Vergeten kind komt om in auto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:11

vorame schreef:
Van opzet ben ik zeker ook nog niet uit gegaan.

Ik ben zelfs hoogst verbaasd dat het in mensen ópkomt om dat te veronderstellen...

Citaat:
Maar van de gejaagde materialistische maatschappij van tegenwoordig.
Waar alles erbij hoort (moet) maar wel door moet gaan zonder aanpassingen in het leven.

En de opmerking van Sarabande dat menigeen met een kind/kinderwens daar een wijze les over priori-tijd uit kan leren was míjn veronderstelling.
Daarom had ik haar het opvrolijkende pm gestuurd; dat goed nieuws blijkbaar geen nieuws is maar er wel ís.

hc

eppie38

Re: Vergeten kind komt om in auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:15

tjee wat erg zeg ik had dit nog niet gelezen.
Ik kan me niet voorstellen dat die moeder dit expres gedaan heeft kom op nou mensen.
Vreselijk dit zeg, ik wens haar heel veel sterkte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:24

eppie38 schreef:
tjee wat erg zeg ik had dit nog niet gelezen.
Ik kan me niet voorstellen dat die moeder dit expres gedaan heeft kom op nou mensen.

Als je het topic gelezen hebt is dat ook niet de teneur van dit topic.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:36

Nee zeker niet. Dat beweer ik ook niet, dat het opzet van deze moeder is geweest.

Het enige wat me opvalt is dat dit soort gebeurtenissen met vlagen opeens vaker in het nieuws zijn, evenals gebeurtenissen als gezinsmoorden. En dat vind ik een beangstigende ontwikkeling....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:12

vorame schreef:
Van opzet ben ik zeker ook nog niet uit gegaan.
Maar van de gejaagde materialistische maatschappij van tegenwoordig.
Waar alles erbij hoort (moet) maar wel door moet gaan zonder aanpassingen in het leven.

Maar daar zijn we toch zeker zelf bij? Je hoeft je niet te laten opjagen, je hoeft niet materialistisch te zijn, dat zijn keuzes die je maakt.
Dat mensen roepen dat ze het druk hebben, vind ik altijd maar betrekkelijk. Vaak roepen mensen dat ook zomaar, niet omdat ze het echt druk hebben. En dan nog, dan kies je ervoor!
En als je het druk hebt, is dat niet altijd een oorzaak voor het vergeten van dingen, maar misschien wel een aanleiding om bepaalde zaken geen prioriteit te geven. Een mens kan tenslotte niet alles! Je hebt natuurlijk wel mensen die alles doen en maar door hollen, en dan de dingen (of mensen) die er echt toe doen, 'vergeten'. Wederom een keuze lijkt mij.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:56

Helemaal mee eens.

Maar toch lijkt het nog steeds bij sommige dat kinderen erbij moeten.
Zonder daar het leven op te veranderen.
Ik zie dat tenminste echt vaak genoeg om me heen.
En persoonlijk (lees duidelijk persoonlijk) vind ik dat dan geen goede keuze.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:04

Het is niet altijd zo dat allebei de partners werken uit materialistisch oogpunt waar hier nu wel heel makkelijk vanuit wordt gegaan. Soms veranderen (financiele) situaties NA het krijgen van kinderen zodanig dat werken noodzaak is. Dat dat de enige manier is voor ouders om brood op de plank te krijgen.

Tuurlijk moet je kind op nummer 1 staan maar het is niet altijd zo dat er een keuze is wat betreft werken, helaas...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:43

maikeltje schreef:
Dat dat de enige manier is voor ouders om brood op de plank te krijgen.

Wij bakken ons eigen brood van zelfgemalen ecologisch verantwoord geteeld graan wat we kopen van het extra brood wat we meebakken en verkopen.
Er is zelfs een piezel winst uit het zelf bakken van het supergezonde dagelijkse brood.
Dat kan gewoon thuis in de keuken en de turf help met het deeg. Als er een boerenmarkt is, help hij met verkopen.
Dat is kwali-tijd samen die veel meer waard is dan het veel hogere salaris wat je in die tijd zou kunnen verdienen :)*

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:50

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Dat dat de enige manier is voor ouders om brood op de plank te krijgen.

Wij bakken ons eigen brood van zelfgemalen ecologisch verantwoord geteeld graan wat we kopen van het extra brood wat we meebakken en verkopen.
Er is zelfs een piezel winst uit het zelf bakken van het supergezonde dagelijkse brood.
Dat kan gewoon thuis in de keuken en de turf help met het deeg. Als er een boerenmarkt is, help hij met verkopen.
Dat is kwali-tijd samen die veel meer waard is dan het veel hogere salaris wat je in die tijd zou kunnen verdienen :)*

hc

Daar kun je hier je "brood" niet mee verdienen. Het is zo makkelijk praten en zo makkelijk (ver)oordelen wanneer je zelf niet in die situatie zit. Vriendin van me ziet haar kind niet genoeg voor "kwali" tijd en ja, ze zou heel graag willen. Maar ze is alleenstaand en zal toch de huur van haar huisje op moeten brengen en eten en kleren voor het kind moeten verzorgen. Zij heeft nu eenmaal geen tijd om zoete broodjes te gaan bakken met haar zoon al zou ze dat heel graag willen. Ze werkt de hele week om rond te komen zodat ze de huur kan opbrengen om haar kind een dak boven het hoofd te kunnen bieden. En daar bewonder ik haar enorm voor! Dat is ook realiteit ook al voldoet het niet aan jouw ideaalbeeld. Niet iedereen heeft de luxe van een "keuze". Dat wordt wel vaak geroepen door mensen die alles fijn voor elkaar hebben en zeeen van kwali-tijd hebben voor hun kinderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 02:23

maikeltje schreef:
Niet iedereen heeft de luxe van een "keuze". Dat wordt wel vaak geroepen door mensen die alles fijn voor elkaar hebben en zeeen van kwali-tijd hebben voor hun kinderen.

Natuurlijk, een ander heeft altijd makkelijk praten en is alles komen aanwaaien.....

Je leven is een resultaat van keuzes. Ook al leef je in een wereld van veranderende omstandigheden die buiten je invloedssfeer liggen, kies je wel zelf hoe je erop reageert. Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos.

'Fijn voor elkaar' heeft veel invullingen.
Daar is geen beste in, maar prioriteiten die je jouw kind doen vergeten zijn wel een slechtst.

Denk daar liever over na in plaats van op te schieten.

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:28

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Niet iedereen heeft de luxe van een "keuze". Dat wordt wel vaak geroepen door mensen die alles fijn voor elkaar hebben en zeeen van kwali-tijd hebben voor hun kinderen.

Natuurlijk, een ander heeft altijd makkelijk praten en is alles komen aanwaaien.....

Je leven is een resultaat van keuzes. Ook al leef je in een wereld van veranderende omstandigheden die buiten je invloedssfeer liggen, kies je wel zelf hoe je erop reageert. Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos.

'Fijn voor elkaar' heeft veel invullingen.
Daar is geen beste in, maar prioriteiten die je jouw kind doen vergeten zijn wel een slechtst.

Denk daar liever over na in plaats van op te schieten.

hc

Het kind van de vriendin in kwestie is prioriteit nummer 1 bij haar. Ze had ook de keuze gehad om bij de vader van haar kind te blijven maar dat heeft ze, juist in het belang van het kind, niet gedaan.

En met name door de situatie van mijn vriendin ben ik na gaan denken. Na gaan denken hoe goed ik en mijn gezin het wel niet hebben en dat dat niet iets vanzelfsprekends is. En ik heb inderdaad het gevoel dat veel dingen me zijn komen aanwaaien en misschien zijn die dingen inderdaad wel het gevolg van (onbewuste) keuzes geweest.

Ik schiet op niemand, ik vraag gewoon om niet zo snel te (ver)oordelen. Mijn vriendin heeft de pech gehad te hebben moeten kiezen tussen twee kwaden, met in haar achterhoofd maar 1 prioriteit. Haar kind. En dan is het wel gemakkelijk om vanaf de zijlijn te roepen wat ze allemaal fout heeft gedaan. Of wat iemand anders fout heeft gedaan.

cp

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:28

maikeltje schreef:
[En dan is het wel gemakkelijk om vanaf de zijlijn te roepen wat ze allemaal fout heeft gedaan. Of wat iemand anders fout heeft gedaan.

:?

Ik geloof dat jij een paar stappen achteruit moet doen voor een beetje meer overzicht. De enige hier die jouw vriendin kent en erbij betrekt ben jíj.

Het topic is een moeder die haar kind vergeet. Dát is geen goede prioriteit. Punt.

Helaas is het in deze maatschappij geen onvoorstelbare situatie. Dat schrijf je zélf met jouw vriendin als begrijpeleijk voorbeeld.
Zoals Sarabande schrijft kan je ervan leren. Wie de schoen niet past trekke die niet aan :)*

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:52

@maikeltje: je vriendin is niet de enige hoor, die moet werken om te kunnen leven. Ik denk ook niet dat het hier een vetpot zou zijn als mijn man kostwinner zou zijn en ik full-time thuis zou zijn (of andersom). Maar daar komt bij dat ik het voor mezelf ook nodig ben om te werken, ik haal daar veel energie uit. Ons kind heeft daar baat bij, daar ben ik van overtuigd. Dus ik zeg niet dat het slecht is om te werken! :) Integendeel. (en dan weer helemaal niets ten nadele van de thuisblijfouder!)
Ik denk dat het belangrijk is dat werk werk blijft, en thuis thuis, dat je het een beetje gescheiden kunt houden en wel je prioriteiten in het oog houdt. Maar dat zal de meesten van ons prima afgaan lijkt mij!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:22

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
[En dan is het wel gemakkelijk om vanaf de zijlijn te roepen wat ze allemaal fout heeft gedaan. Of wat iemand anders fout heeft gedaan.

:?

Ik geloof dat jij een paar stappen achteruit moet doen voor een beetje meer overzicht. De enige hier die jouw vriendin kent en erbij betrekt ben jíj.

Het topic is een moeder die haar kind vergeet. Dát is geen goede prioriteit. Punt.

Helaas is het in deze maatschappij geen onvoorstelbare situatie. Dat schrijf je zélf met jouw vriendin als begrijpeleijk voorbeeld.
Zoals Sarabande schrijft kan je ervan leren. Wie de schoen niet past trekke die niet aan :)*

hc

Ik reageer met het voorbeeld van mijn vriendin omdat er conclusies getrokken worden over ouders die werken die mij een beetje in het verkeerde keelgat schieten. Namelijk de conclusie dat veel mensen maar kinderen "nemen" en vervolgens gaan werken omdat ze materialistisch ingesteld zouden zijn. Dat is in heel veel gevallen niet zo. En dan kom jij met posten in de trant van "kijk mij eens kwali-tijd voor mijn kind hebben". Niets mis mee wanneer je dat kunt zoals jij dat doet (vooropgesteld dat het kind het leuk vindt en niet de dingen in de kwali-tijd moet doen die jij eigenlijk leuk vindt). Heerlijk zelfs als je daar de mogelijkheden toe hebt maar realiteit is ook dat niet iedereen in de gelukkige omstandigheden verkeert dat hij of zij daar de mogelijkheden toe heeft in de mate die gewenst zou zijn.
En als ik jouw post goed heb gelezen dan is dat het gevolg van verkeerde keuzes maken, daar proef ik een beetje een "eigen schuld dikke bult" -achtig iets uit. Maar vergeet niet dat bij keuzes maken in het leven ook een gezonde portie geluk hoort om het zo te laten verlopen zoals je voor ogen hebt.

Niet iedereen is hetzelfde, er zijn meer redenen voor ouders om te gaan werken buiten het materialistische om wat hier geroepen wordt. Kijk bijvoorbeeld naar de post van Alet74 hierboven. Daar kan ik me wel in vinden, dat is voor mij ook een reden om te werken. Even opladen, even andere praat, zodat je de tijd met je kind ook fijn kunt doorbrengen en je aandacht volledig op je kind kunt richten wanneer je thuis bent.

Vooropgesteld dat ik het incident van de beginpost vreselijk en onvoorstelbaar vind, het zou ook tijdens het boodschappen doen gebeurd kunnen zijn. Een gebeurtenis als in de beginpost hoeft niet perse voort te komen uit carierredrang en materialistisch oogpunt van de ouders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:36

maikeltje schreef:
Vooropgesteld dat ik het incident van de beginpost vreselijk en onvoorstelbaar vind, het zou ook tijdens het boodschappen doen gebeurd kunnen zijn. Een gebeurtenis als in de beginpost hoeft niet perse voort te komen uit carierredrang en materialistisch oogpunt van de ouders.

Daar heb je gelijk in, maar het betekent toch dat als het gebeurt, en ik heb het niet over boodschappen doen maar over de gevallen die nu in het nieuws komen, kinderen die een hele dag vergeten worden, dan liggen je prioriteiten, wellicht ongewild, niet bij je kindje.

Een oudere die bijna recreatief leeft en dan een kind krijgt is niet te vergelijken met de JONGE KOPPELS, waar dit soort dingen gebeuren omdat ze, om welke redenen dan ook, gewoon teveel hooi op de vork hebben genomen.

Ook als je gedwongen bent te werken is de zorg voor je kind altijd nummer een, dat moet je door de drukte niet weg laten slippen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:40

Hoe oud is een 'oudere' Sarabande? Ik moest erg lachen om het 'recreatief leven', kun je dat toelichten?
Met jonge koppels bedoel je mensen van net 20 jaar met kind?

Zoals ik al eerder zei, ik vind drukte erg betrekkelijk. Het is vaak (ik weet het, dat heb je niet altijd zelf in de hand) maar net hoe druk je het zelf maakt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:44

Ik denk ook dat het ligt aan de persoon en hoe stabiel hij of zij is hoe er met "drukte" omgegaan wordt. Dat is ook weer niet alleen leeftijdsafhankelijk.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:46

Alet74 schreef:
Hoe oud is een 'oudere' Sarabande? Ik moest erg lachen om het 'recreatief leven', kun je dat toelichten?

Zoals ik al eerder zei, ik vind drukte erg betrekkelijk. Het is vaak (ik weet het, dat heb je niet altijd zelf in de hand) maar net hoe druk je het zelf maakt.

Maar sommige zijn daardoor wel met van alles bezig.
Misschien dat het niet druk zou zijn als ze beter georganiseerd zouden zijn, maar ieder is zoals hij is.
Die mensen hebben van alles aan het hoofd.
Ik vraag me dan toch af of die mensen een goede thuis situatie kunnen bieden aan een kind.
Want als er bij voorbaat al gezegd word, we kunnen niet minder werken, waar is er dan nog plaats voor tijd voor het kind?

Ik meen echt dat sommige koppels daar echt beter over na moeten denken.
Ik zie in mijn omgeving ook mensen kinderen krijgen waar je gewoon van te voren al weet dat dat gaat mislukken.
En helaas zijn bij al die waar we het van dachten dat nu ook aan het gebeuren.
Kinderen die hondsbrutaal zijn en op alles gesust worden met materie.
Kinderen die op tijden nog buiten zijn waarvan ik zou zeggen, dan hoort die leeftijd in huis te zijn, niet meer op straat.
En dan over een tijdje is het huilen dat er met 1 van die kinderen wat is gebeurd.
Daar houden wij namelijk allemaal ons hart voor vast.
Want er is geen tijd om te kijken wat ze doen.
Aandacht krijgen ze niet, dus als een ander dat wel geeft?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:50

Alet74 schreef:

Ik bedoel de voorbeelden van HC waar hij zijn leefwijze bejubeld. Dat mag en het is fijn dat hij er zich zo happy mee voelt, maar het is geen doorsnee leven.

Ik bedoel gewone jonge, en soms wat minder jonge koppels die hun eerste gezin stichten en beide volop in het arbeidsproces zitten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:52

Het krijgen van aandacht staat, volgens mij althans, niet gelijk aan het hebben van tijd voor je kind. Ik ken ook voorbeelden van kinderen waarvan in ieder geval 1 ouder veel thuis is, maar waar de kinderen nog net niet verwaarloosd worden.
Ben het helemaal met je eens Vorame, sommige mensen zouden beter moeten nadenken voor ze proberen een kind te krijgen. Sommige kinderen hebben al achterstanden voor ze een stap op de aardbol gezet hebben, heel sneu vind ik dat.

Ik snap het Sarabande! Zelf ben ik weer erg tevreden met mijn leefwijze (30 uurtjes werken, dochter 2 dagen (middagen) naar de bso, brood van de warme bakker ;) , man met volledige baan). Ieder zijn meug! :+
En gelukkig, dan ben ik met mijn 35 jaar toch nog een beetje een jonge moeder!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:56

sarabande schreef:
Ook als je gedwongen bent te werken is de zorg voor je kind altijd nummer een, dat moet je door de drukte niet weg laten slippen.

...en het ´niet in de gelukige omstandigheden zijn´ is geen excuus, maar een GEVÓLG!

Ik lees dat argument ook over paardhouden: ´...ja jij hebt makkelijk praten want een stuk land´. Ja, en toen ik dat niet had, geen paard. Idem kind :)*

Alet74 schreef:
]Ik denk ook niet dat het hier een vetpot zou zijn als mijn man kostwinner zou zijn en ik full-time thuis zou zijn (of andersom).

Hier is het geen vetpot nee. We werken allebei op onze eco-boerderij en nu er door de economische neergang minder toeristen zijn hebben we nóg minder inkomsten.
We hebben echter te eten want we verbouwen/fokken dat zelf.
Day is een keuze. Minder geld, meer kwali-tijd.
Vakantie? Dat kan voor onze turf net zo goed bij het gemeentezwembad als bij een zwembad in verweggistan waar hij niet zijn vriendjes heeft.
Dierentuin? Die hebben we zelf.
Een speelhuis? Daar zijn hamer en spijkers, daar ligt hout en daar staat een walnootboom.
Die situatie is het gevolg van keuzes na veel vallen en opstaan, niet van aan komen waaien gelukkige omstandigheden.

Er zijn net zoveel invullingen van een leven ´goed´ als er individuen dus percepties zijn.
Foút is het om een kind te hebben wat niet de hoogste prioriteit heeft: een kind is hoofdzaak voor een ouder.
Een hoofdzaak vergeet je niet. Ook niet bij boodschappen doen. Indien wel.... denk daar dan eens over na :)*

Je hoéft geen ouder te worden. Dat is een keuze. Kies daar alleen voor als je begrijpt dat het kind dan hoofdzaak is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:58

vorame schreef:
Want als er bij voorbaat al gezegd word, we kunnen niet minder werken, waar is er dan nog plaats voor tijd voor het kind?

...en waar werken ze dan in vredesnaam vóór???

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:01

Daar ben ik het wel mee eens.

De niet vetpot waar wij het tegenwoordig over hebben is meestal geen vetpot in luxe dingen.
Zoals geen vetpot in regelmatig in de stad nieuwe kleren te halen.
Geen vetpot in vakantie, geen vetpot in...vul maar in.
Maar eten, wie levert daar nu op in als er met goed beheer met geld om gegaan wordt?
Op tv zie je wel eens mensen klagen over geen geld voor eten, maar dan komt er eens iemand tellen waar al het geld heen gaat en blijken er 3 abbo's op tijdschriften te zijn en en noem maar op.
Er zijn mensen die echt beroerd zitten in Nederland,maar als we gemiddeld gaan kijken kunnen heel veel mensen wel minder.
Maar willen niet.
Wat helemaal niet erg is, als er maar geen kinderen onder lijden.

Hc, geen idee waar ze dan voor werken?
Niet op kunnen geven van het oude leven, gewoonte?
Ik weet het niet, werkelijk niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:05

HC de meest jonge koppels die met niets beginnen kunnen niet in Spanje gaan wonen, die moeten eerst iets opbouwen.

En niet iedereen wil pas na zijn 50ste of nog ouder een kind, ik moet er niet aan denken moet ik zeggen.
Op die leeftijd heb ik meer iets met kleinkinderen en ik ga ook nooit op vakantie, heb het hier wel. Maar als je in de stad woont wil je er met je kinderen toch wel eens tussenuit.

Dat is ook niet relevant binnen deze discussie.
Ik bedoel bewustwording, in plaats van ik doe het beter dan anderen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:07

Daar kan ik me helemaal in vinden Sarabande.