Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:47

Blue_Eyes schreef:
justme83 schreef:
Ik zag aan je profiel dat je docent bent... ook daar heb je natuurlijk veel ervaringen opgedaan...
Zelf vind ik dat ik vanuit mijn werk goede en helaas veel slechte dingen gezien heb... Wat ik er doe dat maakt verder niet uit, maar ik heb er erg veel van geleerd omdat het vooral veel indruk gemaakt heeft...
En al die ervaringen vormen mijn mening...

Zo lang je niet weet waar ik allemaal docent ben geweest, weet je nog niks ;) Maar goed - verder inderdaad niet van toepassing. Neem van mij aan dat ik weet wat ik zeg.

Ik zeg ook niet dat ik "iets" weet.... ik zeg alleen dat je daar ervaringen hebt opgedaan...
En ik weet ook wat ik zeg... Dus ja...

Blue_Eyes

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:48

Goed, van dit vage gelummel wordt niemand wijzer. Laten we daar maar mee stoppen. Duidelijk is dat we allebei veel ervaring hebben, maar dat de jouwe anders is dan de mijne. Zo zie je maar weer.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:50

Blue_Eyes schreef:
Goed, van dit vage gelummel wordt niemand wijzer. Laten we daar maar mee stoppen. Duidelijk is dat we allebei veel ervaring hebben, maar dat de jouwe anders is dan de mijne. Zo zie je maar weer.

Dat is nogeens een wijze uitspraak.... (Dat had ik geloof ik ook al ergens staan, iets in die zin dan....)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:52

Really? Ik heb het nog eens nagelezen maar het niet gezien ;)
Welterusten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:18

Geloof is iets dat je lekker in de prive sfeer moet houden. Onderwijs, politiek zouden daar verschoond van moeten blijven. Maar goed, dat is mijn mening :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:27

@Faye, helaas werkt dat niet zo.
Voor het geloof heb je op een bepaalde manier te leven (en dat geldt ook voor buitenshuis).
De Nederlandse samenleving is grotendeels gebaseerd op het christelijke geloof.
Denk aan: zondag vrij, kerst/pasen/pinksteren. "gezin als hoeksteen voor de samenleving".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:15

Ik zat op je te wachten :+

Hier hebben we het al vaker over gehad Faye - geloof is niet iets dat je in de privesfeer kunt houden, omdat het compleet verweven is met het leven van mensen. Politiek - kun je het niet uit houden, want het is een levensvisie. Onderwijs - kun je het niet uit houden, want het heeft te maken met hoe je je kinderen opvoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:20

Brainless schreef:
@Faye, helaas werkt dat niet zo.
Voor het geloof heb je op een bepaalde manier te leven (en dat geldt ook voor buitenshuis).
De Nederlandse samenleving is grotendeels gebaseerd op het christelijke geloof.
Denk aan: zondag vrij, kerst/pasen/pinksteren. "gezin als hoeksteen voor de samenleving".

Persoonlijk vind ik het al erg genoeg dat het geloof grotendeels de samenleving bepaalt. En in onze multiculturele maatschappij is het al helemaal nergens op gebaseerd. Als een ieder geloof lekker prive houdt, dan pas is er sprake van vrije keuze. Maar goed, daar komen we ooit wel, alleen gaan wij dat niet meer meemaken ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:53

Ik geloof echt niet dat dat ooit gaat gebeuren, en dat zou niet goed zijn ook. Dan zou er zwaar sprake zijn van censuur op vrije meningsuiting. Dat wil je echt niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:58

faye schreef:
Geloof is iets dat je lekker in de prive sfeer moet houden. Onderwijs, politiek zouden daar verschoond van moeten blijven. Maar goed, dat is mijn mening :D

Dat vind ik wel typisch een uitspraak voor mensen die niet geloven. Dan is het vrij makkelijk om te zeggen 'dat geloof van anderen, dat doen ze maar lekker achter gesloten deuren'. Ik geloof zelf ook niet, maar ik kan me wel goed voorstellen dat het geloof veel invloed heeft op de rest van je leven. Op welke school je kinderen gaan, maar ook welke partij je stemt en op basis van welke overtuiging je alle keuzen maakt in je leven.

Volgens mij is dat helemaal geen probleem. Ik heb er nog nooit last van gehad dat iemand anders gelovig is. Ik ben blij dat we in NL daar zo vrij in zijn. Maar dus ook dat ik vrij ben om niets te geloven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:34

Als niet het geloof is dat mensen naar buiten brengen is het wel een andere levensvisie.
Iedereen heeft een eigen idee hoe je "moet" leven en hoe zij daar mee om willen gaan.
Van bv een vegetariër verwacht je toch ook niet dat hij buitenshuis wel vlees eet, omdat hij dat maar binnenshuis moet houden (omdat de meeste wel vlees eten)?

Verschillen in levensvisie houd je toch (buiten het geloof om).
Ook het milieu waarin iemand is opgegroeid geeft een bepaalde levensvisie mee, en dat hoeft helemaal niets met een geloof te maken hebben. Kom je uit een "kak"wijk dan heb je een andere visie dan de "boeren" die van het platteland komen.
Je hebt nu ook al "vrije" scholen (kinderen mogen zelf weten wat en wanneer ze iets leren), "groene" scholen (heel milieu bewust).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:04

Klopt Brainless. Maar het is geen vegetarische maatschappij, er zijn geen vegetarische scholen. Geloof is privé, daar hoort in mijn ogen politiek en onderwijs verre van te blijven. Dan maar de zondagsschool als je vind dat een ander christelijke waarden aan je kind mee moet geven. School is er om andere zaken te onderwijzen, of op zijn minst een open blik te geven op ALLE geloven. Je begrijpt: ik zal nooit voor een school op basis van geloof kiezen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:14

Je valt in herhaling, Faye. Dat zal ik dan ook nog eenmaal doen, en dan is wat mij betreft die discussie voorbij: het is op bepaalde gebieden van het openbare leven onmogelijk om geloof weg te houden, omdat het geloof nou eenmaal niet alleen in je zit, als je thuis of in de kerk op de bank zit. Politiek? Hoe kan dat nou? Mensen zitten in de politiek omdat ze bepaalde meningen en opvattingen hebben over wat goed zou zijn voor hun land. Voor een groot deel komen die opvattingen voort uit hun levensvisie. Dus kun je het christelijk geloof (een levensvisie!!) niet weren uit de politiek. Voor onderwijs geldt feitelijk precies hetzelfde.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:23

faye schreef:
Klopt Brainless. Maar het is geen vegetarische maatschappij, er zijn geen vegetarische scholen. Geloof is privé, daar hoort in mijn ogen politiek en onderwijs verre van te blijven. Dan maar de zondagsschool als je vind dat een ander christelijke waarden aan je kind mee moet geven. School is er om andere zaken te onderwijzen, of op zijn minst een open blik te geven op ALLE geloven. Je begrijpt: ik zal nooit voor een school op basis van geloof kiezen ;)

Maar als ik jouw lijn volg, dan zou je liever geen partijen zien als de SGP, CU, CDA, want dat is allemaal op geloof gebaseerde politiek. Maar zijn partijen als de SP en PvdA prima, want daar komt geen religie aan te pas :?

Ik denk dat je religie op geen enkele manier meer uit onze maatschappij weg kan halen, alles is van religieuze en andere stromingen doordrongen, onderwijs, politiek, de omroepen, kranten, nog niet zo lang geleden toen we nog echt verzuiling hadden zelfs de sportverenigingen.

Ik heb helemaal niets tegen geloof, heb nog nooit gemerkt dat mij iets opgedrongen wordt, dus ik vind dat iedereen daar vrij in moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:45

Anouska, inderdaad zie ik liever geen geloofsgetinte partijen en al helemaal geen geloofsgetinte scholen. Vooral dat laatste niet. Onderwijs hoort gelijk te zijn, op elke school voor elk kind. En het zou helemaal fantastisch zijn als kinderen een open blik mee krijgen ten opzichte van alle geloven en alle soorten mensen op deze wereld. Dat kan alleen via openbare scholen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:56

@Faye,
Als er alleen openbare scholen zouden zijn, krijg je toch automatische verschillen oa obv geloof.
Mensen met dezelfde levensvisie zoeken elkaar toch op.
Je krijgt dan toch scholen waarvan op de 1 meer "buitenlanders" /moslims zitten dan op de andere.
Dat zie je nu ook al bij openbare scholen.
In bepaalde wijken zitten (bijna) alleen moslims op de school en de "Nederlanders" uit die wijk kiezen er dan toch voor om hun kind een stukje verder op een openbare school te doen, waar meer Nederlandse kinderen op zitten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:06

@faye; sorry, ik begrijp het gewoon niet. Ik snap niet wat het verschil is tussen een SP en een CDA. Jouw redenering is voor mij gewoon niet logisch.

Volgens mij zijn het allebei partijen die vanuit een bepaalde achtergrond naar onze samenleving kijken. En hun beleid voor NL daarop proberen te basseren. Ik zie gewoon geen verschil. Ik lees alleen dat JIJ liever geen geloofsgetinte partijen zou zien. Tja, ik zou liever geen PVV zien, maar dat is natuurlijk op geen enkele manier een redenen dat die partij er niet zou mogen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:11

Ben blij dat ik niet de enige ben die het niet logisch vindt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:17

Anouska, of we het nu eens zijn of niet. Dat is wel mijn mening. ;) Ik vind het een slechte zaak dat kinderen al vanaf jongs af aan geindoctrineerd worden middels geloof. Dat ouders daarvoor kiezen is hun zaak en een privé kwestie, ik vind alleen dat onderwijs daar verre van moet blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:19

Er zijn ouders die vinden dat het christelijk geloof het beste is voor hun kind. Gelukkig hebben we die vrijheid hier in Nederland, ook al is het een eigen mening van iedere ouder. Iedere ouder doet voor zijn kind datgene waarvan hij/zij vindt dat dat het beste is. Iedere ouder die dat niet doet, zou uit de ouderlijke macht gezet moeten worden. Dat geldt voor iedereen, zowel Anoeska als Faye als ik. Ieder zijn meug. De mijne is absoluut de christelijke school :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:20

Sorry Faye, ik wilde je ook helemaal niets opdringen hoor, ik vind het gewoon altijd heel interessant om uit te zoeken waarom andere mensen iets vinden. Vooral als ik er gewoon helemaal niet van begrijp. Als het voor mijn gevoel gewoon niet klopt.

Maar inderdaad, het is jouw mening, en dat hoeft ook helemaal niet logisch te zijn. Iedereen heeft recht op z'n eigen mening.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:27

Ik ben het met Faye eens.
Zoals ik al eens in een eerder topic vermeld heb is het hier in frankrijk beter geregeld, geen scholen met geloofsovertuigingen en hoofddoekjes/kruisjes,keppeltjes ed zijn verboden.
Iedereen is dus gelijk wat men ook gelooft.
En ja, ook gelovige partijen zie ik liever niet (weer iets wat ze in frankrijk niet hebben).
Waarom niet? omdat zij hun levensvisie met politiek vermengen (denk aan hun visies tegenover abortus en euthanasie) en daar ben ik het niet mee eens.
Mensen hebben het recht om in dit soort cruciale zaken zelf te kiezen en dat dat tegen het geloof van anderen indruist is dan, erg cru gezegt, jammer voor ze.
Je hebt inderdaad zondagsscholen en kerken waar je heen kan gaan om je geloof te belijden.
Ik vind het niet nodig dat dat op scholen moet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:34

@Faye,
Indoctrinatie is een groot woord, op de gewone christelijke scholen is juist veel bespreekbaar, en wordt absoluut niet straffend op getreden als kinderen/ouders (kritische vragen stellen).

Elke school heeft een eigen visie hoe men kinderen lesgeeft (buiten geloof om). Er zijn zo veel stromingen in de manier van lesgeven mogen die dan ook niet?
Dit wordt dan ook de kinderen "opgedrongen" omdat de ouders dat willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:35

@Nobel1 veel mensen baseren hun visie over bv abortus obv geloof, maar ik ken net zoveel niet gelovigen die tegen abortus zijn die niet gelovig zijn.
Ze hebben wel protestantse scholen in Frankrijk, alleen de staatsschool is gratis (en openbaar).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-08-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:40

nobel1 schreef:
Waarom niet? omdat zij hun levensvisie met politiek vermengen (denk aan hun visies tegenover abortus en euthanasie) en daar ben ik het niet mee eens.
Mensen hebben het recht om in dit soort cruciale zaken zelf te kiezen en dat dat tegen het geloof van anderen indruist is dan, erg cru gezegt, jammer voor ze.

Iets anders dan dat eerste is toch niet mogelijk! Hoe zie jij dat dan voor je?

Je hebt nog steeds het recht om zelf te kiezen. Ben je het niet met een christelijke partij eens, dan stem je gewoon ergens anders op.