13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:13

pharagirlke schreef:
Nee, want dat is er niet. :D JIJ maakt het verschillend, dat betekent niet dat het verschillend is. Maar dat ben je toch niet met je eens dus eigenlijk is deze hele discussie zinloos.

het verschil van een kind van 13 alleen op zee in een bootje..dat door een gevaarlijk gebied moet varen.. met papa die binnen 24 uur aanwezig kan zijn op de eventuele rampplek.. vergelijken met paardrijden.. jaaaaaaaja :+
sorry.. maar als je daar het verschil niet in ziet..

Yinnar

Je weet niet of ze ertoe in staat is. Ze heeft nog niets ondernomen dus dat is gissen. Ze wil het proberen maar dat zegt niets over of de poging gaat lukken.

Als je uitzonderingen moet gaan maken dan kan je het wel voor iedereen doen. Overal kan je wel wat voor verzinnen en ik vind een recordpoging geen reden om een leerplichtig kind van slechts 13 jaar toestemming te geven om de oceaan over te varen en zich zo aan haar leerplicht te laten onttrekken.

RoodZonnetje

pharagirlke schreef:
silvana: dit is ook een deel van haar ontwikkeling en ze blijft gewoon leren enz.. :?

Mja, dit is ook ontwikkelen. Alleen ben ik bang dat ze bepaalde 'ontwikkelingstaken' niet meer zo gemakkelijk in kan halen wanneer ze terug komt van zee. Denk aan eerste vriendjes, ongesteldheid, werken in groepen en dergelijke. Dat soort vaardigheden en ervaringen doe je juist op je middelbare school op en die zijn later veel minder makkelijk in te halen. Het beste kind komt straks van zee en loopt op bepaalde vlakken enorm voor op haar leeftijdsgenoten en op bepaalde vlakken juist enorm achter. Lijkt me niet heel bevorderlijk voor een kind in ontwikkeling.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:15

Ik denk ook dat een normaal denkende ouder zijn/haar 13 jarige dochter niet de woelige baren opstuurt. Dus zit er iets niet helemaal snor bij de betreffende ouders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:16

Limamambo: hoeveel 13jarige hebben een verzorgpown van een goeie 400kg spieren waar ze alleen mee zijn? Hoeveel jonge talentjes rijden op 400kg optimaal getrainde hormonen?

Heino: dat is toch haar keuze... Een kind kan een hoop. Ze blijft gewoon leren. Ik had ook pas op mijn 15e mijn eerste vriendje en tot mijn 16e geen groepswerken (ja met twee, maar als je zeilt, dan weet je ook hoe je moet samenwerken, dat is bij bepaalde boten nl ook "nodig") en ik heb niet het idee dat ik achter loop :D Ik denk net dat deze meid een bóel levenservaring en zelfkennis gaat op doen... Meer dan het gemiddelde tutje dat elk weekend gaat winkelen met de dinnetjes.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:18

pharagirlke schreef:
Limamambo: hoeveel 13jarige hebben een verzorgpown van een goeie 400kg spieren waar ze alleen mee zijn? Hoeveel jonge talentjes rijden op 400kg optimaal getrainde hormonen?

ooit aan gedacht dat je als kind zijnde in een weiland nog weg kunt rennen/lopen als het gevaarlijk word? in een bootje gaat dat wat moeilijker :+

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:19

pharagirlke schreef:
nee, schoolfeesten, uitgaan en dat soort dingen, zijn dingen die je opgedrongen worden door onze hedendaagse maatschappij, niet iedereen heeft daar behoefte aan. (ik had daar ook geen behoefte aan op die leeftijd).

dat was ook maar een voorbeeld, het gaat om het idee dat je op die leeftijd toch dingen hoort te doen met andere kinderen, en niet in je eentje op een zeilboot hoort te zitten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:19

Heb je als kind zijnde al ooit proberen weg te rennen voor een dier dat als het wil makkelijk 50km per uur haalt? :') Als je vlakbij staat en ze hebben kwaad in zin ren je niet meer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:21

pharagirlke schreef:
Heb je als kind zijnde al ooit proberen weg te rennen voor een dier dat als het wil makkelijk 50km per uur haalt? :') Als je vlakbij staat en ze hebben kwaad in zin ren je niet meer.

DAN NOG!! een trap van een paard is iets minder dodelijk dan een kogel in je hoofd of een fikse storm op zee
plus dat als je op land bent, er eerder ambulances bij je zijn ipv op volle zee
zoiets kan je zelf ook wel bedenken toch?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:22

pharagirlke schreef:
Ik denk net dat deze meid een bóel levenservaring en zelfkennis gaat op doen... Meer dan het gemiddelde tutje dat elk weekend gaat winkelen met de dinnetjes.

Nou zeg, hoezo generaliserend??? Ik denk dat geen enkel " tutje" er slechter van geworden is door lekker te winkelen. Dat hoort bij de leeftijd van 13. Onzinnige dingetjes doen met je vriendinnen en je school afmaken. Ik zie niet in wat het varen over een oceaan in je uppie aan de levenservaring bijdraagt. Dat kan toch ook als ze 18 jaar is? Dan zal ze het gezien haar leeftijd sowieso bewuster meemaken dan in deze fase van haar leven. Geestelijk is en blijft ze nu eenmaal een kind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:23

Het aantal dat al overleden is na een fikse trap is anders niet meer op een hand te tellen.... Om nog maar te zwijgen over het aantal overlijdens door jonge kinderen die al fietsend om ver gereden worden op weg naar dinnen. Nee, het leven is nu eenmaal gevaarlijk, wat je ook doet, waar je ook gaat, je zoekt altijd "gevaar" op.

Yinnar: had effe een bepaald iets in gedachte :') Misschien dat ze het, als ze 18 is, wel nog eens doet... Ik denk dat varen in je uppie en voor jezelf moeten zorgen op zee heel veel zelfkennis met zich meebrengen.

Weet je, "vroegah" werkte kinderen al op deze leeftijd en in bepaalde landen worden ze op deze leeftijd als volwassen beschouwd... Maar als je daar wat over zegt is het opdringen van je eigen cultuur enz. Deze kleine heeft lef, weet wat ze wil en haar ouders steunen haar door dik en dun....
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-08-09 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:24

pharagirlke schreef:
Gezien ze in staat zou zijn om dit te doen is het geen gewone 13 jarige := Ik doe het iig niet en ik word er 19 over een weekje :')

Ik vermoed dat als het om een recordpoging gaat, daar uitzonderingen op te maken zijn ja.

dejavu: nee :') Ik ben bijna 19 en heb noch het talent noch de wil om dat te doen :') (vooral het talent niet helaas. :D) en JIJ vind het minder risicovol. Vraag maar eens aan de gemiddelde leek wat ie van paardensport vind...

Als ze thuiskomt na d'r 2 jaar op zee, vind ik haar inderdaad een dappere dodo. Tot nu toe vind ik het gewoon een 13-jarige met een plan.
Naast het hele leerplicht blijf ik vinden dat zo'n kind gewoon onder de mensen moet blijven. Een kind op die leeftijd gaat een ontwikkeling door die vrij essentieel is voor de rest van haar leven. Daarom lijkt mij een geïsoleerd bestaan niet verstandig. :)
Paardrijden is belachelijk gevaarlijk, dat vinden leken, maar ik ook. Te veel ongelukken zien gebeuren. Maar toen ik 13 was, onbevangen, een jonge geit, vond ik paardrijden ook niet gevaarlijk. Terwijl ik toch al even reed. Wat ik hiermee bedoel is dat je als 13-jarige nog te vaak verrast wordt door dingen die je als jonge spruit niet kan weten. Het inschatten van risico's kunnen 13-jarigen veelal minder goed dan een volwassene.

Citaat:
nee, schoolfeesten, uitgaan en dat soort dingen, zijn dingen die je opgedrongen worden door onze hedendaagse maatschappij, niet iedereen heeft daar behoefte aan. (ik had daar ook geen behoefte aan op die leeftijd).

Dat zijn ook dingen die niet moeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:26

Ik wist als 13jarige ook al dat paarden gevaarlijk waren. (de hoef die ik een viertal jaar op mijn bovenbeen heb gehad herinnerde me daar elke dag aan) Het is niet omdat ze jong is dat ze geen besef van gevaar heeft. Waarschijnlijk kent ze meer gevaren van de zee dan iedereen in dit topicje samen. (en ja, daar reken ik mezelf ook onder) Die vertrekt echt niet zonder enige informatie en begeleiding en die zal heus wel gecoached worden (mentaal) en menselijk contact zal ook wel voor gezorgd worden. Ik vind het jammer dat we de hele opzet niet kennen... Dat zou, iig voor mij, al een hele hoop schelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:27

Misschien is dit meisje wel een zogenaamde einzelganger. Niet iedereen vindt het namelijk leuk om altijd maar gezelschap te hebben. Dergelijke mensen kunnen het alleen zijn uitstekend aan. En dit karakterkenmerk herken je al op hele jonge leeftijd. Wie bepaald dat het meisje omgang MOET hebben met mensen en dan vooral leeftijdsgenoten? Misschien is dat kind wel liever alleen.

Was ik ook op die leeftijd. Zat liever in de bieb en op mijn verzorgpony dan dat ik met mensen omging.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:29

ik ga toch ook niet met vette kettingen en een prada handtas the bronx in..?? dat is vragen om problemen
dat is iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders dan je paardje poetsen

en wat weet een kind van 13 nou van de gevaren van die zee?? ze is er voor de rest nog nooit geweest! het is een kind van 13!! die haar zin doordramt als een kind van 5 want ze wil nu haar identiteit veranderen..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:31

Er worden nu dingen bijgehaald die totaal niet relevant zijn. Het blijft een feit dat ze veel te jong is, leerplichtig is en er geen zinnig woord uit der strotje komt. Het is gewoon een media circus wat die ouders hebben aangewakkerd. Van mij mogen ze uit de ouderlijke macht worden ontzet. Het is heel makkelijk oordelen maar stel je eens voor dat het jouw dochter is. Ik kan me niet voorstellen dat je dit dan toejuicht. Ik denk dat iedere ouder in een dergelijk geval tegen hun dochter zal zeggen wacht maar tot je 18 bent.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:33

pharagirlke schreef:
Het aantal dat al overleden is na een fikse trap is anders niet meer op een hand te tellen.... Om nog maar te zwijgen over het aantal overlijdens door jonge kinderen die al fietsend om ver gereden worden op weg naar dinnen. Nee, het leven is nu eenmaal gevaarlijk, wat je ook doet, waar je ook gaat, je zoekt altijd "gevaar" op.

Helemaal mee eens. Het leven kent veel risico's, maar om daarom het gevaar op te zoeken als dertienjarige?

Femke27 schreef:
Misschien is dit meisje wel een zogenaamde einzelganger. Niet iedereen vindt het namelijk leuk om altijd maar gezelschap te hebben. Dergelijke mensen kunnen het alleen zijn uitstekend aan. En dit karakterkenmerk herken je al op hele jonge leeftijd. Wie bepaald dat het meisje omgang MOET hebben met mensen en dan vooral leeftijdsgenoten? Misschien is dat kind wel liever alleen.

Kinderen moeten nu eenmaal leren samenwerken en samenleven. Als ze straks oud en wijs genoeg zijn voor de samenleving en daar een aandeel in moeten brengen, zul je het met mensen moeten vinden.
Een kind hoort ook geen dingen uit de weg te gaan die hij liever niet heeft. Ik ging ook liever niet naar school, maar ik moest ook, terwijl ik er geen behoefte aan had. :+
School en omgang met mensen is essentieel. Voor iedereen. :Y)

Edit - quote van Femke toegevoegd. Die was ineens weg.
Laatst bijgewerkt door dejavu op 25-08-09 01:36, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:33

pharagirlke schreef:
Heino: dat is toch haar keuze...

Ik vind dat je kinderen in bepaalde opzichten (bvb dit) tegen zichzelf moet beschermen. Een 13jarige snapt gewoonweg niet dat ze een hele berg aan sociale ontwikkeling zal missen. Niets kan je puberjaren vervangen, die moet je in mijn ogen met andere pubers doorbrengen (niets mis met einzelgangers, maar ik vind dit wel wat verder gaan dan een einzelganger)

pharagirlke schreef:
Ik denk net dat deze meid een bóel levenservaring en zelfkennis gaat op doen... Meer dan het gemiddelde tutje dat elk weekend gaat winkelen met de dinnetjes.

Maar die gemiddelde tutjes zijn uiteindelijk wél de mensen die haar helpen opgroeien tot een gezonde volwassene (overigens vind ik het ook wat denigrerend overkomen maar dat terzijde)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:34

femke27 schreef:

We kunnen gaan gissen maar dat weten we dus niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:35

maar hoe wil een 13 jarig meisje dat 2 jaar lang emotioneel vol houden..??
als volwassen zeilers al lopen te janken aan boord van eenzaamheid..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:35

In mijn eerdere post heb ik aangegeven dat als het mijn dochter zou zijn ik haar niet tegen zou houden. Wel zou ik mijn dochter trakteren op wat speeches, toespraken en preken. Want ik wil wel zeker weten dat ze het beseft dat het een prachtig idee is, maar dat ze wél moet inzien dat er nadelen en risico's aan vast zitten.

@yinnar: dit hele topic is tot nu toe bij elkaar gegist want niemand kent het meisje persoonlijk. Ik zei slechts iets wat misschien wel zo zou kunnen zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:38

400 kg ?? whahahahah man schei toch uit
of dat je het met 150 wel zou redden als die kwaad wil
"onze" nog net geen 150 kg pown trekt 350 kg dood gewicht uit stilstand weg
dat is iets meer als 1 meisje (of 4 volwassen kerels !)

op die leeftijd reed ik op 800kg 1.83m
pootjes halverwege buikje - dagtochten
sochtends om 06.00 weg en kwam "ergens"savonds wel weer eens thuis
in m'n uppie uiteraard
en draagbare mobiele telefoon was er toen nog niet

ging dagelijks als dorpsmeisje naar de stad op school
meest gekke dingen meegemaakt
liftend als ik de bus weer eens had gemist
dat is als ik zin had of die dag iets had gepland op school

zat dan niet op een wereld school
wel een individueel systeem
waardoor ik regelmatig een dagje (of 4 ) vrij kon nemen
plande school zelf in en door goede planning was die mogelijkheid er
en dan zaten we weer dagje te paard
zonder dat iemand maar wist waar ik zat

pffff wat een geze** ...

van staatje nl dan

in nl (en heeeeel veel in de rest vd wereld )
zitten reeds meerdere kinderen die thuis via de wereld school hun onderwijs volgen
dit is geheel ingericht op prive onderwijs over de mail

dat is echt GEEN excuus

verder,..

deze meid kan zeilen
en dat is iets anders als ronddobberen op een lokaal meertje !

heeft daarbij een boot tot haar beschikking die ingesteld is
op 1 man (meisje :D ) automatische rolfok en genua
en met de lieren vandaag de dag met zo'n mastje
kan ze dat lichamelijk zeker aan !

daarnaast is het een zeer verstandige realistische meid
steld geen onrealistische doelen

daarbij kan ze , muv de oversteek altijd binnen paar dagen aan wal zijn
en ten allertijden opgeven
al is dat niet een woord wat momenteel in haar boekje voorkomt
doch zal geen "onnodige" extra risico's nemen
en dan dus in de ogen van een zeiler , niet een leek die nog nooit een boot
van dicht bij gezien heeft

(en over het ijsselnmeer ja daar kan je korte rolgolven krijgen
is ook de enigste water waar ik ooit zeeziek ben geweest
niks zo mooi als met windkracht 9 over de noordzee in de nacht :~ :+:
en denkt met weemoed terug 8-) )

daarnaast steekt ze niet alleen de oceaan over
maar met nog 80 boten tegelijkertijd
EN .. er is een volgboot

24-7 telefoon computer etc

kind zeilt al vanaf der geboorte !
kon eerder zeilen dan fietsen

menschen .. please .. waar hebben we het over
niet over een onrealistische
ergens op 13e begonnen met zeilende puber
die ook ergens iets gelezen heeft ..

neh ... HOOP .. en vermoed ook dat dametje heel snel zichzelf registreeds als australian
en vanaf engeland afvaart :Y)

:+ gemiste kans voor nl

_-:( van de gekke dat daar een rechtzaak voor nodig is
ofdat de bemoeials van kinderzorg zich er tegen aan bemoeien

achtelijke achtelijke nederland

echt als er ECHT iets aan de hand is bij een gezin
moet er eerst iets gebeuren
voordat ze ZO IETS DRASTISCH
als uithuisplaatsing bedenken

weet denk ik wel zeker
dat MOCHT het zover komen
dat de dag dat ze thuis is
de familie emigreerd

:( echt vol ongeloof

maar ja bekrompen nee ik kan niet verder dan mijn eigen straatje denkende nl (ers) ...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:40

Heino schreef:
pharagirlke schreef:
Heino: dat is toch haar keuze...

Ik vind dat je kinderen in bepaalde opzichten (bvb dit) tegen zichzelf moet beschermen. Een 13jarige snapt gewoonweg niet dat ze een hele berg aan sociale ontwikkeling zal missen. Niets kan je puberjaren vervangen, die moet je in mijn ogen met andere pubers doorbrengen (niets mis met einzelgangers, maar ik vind dit wel wat verder gaan dan een einzelganger)

pharagirlke schreef:

Maar die gemiddelde tutjes zijn uiteindelijk wél de mensen die haar helpen opgroeien tot een gezonde volwassene (overigens vind ik het ook wat denigrerend overkomen maar dat terzijde)

Mee eens, Heino.

Femke - Heb je kinderen? Ik niet, maar ik weet zeker dat ik haar niet liet gaan, ookal was ze de beste zeilster ter wereld en de meest verstandige miep van Holland en België.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:40

Om te beginnen, als het mijn kind was, dan zou ik de twee jaar dat ze weg was geen oog dicht doen.

Maar het is een meisje met een hele andere achtergrond en ervaring dan de gemiddelde dertienjarige. Zeezeilers met verstand van zaken denken dat zij het aan kan, ze heeft een boot die én zeewaardig én te handelen is voor een dertienjarig meisje. Er zijn speciale cursussen van de wereldschool voor kinderen op wereldreis en die wil ze gewoon volgen om na terugkomst examen te doen. En niet onbelangrijk, ze heeft natuurlijk wel iets meer ervaring dan een éénmalige oversteek naar Engeland. Ik denk dat hier teveel het gemiddelde dertienjarige meisje op haar geprojecteerd wordt en dat is ze gewoon niet.

Ook in de zeezeilsport geldt dat je je moet laten zien als je wat wilt bereiken en het lijkt me wel duidelijk dat dit de sport is waar zij iets in wil bereiken. Ik denk dat je in dit geval naar het individue moet kijken en niet naar de gemiddelde dertienjarige wat de kinderbescherming doet. Zij wil als jongste de wereld rondzeilen. Ze heeft haar ouders, die weten wat het inhoudt en die (naar ik aanneem) van hun kind houden en het beste voor haar willen weten te overtuigen dat ze het aankan, ze heeft mensen met verstand van zaken, die precies weten wat het inhoud en hoe zwaar het is weten te overtuigen. Dan denk ik dat je iemand de mogelijkheid moet geven en niet zo rigoreus in moet grijpen in het leven van dit gezin en dit meisje.

Wat die piraten betreft, ze zeilt niet nonstop rond de wereld, er is continu contact met het thuisfront en afhankelijk van de ontwikkelingen kan je de reis aanpassen. Daarnaast richten piraten zich op routes voor de grote zeevaart, daar kunnen ze hun geld verdienen en dat zijn nou net de routes waar je met je zeilboot niet wilt varen. En dan is de zee heel groot en ben je echt maar een speldenprikje in een onmetelijke oceaan. In dit geval is de kans dat je op straat iets overkomt waarschijnlijk veel groter dan een ontmoeting met piraten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:41

Nicky: je maakt een paar punten die ik met je eens ben. Maar: ken jij het meisje dan wel persoonlijk?