Zorgverzekering alweer duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:14

flicka schreef:
Nogmaals, wat wordt er voor jou vergoed dan èn als er wat vergoed wordt valt het misschien nog onder je eigen bijdrage van 155 euro?

Ben ook een melkkoetje :D
Alles valt onder die eigen bijdrage he ;) Die heb ik zelf altijd al met anderhalve maand gelukkig afgelost omdat een van mijn medicijnen al €99 euro per doosje kost.....Maagmedicijnen krijg ik vergoed (Is er ook uitgegooit) net als Zoplicon en temesta. (Een slaapmedicijn en een benzo)

En verders hebben wij hele behulpzame apothekersassistenten rondlopen waar we alles aan kunnen vragen :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:19

Maagmedicijn die eruit gegooid is? Welke is dat dan?

Doel jij op maagbeschermers?

Anoniem

Re: Zorgverzekering alweer duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:40

Nee maagzuurremmers. Die zijn dr helaas ook al weer uitgegooid behalve als het door de arts voorgeschreven wordt, dan gelukkig niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:50

Dat is idd die ellendige preferentiebeleid, zijn denk ik het merendeel van de huisartsen ook absoluut niet over te spreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:54

Noem een iemand buiten de directeuren van de zorgverzekeringskantoren en onze ministers........... in het bijzonder de minister van Financien.......... die er wel over te spreken is :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:13

KiWiKo schreef:
Noem een iemand buiten de directeuren van de zorgverzekeringskantoren en onze ministers........... in het bijzonder de minister van Financien.......... die er wel over te spreken is :D

Maar die worden niet dagelijks gehinderd in hun werkzaamheden door dit beleid ;)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:26

En dan als apotheker je klant doorsturen naar de zorgverzekering als ze vragen hebben over het preferentiebeleid, terwijl ze het zelf heel goed weten hoe het zit.
En er mogen nog steeds dure medicijnen voorgeschreven worden, mits er de juiste code op de briefje staat.
Heel veel mensen willen niks anders gaan gebruiken omdat ze het dure medicijn al zo lang hebben en weten dat het werkt, maar dat wil niet zeggen dat alle goedkope medicijnen slecht zijn en ook niet kunnen helpen.

@Chiqua. Heb jij het over Eigen Bijdrage of Eigen Risico, dit zijn 2 totaal verschillende dingen. Eigen Risico is € 155 euro en die heeft bijna iedereen. Eigen Bijdrage zijn bedragen die maar maximaal worden vergoed door de zorgverzekering en de rest is voor rekening van de verzekerde. Bv Orthopedisch schoeisel, word maar voor een deel vergoed, de rest is eigen bijdrage.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:13

blackstar schreef:
En dan als apotheker je klant doorsturen naar de zorgverzekering als ze vragen hebben over het preferentiebeleid, terwijl ze het zelf heel goed weten hoe het zit.
En er mogen nog steeds dure medicijnen voorgeschreven worden, mits er de juiste code op de briefje staat.
Heel veel mensen willen niks anders gaan gebruiken omdat ze het dure medicijn al zo lang hebben en weten dat het werkt, maar dat wil niet zeggen dat alle goedkope medicijnen slecht zijn en ook niet kunnen helpen.

@Chiqua. Heb jij het over Eigen Bijdrage of Eigen Risico, dit zijn 2 totaal verschillende dingen. Eigen Risico is € 155 euro en die heeft bijna iedereen. Eigen Bijdrage zijn bedragen die maar maximaal worden vergoed door de zorgverzekering en de rest is voor rekening van de verzekerde. Bv Orthopedisch schoeisel, word maar voor een deel vergoed, de rest is eigen bijdrage.

Mooi afschuifsysteem idd al kan ik het me ook wel voorstellen. Mensen kunnen geen begrip daarvoor opbrengen en staan boos aan de balie. En terecht ook, soms kosten de medicijnen uit het preferentiebeleid meer dan bijvoorbeeld het origineel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:56

blackstar schreef:

Dat is ook het dubbele eraan... Soms zijn mensen heel star en verspillend met dat soort dingen, en worden onnodig hele dure medicijnen gebruikt zonder dat daar een goede reden voor is. Als er vervolgens iets tegen ondernomen wordt, tref je ook de mensen die wel een goede reden hebben om een bepaald merk of een bepaalde soort te hebben. Beide kanten hebben nadelen, en wat nou de beste optie is, ik weet het niet echt zeker.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:59

Ja klopt. Heel veel mensen kunnen wel tegen de goedkopere en heel veel niet.
Heb al een klant aan de telefoon gehad die er bijna dood van was gegaan (was volgens zeggen van de klant, of het een beetje overtrokken is dat weet ik niet).
Ik heb ook geen idee wat de beste oplossing zou zijn. Je moet het toch eerst proberen wil je zeker weten of het helpt ja of nee. Dus als je pech heb kan dat verkeerd uitpakken.

Maar nu met het eigen risico, weet ik wel dat ik veels te lang wacht om medicijnen te halen die ik nu eigenlijk wel nodig heb. En er zullen veel mensen zijn waar dat ook zo is.
Vorig jaar 2 keer de pil gehaald en 1 keer een implanon. Die implanon heb ik nog net eind december kunnen laten plaatsen en eigen risico was geheel op verbruikt. Heb ik expres gedaan zodat ik goedkoper uit was dan dat ik het net in het nieuwe jaar had laten plaatsen. (en had nog 1 strip over van de pil)
Persoonlijk vind ik het te zot voor woorden dat je zo gaat zitten rekenen, maar ja ik kijk ook naar mijn eigen geld.
Van mij mag die terug gave wel weer ingevoerd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:13

blackstar schreef:
Maar nu met het eigen risico, weet ik wel dat ik veels te lang wacht om medicijnen te halen die ik nu eigenlijk wel nodig heb. En er zullen veel mensen zijn waar dat ook zo is.

Vermoedelijk wel, en ik snap het ook wel deels, maar tegelijkertijd: als het echt nodig is zou je het wel halen toch?

Zelf vind ik het niet zo'n ramp om een deel zelf te betalen. Het zijn voor mij gewoon bijkomende kosten die ik gewoon meebegroot. Voorraadje paracetamol, hooikoortstabletten, hoestdrank met enige regelmaat, tampons, en ja, ook best de pil. Maar het is voor mij gelukkig ook geen probleem qua financien. Ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen heel anders ligt. Maar zelf vind ik het geen drama, zeker niet als het niet om zoveel geld gaat.

(Wat betreft de hooikoortstabletten: dat is ook weer zo'n rare situatie. Je kunt Aerius krijgen, op recept en vergoed. Of je koopt loratadine, dat je bij het Kruidvat kunt halen. Het zijn twee verschillende stoffen maar wel bijna hetzelfde... het is in eerste instantie een mooie truc van de farmaceutische industrie om extra gebruik te maken van patentrechten, met zorgvuldig medisch handelen heeft het weinig te maken en het is een mooie loophole in het systeem van de vergoedingen. Al met al heb ik er maar voor gekozen die dingen voortaan bij het Kruidvat te halen, grotendeels omdat ik me echt niet lekker voel bij het verspillen van heel veel geld aan een duur medicijn, de afhandeling door de apotheek en het steeds vragen om een recept terwijl het nergens voor nodig is.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:16

je zal maar borderliner zijn gecombineerd met shizofrenie en meervoudige persoonlijkheidsstoornissen....... en zo een 52 pimmetjes, pammetjes en pommetjes moeten slikken per dag om maar niet in een psychose te komen........

ben je echt heel blij met deze regeling :)

maargoed voor haar is het eigenlijk niet van belang omdat haar psyg de medicijnen voorschrijft...... maar er was wel even ellende in de tent ja

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:24

Nodig zijn die medicijnen wel. Maar het is niet zo dat ik hierdoor ziek op bed lig of wat dan ook. Mijn huid heeft alleen nu vlekken en onder controle met een zalfje houden lukt niet meer, dus zal weer een kuurtje moeten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:41

KiWiKo schreef:
je zal maar borderliner zijn gecombineerd met shizofrenie en meervoudige persoonlijkheidsstoornissen....... en zo een 52 pimmetjes, pammetjes en pommetjes moeten slikken per dag om maar niet in een psychose te komen........

ben je echt heel blij met deze regeling :)

maargoed voor haar is het eigenlijk niet van belang omdat haar psyg de medicijnen voorschrijft...... maar er was wel even ellende in de tent ja

Voor de borderliner/schizofreen is dat geen probleem. Die krijgen het gewoon vergoed. Als mensen duidelijk de voorwaarden lezen, of informatie inwinnen bij de zorgverzekeraar was daar ook niets aan de hand geweest ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:05

Diablo schreef:
Liezel1 schreef:

Je wordt niet zomaar geroyeerd, omdat het dus idd verplicht is. Als je het wél laat komen en je wil op den duur jezelf weer verzekeren, dan krijg je een boete over al die maanden dat je niet verzekerd bent geweest.

En zo kom je dus van de regen in de drup. Als je de zorgverzekering al niet kunt betalen, kun je de boete die er overheen komt, omdat je niet kunt betalen, al helemáál niet betalen (snap je het nog :D ).
En wat gebeurt er dan uiteindelijk?

Om hier even op terug te komen:
De rekening wordt vervolgens bij jou geïnd door een deurwaarder, desnoods met beslag etc.
Zodra je eigenlijk geroyeerd zou zijn bij elke andere verzekering dan ook (maar dat kan dus niet bij de zorgverz want die is wettelijk verplicht) wordt je dekking opgeschort.
In de praktijk betekent dit dat je alleen nog maar basisdekking hebt, en je dus geen aanspraak kunt maken op je aanvullende modules.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:22

Chiqa schreef:
Nee maagzuurremmers. Die zijn dr helaas ook al weer uitgegooid behalve als het door de arts voorgeschreven wordt, dan gelukkig niet.

als het niet door een arts wordt voorgeschreven word het zowieso niet vergoed.
dus ze zijn er (nog) niet uit.

idd Mistral94,mensen met meervoudige psychische stoornissen/ziekten krijgen hun medicijnen gewoon vergoed als de arts de vergoedingscode aan het recept verbindt.
staat die code er niet op,dan kan er in de apotheek ook niet gedeclareerd worden.

slaap/kalmerings medicatie wordt voor een aantal groepen mensen gelukkig nog wel vergoed,zoals terminaal zieke mensen,mensen met epileptie die valium nodig hebben bij een aanval,en wat ik al zei de mensen met psychische stoornissen.

de mensen die het puur en alleen als slaapmedicatie gebruiken krijgen(als het goed is)geen vergoeding van de arts.
maar het is heel makkelijk om die vergoeding te krijgen,als arts zijnde schrijf je zo die code op het recept.
(ik weet niet of artsen trouwens controle krijgen als ze de code te veel voorschrijven?)

wbt het preferentiebeleid: het is echt een ramp,het maakt de zorg duurder en moeilijker(ons voorraadbeheer is echt drama met 4 merken van dezelfde medicatie in de lade) en soms gewoon niet uit te leggen aan de patienten aan de balie.
het is ook terecht dat ze wel boos zijn,maar ik als simpele assistente in de apotheek heb het ook niet bedacht.
ik probeer de mensen wel zoveel mogelijk tips en adviezen te geven om het makkelijker te maken en we staan altijd open voor vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:26

blackstar schreef:

Qua pil heb je anders tegenwoordig niet veel meer te vertellen.. in anderhalf jaar tijd ben ik al met pilsoort nummer 3 bezig. Telkens weer een verrassing wat ik meekrijg als ik een voorraadje ga halen bij de apotheek :( Belachelijk gewoon!

Verzekering steeds duurder, naar mijn idee zijn ze beetje ontspoort met hun prijzen. Die stijgingen gingen wel erg snel opeens. Ik kijk elk jaar welke het goedkoopste is en die neem ik, anders heb ik als student echt een probleem, zeker nu ik uit huis ga is dat echt een probleem als dat duurder wordt. Dat geld heb ik gewoon niet.. ja als ik mezelf ga verhongeren. En dan heb ik iets nodig en dan gaat het van m'n eigen risico af. Dan vraag je je echt af waarom je elke maand zoveel betaald aan verzekeringen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:36

idinn schreef:
blackstar schreef:

Qua pil heb je anders tegenwoordig niet veel meer te vertellen.. in anderhalf jaar tijd ben ik al met pilsoort nummer 3 bezig. Telkens weer een verrassing wat ik meekrijg als ik een voorraadje ga halen bij de apotheek :( Belachelijk gewoon!

Verzekering steeds duurder, naar mijn idee zijn ze beetje ontspoort met hun prijzen. Die stijgingen gingen wel erg snel opeens. Ik kijk elk jaar welke het goedkoopste is en die neem ik, anders heb ik als student echt een probleem, zeker nu ik uit huis ga is dat echt een probleem als dat duurder wordt. Dat geld heb ik gewoon niet.. ja als ik mezelf ga verhongeren. En dan heb ik iets nodig en dan gaat het van m'n eigen risico af. Dan vraag je je echt af waarom je elke maand zoveel betaald aan verzekeringen.

Tja, dat vraag ik me ook al jaren af. Ik ben nu al maanden bezig met een procedure bij mijn zorgverzekeraar om iets vergoed te krijgen, maar ze werken erg slecht mee. :( |o Ik heb een pakket (incl. aanvullende verzekering), maar dan nog krijg ik niet alles vergoed bij de tandarts en ik moet eerst mijn eigen risico opmaken.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:46

Hoe oud ben jij Goldenflower??? ivm beperkte tandartskosten die tot 22 jaar in de basisverzekering zit.
Als je ouder bent dan 22 jaar en je gaat naar de tandarts dan moet je daarvoor een aanvullend tandarts pakket af hebben gesloten wil je dat er iets vergoed word.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:31

blackstar schreef:
Hoe oud ben jij Goldenflower??? ivm beperkte tandartskosten die tot 22 jaar in de basisverzekering zit.
Als je ouder bent dan 22 jaar en je gaat naar de tandarts dan moet je daarvoor een aanvullend tandarts pakket af hebben gesloten wil je dat er iets vergoed word.

Ik ben 23 jaar en ik heb een aanvullende verzekering en daar zit ook tandarts bij, maar dan nog wordt niet alles vergoed. :(

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:10

Dat kan, staat dan in de polisvoorwaarden wat wel en niet vergoed word.

Eigen risico heeft niks te maken met tandartskosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:42

Aanvullend tandartspakket doe ik niet aan.. ik heb nooit ergens last van, ga alleen 1x per jaar (of minder) op controle. Dan betaal ik elke maand meer voor niks. Ik twijfel nu of ik een gaatje heb, het lijkt zo, maar heb er totaal geen last van. Als het zo is bekijk ik eerst de kosten en neem dan volgend jaar wel of niet aanvullend.. maar altijd een aanvullend iets voor het geval er iets is. Nee dank je, dat is voor mij allemaal weggegooid geld. Sowieso verbaas ik me daar weleens over, betaal je als je omrekend per jaar 120 euro meer en krijg je tot maximaal 100 euro vergoed. Ik weet niet hoor :D

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:57

Weet je dat zeker Idinn

Voor de zorgeverzekering waar ik werk is het goedkoopste tandpakket € 10.75 per maand x 12 maanden = €128.88 per jaar en je budget wat je kan besteden is € 250.

Middelste pakket is € 18.95 per maand x 12 maanden = € 227.40 en je budget is € 750,- per jaar

Hoogste pakket is € 39.95 x 12 maanden = € 479.40 en budget is € 1250,- per jaar wat je mag besteden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:23

De stelling van TS vindt ik nog niet eens zo vreemd bedacht.
Er gaan miljoenen van onze belastingcenten de grens over als ontwikkelingshulp, wat gedeeltelijk of helemaal niet eens bij de hulpbehoevende mens terecht komt door corruptie en vreemde praktijken.
Nederland heeft wat dat aangaat iets teveel contractjes (EU, VN, etc.) naar mijn zin en betaalt wel erg veel vergeleken met andere landen.
Van mij mag dat stukken minder in ieder geval!
Die besparing naar de gezondheidszorg in eigen land en voila! weer een klein gaatje dicht gestopt.
Helemaal stopzetten is wat cru, maar als dat een oplossing zou zijn, waarom niet? ik ben voor, hoor!
Ik heb nog steeds het beeld voor me van een oud vrouwtje wat in haar eigen ontlasting zat, al uren, voordat er iemand wat tijd had om haar te helpen.
Dat mag toch niet kunnen gebeuren in Nederland?!?
Helaas dus wel...
Je kan geen anderen helpen als je je eigen zaakjes niet op orde hebt, maar dat is mijn mening...

We worden sowieso al doodgegooid met goede doelen, ook voor gezondheidszorg in derde wereld-landen.
Laat ons dan lekker zelf kiezen of we een goed doel willen steunen of niet! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:05

@Blackstar.. heb het echt ergens gezien, heb tig keer gekeken of het echt zo was, vond het namelijk ook heel vreemd! Was volgens mij jaar hiervoor, dit jaar heb ik eigenlijk niet gekeken naar een aanvullende tandartspakket. Aankomend jaar ga ik me er wel weer in verdiepen, ook even bekijken hoeveel ik aankomende maanden kwijt ben aan eten/telefoonkosten etc zodat ik weet hoeveel ik evt. nog per maand kwijt kan aan mijn verzekering. Dat is namelijk wel de post waar ik zoveel mogelijk op probeer te besparen :o Gewoon omdat het tegenwoordig zo belachelijk duur is..