Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blensink schreef:Eigenlijk is het van de gekke dat je jezelf zo in gevaar kunt brengen en vervolgens alle medische hulp krijgt die nodig is.
Biebabeloeba schreef:Euhm, vind de reacties wel wat ver gaan ...
Heb ook geen medelijden met die man, hij kent de gevaren, wie gaat er nu ook als een zot voor een stier lopen??!!
Maar hij is nu wel dood...en ik heb wel medelijden met zijn familie en vrienden, dus om dan te zeggen, dat het spijtig is dat er maar 1 dode is e.d. vind ik erover.
Huertecilla schreef:ranna schreef:Ik snap echt niet dat er jaarlijks dus steeds weer een stroom van 1 miljoen toeristen op afkomen. Zijn die lui niet goed bij hun hoofd ofzo?
Ook uit NL. Komen er 1500 km. voor naar het zuiden! Leven die nog in plaggenhutten daar?
hc
ranna schreef:Moet wel. Een ietwat geciviliseerder persoon die de plaggenhutten is ontgroeid en niet is blijven steken in de tijd doet zoiets niet mag ik toch hopen![]()
Huertecilla schreef:Er wordt in de media gericht aandacht gegeven aan waaróm de renners de stieren NIET MÓGEN aanraken. Daar worden serieus renners voor bekeurd.
hc
Huertecilla schreef:ranna schreef:Moet wel. Een ietwat geciviliseerder persoon die de plaggenhutten is ontgroeid en niet is blijven steken in de tijd doet zoiets niet mag ik toch hopen![]()
Dat vind ik in het algemeen; van álle omgaan met dieren waarbij voor een loldoel de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd zijn.
Wat de rénners betreft. Als je dat los ziet van stierensollen, dan is het een ander plaatje.
De gedode man is snel aan zijn einde gekomen bij wat zijn lust en zijn leven was.
Dat is afgezet tegen de realiteit van het leven in het algemeen in de perceptie van veel mensen nog zo slecht niet.
Wat is namelijk het doél van leven? De kwaliteit ervan zelf?
Waarom een berg beklimmen met de kans op een ellendige dood aan een touw in de bloei van je leven?
Ik heb zelf mijn lief verloren aan een ongeval bij het uitoefenen van háár lust en leven. Dat heb je uiteráárd liever níet, niet als avonturier, niet als achterblijver.
Als leven en dood is het voor menigeen wél ´mooi´.
Het is daarbij niet verrassend dan kwaliteitslevers minder moeite hebben met een leven als een stier in vrijheid en een vechtend einde dan met een strontleven zonder uitzicht.
hc
Huertecilla schreef:suuzepuus schreef:dat is behoorlijk appels en peren vergelijken. en och het slachthuis in nl is nog altijd ene stuk sneller en vriendelijker dan een kwartier in de arena met speren in je rug uitgedaagd worden tot je er dood bij neervalt.
Inderdaad appels met peren.
Een leven als een vrije trotse stier in de dehesa vergelijken met een leven als??? níet als páárd.
Een dood vechtend als een vechtstier of een afgang via de achterdeur na afdanken.
Ik verdoem beíden, doch zou een leven (inclusief dood) als vechtstier in Spanje helemaalvinden als reïncarnatie. Ik kan weinig voorbeelden van een kwalitatief beter leven bedenken. Inclusief de meeste mensen.
Verdorie zeg, de stier die in de arena bewijst speciaal te zijn wordt niet gedood en krijgt een zeer eervol leven in vrijheid.
Een dressuurpaard mag blij zijn met een stukkie weide. mist hij zich niet blesseert...
Nogmaals, er is geen reden om het stierenvechten hier te verdedigen. Het welzijnsrecht van het individuele dier is ondergeschikt aan menselijke lol. Net als bij paardensport.
De stíer echter lééft. Het modale dressuurpaard in NL is íntriest.
Geen reden om het ´goed´ te vinden maar wel reden voor niet paardgericht paardhouders voor![]()
hc
VivaLaVida schreef:Huertecilla schreef:Het modale rijpaard in NL, leeft 15 jaar in ellende en eindigt doodsbang in het slachthuis.
hcdenk jij dat echt... heb je daar onderzoek naar gedaan?
blensink schreef:Volgens mij heb je het topic niet (goed) doorgelezen @potverdikkie!!
Niemand hier keurt iets goed.
Huertecilla schreef:Hij wéét dat hij zich kan bezeren, doet dat ook rgelematig maar zoekt ´het´ zelf op. Waarom? Voor de lól ervan, kwaliteit van léven.
Huertecilla schreef:[/quote]p.s. ik ben vrijwillig hulpverlener en dat wordt zwaar gesubsidieerd door de staat. Leve kwaliteit van leven.