Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:50

God straft meteen. Heb totaal geen medelijden met zulke mensen...
Ook al is het hun cultuur niet elk cultuur hoeft goed te zijn.. Er moet ook na de rechten van de dieren gekeken worden.. Zo dier raakt ook in de stress tijdens zo loop. En als het festival afgelopen is dan liggen die dieren straks op je bordje..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:06

Ik snap echt niet dat er jaarlijks dus steeds weer een stroom van 1 miljoen toeristen op afkomen. Zijn die lui niet goed bij hun hoofd ofzo?
Er moet juist helemaal geen aandacht aan worden besteedt en verboden worden bij wet. Achterlijke gezwetst van traditie. Ze leven toch ook niet meer in grotten daar?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:35

Er zijn er wel die in grotten leven hoor ;) .
Vandaag hebben we weer een ernstig zwaar gewonde, voor sommige goed nieuws.
Misschien is het een idee om dit soort dingen te stoppen zal zijn als iedere gewonde zijn eigen medische hulp uit eigen zak moet betalen.
Je zal dan zien dat er minder renners zullen zijn en zo zou het langzaam aan verdwijnen.
Eigenlijk is het van de gekke dat je jezelf zo in gevaar kunt brengen en vervolgens alle medische hulp krijgt die nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:22

blensink schreef:
Eigenlijk is het van de gekke dat je jezelf zo in gevaar kunt brengen en vervolgens alle medische hulp krijgt die nodig is.

Het is een toeristische attractie. Het brengt 17 mijloen euro aan inkomsten binnen! Vooral van buíten de stad/regio en zelfs voor een groot deel van buiten Spanje. Een grote bijdrage leveren de media, ook die in ´veroordelende´ landen.
Er is een beschermde stripfiguur van de San Fermin stier welke het jaar rond aan merchandising ook goúd oplevert en dat komt hier nog bij.
De medische hulp kan daar wel af.
Verder is het op zich terechte argument op héél veel gedrag van toepassing. Wederom; helemaal goed het argument toe te passen en wel voor alle vergelijkbare dingen, niet alleen dít :)*

Het positieve van de serieus gevaarlijke encierros is dat er hopelijk minder zótten gaan meerennen. Dat men de veiligheidsmaatregelen wat serieuzer neemt.

Er wordt in de media gericht aandacht gegeven aan waaróm de renners de stieren NIET MÓGEN aanraken. Daar worden serieus renners voor bekeurd.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:23

ranna schreef:
Ik snap echt niet dat er jaarlijks dus steeds weer een stroom van 1 miljoen toeristen op afkomen. Zijn die lui niet goed bij hun hoofd ofzo?

Ook uit NL. Komen er 1500 km. voor naar het zuiden! Leven die nog in plaggenhutten daar?

hc

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:26

Euhm, vind de reacties wel wat ver gaan ...
Heb ook geen medelijden met die man, hij kent de gevaren, wie gaat er nu ook als een zot voor een stier lopen??!!
Maar hij is nu wel dood...en ik heb wel medelijden met zijn familie en vrienden, dus om dan te zeggen, dat het spijtig is dat er maar 1 dode is e.d. vind ik erover.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:28

Remy schreef:
dus waarom dan iedereen over één kam scheren en beledigen?

Dat is nu exáct wat ik relativeer :)*

hc

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:30

Ik zou het bijna een ''eigen keus'' noemen. Als je daarna toegaat loop je die kans nou eenmaal. Eens mensen tegen over ...? stieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:36

Biebabeloeba schreef:
Euhm, vind de reacties wel wat ver gaan ...
Heb ook geen medelijden met die man, hij kent de gevaren, wie gaat er nu ook als een zot voor een stier lopen??!!
Maar hij is nu wel dood...en ik heb wel medelijden met zijn familie en vrienden, dus om dan te zeggen, dat het spijtig is dat er maar 1 dode is e.d. vind ik erover.

Het is een ethisch niet te verteren evenement dat vanwege de economische waarde door de toeristen plaatsvindt. Ze komen echt van de héle wereld 8)7
Niet meer, niet minder.
Het is net als met het zeehondjes knuppelen. Het zijn geen fijngevoelige types die dat doen en ze worden betaald door dure dames die een bontjas willen.

Vraag eens aan de NL toeristen waarom ze daar geld gaan brengen om het in stand te houden. Dat werkte bij de bontjassen ook :)*

hc

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:41

Ja tuurlijk ben ik tegen die stierenrennen, vind het een debiele traditie, maar om te stellen dat het spijtig is dat er maar 1 dode is...komop zeg....
Heb al petities ondertekend tegen de stierenrennen (not much, i know), maar dat betekent niet dat ik het toejuich als er iemand bij sterft!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:55

Huertecilla schreef:
ranna schreef:

Ook uit NL. Komen er 1500 km. voor naar het zuiden! Leven die nog in plaggenhutten daar?

hc

Moet wel. Een ietwat geciviliseerder persoon die de plaggenhutten is ontgroeid en niet is blijven steken in de tijd doet zoiets niet mag ik toch hopen :? :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:22

ranna schreef:
Moet wel. Een ietwat geciviliseerder persoon die de plaggenhutten is ontgroeid en niet is blijven steken in de tijd doet zoiets niet mag ik toch hopen :? :\

Dat vind ik in het algemeen; van álle omgaan met dieren waarbij voor een loldoel de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd zijn.

Wat de rénners betreft. Als je dat los ziet van stierensollen, dan is het een ander plaatje.
De gedode man is snel aan zijn einde gekomen bij wat zijn lust en zijn leven was.
Dat is afgezet tegen de realiteit van het leven in het algemeen in de perceptie van veel mensen nog zo slecht niet.
Wat is namelijk het doél van leven? De kwaliteit ervan zelf?
Waarom een berg beklimmen met de kans op een ellendige dood aan een touw in de bloei van je leven?
Ik heb zelf mijn lief verloren aan een ongeval bij het uitoefenen van háár lust en leven. Dat heb je uiteráárd liever níet, niet als avonturier, niet als achterblijver.
Als leven en dood is het voor menigeen wél ´mooi´.

Het is daarbij niet verrassend dan kwaliteitslevers minder moeite hebben met een leven als een stier in vrijheid en een vechtend einde dan met een strontleven zonder uitzicht.

hc

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:24

Huertecilla schreef:
Het is een toeristische attractie. Het brengt 17 mijloen euro aan inkomsten binnen!

hc

Okay, dan is het duidelijk waarom het draait nu :D
Dus dan keuren we het maar goed! :j toch?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:26

Volgens mij heb je het topic niet (goed) doorgelezen @potverdikkie!!
Niemand hier keurt iets goed.

Huertecilla schreef:
Er wordt in de media gericht aandacht gegeven aan waaróm de renners de stieren NIET MÓGEN aanraken. Daar worden serieus renners voor bekeurd.

hc

Klopt, maar volgens mij heeft dat dit jaar ook te maken met de dood van Daniel.
Gisteren viel mij op dat de pastors renners sloegen met de stokken.
Zo tikte iemand met zijn hand de bil van een stier aan en de pastor sloeg een aantal keer in het gezicht van de renner.
Natuurlijk was er veel spanning maar dit heb ik nog nooit gezien!

Huertecilla schreef:
ranna schreef:

Dat vind ik in het algemeen; van álle omgaan met dieren waarbij voor een loldoel de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd zijn.

Wat de rénners betreft. Als je dat los ziet van stierensollen, dan is het een ander plaatje.
De gedode man is snel aan zijn einde gekomen bij wat zijn lust en zijn leven was.
Dat is afgezet tegen de realiteit van het leven in het algemeen in de perceptie van veel mensen nog zo slecht niet.
Wat is namelijk het doél van leven? De kwaliteit ervan zelf?
Waarom een berg beklimmen met de kans op een ellendige dood aan een touw in de bloei van je leven?
Ik heb zelf mijn lief verloren aan een ongeval bij het uitoefenen van háár lust en leven. Dat heb je uiteráárd liever níet, niet als avonturier, niet als achterblijver.
Als leven en dood is het voor menigeen wél ´mooi´.

Het is daarbij niet verrassend dan kwaliteitslevers minder moeite hebben met een leven als een stier in vrijheid en een vechtend einde dan met een strontleven zonder uitzicht.

hc

Het spijt me van je lief :(:)
Ben het helemaal met je eens!
En dat hebben gisteren ook de familie en vrienden van Daniel gezegt.
Voor hun moeten deze rennen en het stierenfestijn in Pamplona altijd blijven bestaan.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:26

Blensink@ Ik heb het prima gelezen, en weet voldoende!
Ga dit topic ook nu verlaten voor ik dingen ga zeggen wat ik beter niet kan doen! :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:08

Huertecilla schreef:
Het modale rijpaard in NL, leeft 15 jaar in ellende en eindigt doodsbang in het slachthuis.
hc

|( denk jij dat echt... heb je daar onderzoek naar gedaan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:11

Huertecilla schreef:
suuzepuus schreef:
dat is behoorlijk appels en peren vergelijken. en och het slachthuis in nl is nog altijd ene stuk sneller en vriendelijker dan een kwartier in de arena met speren in je rug uitgedaagd worden tot je er dood bij neervalt.

Inderdaad appels met peren.
Een leven als een vrije trotse stier in de dehesa vergelijken met een leven als??? níet als páárd.
Een dood vechtend als een vechtstier of een afgang via de achterdeur na afdanken.

Ik verdoem beíden, doch zou een leven (inclusief dood) als vechtstier in Spanje helemaal _/-\o_ vinden als reïncarnatie. Ik kan weinig voorbeelden van een kwalitatief beter leven bedenken. Inclusief de meeste mensen.
Verdorie zeg, de stier die in de arena bewijst speciaal te zijn wordt niet gedood en krijgt een zeer eervol leven in vrijheid.
Een dressuurpaard mag blij zijn met een stukkie weide. mist hij zich niet blesseert...

Nogmaals, er is geen reden om het stierenvechten hier te verdedigen. Het welzijnsrecht van het individuele dier is ondergeschikt aan menselijke lol. Net als bij paardensport.
De stíer echter lééft. Het modale dressuurpaard in NL is íntriest.
Geen reden om het ´goed´ te vinden maar wel reden voor niet paardgericht paardhouders voor :o

hc

HC.... een stier denkt niet na of hij een trotse dood heeft :roll: die lijdt alleen maar helse pijn met die speren in zijn lijf. Of is dat ook niet waar?

Hij word constant gepusht om te reageren en kwaad te worden. Dan gaat hij vechten, en verliest hij het omdat hij met speren wordt belaagd.... en dan pijn... nou echt een heerlijk einde.

Ze zouden jou in een arena moeten laten vechten en dan langzaam aan doden met speren. Heb je in ieder geval wel een trots einde :roll:

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:16

15 jaar is nog lang. Het gemiddelde 'sportpaard' wordt slechts 9 jaar en nog steeds gaat de meute geen licht op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:19

VivaLaVida schreef:
Huertecilla schreef:
Het modale rijpaard in NL, leeft 15 jaar in ellende en eindigt doodsbang in het slachthuis.
hc

|( denk jij dat echt... heb je daar onderzoek naar gedaan? :)

wat heeft dat met die stieren te maken?
Dus omdat die stieren een leven op het land hebben gehad mogen ze zo eindigen?
Ik snap hem niet helemaal...

Traditie wil niet zeggen dat het per definitie 'goed'is en dat het vooral niet moet veranderen....de tijden veranderen ook toch?
We gooien nu toch ook geen mensen meer op de brandstapel?
En dat stierengedoe dan wel handhaven?
Of ik medelijden heb met de 'slachtoffers'?....(in mijn ogen zijn de stieren slachtoffer....letterlijk en figuurlijk)
Nee....sterker nog...een hardop mooi zo!!"bij het zien van die beelden....

van mij mogen er nog veel meer slachtoffers vallen...totdat dit achterlijke gedoe eens stopt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

blensink schreef:
Volgens mij heb je het topic niet (goed) doorgelezen @potverdikkie!!
Niemand hier keurt iets goed.

Ze is niet de enige.

Ben verder benieuwd of de moderator-beperking alleen voor míj geldt :D

Slecht lezen en op basis van vooroordelen vingerwijzend naar conclusies springen is een prima samenvatting van het leeuwendeel van de reacties.

De boodschap van de familie van Daniel is helder: leve kwaliteit van leven.
Ik weet het zelf uit de eerste hand van twee kanten, ben een paar keer gereanimeerd na wat erg avonuurlijk verlopen avonturen en heb mijn lief verloren.
Ik denk dat stier en ander dier daar ook zo over denkt. Liever léven en uit met een knal, dan uitzichtloos onleven.
Mijn hengst denkt (jawel; dénkt met een basisconcept van self) er zeker wel zo over. Die neemt vrijwillig, zélf, risicos gewoon voor de lol van de activiteit. Hij wéét dat hij zich kan bezeren, doet dat ook rgelematig maar zoekt ´het´ zelf op. Waarom? Voor de lól ervan, kwaliteit van léven.

¡A3VT!

hc

p.s. ik ben vrijwillig hulpverlener en dat wordt zwaar gesubsidieerd door de staat. Leve kwaliteit van leven.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:21

Denk niet dat de moderator-beperking alleen voor jou geldt HC :D

Vanmorgen heb ik weer de encierro gekeken en het verliep allemaal soepel, als je goed kijkt volgt de kudde stieren de mensenmassa en is er imo echt geen overdreven dierenleed te zien.

Wat je zegt HC dat jouw hengst het gevaar soms zelf opzoekt heeft denk ik te maken met de leefwijze van onze trouwe viervoeters hier.
Mijn merrie zoekt ook het gevaar op (oke tot een bepaalde hoogte) want mijn merrie is wel voorzichtiger en zou zich niet helemaal in gevaar storten.
Net als bij mensen denk ik dat dieren hetzelfde hebben inderdaad :j .
Het enige verschil is dat deze stieren geleid worden door mensen, maar elk dier wat geleid word door mensen leeft zoals de mens wil.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:22

Dat zijn er nog te weinig! rotzakken! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:47

Huertecilla schreef:
Hij wéét dat hij zich kan bezeren, doet dat ook rgelematig maar zoekt ´het´ zelf op. Waarom? Voor de lól ervan, kwaliteit van léven.

een stier zou er ook vast voor kiezen om lol te hebben en daarna een bloederig einde met veel pijn te hebben :)*
geloof jij het zelf?
Jouw hengst heeft een leuk leven toch? Als ie zometeen oud en versleten is, kan je hem best doodmartelen :)* of laten vechten tegen een andere hengst!!! Misschien wil heel het dorp komen kijken?

Hij heeft toch een goed leven gehad!

Huertecilla schreef:
p.s. ik ben vrijwillig hulpverlener en dat wordt zwaar gesubsidieerd door de staat. Leve kwaliteit van leven.
[/quote]

wat heeft dat er nou weer mee te maken??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:23

Dat is een reactie op de opmerking van Blensink over de kosten van medische hulp :)*

We halen regelmatig toeristen uit de bergen. Van die onvoorbereide bergwandelaars die als ze in de problemen komen voor hun hobby door een ander met gevaar voor díens leven gered willen worden. In de regel ook gratis.

hc

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:30

Het spijt mij erg, maar ook ik ben tegen het stierenrennen en het stierenvechten. Voor de nabestaande sterkte, maar ook ik zeg. Het risico van het vak.....