastarbeider gezinnen, wat vaak boeren zijn geweest in het land van oorsprong. Deze mensen zijn nog wel eens analfabeet, hebben niet of nauwelijks op school gezeten, en hebben vaak moeite met aanpassen. De gast arbeiders zijn vaak religieus moslim en willen zich aan de regels van Allah houden, een hoofddoek dragen dus.

Als openbare scholen een hoofddoek gaan verbieden, voelen ze zich al snel in een hoekje gedrukt, ze worden namelijk niet geaccepteerd zoals ze zijn. Oplossing: een islamitische school. Een erg goed idee lijkt mij dit niet, de scheiding in de samenleving wordt groter en daarnaast heb je dus al deze kinderen die die thuis al vaak geen Nederlands spreken op een school. De gevolgen lijken mij duidelijk...

De regering moet verstandige keuzes maken of dit verstandig is vraag ik mij af...

Op dit moment, o.a. met dank aan de openbare scholen, worden universiteiten goed bezocht door moslima's, dit willen we toch zo houden??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:33

__Laura schreef:
[Ik vind dat je men niet mag beperken qua geloof & de dingen die daarbij horen. Ik weet niet in welk geloof voorgeschreven wordt dat je in bikini naar de kerk moet?

Aha, dus enkel gelovigen mogen vrij zijn in hun doen en laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:45

Een ongelovige mag van mij ook gerust een hoofddoek dragen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:48

Maar die mag niet in bikini lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:50

Niet in een moskee nee, dat is respectloos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:25

__Laura schreef:

aha, maar een hoofddoek in een christelijke gemeenschap is dat niet? Het is zelfs een grote ramp, dat het niet mag in gemeenschaps en christelijke scholen....
Gek dat enkel moslims er in slagen om, wat ze ook doen, altijd een groep te hebben die hen niet respectloos vind. Mag een non dan ook met haar nonnen-outfit (weet even niet hoe het noemt) in een islamitisch land gaan lopen? Of zou je dat "niet kunnen" vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:28

Ja waarom niet? Moslims keuren niet alleen een hoofddoek goed hoor, geloof wordt gerespecteerd of je daar nu een keppeltje of een nonnen-outfit bij draagt. Ik heb nog nooit gehoord dat in de Koran geschreven staat dat dat afgestraft moet worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:30

Mooi, eens kijken of ik met een kruis en een nonnen-outfit op een islam-school binnen raak. Ben daar nl oprecht benieuwd naar.
Sowieso vind ik dat ik als atheïst die graag in bikini loopt me niet moet aanpassen in een moskee als een moslim ook zijn hoofddoek niet moet afzetten in een christelijke school maar goed. :+ Ik zal wel raar redeneren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-09-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:31

Laat je even weten of het gelukt is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:32

Eerst nog eentje zien te vinden :') Dik bezaait zijn ze hier in de buurt niet. De enige school waar ik weet dat er veel verschillende geloven bij elkaar zitten hebben het "probleem" opgelost dmv een uniform :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:34

maar is dat een probleem tussen geloven of een probleem van jongeren die overtuigd zijn van hun eigen gelijk? Zoals je dat soort problemen hebt op iedere school?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:35

Ik heb het over het probleem hoofddoek ;) Niet over een probleem onderling.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:36

Daphna schreef:
liedje89 schreef:
Wat een vrome moslima's staat dat ook in de koran, hij die u iets verbied mag je bedreigen en zijn spullen vernielen. Fijn :roll:

Waar precies?? ben benieuwd!

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar! Want dat staat dus echt niet in de Koran.
Of jij hebt een vertaalde die zijn altijd verkeerd of misleidend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:36

Een hoofddoek is het probleem niet.. Zie jij op de werkvloer dat moslima's niet mee uit lunchen gevraagd worden omdat ze een hoofddoek dragen?

Die onzin op scholen is pubergedrag. Pubers zoeken overal aanleidingen voor om te kloten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:43

moelijk onderwerp hoor.
zelf ben ik er niet overuit omdat bijvoorbeeld londsdale ook op veel scholen niet gedragen mag worden etc etc,,daar word met begrip mee omgegaan,maar de discussie over hoofddoekjes doet meer stof opwaaien.
wat is eerlijk?
zelf vind ik het gevaarlijk als bepaalde kledij siraden dergelijk goedgekeurd/of juist niet afgekeurd mag worden wegens geloofsovertuiging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:47

__Laura schreef:
Een hoofddoek is het probleem niet.. Zie jij op de werkvloer dat moslima's niet mee uit lunchen gevraagd worden omdat ze een hoofddoek dragen?

Die onzin op scholen is pubergedrag. Pubers zoeken overal aanleidingen voor om te kloten.

wel moslima's die 's zomers flauw vallen op de werkvloer omdat ze het te warm hebben.... Maar die vijf lagen uit doen... Nee dat niet. (ja, uit eerste hand.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:53

Een hoofddoek is één doek?

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:58

pharagirlke schreef:
__Laura schreef:

aha, maar een hoofddoek in een christelijke gemeenschap is dat niet? Het is zelfs een grote ramp, dat het niet mag in gemeenschaps en christelijke scholen....
Gek dat enkel moslims er in slagen om, wat ze ook doen, altijd een groep te hebben die hen niet respectloos vind. Mag een non dan ook met haar nonnen-outfit (weet even niet hoe het noemt) in een islamitisch land gaan lopen? Of zou je dat "niet kunnen" vinden?

We wonen niet in een christelijke gemeenschap. Integendeel, er is zelfs een wet op geloofsvrijheid! Dat het niet mag in christelijke scholen, daar kan ik nog inkomen. Dat het niet mag op gemeenschapsscholen vind ik ronduit erg. Bij ons op school waren er ook aparte lessen voor protestanten, christenen, getuigen van jehova en dan ook nog gewoon zedenleer. Maar een hoofddoek dragen zou niet mogen? Beetje krom. Ook iets wat ik echt geweldig vind: christelijke scholen zijn algemeen aanvaard, maar nu er sprake is van het oprichten van een aparte school voor moslims hoor je weer uit alle kanten kritiek komen. En dan maar blijven beweren dat we een multicultureel en verdraagzaam land zijn, ja hoor... En het ergste is dat er volgens de imam (iman? Ik twijfel :+ ) ook niet-moslims zouden worden toegelaten op die school, maar dat schijnt niemand te horen? :+ Ze worden al bijna gedwongen om zelf scholen op te richten! Ik snap niet dat mensen niet zien dat dit gewoon een omgekeerd effect van het hoofddoekenverbod teweeg brengt. Het zorgt gewoon voor nog meer "kliekjesvorming" en afscheiding. Bye bye beeld van inclusie! Bye bye integratie! We hervallen dan gewoon weer helemaal naar het idee van segregatie.