Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:33

Inderdaad, als je aan zo'n dier gehecht bent, dan ga je hem toch zeker niet vermoorden en opeten?!
Je gaat toch ook niet je paard of je hond opeten.. En varkens zijn nog een stuk slimmer, dus daar ga je je nog makkelijker aan hechten als je er vaak mee bezig bent..
Zo'n mensen hebben toch geen hart, denk ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:39

Nou, dat ze geen hart hebben durf ik niet te beweren ;) maar ik zou het niet kunnen. In de eerste plaats al omdat ik het totaal onnodig vind om dieren te doden en op te eten. Ik heb geen vlees nodig om me gezond en goed te voelen, integendeel. In de tweede plaats dus om dat hechten aan een dier. Een 'vreemd' dier doden om het op te eten zou ik al niet kunnen en willen, laat staan een dier waar ik voor gezorgd heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:46

:j
Ik zie mijn dieren als mijn kinderen..
En natuurlijk zal niemand zijn kinderen opeten.. Nou, zo zie ik dat voor mijn dieren. Ze zijn een deel van het gezin, en daar blijven ze ook totdat ze van ouderdom doodgaan.. het paard, de konijntjes, de kippen.. alles ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:54

Hier hetzelfde. :)

Ik snap het principe van zelf houden en slachten wel. Dan heb je zekerheid over het leven dat het dier gehad heeft. Maar gevoelsmatig kan ik er helemaal niet bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:57

Ronne schreef:
Ik heb ook erg veel respect voor de mensen hier die zelf hun beestjes slachten. Zo zou het eigenlijk overal moeten gaan. Ik kan soms echt een beetje misselijk worden van mensen die elke avond lekker vlees eten maar die beginnen te gillen als er een beest geslacht wordt. Ik vind dat ook niet het mooiste gezicht, maar je hebt er zelf voor gekozen door het beestje op te eten.

Dank je.
Ik heb geen probleem met de natuur; de een zijn dood is de ander zijn brood. De mens is van oorsprong jager-verzamelaar in dat geheel.
Welzijnsbewustzijn daaraan gekoppelt maakt dat een dier een waardig leven dient te hebben en zo pijnloos en stressloos mogelijk gedood moet worden.
Persoonlijk vind ik dat dit ieders eígen verantwoordelijkheid is. Ik heb veel moeite met het doden en ik vind het niet acceptabel om voor míjn eten dat hoogst onplezierige doden bij een ander op zijn nek te mikken.
Ik vind dat gezond (gelukkig) vlees een normaal deel is van het dieet van de mens. Ik neem mijn verantwoordelijkheid in deze door gelukkig levende dieren te fokken/doden opdat mijn gezin eet zoals ik nodig vind.

Geldt ook voor de zuivel, groente en het dagelijks brood. Daar zwaait mijn partner de scepter over.

Ik heb respect voor mensen die goed overdacht vegetarisch of veganist zijn.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom een overtuigd veganist wel op een paard gaat zitten. Dat is altijd schadelijk vor de rug van het paard...
Dat is verder zowel voor het paard als voor de mens minder natuurlijk dan salami eten.

Even doordeneken. Je hebt een paard om op te gaan zitten. Dat paard heb je uiteraard een paardenleven lang want je geeft om dieren en verkassen is puur slecht voor paarden.
Stel dat het paard door weet ik veel wat op een gegeven moment beter af is dood en het vlees niet ongeschikt voor consumptie.
Ík vind het dan een gotspe om een dierenarts/slachtuis het vuile werk op te laten knappen en het kadaver tot hondenvoer te laten verwerken. Ik zou het paard de eer aan willen doen het zélf stressloos te doden met mijn slachtpistool en het vlees te benútten.
Dat ik daar tranen met tuiten om zou huilen is míjn probleem. Ik vind dat ik het mijn paard verschuldigd ben.

hc

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:10

Ik ben ook vegetariër omdat ik niet aan de walgelijke vleesindustrie wil mee werken. Eerlijk bio vlees vind ik prima, maar ik eet het toch liever niet.
Mijn vriend kan slachten, mijn kinderen zullen later alleen door ons zelf gehouden beesten mogen eten. Ik heb weinig vertrouwen in door onbekenden geproduceerd vlees.
Over de dieren die wij zullen slachten, ik ben gek op dieren en ik zal ze een fijn leven geven, maar hechten zal ik me niet aan ze. Anders wordt het te moeilijk voor me ze de laten slachten.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:16

@HC: Erg knap! Ik ben heel eerlijk; ik heb (naast insecten ed, en zelfs die nooit expres) nog nooit een beest gedood. Het lijkt me een van de moeilijkste dingen om te doen, maar ik vind principieel dat het wel het beste is wat je kan doen als je vlees wil eten. Nu heb ik momenteel sowieso niet de mogelijkheid om de dieren uberhaupt te houden (eerder genoemd balkon van 1 x 2m), maar ik kijk niet weg als het gebeurt. En helaas doen dat nog heel veel mensen. Ik kies er bewust voor om vlees te eten, omdat ik het lekker vind en het natuurlijk is voor de mens om zo nu en dan vlees op zijn menu te krijgen. De manier waarop de beesten die ik eet gehouden en geslacht worden is niet natuurlijk en daar baal ik van. Helaas kan ik iets anders momenteel niet betalen, dus beperk ik het vlees eten enigzins.
Zoals jij het doet, dat lijkt me wel iets voor later (als ik groot ben ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:44

Huertecilla schreef:
Stel dat het paard door weet ik veel wat op een gegeven moment beter af is dood en het vlees niet ongeschikt voor consumptie.
Ík vind het dan een gotspe om een dierenarts/slachtuis het vuile werk op te laten knappen en het kadaver tot hondenvoer te laten verwerken. Ik zou het paard de eer aan willen doen het zélf stressloos te doden met mijn slachtpistool en het vlees te benútten.
Dat ik daar tranen met tuiten om zou huilen is míjn probleem. Ik vind dat ik het mijn paard verschuldigd ben.

Een paard stressvrij uit zijn lijden verlossen vind ik iets heel anders dan een gezond dier slachten om het op te kunnen eten.

En hondenvoer hoeft het niet te worden, er zijn tegenwoordig ook andere opties. Al vind ik dat de opties na de dood van een dier vooral voor de eigenaar zijn. Naar mijn mening merkt het dier er toch niks van. Ik bewijs ze liever een eer tijdens hun leven.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:58

Wij zijn ook vegetarisch, met het hele gezin. Het is eigenlijk vanuit mij begonnen, omdat ik het echt niet kan aanzien als ik van die zielige varkentjes zie blèren in zo'n vrachtwagen, op weg naar de slacht. Daarnaast vond ons pap het een goed idee, omdat vlees niet gezond is. ''Jawel hoor'' hoor ik iedereen weer zeggen.. bleh, helemaal niet dus. Of: ''Vlees heb je gewoon nodig''. Nee ook niet waar, want als je een goede vleesvervanger combineert met genoeg groenten, dan mis je niks en eet je zelfs gezonder, omdat sommige stoffen in het vlees niet gezond zijn, die je nu dus niet meer binnenkrijgt.
Gelukkig beginnen mensen dit steeds meer in te zien en ontstaat er steeds meer medelijden met de dieren.

Ik vind het zelf gewoon zo egoïstisch om die dieren te ''vermoorden'' omdat ik het lekker vind ze te eten.

Melkkoeien vind ik meevallen, tenzij de hele dag en nacht binnen moeten staan, dan vind ik het nog steeds dierenmishandeling. Als zij naar buiten mogen vind ik het al niet zo zielig meer (al zal het niet overal geweldig zijn). Kippen vind ik vreselijk, en ook varkens is niet om aan te zien of aan te denken. Als zij nou meer ruimten zouden krijgen en naar buiten zouden mogen....
Gans en dergelijke vind ik vreselijk, dat dit nog niet verboden is... De overheid legt veel te veel regeltjes op, klopt. Maar waarom dat dit nog mag? Die manier waarop ganzen en dergelijken vet gemest worden... Ik zou zeggen, bekijk een filmpje of bekijk de waarheid, en zeg dan nog eens dat dat geen dierenmishandeling is!

Ook vind ik het stom als mensen zeggen ''Wat heeft het nu voor nut, het dier is al geslacht, dan kun je het net zo goed opeten!''.

Ja oliebol, alsof die supermarkten evenveel vlees aan blijven schaffen terwijl er minder verkocht wordt... en dan daarna alles weg gaan gooien zodat hun wint naar de kloten gaat. Echt niet, die gaan natuurlijk minder aanschaffen. Dan gaan de boeren weer minder vlees produceren (dieren schlachten) want anders krijgen zij hun dieren niet kwijt en kost ze dat veel te veel geld.

Het enige nadeel wat je daar bij kunt verzinnen is dat de dieren dan helemaal niet meer geboren worden. Maar of ze nu zo'n fijn leven hebben durf ik toch ook zeker niet te zeggen....

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:39

CCindy schreef:
Ja oliebol, alsof die supermarkten evenveel vlees aan blijven schaffen terwijl er minder verkocht wordt... en dan daarna alles weg gaan gooien zodat hun wint naar de kloten gaat. Echt niet, die gaan natuurlijk minder aanschaffen. Dan gaan de boeren weer minder vlees produceren (dieren schlachten) want anders krijgen zij hun dieren niet kwijt en kost ze dat veel te veel geld.

Het enige nadeel wat je daar bij kunt verzinnen is dat de dieren dan helemaal niet meer geboren worden. Maar of ze nu zo'n fijn leven hebben durf ik toch ook zeker niet te zeggen....

Helemaal true, dat gaan supermarkten inderdaad doen als een kwart of de helft van de mensen vegetariër wordt. Maar aangezien mensen heel veel redenen hebben om het niet te worden("Oh ik vind het supergoed van je, ik zou dat nooit vol kunnen houden, ik vind vlees veelste lekker." "Die beesten zijn toch al dood." "Van oorsprong zijn wij alleseters, het hoort." enz enz) Gaat het niet gebeuren, dus om nou te zeggen dat het zin heeft, volgens mij heeft het qua productie van vlees, doden van dieren en verkopen van vlees geen effect. Maar wel voor je eigen principes en ideeën. Maar ik betwijfel of het zin heeft, ook al zou ik het met alle liefde van de wereld willen.

Trouwens vind ik dat er niks mis is met het idee dieren eten. Dat zit in de kringloop van het leven zeg maar. Een leeuw zou ons ook opeten en als een kraai ons lichaam zou zien liggen, zou die ons ook opeten, die maken echt geen onderscheid. Maar de manier waarop wij dieren doden, vind ik echt ziekelijk. Waarom die dieren zo slecht behandelen, het kan stukken beter, waarom doen we dat dan niet? En bovendien gooien we de helft ook nog eens weg, dat vind ik al helemaal debiel :=

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:21

Colorado schreef:
Trouwens vind ik dat er niks mis is met het idee dieren eten. Dat zit in de kringloop van het leven zeg maar. Een leeuw zou ons ook opeten en als een kraai ons lichaam zou zien liggen, zou die ons ook opeten, die maken echt geen onderscheid. Maar de manier waarop wij dieren doden, vind ik echt ziekelijk. Waarom die dieren zo slecht behandelen, het kan stukken beter, waarom doen we dat dan niet? En bovendien gooien we de helft ook nog eens weg, dat vind ik al helemaal debiel :=

Klopt helemaal, ik vind het heel erg als onze katten een vogeltje half doden en dat vogeltje ligt weg te creperen :o maar dat is nou eenmaal zo... de natuur. Kan ik niks aan veranderen. Maar dat vogeltje heeft een fijn leven gehad! En had zelf misschien ook gewoon wat beter op moeten letten: de sterkste overleven. In het echte wild (want onze katten krijgen voer :P) is het helemaal normaal. Alle dieren hebben eten nodig, en sommige daarvan zijn vleeseters dus dat er dan dieren gedood worden vind ik normaal.

Dat de mens vroeger dieren doodde vind ik ook normaal: zonder konden wij niet leven.
Maar nu kunnen we dat wel. Waarom dan nog steeds dieren doden?
''Het is lekker''. Ja oke, maar dat vind ik best een egoïstisch argument, zoals ik al eerder zei.
Dit zou niet zo erg zijn als deze dieren inderdaad natuurlijk geleeft hebben. Maar ze worden gewoon als fokproducten gebruikt en dat ze een vreselijk leven hebben maakt niks uit. Als dit veranderd zou worden, zou ik zeggen óke.

Want ik eet ook eieren hoor! :) Maar dit zijn wel scharreleieren. Daar is (bijna) niks mis mee. Biologisch is natuurlijk helemaal geweldig, maar zelfs als ik thuis zou koken, zou ik denk ik voor de scharreleieren kiezen. Want hoe biologischer, hoe duurder jammer genoeg.
En volgens mij hebben scharrelkippen het gewoon goed hoor :D Wij eten vleesvervangers en ook dit is 2x zo duur als vlees. Als dát nou eens veranderd zou worden, zouden er veel meer mensen overstappen op ten minste eens in de week vleesvervanger.
Want ook hier zit lekker eten bij. Ik hield van spek en gehakt. Voor dit gehakt hebben we al een perfecte vleesvervanger gevonden:
ziet er hetzelfde uit en smaakt precies hetzelfde! Dat komt omdat dat vlees vooral ergens naar gaat smaken door de kruiden die je erop doet. Kies een goed stukje vleesvervanger (wel een goede natuurlijk, geen nep-stukkie -maar die heb je ook genoeg tussen het vlees zitten, van die kleffe zooi-) en gooi er dezelfde kruiden over: in veel gevallen precies hetzelfde! Daarnaast hebben we nog verschillende soorten vleesvervanger in huis die gewoon uit zichzelf heel lekker zijn. Groenten erbij en klaar is de maaltijd, qua gezondheid.

Hoe denken jullie over de experimenten in vooral Amerika, waar ze aan het testen zijn met vlees in laboratoria, om vanuit vleescellen kunstmatig vlees te maken? Dat komt waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar ook in Europa..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:33

CCindy schreef:
Als zij naar buiten mogen vind ik het al niet zo zielig meer ...

Zoiets
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ8XF3GK-1.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZOKDFCD.jpg

Bij de stalllen is de zadelkamer en het is stuk omheind. Daar lopen de varkens vaak los. De geiten hebben een eigen veld maar laten we ter verhoging van de feestvreeugde soms ook bij.
Een paard opzadelen? Lekker erbíj laten. Is leuk voor allemaal en bovendien worden de paarden zo wildzwijn-bestendig.

hc

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:35

Zoiets ja :) Ziet er heel gezellig uit. Maar worden deze geslacht dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:38

CCindy schreef:
Zoiets ja :) Ziet er heel gezellig uit. Maar worden deze geslacht dan?

De geiten houden we voor de melk. Een zeug houden we voor fok. De paarden zijn voor berijden.
De rest is voor consumptie en slacht ik zelf.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:40

Voor de melk vind ik niks mis mee, ze hebben hier een mooi leven volgens mij :) Zeug dus natuurlijk ook niet, paarden ook niet. Dat de rest geslacht wordt vind ik dan wat jammer, maar beter dat ze bij jou na een fijn leven worden geslacht dan bij zo'n fabriekboer waar ze een vreselijk leven hebben.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:41

Wat ik me ook afvraag... al die vegetariers hier.. wat voeren jullie de katten en honden? Krijgen zij ook scharrelvlees of vleesvervangers? Of krijgen zij toch de gewone Kitekat of Royal Canin? Want het moge duidelijk zijn dat daar ook vlees in zit... en waarschijnlijk niet de superscharrelbiologische soort...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:42

Ronne schreef:
Wat ik me ook afvraag... al die vegetariers hier.. wat voeren jullie de katten en honden? Krijgen zij ook scharrelvlees of vleesvervangers? Of krijgen zij toch de gewone Kitekat of Royal Canin? Want het moge duidelijk zijn dat daar ook vlees in zit... en waarschijnlijk niet de superscharrelbiologische soort...

Die krijgen natuurlijk gewoon brokken waar vlees in zit. Maar zij hebben het nodig, wij niet. Wij kunnen het vleesgebruik veranderen door vleesvervangers en veel groenten. Het lijkt me niet dat die vleesvervangers erg gezond zijn voor honden... Hun hebben het nog gewoon nodig om lekker gezond te blijven eten. Dan mag het vind ik , dat is de natuur.
Wanneer het zonder kan, zoals bij de mens, waarom dan niet zonder doen?

(of de dieren een beter leven gunnen natuurlijk ;))

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:31

CCindy schreef:
Hoe denken jullie over de experimenten in vooral Amerika, waar ze aan het testen zijn met vlees in laboratoria, om vanuit vleescellen kunstmatig vlees te maken? Dat komt waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar ook in Europa..

Het is een keuze, maar niet de mijne. Kan voors en tegens bedenken, maar je vraagt om persoonlijke meningen.
Ik wil dichter bij de natuur gaan staan en daar horen geen genetisch gemodificeerde gewassen of kunstmatig opgekweekte stukjes vlees bij. Geen plofkippen die met 6 weken een volgroeide borstspier hebben en door hun kuikenpootjes zakken (de gewone kipfilets) maar normale scharrelende boerenerfkippen. De dood is een heel normaal onderdeel van het leven, het gaat om de kwaliteit van leven, niet de kwantiteit. Tuurlijk is het lastig om Mieke de koe te slachten, maar aan alle leven komt een eind. En moet alles oud, ziek, zwak, misselijk en kwakkelend worden of kun je een dier ook uit de kracht van zijn leven halen? Wat is beter/erger?
CCindy schreef:
Want ik eet ook eieren hoor! Maar dit zijn wel scharreleieren. Daar is (bijna) niks mis mee.

Over scharrelen gesproken: Ben je wel eens in een gewone scharrelschuur geweest? Valt voor mij in dezelfde categorie als de legbatterij. Ja, ze kunnen scharrelen en zitten niet in metalen hokjes, maar de hoeveelheid kippen per m2 is te hoog, waardoor ze elkaar vermoorden voor de ruimte. Daarom branden ze de snavels er ook af. In de hokjes zaten ze met zijn zessen, nu hebben de ondersten van de pikorde 5000 andere kippen die zich allemaal op hen afreageren. Om maar even een ander perspectief te bieden :D.

Dan moeten Tik, Tak en Tok straks maar paren met Kuuk en eieren uitbroeden waarvan we de haantjes op kunnen eten. Nadat ze heerlijk van hun korte leventje genoten hebben.

@ Huertecilla: Jullie hebben het goed voor elkaar! Ik ben jaloers, maar gelukkig niet lang meer ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:53

CCindy schreef:
Ronne schreef:

Die krijgen natuurlijk gewoon brokken waar vlees in zit. Maar zij hebben het nodig, wij niet. Wij kunnen het vleesgebruik veranderen door vleesvervangers en veel groenten. Het lijkt me niet dat die vleesvervangers erg gezond zijn voor honden... Hun hebben het nog gewoon nodig om lekker gezond te blijven eten. Dan mag het vind ik , dat is de natuur.
Wanneer het zonder kan, zoals bij de mens, waarom dan niet zonder doen?

(of de dieren een beter leven gunnen natuurlijk ;))

Klopt, maar katten kunnen ook leven van steeds verschillende stukjes biologisch scharrelvlees. Zou je het zo ver doorvoeren? Of is het niet erg meer dat er dieren lijden, omdat het voor andere dieren bedoeld is? Waarom mag de mens dit dan niet? Staan dieren boven mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:05

Vegetariërs onder ons; is er ook kauwgom waar géén gelatine in zit? Zat net op stimorol te kauwen en kom er halverwege achter dat er gelatine in zit, brrrrrrrr

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:21

YamaDeva schreef:
@ Huertecilla: Jullie hebben het goed voor elkaar! Ik ben jaloers, maar gelukkig niet lang meer ;)

Vervang echter wel de rozengeur en manenschijn door geitenmeur en zweet des aanschijns.

Het is práchtig mits de voordelen zwaar voor je wegen en je de nadelen niet zwaarwegend vindt.
Ook zijn de mogelijke tegenslagen van veel zwaardere consequentie; een hagelbui = eten plat. Dat los je wel weer op, maar het kan heel onmoedigend zijn want is terugkerend. Is het geen hagelbui dan is het wel droogte of overstroming. Het is altijd wát en altijd méér werk.

Het is ondernemen met existentieel resultaat en dus ook existentieel risico.

hc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:23

Colorado schreef:
Trouwens vind ik dat er niks mis is met het idee dieren eten. Dat zit in de kringloop van het leven zeg maar. Een leeuw zou ons ook opeten en als een kraai ons lichaam zou zien liggen, zou die ons ook opeten, die maken echt geen onderscheid.

Van nature worden alleen zieke en gewonde dieren opgegeten. Dieren die te langzaam zijn, of niet schuw genoeg, of niet slim genoeg.
Aan fokkerijen is niets natuurlijks, het voer niet, de leefwijze niet, de dieren zelf niet eens..
Met zieke en gewonde en oude dieren eten heb ik niet zo veel moeite. Maar gezonde dieren eten als ze 'rijp' zijn, dat vind ik niet kunnen. Dat doe je met planten, met fruit.. niet met dieren :n

CCindy schreef:

Ik vind het geweldig, als ze dit echt goed kunnen uitwerken, tot écht vlees, met alle goede stoffen, zonder verder gerommel in het vlees zelf en zonder chemische zooi er doorheen.
Ik zelf zou het nog steeds niet eten, doet me toch te veel denken aan dode dieren, en dat vind ik gewoon vies. Maar voor de dieren zou het een geweldige oplossing zijn! Dan zijn er eindelijk geen varkensfokkerijen meer nodig. Hoeven kippen niet meer binnen 6 weken vetgemest te zijn (zou helemaal mooi zijn als ze zouden kunnen zorgen dat er alleen nog kippen worden geboren en geen haantjes meer).. En dan nog hormooninjecties ofzo dat koeien jarenlang melk kunnen geven zonder elk jaar een kalfje hoeven te krijgen..
En voila, veel minder dieren, dus veel meer ruimte voor de dieren die er nog zijn voor de melk, wol en eieren.. En je hebt geen afval meer, nu wordt de helft van elk dood dier weggegooid, veel minder mest, minder overbegrazing, en het belangrijkste; minder dierenleed..
Maar dat is nog toekomstmuziek.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:27

@MysticTinker: helemaal mee eens. Ik zou op zich dit vlees uit laboratoria wel willen eten, maar ik hoef het niet echt. Vleesvervangers die wij hebben smaken goed :)

Edit: ik dacht dat scharrelkippen buiten zaten...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:51

Ik eet zoveel mogelijk vegetarisch, omdat ik niet wil mee werken aan de bioindustrie :)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:10

Ik ben ook vegetarier. Wil niet mee doen aan de bio-industrie.
Zoals al eerder genoemd.. de varkentjes in de vrachtwagens opweg naar hun slacht.. daar doe ik niet aan mee.
Mijn vriend is ook vegetarier, dat is handig :)
Verder vind ik dat iedereen moet doen waar ie achter staat. Ik wordt altijd heel erg moe van de "strijd" tussen vleeseters, en niet vleeseters. Ik heb het idee dat ik me vaak moet verdedigen, terwijl ik vleeseters nooit aanval op hun eetpatroon.