Bandida schreef:bulck schreef:Dus onlosmakkelijk daaraan verbonden wil je het dus elitair maken. En elitair betekent geld, macht en aanzien en wordt het paard dus terug een statussymbool en een hebbeding voor de gegoede geinteresseerden.
Paarden hebben nu eenmaal ruimte nodig, weidegrond aan 1ha per paard (hier), en ruimte kost geld ja, dus in die zin, jep het is elitair.
Nou ik heb dan zelf wel een paar HA grond, maar mijn sportpaarden staan niet op 1ha grond. Ik heb paarden in de sport, denk niet dat ze iets te kort komen. Trainen in dialoog en met opbouw en in een voor een paard herkenbare patronen.
Mijn paarden zijn atleten wanneer ze aan het werk moeten, dat heus niet van de een op de andere dag verwezenlijkt wordt en ook niet elke dag aan dezelde intensiteit moet gebeuren. Het is een voelen, een proces en werken naar een constante.
Wedstrijden rijd ik idd uit eigen belang, omdat een paard hier niet voor kiest. Echter sta ik recht in mijn schoenen en kan ik zeggen dat ik sport bedrijf op een redelijk professionele manier, en zeker mijn paard voorop stel.
Doping ben ik absoluut tegen, maar behandelen van sportpaarden moet kunnen. Wij kunnen een ongemak aankaarten door te spreken. Een paard loopt door en eens wij iets voelen of merken zijn we vaak te laat.
Daarom word mijn ene sportpaard nu per half jaar doorgelicht en geholpen waar nodig. laatst had hij bvb een kleine zenuw gekneld bij de knie. Dat had ik zonder die check gewoon op kunnen blijven doorrijden. Misschien had het vanzelf goed gekomen of misschien verergerd.
Nu was dat opgelost door een simpel bezoek van de fysio.
Maar juist doordat je er bovenop zit, merk je sneller zaken, wordt je sneller ingelicht van mogelijke problemen en werk je probleemoplossend naar een uitkomst.
Verder heb ik ook soms het rood op mijn wangen als ik een inrijpiste betreed. Maar vaak is dit nog erger in de lagere basissport..
Welzijn van paarden hecht ik belang aan, en zal ik naar mijn best kunnen zowel financieel, emotioneel en ervaringsgewijs invullen.
Een boycot is geen oplossing, het terug naar af ook niet.
Het elitair maken, veredelen, zal heus niet zorgen voor een beter paardenwelzijn.
Want Geld heeft niets te maken met paardenliefde en daar stuur je dan op aan. Want dan zullen enkel de 'rijkere' mensen, dus meestal mensen mét paarden, in staat zijn om te voldoen om een paard te mogen en kunnen houden. En wordt een paard terug een modeobject en een hebbeding en verdwijnt het nog meer op de achtergrond.
Terwijl paardrijden draait om omgaan met dieren, een duo vormen, een proces van leren en begrijpen. Grenzen aftasten en verleggen.
En daar heeft sociale klasse en de daarbijhorende mogelijkheden of beperkingen niets mee te maken. Paardensport moet toegankelijk blijven voor iedereen en dat bereik je oa door sponsors. Dus hen straffen is onrechtstreeks in je eigen vingers snijden en dat kan niet de bedoeling zijn.