Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:56

Copyright is naar mijn weten de engelse benaming van Auteursrecht, en in Nederland als term niet rechtsgeldig. Vandaar dat wij spreken over auteursrechten :j

Anoniem

Ania schreef:
Zeker een idee hoeveel dat kost. Maar dan heb je wel wat. Ook al krijg je je geld misschien niet. (Al vind ik dat weer slecht geregeld. Wat was de uitspraak van de rechter?)
Daarom zeg ik, fotografen united ;) Hoe meer mensen hoe goedkoper het wordt maar hoe effectiever het is. Dan is het niet meer 1 fotografe tegen 1 bedrijf, maar 15 fotografen tegen meerdere bedrijven. Grootschalig DUS media-aandacht DUS meer invloed.

Maar ik zou beginnen met een bezoekje aan het juridisch loket, misschien dat zij een aardig briefje voor je willen schrijven ondertekend met een handtekening van een jurist :)

Uitspraak destijds was dat (was toen mijn vader) hij volledig in zijn gelijk werd gesteld, en recht had op alle geclaimede kosten + de kosten van de rechtzaak, zijn advocaat, etc. etc.
Er is daarna zelfs nóg een rechtzaak geweest, omdat het bedrag niet betaald werd. En ook daar heeft ie gewonnen.
En tot op de dag van vandaag nog geen cent gezien.

Heeft ruim 30.000 euro gekost. Plus de claim van 20.000 euro die hij nooit heeft ontvangen.
Oftewel 50.000 euro gekost, en nooit wat gekregen.

Authentic

Ik ben de discussie met het HT beheer ook wel 'ns aangegaan, dat heeft geen nut (ze zeggen zelf 'niet haalbaar', ondanks dat het onwettig is en zij als beheerders verantwoordelijk zijn voor het materiaal op hun website). Ik ben zelf ook fotograaf en ben speler geweest op het spel, je kan kletsen wat je wilt tegen het beheer maar in je eentje ga je het niet redden.

Als er een fatsoenlijk verhaal opgesteld wordt en elke fotograaf hier dat zou sturen naar elke beheerder (nu weer 3 beheerders geloof ik). Als hun pb box vol staat met het zelfde verhaal gaan ze er wel ziek van worden.

Ze zitten ook op bokt trouwens (iig, van een weet ik het zeker), maar ik heb het hele topic niet doorgelezen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:57

@eline: printscreen

Mischien is zo'n verborgen watermerk wel makkelijker voor het beheer van dat soort sites Weet niet hoe makkelijk je dat op kan graven mar als zij dat ook zo kunnen controleren word het voor hen ook makkelijker om de gestolen foto's er tussen uit te pikken. Ik bedoel dan staat er teminste in grote stempel gestolen op.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:57

Unwritten schreef:
En dan maar hopen dat paint de kwaliteit niet ontzettend omlaag trekt ;)

ja precies want vaak zijn de afbeeldingen op DA zo'n 200x300 en dat is echt waardeloos om nog te bewerken daarna hoor als je ze eerst in paint hebt geprintscreend

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:59

Hypofocus schreef:
Ania schreef:
Zeker een idee hoeveel dat kost. Maar dan heb je wel wat. Ook al krijg je je geld misschien niet. (Al vind ik dat weer slecht geregeld. Wat was de uitspraak van de rechter?)
Daarom zeg ik, fotografen united ;) Hoe meer mensen hoe goedkoper het wordt maar hoe effectiever het is. Dan is het niet meer 1 fotografe tegen 1 bedrijf, maar 15 fotografen tegen meerdere bedrijven. Grootschalig DUS media-aandacht DUS meer invloed.

Maar ik zou beginnen met een bezoekje aan het juridisch loket, misschien dat zij een aardig briefje voor je willen schrijven ondertekend met een handtekening van een jurist :)

Uitspraak destijds was dat (was toen mijn vader) hij volledig in zijn gelijk werd gesteld, en recht had op alle geclaimede kosten + de kosten van de rechtzaak, zijn advocaat, etc. etc.
Er is daarna zelfs nóg een rechtzaak geweest, omdat het bedrag niet betaald werd. En ook daar heeft ie gewonnen.
En tot op de dag van vandaag nog geen cent gezien.

Heeft ruim 30.000 euro gekost. Plus de claim van 20.000 euro die hij nooit heeft ontvangen.
Oftewel 50.000 euro gekost, en nooit wat gekregen.

Hmm.. kan ik me voorstellen dat je er geen vertrouwen meer in hebt..
deurwaardersbureau al geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:00

Natuurlijk... ;)
Probleem was dat ze die BV toen ondergeschoven hebben op één van hun andere bv's.
Ze hebben dus het hele bedrijf "gestopt" en alle middelen doorgeschoven op een andere naam, waardoor er niets meer te halen viel voor de deurwaarder ;)

Het pand was leeg, het personeel was weg.
En ondertussen gingen ze gewoon lekker verder bij het zusterbedrijf, met díe spullen en dát personeel.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:00

Unwritten schreef:
Copyright is naar mijn weten de engelse benaming van Auteursrecht, en in Nederland als term niet rechtsgeldig. Vandaar dat wij spreken over auteursrechten :j

Ik weet bijna zeker dat er een nuanceverschil bestaat!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:01

Eliine schreef:
Unwritten schreef:

ja precies want vaak zijn de afbeeldingen op DA zo'n 200x300 en dat is echt waardeloos om nog te bewerken daarna hoor als je ze eerst in paint hebt geprintscreend

een beetje foto programma kan die 200x300 redelijk omhoog trekken zonder dat de kwaliteit erg omlaag gaat.
Dit is ook het grootste probleem, het gaat allemaal te makkelijk.
Als je er veel moeite voor moet gaan doen valt 80% al af denk ik qua jatten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:02

Bonechi_ schreef:
Unwritten schreef:

Ik weet bijna zeker dat er een nuanceverschil bestaat!

Copyright is een Amerikaanse term, met natuurlijk de amerikaanse wet.
Auteursrecht is de nederlandse term, waar dus de Nederlandse wet op van toepassing is.

het enige verschil is dat beide landen andere wetten hebben.

En in Nederland betekend copyright inderdaad niets, maar zo noemen we het © logo wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:03

Dat dus :j

En volgens mij is het teken dan weer een internationaal gelijk getrokken teken, zodat het ook mogelijk is in het buitenland een rechtzaak aan te kunnen spannen mochten foto's gestolen zijn. Iets in die richting in ieder geval.

Netzoals je TM hebt voor trademark, en ook nog het R'in een cirkel symbool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:06

Inderdaad ;)
Maar in Nederland is het niet noodzakelijk om bij je foto's een dergelijk teken of een logo of een opmerking te vermelden. Je hebt ALTIJD automatisch auteursrechten op de foto vanaf het moment dat je ze maakt.

In de VS is het anders. Daar moet je meestal je foto's laten registreren én een logo erbij én een datum van eerste publicatie én een volledige copyright omschrijving.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:08

Zo te zien wel ja

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:08

Hypofocus schreef:
Loody schreef:
je kan het ook zien als compliment hoor.. ze vinden jou paard gewoon mooi en leuk :)

kan me er ook niet druk over maken net als Kiwiko

Tja, van een compliment kan ik geen brood kopen en geen huur betalen.
Heel spijtig, maar als professioneel fotograaf leef je van de opbrengsten van je foto's.
Als mensen ze "nemen" zonder ervoor te betalen, loop je dus gewoon inkomsten mis.
Terwijl het beheer er nu wél geld voor krijgt.

Complimenten zijn leuk, maar daar krijg ik geen volle maag van. Sorry.

En toch, ik geloof echt niet dat je hierdoor inkomsten misloopt.
Als het op één of andere manier onmogelijk wordt gemaakt om te 'stelen' gaan al die leden van die paardenspellen heus geen foto's bij jou komen kopen. Dan zullen ze zelf wel foto's maken (Dan is de kwaliteit waarschijnlijk wel minder. Maar als iedereen dat moet doen, zal niemand daarover vallen.) of iets anders verzinnen.
Dat de uitbater van het spel er nu aan verdient heeft eigenlijk niets met jouw foto's te maken. Of het nu een foto van een prof is of eigen werk van de speler, dat maakt voor hem toch niet uit.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 04-09-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:09

Eliine schreef:
Unwritten schreef:

Er is ook nog een knip programma. Dan heb je geen paint nodig, en blijft de kwaliteit dus goed.
Dus het is giga-simpel...

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:09

misschien ben ik nu offtopic bezig, maar de belgen leggen het (wat ingewikkeld uit )
http://www.kunstenloket.be/kunstenloket ... right.html

Autersrecht zit meer op bescherming van auteur als natuurlijke persoon, waar bij copyright vaak vooral ook de 'works made for hire' beschermt. Ik heb meegewerkt aan een onderzoek over downloads in de entertainment industrie en daar is dit ook een issue. (wie bescherm je, het werk of de auteur)

Het interessante vind ik idd dat veel mensen het logo zullen kennen, maar weinig mensen weten wat er beschermd wordt en waarom precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:11

Luckystory schreef:
En toch, ik geloof echt niet dat je hierdoor inkomsten misloopt.
Als het op één of andere manier onmogelijk wordt gemaakt om te 'stelen' gaan al die leden van die paardenspellen heus geen foto's bij jou komen kopen. Dan zullen ze zelf wel foto's maken (Dan is de kwaliteit waarschijnlijk wel minder. Maar als iedereen dat moet doen, zal niemand daarover vallen.) of iets anders verzinnen.
Dat de uitbater van het spel er nu aan verdiend heeft eigenlijk niets met jouw foto's te maken. Of het nu een foto van een prof is of eigen werk van de speler, dat maakt voor hem toch niet uit.

IEDEREEN die van mij een foto wil hebben, moet daarvoor betalen.
Geen uitzondering.
Mensen die foto's van de site afhalen, hebben hiervoor niet betaald, terwijl anderen dat wel netjes doet.
Daár mis ik dus al inkomsten op.

En het beheer van het spel verdient inderdaad geld op zowel foto's van profs als op foto's van spelers.
Maar de foto's die toevallig van mij zijn, daar krijgt hij wél voor betaald, en ík niet.
Hij verdient erop, dus is het commercieel gebruik van de foto. En daar betalen ál mijn klanten gewoon netjes geld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:12

Bonechi_ schreef:
misschien ben ik nu offtopic bezig, maar de belgen leggen het (wat ingewikkeld uit )
http://www.kunstenloket.be/kunstenloket ... right.html

Autersrecht zit meer op bescherming van auteur als natuurlijke persoon, waar bij copyright vaak vooral ook de 'works made for hire' beschermt. Ik heb meegewerkt aan een onderzoek over downloads in de entertainment industrie en daar is dit ook een issue. (wie bescherm je, het werk of de auteur)

Het interessante vind ik idd dat veel mensen het logo zullen kennen, maar weinig mensen weten wat er beschermd wordt en waarom precies.

Niet zo handig om dat met een belgische website te doen. De Nederlandse wet is hier van toepassing, niet de Belgische ;)
In Nederland heeft de term copyright gewoon géén betekenis.

Meer info is ook te vinden op http://www.auteursrecht.nl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:17

Hypofocus schreef:
IEDEREEN die van mij een foto wil hebben, moet daarvoor betalen.
Geen uitzondering.
Mensen die foto's van de site afhalen, hebben hiervoor niet betaald, terwijl anderen dat wel netjes doet.
Daár mis ik dus al inkomsten op.

En het beheer van het spel verdient inderdaad geld op zowel foto's van profs als op foto's van spelers.
Maar de foto's die toevallig van mij zijn, daar krijgt hij wél voor betaald, en ík niet.
Hij verdient erop, dus is het commercieel gebruik van de foto. En daar betalen ál mijn klanten gewoon netjes geld voor.

In theorie geef ik je echt wel gelijk. Het is diefstal.
Maar het gaat hier om inkomsten die je sowieso nooit zal zien. Dat geld bestaat niet. (Dus waarom je er druk in maken?)
De groep mensen die je hier viseert gaan jou echt niet betalen. En de uitbater van het spel zal het ook worst wezen wat voor foto's gebruikt worden. Dus waarom zou die dan betalen?
Je gaat er echt geen cent meer aan verdienen als die spellen harder zouden optreden tegen diefstal.
Meer nog, je verliest aan deze actie. (Want time is money ;) )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:18

Qua rechten verschilt Nederland niet zo veel van België, en ook niet zoveel van Amerika: ze zijn allemaal partij bij het WIPO-verdrag voor auterusrechten (WCT), en dat bovendien een hele lange tijd.

In Amerika bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om werk met copyrightteken te registreren. Dat wil niet zeggen dat werk zonder copyrightteken niet beschermd is, maar maakt het bewijs wel een stuk eenvoudiger. Dat is een uitbreiding die in het Amerikaanse recht wel bestaat, maar in het Nederlandse niet.

Edit: ik denk dat Bonechi meer op de tweedeling moreel/commercieel recht in het auteursrecht doelt. Beide vormen vallen in Nederland onder de Auteurswet; de term copyright an sich kennen we in het Nederlandse recht niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:22

Luckystory schreef:
In theorie geef ik je echt wel gelijk. Het is diefstal.
Maar het gaat hier om inkomsten die je sowieso nooit zal zien. Dat geld bestaat niet. (Dus waarom je er druk in maken?)
De groep mensen die je hier viseert gaan jou echt niet betalen. En de uitbater van het spel zal het ook worst wezen wat voor foto's gebruikt worden. Dus waarom zou die dan betalen?
Je gaat er echt geen cent meer aan verdienen als die spellen harder zouden optreden tegen diefstal.
Meer nog, je verliest aan deze actie. (Want time is money ;) )

Toch bijzonder dat je daar zo'n sterke mening over hebt, want wat je schrijft is toch gewoon niet correct ;)

De foto's zíjn namelijk al gebruikt, en het beheer hééft er al aan verdient. Dus hij heeft die betreffende foto's al commercieel gebruikt, zonder voorafgaande toestemming van de fotograaf.

Daar is de wet heel simpel over: dat is verboden.
En dan heeft de fotograaf gewoon recht om betaald geworden voor de gebruikte foto's, tegen het tarief dat de fotograaf normaal gesproken hanteerd.

;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:27

Ik zo´n spelertje vanochtend een berichtje gestuurd en gevraagd hoe ze aan de foto van mn vriendin kwam.

Ik kreeg net antwoord: Dat zijn plaatjes van Google, hoezo???????

|o |o |o

ik weet zeker dat het omhoog is gekomen via google.... die daarna doorverwijst naar bokt!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:31

Hypofocus schreef:
De foto's zíjn namelijk al gebruikt, en het beheer hééft er al aan verdient. Dus hij heeft die betreffende foto's al commercieel gebruikt, zonder voorafgaande toestemming van de fotograaf.

En dan heeft de fotograaf gewoon recht om betaald geworden voor de gebruikte foto's, tegen het tarief dat de fotograaf normaal gesproken hanteerd.

;)

Nee, want aan die afbeelding zelf verdient hij eigenlijk niets. Of er nou een kikker of een paard op die foto' staat, doet niet eens ter zake. Jou artistieke kwaliteiten verdient hij niks aan.
Hij biedt een dienst aan, namelijk de mogelijkheid om een foto te plaatsen. En daarvoor laat hij zijn spelers betalen. Met de foto an sich heeft het niets te maken.
Door het specifieke gebruik van jouw foto's verdient hij ook niets. (Hij gebruikt die foto's niet om iets anders te verkopen.) Het enige waar hij geld aan verdient is dus het aanbieden van zijn dienst.

Je kan in mijn ogen wel dreigen met rechtzaken, maar of je ze wint, trek ik toch héél zwaar in twijfel.
Moest die kerel nu paardenshampoo verkopen ofzo of zelf jouw foto's gebruiken om zijn spel te promoten in ad's. Ok, dan sta je sterker.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:33

Luckystory schreef:
Hypofocus schreef:

;)

Nee, want aan die afbeelding zelf verdient hij eigenlijk niets. Of er nou een kikker of een paard op die foto' staat, doet niet eens ter zake. Jou artistieke kwaliteiten verdient hij niks aan.
Hij biedt een dienst aan, namelijk de mogelijkheid om een foto te plaatsen. En daarvoor laat hij zijn spelers betalen. Met de foto an sich heeft het niets te maken.
Door het specifieke gebruik van jouw foto's verdient hij ook niets. (Hij gebruikt die foto's niet om iets anders te verkopen.) Het enige waar hij geld aan verdient is dus het aanbieden van zijn dienst.

Je kan in mijn ogen wel dreigen met rechtzaken, maar of je ze wint, trek ik toch héél zwaar in twijfel.
Moest die kerel nu paardenshampoo verkopen ofzo of zelf jouw foto's gebruiken om zijn spel te promoten in ad's. Ok, dan sta je sterker.

De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...