Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:44

Blue_Eyes schreef:
Denk je eens in: 100 jaar geleden had de helft van de bevolking nog niet eens het recht om te gaan stemmen. Nu hebben ze het, maar nu willen ze het niet meer. Vreemd.

Nee, logisch, zo zitten Nederlanders in elkaar. (bijna) Iedere Nederlander wil op vakantie in een hotel MET zwembad. Als je vervolgens ziet hoeveel mensen er nu daadwerkelijk gebruik van maken ga je je afvragen waarom ze dat zwembad aangelegd hebben.

Ik vind ook dat je stemmen niet kunt verplichten. Dan zou je ook moeten verplichten dat mensen zich erin moeten gaan verdiepen en hoe krijg je dat voor elkaar en controleerbaar?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:47

Je kunt mensen wel verplichten te komen stemmen, maar je kunt ze niet verplichten na te denken over hun keuze. Ik denk dat je het risico loopt op een veel onevenwichtiger regering, omdat meer stemmen ''uit protest'' zullen vallen - of je hebt gewoon een golf van 'blancostemmen'. In ieder geval vind ik het in een vrij land als Nederland onacceptabel om mensen te verplichten hun mening te geven.

Dus nee, lage opkomst is lage opkomst, daar is niets anders aan te doen dan mensen stimuleren om te stemmen. Ik denk dat je met het verplichten van stemmen slechts je democratie om zeep helpt.

Alet74

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:13

Men moet ons burgers gewoon goed blijven informeren. Zendtijd van Politieke Partijen op tjden op televisie dat er veel mensen kijken (en dan op alle zenders bijvoorbeeld). Op de een of andere manier moeten we ons betrokken voelen bij dat wat in Den Haag (en nu dan m.b.t. Europa) gebeurt. Op de een of andere manier is het voor velen onder ons toch de ver van mijn bed show, terwijl het over zaken gaat die ons allen aangaan (soms wat meer dan anders).

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:34

Ja ik vind dat je moet stemmen.
Mensen klagen veel en als je dan vraagt of ze gaan stemmen zeggen ze altijd nee.
Wat zeur je dan? Als je nooit je stem laat horen, mag je ook niet klagen.

Wil je een stem hebben, laat dan eens van je horen.

Dat is mijn standpunt. Hoe je zo iets motiveert? Niet mijn probleem. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:32

Ik heb gekozen voor verplicht met blanco stem. Als ze het echt niet weten stemmen ze toch blanco, maar het geeft wel meer impuls om als je dan toch maar moet dan ook maar een stemwijzer in te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:16

Ik heb in mijn hele leven nog nooit gestemd, en ben dat ook de rest van mijn leven niet van plan.
Verplichten, prima, ze kunnen mij alleen niet verplichten dat ik me ook dan maar een minuut verdiep in wat welke partij doet (Zo heet dat toch?)
Ik heb daar gewoon noch de interesse voor laat staan de tijd en middelen.
Dus dan gaan we toch met de ogen dicht een stem uitbrengen, prima hoor wat zij willen.
Alleen als ik er maar niet mn huis voor uitmoet!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:34

Chiqa schreef:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit gestemd, en ben dat ook de rest van mijn leven niet van plan.
Verplichten, prima, ze kunnen mij alleen niet verplichten dat ik me ook dan maar een minuut verdiep in wat welke partij doet (Zo heet dat toch?)
Ik heb daar gewoon noch de interesse voor laat staan de tijd en middelen.
Dus dan gaan we toch met de ogen dicht een stem uitbrengen, prima hoor wat zij willen.
Alleen als ik er maar niet mn huis voor uitmoet!

Ik blijf dat dubieus vinden...
Dus geen interesse in je eigen toekomst of die van eventuele kinderen, 24 uur per dag druk bezet, en welke middelen had je mee willen nemen om te gaan stemmen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:40

Wbt de middelen, daarmee bedoel ik de info die naar mij toekomt om mij te laten infomeren welke partij wat doet ;)
En ja ik ben wel geinteresseerd in mijn toekomst (Alhoewel ik liever in het hier en nu verblijf) maar wat heeft dat met dit topic te maken?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:46

De enige reden dat ik ben gaan stemmen, is om te voorkomen dat een voor mijn gevoel te extreme partij, de meeste stemmen krijgt uiteindelijk.

( Ik ben iemand die niet veel weet van politiek, overigens )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:22

Volgens mij heb je internet Chiqa en is het heel eenvoudig om zo wat informatie over de partijen en bewegingen te vinden. Dan zou je in plaats van Bokken, dat kunnen doen. Het hebben van geen tijd vind ik een van de meest betrekkelijke dingen die er is. Het is maar net waar je je tijd aan wilt besteden!!
De politiek bepaalt toch voor een (groot) deel onze toekomst? Een regering met allen SP is iets dan de SGP, de VVD of alleen de PVV? (probeer je dat maar eens voor te stellen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:26

stemmen verplichten.............. nee :D :D

we leven toch in een democratie...............

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:56

Zo net gestemd en heeft 10 minuutjes geduurt, niks om te klagen dus. Nog altijd even grote democratie in belgie, want nu hebben de mensen gestemd en is de machtsverdeling verdeeld. En worden ze niet tegengehouden door psychologische fenomen of luiheid die een verkeerde samenstelling aangeeft.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:04

Ik heb nee gestemd...

Heb deze keer voor het eerst niet gestemd in mijn leven. Je hebt in nederland rechten en plichten... Stemmen is een recht, geen plicht en van mij mag dat best zo blijven. Voor de 2e kamer zal ik mijn huis weer uitkomen om naar dat stemlokaal te lopen. Dit jaar had ik er gewoon geen tijd, zin en fut voor om erheen te gaan en mezelf erin te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:34

Alet74 schreef:
Dan zou je in plaats van Bokken, dat kunnen doen. Het hebben van geen tijd vind ik een van de meest betrekkelijke dingen die er is. Het is maar net waar je je tijd aan wilt besteden!!

Heel mooi gezegd Alet, het is namelijk presies waar ik mijn tijd aan wil besteden, en dat is zeker niet aan stoffige taaie stof wat een partij wel en niet doet.
Dus verplicht stemmen wordt gewoon russisch roulette :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:47

Chiqa schreef:
Alet74 schreef:
Dan zou je in plaats van Bokken, dat kunnen doen. Het hebben van geen tijd vind ik een van de meest betrekkelijke dingen die er is. Het is maar net waar je je tijd aan wilt besteden!!

Heel mooi gezegd Alet, het is namelijk presies waar ik mijn tijd aan wil besteden, en dat is zeker niet aan stoffige taaie stof wat een partij wel en niet doet.
Dus verplicht stemmen wordt gewoon russisch roulette :Y)

'Precies' schrijven we zo...

Enfin, met 'toekomst' bedoelde ik uiteraard dat wij in dit land gezamenlijk 'de makers van ons bestaan zijn'. De politiek is in dienst van ons Nederlanders om te zorgen dat er gebeurd wat wij graag zien gebeuren in dit land. Je zult je dan inderdaad wel moeten bedenken wat je wilt, en welke partij die gedachten en ambities het beste over het voetlicht brengt.
Maar misschien wil je wel geen kinderen, en misschien interesseert het je geen donder wat er met dit land, zijn inwoners, dierenwelzijn, werkgelegenheid, milieu, etc... gebeurt. In dat geval zou ik inderdaad jezelf maar niet verdiepen in de materie en lekker niet gaan stemmen...

Er zijn zoveel andere leuke leeghoofdige dingen te doen! Politiek is maar saai, bah! :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:03

Dat van die stoffige taaie stof valt wel een beetje mee hoor! Tegenwoordig kan men dat wel vrij toegankelijk verwoorden, zodat ook wij simpele zielen het tot ons kunnen nemen!
Ik kan misschien best begrijpen dat mensen het niet interesseert, maar dan moet men niet gaan zeggen dat ze 'geen tijd' hebben om partijprogramma/standpunten te gaan lezen. Zeg dan gewoon dat het je niet uitmaakt wat er op dat gebied gebeurt :) En dan ook niet zeuren als het je niet aanstaat als de politiek iets beslist wat niet in jouw straatje past -niet stemmen = niet zeuren in mijn optiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:18

Alet74 schreef:
Dat van die stoffige taaie stof valt wel een beetje mee hoor! Tegenwoordig kan men dat wel vrij toegankelijk verwoorden, zodat ook wij simpele zielen het tot ons kunnen nemen!

Heb geen flauw idee waarom ik als 'simpele ziel' zou moeten worden omschreven, ik heb er gewoon geen interesse in is dat zo erg?
De een houdt van bloemkool, de ander van voetbal of tennis en weer een ander doet een moord voor een skivakantie.
Politiek boeit me niet, heeft nooit mijn interesse gehad. Zou het dan egwoon mijn voorkeur zijn? Niets mis mee toch?
En nee ik zeur niet, ja zijn mss wel dingen die ik graag anders had gezien, maar mijn waardeloze stem zal hier echt geen enkele invloed op hebben, sterker nog ik zal mijn ideeen en die van een ander in gevaar kunnen brengen met mijn russisch roulette stem, nee laat mij maar lekker thuis zitten en mij bezig houden met dingen die me wel interesseren. :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:12

Over de taaie en saaie stof: ik vind zeker wel dat de politieke partijen hun standpunten transparanter, beknopter en eenvoudiger mogen formuleren. Ik kan het allemaal prima volgen, maar moet zeggen dat het wel moeite kost om door de bomen het bos te zien zegmaar... En ik ben universitair geschoold, dus daar ligt het niet aan ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:21

Alet, ik doelde ook niet op jou hoor, was meer een opmerking in het algemeen :)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:31

Hier in België heb je stem PLICHT en is het dus verplicht :) en dat vind ik maar goed ook !

Zo vervelend hé mensen die een blanco stem uitdelen (of bij jullie gewoo niét stemmen) maar vervolgens wel zitten te zeuren dat dit of dit door de overheid anders aangepakt moet worden.. dat zij dan gewoon zelf een stem uitdelen aan een partij die aansluit bij hun meningen etc. ..
We leven in een democratie, ik benut dat dan ook volledig :) en ben blij dat ik stemrecht heb en niet bv. in een communistisch land woon

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:37

nee, niet verplichten. Ik heb dit jaar ook niet gestemd, omdat ik geen tijd had om me er in te verdiepen, ik vind dat als je stemt, je wel moet weten waar je voor stemt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:42

BraveSpots schreef:
Maar je maakt toch geen statement als je niet gaat stemmen. De rest van de wereld haalt zijn schouders op, dan geeft het geen nut imo. Kan je beter wel stemmen op iets wat je min of meer aanstaat.

Als je hier (België) niet stemt en daar geen geldigheidsverklaring voor hebt, dan kun je, als ik het goed heb, serieuze boetes voor verwachten.

Maar dat is wel héél makkelijk te omzeilen hier in België hoor ;)
met als gevolg dat er niet vaak effectief boetes worden gegeven :+

Verder nog een deel van de reactie's gelezen.
Ik ben wel van mening dat politiek volgen de dag van vandaag niet moeilijk meer is .. gewoon de televisie aanzetten of de krant lezen (of er een blik op werpen) is vaak genoeg ..

verder heb ik ook een hekel aan mensen die blanco stemmen (niet oud genoeg om hun mening te kunnen uiten ??) of in het stemhokje zomaar wat stemmen ..
ik las hier ook wat over Vlaams Belang, tja ik vind dat ook een extreme, racistische partij .. en dat is elk zijn mening, overigens komen ze aan deze kanten niet meer op de voorgrond hoor .. Hier is de n-va in optocht en daar ben ik blij om :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:37

Je hoort er inderdaad niet veel meer over, het Vlaams Belang. Vond het ook een enge man, die de Winter.

Ik begrijp eigenlijk gezegd niet zo goed waarom mensen geen tijd hebben. Een dag heeft 24 uur, het is toch een kwestie van prioriteiten stellen. Plus dat het toch geen kwestie is waar je dagen mee zoet moet zijn om je er in te verdiepen - kijk wat nieuws- en actualiteitenprogramma's, scroll wat programma's van partijen door op het internet, dat valt toch wel mee?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:00

Als je kan Bokken kan je je ook in plaats daarvan verdiepen in de verkiezingen. Ik vind het dus ook een flutexcuus, dat 'geen tijd'. 'Geen zin' is wat anders, maar dat begrijp ik dus echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:01

Alet er zijn meerdere factoren waarom mensen niet stemmen hoor en die zijn ook al genoemd.
Gewoon het gebrek aan interesse.
De vraag (Poll) van het topic gaat trouwens over de vraag of ze het verplicht stemmen moeten doorvoeren, niet over het feit of je wel of niet geinteresseerd bent in het stemmen.
Ik heb hierop geantwoord dat ik mij niet laat verplichten, en ze dit ook nooit kunnen verplichten :)
Zo simpel is het eigenlijk.
Hier wordt niet gestemd, nu niet ook in de toekomst niet :)
Als ik verplicht wordt gaat er gewoon een blinde stem uit klaar :) (Dan zal niet ineens mijn tijdsbesteding of interesse om veranderen)