DeniseES schreef:dejavu schreef:Tijdens veel vakanties ben ik net als B_E hierboven erg druk. In de weekenden ben ik eveneens altijd aan het nakijken, voorbereiden, toetsen ontwikkelen, noem maar op.
In de zomervakantie voel je je na een week pas langzaam ontspannen, twee weken voor de scholen beginnen, begin je als docent weer. Die zomervakantie is hartstikke hard nodig, ik zou niet kunnen functioneren als ik geen zomervakantie zou hebben.
Daarbij, Marjoow, waar oordeel jij eigenlijk over? Jij bent zelf nog leerlinge op een middelbare school. Kom met je oordeel over het werken in het onderwijs als je er gewerkt hebt.
En daar hebben mensen met een ander beroep geen last van?
Zo productief zijn de laatste weken niet voor de zomervakantie m.b.t. het nakijken etc.
Denise, als jij denkt dat die laatste weken niet productief zijn qua nakijkwerk etc., dan heb je een totaal verkeerd beeld van het onderwijs. Leuk dat je hier je mening verkondigt, maar die is echt nergens op gebaseerd. Je hebt echt geen idee waar je over praat, echt niet.
Marjoow schreef:Buiten dat, dit vaak nog op het laatste moment gedaan word. Wij moeten soms weken wachten op onze cijfers!
Zonder gegronde reden vind ik weken wachten op een cijfer niet oké. Neemt al met al niet weg dat de zomervakantie simpelweg hartstikke hard nodig is. Er zal geen enkele docent ontkennen dat de werkdruk ontzettend hoog ligt. Het aantal burn-outs is niet voor niks het hoogst, en het aantal mensen dat verandert van werk ook niet.
Blue_Eyes schreef:Leuk vinden is een ding, je moet het ook vol kunnen houden. Het werk van een docent houdt niet op als hij/zij de deur van het klaslokaal achter zich dichttrekt (en de docent is echt niet alleen tijdens lestijden in de klas, maar van 8 tot 5, minimaal). In de avonduren ben je bezig met rapportbesprekingen, vergaderingen, lesvoorbereidingen, materialen voorbereiden, nakijken van proefwerken, you name it. In het weekend idem dito. Toen ik nog fulltime werkte was mijn enige vrije dag in de week zondag - als ik mazzel had en er op maandag geen rare dingen waren.
Herfstvakantie? Altijd wel voorbereidingen en een bult nakijkwerk, want de eerste proefwerkweek achter de rug. Kerstvakantie? Ja, die heb ik, maar die heeft mijn man in het bedrijfsleven ook. Maar ik net zomin als hij twee weken. Voorjaarsvakantie? Tweede proefwerkweek achter de rug. Meivakantie? Soms. Komt ook vaak voor dat die vol zit met rapportbesprekingen. Zomervakantie? Is bij ons 7 weken, waarvan de eerste twee al volgepland zitten met rapportbesprekingen en eindejaarsvergaderingen, planningen maken voor het nieuwe jaar, klasindelingen maken, etc. Dan heb ik 3 weken vrij en twee weken voor het nieuwe jaar begint, krijgen wij alle definitieven en kunnen we dus gaan plannen wat we met de verschillende problematieken moeten. Dat zijn planningen waar we de rest van het jaar geen tijd meer voor hebben, dus dat moet af voor het nieuwe jaar begint. Verder komen daar de lesplanningen en -voorbereidingen bij, het lokaal inrichten, materialen bestellen, zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo heel erg veel vakantie blijft er echt niet over.
Zo ziet mijn jaar er ook uit.
Vooral in het begin had ik ook nog eens moeite met een aantal klassen. Dit vergt wel zo ontzettend veel energie dat je je na een week ook psychisch erg vermoeid voelde. Kinderen kunnen echt ontzettend zuigen, en vooral in het begin is het hartstikke lastig om je staande te houden. Niet iedereen houdt dit vol inderdaad in combinatie met het vele werk dat je mee naar huis neemt.