Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:57

MandyR schreef:
Lyonesse schreef:
MandyR: Naturalisatie is probleem opgelost?

En dus je nationaliteit opgeven om een andere te krijgen?
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. En ik zal vast niet de enigste zijn die er zo over denkt.

Dan moet je ook niet klagen dat je niet mag stemmen... Voor wat hoort wat. :)
Je wil de nationaliteit van het land niet en er dus niet echt graag bij horen, maar je wilt wel eisen kunnen stellen... :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-05-09 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:57

MandyR schreef:
Lyonesse schreef:

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. En ik zal vast niet de enigste zijn die er zo over denkt.

edit: Dus maak je een keuze :)
Ik zou mijn nationaliteit ook niet opgeven, maar ik zou ook niet persee willen stemmen in land waar ik de nationaliteit niet van wil aannemen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:59

Ik kan het op de PVV site ook niet goed terugvinden, maar dat zegt voor mij ook alweer wat. Kijk voor de grap eens op vvd.nl / cda.nl / pvda.nl de knoppen met 'lid worden' staan overal duidelijk in het zicht. Dat dat op pvv.nl niet te vinden is, geeft mij een naar gevoel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:00

pharagirlke schreef:
MandyR schreef:

Dan moet je ook niet klagen dat je niet mag stemmen... Voor wat hoort wat. :)
Je wil niet bij het land horen, maar je wil wel eisen stellen......

Ik geloof dat ik het ook niet zou doen, naturalisatie. Ergens ben je toch trots op je afkomst, het land van je voorouders. Ben het wel met Mandy eens dat als je ergens woont, werkt, belasting betaalt en je aan de regels houdt, dat je dan toch ook wel een stem mag hebben in hoe dat land bestuurd wordt.

@Anoeska: dat viel mij ook op, inderdaad. Overal staat pontificaal hoe je lid kunt worden, maar op de PVV-site blijft het wat dat betreft angstvallig stil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:07

RoodZonnetje

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:10

Ik snap het niet meer, wanneer ben je dan wél lid van een partij? Als fractielid zijn en medewerker zijn al niet genoeg is? *is de weg kwijt*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:13

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:13

Je bent alleen maar een medewerker :? Hoe kan je dan geen deel uit maken van de partij... Da's zoals bankbediende worden maar niet voor de bank werken...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:14

_O- Tja, dat is een duidelijke reden om niet op geert te stemmen :') Als dit waar is gaat hij de verkiezingen maar net halen :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:15

@PG: Dat vraag ik me ook af. Lees anders de links nog eens door die ik geplaatst heb. Geert Wilders heeft eind april zelf tegen Elsevier gezegd dat hij niet verwacht dat het systeem dat hij het enige lid is, binnenkort veranderd wordt. Elsevier, even voor de niet-Nederlanders hier, is een tamelijk gerespecteerd en serieus opinietijdschrift.

Edit: typo

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:16

Heino schreef:
Ik snap het niet meer, wanneer ben je dan wél lid van een partij? Als fractielid zijn en medewerker zijn al niet genoeg is? *is de weg kwijt*

Dat is dus ook het bijzondere van de hele zaak. Je kan dus GEEN lid worden van de partij. Je mag wel voor de partij werken, in de kamer komen zitten, geld overmaken om te steunen, maar geen lid worden. En dus geen invloed uitoefenen op de partij. Misschien informeel wel, maar formeel dus niet. En da's gewoon gek!

Maar misschien moeten we nu echt ophouden met het wilders verhaal, ik ook hoor! Maar zo verpesten we misschien het hele topic over de schaduwverkiezingen, en da's ook niet leuk voor de TS. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 29-05-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:18

Da's best vaag... Ik geloof je overigens wel hoor :D
Dan ben ik blij dat de extreem rechtse partij van vlaanderen wat duidelijker is :')

En die tweede link: Ik was eigenlijk effe heel verbaast want er stond "steun geert wilders" dus ik dacht dat dat de vertaling zou zijn voor "word fan" :') en toen zag ik ineens een bankrekening staan :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:19

@Anoeska: ach, het is misschien voor de vele PVV-stemmers wel interessant om te lezen ;)

@PG: o gelukkig ;)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

Ik vind dat de PVV of bijv. de PvdD te eenzijdig zijn.
De PVV richt zich zo op anti-islamisering dat er weinig oog lijkt voor andere zaken. En als ze daar al een standpunt over innemen wordt daar gewoon overheen gelezen. Als je de gemiddelde discussie over abortus hier op Bokt leest zou je denken dat niemand hier op de PVV zou stemmen... Verder is hij ook niet altijd even vrouwvriendelijk, misschien is het alweer van een tijdje geleden maar zijn gedachtes over vrouwen (in de politiek en op topposities) blijven toch wel hangen. En met zo'n groot vrouwvolk hier op Bokt vind ik het dan toch frappant dat er nog zoveel vrouwen op hem gaan stemmen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:18

pharagirlke schreef:
maar Hitler heeft het dictatorschap gekregen.

Sorry maar volgens mij ben jij de gene die de geschiedenis boeken nog even moet checken :oo Er is een groot verschil tussen nemen en krijgen...

Opvallend vind ik dat mensen altijd zoveel kritiek hebben op het poldermodel van Nederland, terwijl noujuist daarmee Nederland groot is geworden. Het is logisch dat je als klein landje meer moet inleveren dan een land als de VS, zo werkt dat nou eenmaal. Nederland is een distributieland die sterk afhankelijk is van het buitenland. Je egoïstisch opstellen zit er voor Nederland nou eenmaal niet bij, omdat onze hele economie gebasseerd is op handel met het buitenland. Daarnaast lijkt Wilders de vergrijzing ook nog wel eens te vergeten, straks hebben we als immigranten nodig om de economie aan de praat te houden! En nee niet alleen de laagopgeleidde polen maar ook hoogopgeleiden hebben we straks hard nodig! (Tenzij alle PVV stemmers straks bereid zijn tot hun 90ste door te werken? )

Nationalisme is hardstikke mooi, tijdens een voetbalwedstrijd, maar verder dan dat moet het echt niet gaan.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:23

PVV :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:41

SP

Dit stem ik ook al sins ik mag stemmen !!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:14

joopie7 schreef:
pharagirlke schreef:

Sorry maar volgens mij ben jij de gene die de geschiedenis boeken nog even moet checken :oo Er is een groot verschil tussen nemen en krijgen...

Opvallend vind ik dat mensen altijd zoveel kritiek hebben op het poldermodel van Nederland, terwijl noujuist daarmee Nederland groot is geworden. Het is logisch dat je als klein landje meer moet inleveren dan een land als de VS, zo werkt dat nou eenmaal. Nederland is een distributieland die sterk afhankelijk is van het buitenland. Je egoïstisch opstellen zit er voor Nederland nou eenmaal niet bij, omdat onze hele economie gebasseerd is op handel met het buitenland. Daarnaast lijkt Wilders de vergrijzing ook nog wel eens te vergeten, straks hebben we als immigranten nodig om de economie aan de praat te houden! En nee niet alleen de laagopgeleidde polen maar ook hoogopgeleiden hebben we straks hard nodig! (Tenzij alle PVV stemmers straks bereid zijn tot hun 90ste door te werken? )

Nationalisme is hardstikke mooi, tijdens een voetbalwedstrijd, maar verder dan dat moet het echt niet gaan.

Nee hoor. Hitler is GEVRAAGD in 1933 om rijkskanselier te worden. En van daaruit is hij dictator geworde. Lees maar na. Als hij nooit rijkskanselier geworden was, had hij ook nooit het dictatorschap kunnen nemen. WB WOII en Hitler hoef ik echt geen geschiedenisboeken te checken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:15

MandyR schreef:
...Draai de rollen eens om. Als jij naar een ander land verhuist zal je het ook prettig vinden dat jij op een gelijke manier behandeld wordt als alle andere inwoners van dat land...

Ik woon al sinds 21 jr niet meer in NL, maar krijg wel bij iedere verkiezing netjes de hele handel toegestuurd om toch te kunnen stemmen :+ .
Dit doe ik trouwens niet, omdat ik veels te weinig van de politieke situatie in NL afweet.
In Dld ben ik redelijk goed op de hoogte van de politiek, maar daar mag ik niet voor het land zelf stemmen :+ . Wel mogen wij hier voor de burgermeester/gemeenteraad stemmen en voor het EU-parlement. Vooral burgermeester/gemeenteraad vind ik prettig, want dat is toch waar ik politiek gezien, het meeste mee te maken heb ;) .
Soms vind ik het wel jammer dat ik hier niet mag stemmen, maar aan de andere kant heb ik er wel begrip voor.
Wat ik trouwens wel een goede optie zou vinden, is als je als EU-burger die 10 jaar lang in een ander EU land woont (je mag je als EU-burger toch ook vrij vestigen in een ander EU-land dan waar je vandaan komt :) ), je wel zou mogen stemmen in het land waar je woont.

Jaime_ schreef:
Een niet nederlander is iemand zonder nederlandse nationaliteit. Waarom zou iemand die niet nederlander is hier in godsnaam willen stemmen? Dan zou dus een spanjaard een stem hebben in onze politiek?

Als die Spanjaard al 10 jr of langer in Ned. woont en ook al die tijd netjes belasting btaald, vind ik zeker dat diegene het recht zou mogen hebben om in Ned. te kunnen stemmen. Vooropgesteld dat hij vervult ook netjes de plichten vervult die in Ned. gelden :) .

MandyR schreef:
Lyonesse schreef:

Nee, ben je zeker niet de enige; mijn man en ik pijnzen er na 21 jr in Dld te wonen ook nog steeds niet over om duits te worden :n :+ !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 30-05-09 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:17

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat PVV stemmers laag opgeleid zijn. Ik studeer aan de universiteit en genoeg mensen die ik ken, en ook aan de uni studeren, gaan PVV stemmen donderdag. Dus dat is iets wat ik vandaag ook op 1 vandaag zag en waarvan ik dacht, huh? Het is ook iets wat door de media zo op een presenteerblaadje aangereikt wordt. Maar wie zegt dat het waar is? Ze hebben onderzoek gehouden onder 2300 stemmers. Waar hebben ze die stemmers vandaan en alles. Dat maakt wel veel uit.

Er werd ergens ook gezegd van let op als je voor PVV stemt dan stem je tegen de EU. Dat is voor mij ook 1 van de redenen om voor Wilders te stemmen, als ik dat ga doen. Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen. Maar bij het referendum over de europese grondwet, wat zei Nederland: Nee. Wat doet de politiek, die drukt het er in een verdrag van lissabon gewoon door.
Over Turkije, waarschijnlijk komt Turkije straks gewoon bij de EU.. Turkije heeft een hele andere cultuur en ligt ook deels in Azië. Als Turkije bij de EU komt krijgen ze een grote meerderheid qua zetels in het Europees Parlement, en dat ‘beklemt’ mij ja. Ik heb niets tegen moslims of wat dan ook, maar ik heb wel wat tegen het hele EU gebeuren. Nederland is 1 van de grootste betalers bij de EU en 1 van de kleinere landen! Daarbij komt nog dat wij maar weinig zetels hebben, terwijl andere landen die minder betalen meer zetels hebben. Ik blijf het ook 'stom/ apart' vinden dat er 5 landen zijn die veto recht hebben. Dat hoort vind ik ook niet.
Verder is de PVV niet de enige partij is die tegen de EU is.
Ik zeg ook niet dat ik het volledig eens ben met wat Wilders zegt. Zie nu met Rutte en de VVD. Ik denk dat haast iedereen zijn menig over de Holocaust belachelijk vindt, maar daarom kan je nog wel VVD stemmen.
Maar ik denk dat velen ook op PVV stemmen omdat ze een schreeuw om aandacht willen geven aan de politiek. Luister nou eens echt naar ons, wij zijn toch niet voor niets een parlementaire democratie. Dat zelfde zag je ook deels bij Pim Fortuyn. Mensen gingen op hem stemmen, niet om hetgeen wat hij zei. Maar om tegen de overige politieke partijen te stemmen. Het is dan vind ik jammer dat de overige politieke partijen er niet zo veel mee doen. Hun ogen moeten dan toch ook open gaan dat de burgers niet tevreden zijn met de situatie zo? Volgens peilingen wordt de PVV de grootste partij donderdag. Dat moet toch wel een reactie geven.. Hetzelfde was met de LPF, maar daar werd ook haast niet op gereageerd. Ookal is het dan een eenmanspartij, het geeft qua aantal stemmen wel aan dat een groot deel van de nederlandse burgers het er mee eens is. Hij krijgt niet voor niets zoveel stemmen. Dan moet er door andere partijen toch wat meegedaan worden...

Wat ik me wel afvraag, welke punten maken jullie dan zo voor de EU?

En dat iemand zegt dat als je moslims haat je op de PVV stemt vind ik al helemaal onzin. Die agressie van Wilders tegen de moslims wordt ook heel groot gemaakt door de media. Hij wil ze het land helemaal niet uit hebben, hij wil er bepaalde regels voor hebben. Ik heb helemaal geen haat jegens moslims. Ik ben niet tegen de moslims, ik ben alleen voor een Nederlandse cultuur. Ik ben trots op die cultuur en vind dat die gehandhaafd moet worden. Net zo als een moslim trots is op zijn cultuur.. Is daar wat fout aan? Ik vind dat als iemand, met welke cultuur dan ook, hier in Nederland komt. Hij/ zij de Nederlandse taal moet leren en zich aan onze cultuur moet aanpassen. Dat zou ik ook doen als ik naar dat land ga, vele landen hebben daar ook regels voor. Ik vind daar niets radicaals of extreems aan..

Dit klinkt misschien als een pro PVV stemmer, maar ik ben er nog niet uit wat ik ga stemmen. Ik vind het alleen respectloos om mensen dom/ lager opgeleid te noemen en te zeggen dat mensen moslims haten omdat ze op de PVV gaan stemmen. Ik heb respect voor hetgeen wat jullie allemaal stemmen, heb dan ook respect voor mij als ik werkelijk op de PVV ga stemmen. Ik weet dat mijn reactie waarschijnlijk weinig nut heeft, maar ik wou het toch even zeggen ;)

Verder vraag ik mij ook af waarom er zo’n grote aversie is tegen PVV (stemmers) maar niet tegen bv. SP, die ook tegen de EU is. Of andere partijen?

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 30-05-09 00:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:18

Mijn moeder woont ook in duitsland, en stemt hier en niet daar. Die vind het ook geen enkel probleem dat ze niet mag stemmen. Stemmen voor de EU doet ze ook in NL. :)

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:22

joopie7 schreef:
pharagirlke schreef:

Hitler is op legale wijze aan de macht gekomen. Vervolgens moeten er dan nog wel een paar hordes genomen worden voor je daadwerkelijk je dictatorschap kunt uitoefenen... maar toch.
Het enge aan partijen als PVV, maar ook Rita Verdonk (al is dat dood, dus niks van te vrezen) en bijvoorbeeld de LPF met Pim Fortuyn is dat de partij eigenlijk bestaat rondom 1 persoon, die niet inwisselbaar is zoals bij normale politieke partijen. Als zo'n partij dus democratisch gekozen wordt komt er heel veel macht bij 1 persoon van vlees en bloed en dan ben je al hard op weg naar een dictatuur.

Al denk ik dat Wilders vooral keihard op z'n bek gaat als hij moet regeren, want alles wat hij roept kan helemaal niet. (ik kan er dus niet zo goed bij waarom je Wilders zou stemmen...??)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:23

Lyonesse schreef:
Mijn moeder woont ook in duitsland, en stemt hier en niet daar. Die vind het ook geen enkel probleem dat ze niet mag stemmen. Stemmen voor de EU doet ze ook in NL. :)

Ik heb mijn stembiljet voor de EU van de duitse regering toegestuurd gekregen, niet van de nederlandse ;) .

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:23

Deze verkiezingen gaan helemaal niet om regeren.
@ Sterre: Mijn moeder beide :D Maar ze gaat hier :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:28

MarisdB schreef:
Hitler is op legale wijze aan de macht gekomen. Vervolgens moeten er dan nog wel een paar hordes genomen worden voor je daadwerkelijk je dictatorschap kunt uitoefenen... maar toch.
Het enge aan partijen als PVV, maar ook Rita Verdonk (al is dat dood, dus niks van te vrezen) en bijvoorbeeld de LPF met Pim Fortuyn is dat de partij eigenlijk bestaat rondom 1 persoon, die niet inwisselbaar is zoals bij normale politieke partijen. Als zo'n partij dus democratisch gekozen wordt komt er heel veel macht bij 1 persoon van vlees en bloed en dan ben je al hard op weg naar een dictatuur.

Al denk ik dat Wilders vooral keihard op z'n bek gaat als hij moet regeren, want alles wat hij roept kan helemaal niet. (ik kan er dus niet zo goed bij waarom je Wilders zou stemmen...??)

sterker nog, er werd van vrij veel kanten "druk" gezet om Hitler die macht te géven. :) Hij is dus idd op wettelijke wijze aan het dictatorschap gekomen. Ook het dictatorschap heeft hij wettelijk gedaan. :) Hij heeft er voor inderdaad 1 staatsgreep proberen te plegen maar die is niet gelukt. Toen heeft hij in de gevangenis gezeten en oa zijn boek geschreven. Toen hij eenmaal uit de gevangenis was is hij het politiek gaan aanpakken.

Hitler heeft in WO I twee erg mooie decoraties gekregen, is daar vanwege zijn heldhaftigheid korporaal geworden. (die eer kreeg hij, ironisch genoeg, van een joods persoon.) Hij is ook bij een leger (SA) gevraagd die voor het communisme waren. Dan kwam de mislukte staatsgreep en de gevangenisstraf. Toen is hij dus naar de politiek gegaan en daar is hij partijhoofd geworden. Hitler bracht nl een hoop geld in het la'tje en dreigde op te stappen toen hij hoorde dat een aantal nazi's het niet eens waren met hem. Dat wilde de partij niet omdat ze dan verloren waren financieel dus is hij partijhoofd geworden. In 1933 is hij uiteindelijk kanselier geworden. Daarvoor was er een andere kanselier (schleicher) maar die kon geen bijstand vinden bij de andere partijen. Als president was er Hindenburg, die wilde het aan papen geven maar die had geen steun van schleicher. Hoe schleicher het kwijt geraakt is staat hierboven en toen heeft Hitler de kans gekregen. En de rest is geschiedenis... (letterlijk)

Hoe hij echt aan de macht gekomen is (dus hoe hij alle partijen heeft uitgeschakeld heeft) is omdat het parlement afgebrand is en ze de schuld aan een nederlandse communist gegeven hebben. Toen hebben ze van hindenburg de macht gekregen om alle communistische afgevaardigheden te arresteren en van daaruit is hij er in geslaagd om een decreet te krijgen dat hij alle vrijheid van meningsuiting in de kiem mocht smoren. Andere politieke partijen hadden dus geen inspraak meer (democraten en communisten werden buiten spel gezet) en zo heeft hij er een wet doorgekregen dat zijn partij 4 jaar lang de enige toegestane politieke partij was in Duitsland. En van daaruit heeft hij dus, geheel wettelijk met toeziend oog van de duitse president, het dictatorschap gekregen

Het mooiste is nog dat Hitlers oorspronkelijke plan was om opvolger te worden van hindenburg maar daarvoor had hij de steun van het leger nodig en om dat te krijgen heeft hij de SA "gedumpt" (tijdelijk buiten werking gezet ;) ) Als president wilde hij de Duitse economie terug goed krijgen.

Ondanks het onderdrukken van de partijen op wettelijke manier vlak voor de verkiezingsdag, had Hitler zijn partij maar 40% van de stemmen. Hij had dus niet eens de absolute meerderheid van het volk gekregen... Dus neen, het verhaaltje dat PVV stemmers de ondergang betekenen is onzin. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-09 01:11, in het totaal 5 keer bewerkt