Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:04

Bandida schreef:
bulck schreef:
Dus onlosmakkelijk daaraan verbonden wil je het dus elitair maken. En elitair betekent geld, macht en aanzien en wordt het paard dus terug een statussymbool en een hebbeding voor de gegoede geinteresseerden.

Paarden hebben nu eenmaal ruimte nodig, weidegrond aan 1ha per paard (hier), en ruimte kost geld ja, dus in die zin, jep het is elitair.

Nou ik heb dan zelf wel een paar HA grond, maar mijn sportpaarden staan niet op 1ha grond. Ik heb paarden in de sport, denk niet dat ze iets te kort komen. Trainen in dialoog en met opbouw en in een voor een paard herkenbare patronen.
Mijn paarden zijn atleten wanneer ze aan het werk moeten, dat heus niet van de een op de andere dag verwezenlijkt wordt en ook niet elke dag aan dezelde intensiteit moet gebeuren. Het is een voelen, een proces en werken naar een constante.
Wedstrijden rijd ik idd uit eigen belang, omdat een paard hier niet voor kiest. Echter sta ik recht in mijn schoenen en kan ik zeggen dat ik sport bedrijf op een redelijk professionele manier, en zeker mijn paard voorop stel.
Doping ben ik absoluut tegen, maar behandelen van sportpaarden moet kunnen. Wij kunnen een ongemak aankaarten door te spreken. Een paard loopt door en eens wij iets voelen of merken zijn we vaak te laat.
Daarom word mijn ene sportpaard nu per half jaar doorgelicht en geholpen waar nodig. laatst had hij bvb een kleine zenuw gekneld bij de knie. Dat had ik zonder die check gewoon op kunnen blijven doorrijden. Misschien had het vanzelf goed gekomen of misschien verergerd.
Nu was dat opgelost door een simpel bezoek van de fysio.
Maar juist doordat je er bovenop zit, merk je sneller zaken, wordt je sneller ingelicht van mogelijke problemen en werk je probleemoplossend naar een uitkomst.
Verder heb ik ook soms het rood op mijn wangen als ik een inrijpiste betreed. Maar vaak is dit nog erger in de lagere basissport..

Welzijn van paarden hecht ik belang aan, en zal ik naar mijn best kunnen zowel financieel, emotioneel en ervaringsgewijs invullen.
Een boycot is geen oplossing, het terug naar af ook niet.
Het elitair maken, veredelen, zal heus niet zorgen voor een beter paardenwelzijn.
Want Geld heeft niets te maken met paardenliefde en daar stuur je dan op aan. Want dan zullen enkel de 'rijkere' mensen, dus meestal mensen mét paarden, in staat zijn om te voldoen om een paard te mogen en kunnen houden. En wordt een paard terug een modeobject en een hebbeding en verdwijnt het nog meer op de achtergrond.
Terwijl paardrijden draait om omgaan met dieren, een duo vormen, een proces van leren en begrijpen. Grenzen aftasten en verleggen.
En daar heeft sociale klasse en de daarbijhorende mogelijkheden of beperkingen niets mee te maken. Paardensport moet toegankelijk blijven voor iedereen en dat bereik je oa door sponsors. Dus hen straffen is onrechtstreeks in je eigen vingers snijden en dat kan niet de bedoeling zijn.

*puck*

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:41

paardrijden is een gevoelssport,helaas kunnen veel mensen op basisniveau niet voelen,met de paarden die ze rijden heb ik veel meer medelijden dan met topsportpaarden die aan alle kanten gecheckt en meestal zeer goed gereden worden.
en sponsoring is niet af te schaffen,zonder sponsoring geen topsport ,zonder topsport verminderde belangstelling voor paardrijden ,zonder ruiters geen paarden , geen paarden helemaal geen wedstrijden meer.
daarom is deze discussie wel zinvol maar meer in het licht van hoe je zelf met je paard en sport omgaat,je kunt zelf kiezen om wel of geen lid van de knhs te worden of in bepaalde kleding te lopen of bij welke bank je zit,hierover nadenken is prima ,maar kijk dan naar je hele leven en niet alleen naar de paarden.
ondanks schokkende documentaires over veetransporten eten we bijna allemaal nog vlees,ik bedoel maar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:45

*puck* schreef:
ondanks schokkende documentaires over veetransporten eten we bijna allemaal nog vlees,ik bedoel maar.

Ik ook, maar dan van zelfgefokte dieren die een _/-\o_ leven hebben en waarvan voor slacht gewoon ineens het lampje uit gaat. Tópleven, nul lijden.
Ja, vanwege de vage levens die de dieren in de bio-industrie leiden, -de ermarmelijke slachttransporten, -de vage producten in hun lijf.
Ja, daar is de consument voor verantwoordelijk doordat ze dit betaalt, sponsort. Goede parallel :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:46

*puck* schreef:
,zonder sponsoring geen topsport ,zonder topsport verminderde belangstelling voor paardrijden ,zonder ruiters geen paarden , geen paarden helemaal geen wedstrijden meer.

..en daarbij geen paardenleed.
Bedankt voor deze uitleg waarom een boycot van sponsoren van paaronvriendelijke praktijken zo zinvol is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:50

Huertecilla schreef:
*puck* schreef:
,zonder sponsoring geen topsport ,zonder topsport verminderde belangstelling voor paardrijden ,zonder ruiters geen paarden , geen paarden helemaal geen wedstrijden meer.

Bedankt voor deze uitleg waarom een boycot van sponsoren van paaronvriendelijke praktijken zo zinvol is.

hc

Heb jij mijn posts ook gelezen hc?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:27

hc, men kan veel dingen die met paarden en topsport gepaard gaan niet goed keuren maar al die dieren worden wel terdege goed begeleid daar kun je niet omheen,okee , topsport is altijd balanceren op het randje maar dat hoeft niet verkeerd te zijn, ik persoonlijk heb toch iets meer moeite met het ruk en plukwerk op de basiswedstrijden dan met de toppers.
persoonlijk vind ik dat er onder deze dieren veel meer leed is dan onder de toppers alleen komt dat door de slechte of niet aanwezige knhs controleurs niet in de picture , ik probeer goed en eerlijk naar mijn dieren toe te zijn en heb dit doorgegeven aan mijn kinderen.
en als er geen sport meer is dan zal het paard gaan behoren tot een uitstervend ras en soms moet je dan negatieve dingen met betrekking tot je sport meemaken(je hoeft ze niet goed te keuren) want het is een illusie om te denken dat je er voor kunt zorgen dat elk dier een dierwaardig bestaan kan hebben,ik zou het geweldig vinden maar dat is een utopie, het enigste wat je kunt doen is zelf proberen om het goede voorbeeld te geven maar dat kan heel wat anders zijn dan jij voor ogen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:03

HC; ik heb respect voor de manier waarop je leeft, echt waar, zou het zelf graag ook willen :j

Maar ik kan er niets aan doen dat ik na elk topic en post wat ik van je lees me steeds meer begin te ergeren. Het lijkt wel alsof je alleen maar veren in je eigen reet aan het stoppen bent. Jouw levenswijze is perfect en de rest doet het daarom per difinitie verkeerd. Je hebt van daaruit vaak ook makkelijk praten , omdat je niet temaken hebt met de Nederlandse wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening/bestemmingsplannen/vergunningen, Nederlandse bedrijven (die verkeerd sponsoren).

Je hebt goede ideeen maar vind het jammer dat je ons alleen maar kan (ver)oordelen vanuit jouw ideaalplaatje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:42

Huertecilla schreef:

hc

dus wat je niet ziet bestaat ook niet...

Boycotten van sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.... en met name genoemd de rabobank, is het veroordelen van het antidopingbeleid en juist het promoten van paardonvriendelijke praktijken, als je maar niet betrapt.. tis maar wat je wilt...
horen, zien en zwijgen...

Juist sponsoren van een bond zijn belangrijk immers kunnen die er financieel voor zorgen dat er gecontrolleerd kan worden, dat er onderzocht kan worden... kraan dicht = geen onderzoek meer, geen controle geen beleid = paardonvriendelijheid promoten, en het begint onderaan ... wederom tis maar wat je wilt kannieziennie, dus is het er ook niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 13:30

Juliette86 schreef:
Je hebt van daaruit vaak ook makkelijk praten , omdat je niet temaken hebt met de Nederlandse wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening/bestemmingsplannen/vergunningen, Nederlandse bedrijven (die verkeerd sponsoren).

Klopt. Met de Spaanse. Die hebben 500 jaar voorsprong in bureaucratie :)*

Het wel/niet makkelijk praten maakt verder ook NIETS uit voor de inhoudelijkheid :)*

Het punt is dat de paardenport integriteitsproblemen laat zien. Bij woorden van bondscoach Jansen en corifee Van Grunsven wordt een beschamend inzicht gegeven in de reden van die integriteitsproblemen.
Dit wordt gesponsord door de Rabo-bank. Toevallig dat díe dus een goed voorbeeld is dat díe door het geld anders te laten vloeien een effectief signaal kan geven.
Hoe kan je die sponsor dat duidelijk maken? Door te boycotten. Dan vraagt deze ´Waarom?´ en kan je een vraag beantwoorden.

Informeren gebeurt al decennia en die wat het bedroevende resultaat is.
Wat Van Grunsven in het openbaar staat te verkondigen zou voor míj reden zijn om haar het houden van paarden te verbieden: het essentiële respect voor het individu van het dier is afwezig.
Meneer Rabo, ú betaalt dat!! :(

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:35

HC, wat vind jij van de bezwaren die Alane noemt?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:50

hc , ik heb je site net even gelezen en het is fijn dat je het op jouw manier kunt doen,echter als je zegt dat je je paarden aan een lange teugel zonder druk rijd dan moet je er ook voor de leken bijvertellen dat dit op slechte rotsige paden de enigste manier is om veilig over te komen omdat de paarden dan hun eigen weg kunnen zoeken,je kunt daar niet over rijden met een paard wat in de krul loopt maar om dan meteen alles wat maar met krul loopt te veroordelen??? waarom maak je je grieven niet kenbaar aan anky want volgens mij richt je daar heel erg je pijlen op en je woont in spanje, hoe zit het met de paarden in spanje wie boycot je daar; Jerez sherry enz enz.
stop ermee om iedereen die een andere mening heeft aan te vallen en geef aan wat jezelf allemaal doet behalve de Rabo boycotten,jouw zadel en hoofdstel zijn waarschijnlijk ook gemaakt van koeienhuid die eerst uren in de verzengende hitte hebben gestaan voor het slachthuis en zo kunnen we nog wel even doorgaan,mensen en dieren respecteren is belangrijk maar je klinkt behoorlijk hoogdravend vanaf je spaanse berg en ik hoop voor jouw wanneer een van jouw paarden een keer sedatie nodig heeft voor een behandeling omdat het anders niet veilig voor haar is dat je dan van je standpunt afwijkt en haar een eventueel trauma bespaart.de groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:04

Huertecilla schreef:
Ik boycot bijvoorbeeld verder de Rabo-bank omdat zij een vorm van omgaan met sportpaarden betalen die ik onacceptabel vind.

Hier val ik over; je roept ons op een bedrijf te boycotten en claimt dit zelf ook te doen terwijl je hier nog niet eens klant van zou kunnen worden al had je het graag (tenzij je nog een NL adres hebt natuurlijk ;) ).

Jij noemt bedrijven waar je per difinitie niets mee temaken hebt of hoeft te hebben. Vraag dan of wij het stierenvechten willen boycotten als we op vakantie gaan naar zuid Europa of ga je druk maken over de gruwelijke wijze waarop veel 3 jarigen in Spanje zadelmak worden gemaakt en vervolgens voor grof geld als braaf beginnerspaard in NL op de markt worden gezet.

Ik hou er nu simpelweg niet zo van als mensen buiten de landsgrenzen mij gaan vertellen wat ik fout doe terwijl ze daar zelf per difinitie buiten staan. Staat voor mij gelijk aan dat ik ga roepen dat siësta's slecht zijn voor de economie en dat die maar moeten worden afgeschaft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:05

*puck* schreef:
daarnaast kun je de dressuurjury's de bevoegdheid geven dat ze pony's en paarden waarvan bvb de tastharen afgeschoren zijn uitsluiten, veel ruiters weten niet dat dit niet mag dus dit soort dingen kan veel meer aandacht aan besteed worden.

Mag volgens mij wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:41

*puck* schreef:
hc , ik heb je site net even gelezen

....en blijkbaar alleen gelezen wat je dénkt dat er staat :D
De vreemde persoonlijke aanvallen welke je erop meent te moeten baseren zijn niet erg indrukwekkend.

Dat maakt echter allemaal niets uit, want het volslagen niet ter zake en heeft geen biet van doen met het probleem: het gebrek aan respect voor de welzijnsrecten van het individuele paard.
Bij sport met paarden hoort dit respect bovenal te staan.
Het is het extra van deze sport.
De enige reden waarmee sport met dieren verantwoord kan worden.
Zonder dit heeft deze sport geen bestaansrecht.

- Het is een rookgordijn om te roepen dat de nullijn slecht is omdat je een paard niet kan behandelen als het ziek is. Dat kan en MOET wel.
- Het is een smoes om te zeggen dat de nullijn slecht is omdat je anders een paard niet kan drogeren voor nota bene schéren 8)7 Dat hoort niet, KAN niet. Verder te gek voor woorden dat een dressuurkoningin haar paard geen basisopvoeding kan geven....
Beíden geven blijk van gebrek aan respect voor het welzijnsrecht van het individuele paard.
De Rabo sponsort dit.
De Rabo sponsort een mentaliteit welke de toekomst van de paardensport onder druk zet. Lees de toelichting door Wageningen bij het voorstel voor een fokverbod van nertsen eens. Staat hier op Bokt. Wordt paardhouden voor sport _/-\o_ in vermeld. Daar staat feitelijk dat dit ethisch niet te verantwoorden is. Dat ís al een paar HEEL GROTE stappen ver :)*

Zonder waarborg dat het welzijnsrecht van het individuele paard bovenal staat heeft paardensport geen bestaansrecht.

Het zou een erg goede bijdrage aan de toekomst van de paardensport zijn wanneer de Rabo een paardgerichte mentaliteit zou gaan sponsoren :)*

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:44

Maar goed... samengevat komt het er op neer dat je een bank boycot die je toch al niet kunt gebruiken - en dat je geen zin hebt om na te denken of die boycot wel oplevert wat je zou willen dat het oplevert (want op de terechte bezwaren die bv Alane noemt ga je niet in.)

Laten we het erop houden dat ethisch handelen voor iedereen wat anders inhoudt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:56

Shadow0 schreef:
Maar goed... samengevat

.. spring jij op basis van wat jezelf verzint naar conclusies die kant noch wal raken. Daarop reageren is als stenen in drijzand gooien.

Het is erg simpel; de toekomst van paardensport staat of valt met waarborgen van het welzijnsrecht van het individuele paard.
De eindigheid van die toekomst is niet meer onbenoembaar, niet meer onbespreekbaar. Dat ís al heel ver.
Daarover hoeft niemand op de pianist te schieten. Die speelt de muziek, bedrijft geen paardensport. Daarover moet je op degenen die dit door hun gedrag hoognodig bespreekbaar maken schieten. Op degenen die dat betalen.
Maar ja, op de pianist schieten is wel zo makkelijk en niet confronterend.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:59

Huertecilla schreef:
Maar ja, op de pianist schieten is wel zo makkelijk en niet confronterend.

Boycotten van iets waar je weinig mee te maken hebt, en waar je niet over wilt discussieren maar alleen reclameren ook. Toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:01

@ Shadow0: ik kan je gerust stellen. Bij de Rabo liggen we niet wakker van HC z'n boycot ;) .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:05

:)

Ik zou het overigens zeker wel toe te juichen vinden als banken (ook de Rabo dus) inderdaad maatschappelijk verantwoord investeren, want het is een krachtig middel :j Daar heeft HC best gelijk in. Ik weet niet hoe de Rabo daarmee omgaat?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:17

Het is alleen maar toe te juichen dat mensen bewuste keuzes maken over de bedrijven waarmee ze zaken doen. Alleen zijn de redenen waarom je kiest voor iedereen verschillend en kan je dus mensen ook niet opleggen dat ze om jouw redenen ervoor moeten kiezen om niet met bedrijven in zee te gaan.

Op het moment dat ik moet kiezen tussen een bank die een sporter sponsort die paarden sedeert, maar op een manier die binnen het huidige dopingreglement is toegestaan en een bank die investeert in de productie van internationaal verboden wapentuig. Dan zal ik echt voor de eerste bank kiezen, maar dat is mijn keuze en al begrijp ik de keuze van andere mensen niet altijd, ik probeer ze wel te respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:48

Shadow0 schreef:
:)
Ik weet niet hoe de Rabo daarmee omgaat?

Dat wordt beoordeeld op basis van de MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) criteria. Dat houdt heel kort in dat bedrijven die het op dat gebied erg goed doen (bijv. op gebied van dierwelzijn en millieu) een positievere score krijgen in kredietbeoordeling en dus een lagere rente betalen over hun financieringen. Op die manier wordt goed gedrag beloond.

De Rabo staat verder ook helemaal los van Anky die een paard sedeert om te scheren. Ze steunen de sport in de breedste zin van het woord en geen specifiek individu. En binnen die sport zijn altijd wel een paar rotte appels te vinden. Diezelfde problemen hebben ze ook in het wielrennnen. Maar moeten anderen er de dupe van worden, omdat er een paar rotte appels tussen zitten? En met anderen bedoel ik niet alleen de ruiters maar ook heel veel mensen en bedrijven die indirect veel werk hebben uit gesponsorde activiteiten. Denk daarbij aan de cateraars of schoonmaakbedrijven die via het sponsorgeld worden ingezet op evenementen. Is het acceptabel, zeker in deze tijd, om een groot deel van een miljoenen sector op zijn gat te laten gaan, omdat anky haar paard sedeert, coby ze te kort bijzet en ze bij een ander niet op de wei komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:16

Shadow0 schreef:
HC, wat vind jij van de bezwaren die Alane noemt?

HC reageert alleen op argumenten die hij WEL kan weerleggen..... erg jammer.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:36

@Julieete1986: Zou het voor de Rabo niet interessant zijn om zich duidleijk te profileren als sponsor die het welzijn heel belangrijk vind? Bv. extra controles op voorterrein ed. financieren? En ruimere stallen op de meerdaagse concoursen?
Lijken mij voor Jan met de pet heel begrijpelijke en waardevolle investeringen waar je veel goodwill mee kweekt

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:52

hc,castreer jij je varkens ook, in nederland moet dat met sedatie,oftopic maar kon het niet laten.

ben het helemaal met je eens dat het respect voor welk levend wezen dan ook voorop moet staan,niet alleen in de sport maar overal,je krijgt wat je geeft,maar ik vind dat jij het elke keer maar weer op anky betrekt en dat roept bij mij vraagtekens op want er is zoveel om je druk over te maken en als zij haar paard de benen wil scheren met sedatie,laat haar,waar maak je je in hemelsnaam druk om.
dat heeft niet alleen met opvoeden te maken,sommige dieren accepteren dit gewoon niet en als ze haar paarden niet goed genoeg zou opvoeden dan zou ze niet zulke resultaten behaald hebben.
mensen beoefenen op verschillende niveau's de edele paardensport,de een springt ,de ander dressuurt en de derde rijdt op de berg maar niemand heeft de wijsheid in pacht en prima dat je sponsoring ter discussie stelt maar hou nou is op met het op de man(vrouw)spelen.
ik wil er nog wel even bijzeggen ik ben GEEN ankyfan mocht je dat denken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:57

Ze sponsoren toch, alleen zul je onderscheid moeten/kunnen maken met de bond (KNHS) en de vereniging die organiseerd... En met name de grote meerdaagse concoursen, die hebben zelf hun sponsoren... en die bereik je niet door hetgeen ts loopt te verkondigen...
Waarbij ik me af begin te vragen of het niet meer een hetze is tegen AvG en de bondscoach dan wat anders..

Eigenlijk nog mazzel dat virbac niet meer de hoofdsponsor is, had ts waarschijnlijk opgeroepen om maar niet meer te ontwormen/chippen/katten en honden ontvlooien etc etc...