'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:33

mick75 schreef:
En vraag je je ook af waardoor dat mischien kan komen? Als je van kinds af aan te horen krijgt dat je minderwaardig bent vanwege je kleurtje, je dom bent en geen moeite hoeft te doen dan is het ook niet zo vreemd he, dat er in die categorieen veel meer criminaliteit voorkomt. Als je telkens te horen krijgt dat de maatschappij er is voor iedereen behalve jij met je kleurtje, kom je er vroeg of laat vanzelf tegen in verzet, door crimineel te worden. Daarbij komt dat deze groepen vaak slechtere advocaten krijgen toegewezen en dus vaker ook onterecht, schuldig worden bevonden.

.

Het lijkt wel een complot!

Sorry, maar dit gaat echt helemaal nergens over. Dat is een makkelijk excuus, maar het is gewoon een kwestie van mentaliteit. Niets meer en niets minder. Waarom zouden ze vaak slechtere advocaten toegewezen krijgen? Dat is echt bull oliebol!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:52

faye schreef:
mick75 schreef:
En vraag je je ook af waardoor dat mischien kan komen? Als je van kinds af aan te horen krijgt dat je minderwaardig bent vanwege je kleurtje, je dom bent en geen moeite hoeft te doen dan is het ook niet zo vreemd he, dat er in die categorieen veel meer criminaliteit voorkomt. Als je telkens te horen krijgt dat de maatschappij er is voor iedereen behalve jij met je kleurtje, kom je er vroeg of laat vanzelf tegen in verzet, door crimineel te worden. Daarbij komt dat deze groepen vaak slechtere advocaten krijgen toegewezen en dus vaker ook onterecht, schuldig worden bevonden.

.

Sorry, maar dit gaat echt helemaal nergens over. Dat is een makkelijk excuus, maar het is gewoon een kwestie van mentaliteit. Niets meer en niets minder. Waarom zouden ze vaak slechtere advocaten toegewezen krijgen? Dat is echt bull oliebol!

Helemaal eens met Faye, dat is gewoon echt een slap smoesje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:02

mick75 schreef:

OMG waar gáát dit over???? Net zoiets als ach ik heb borderline dus kan er niets aan doen dat ik me misdraag?
Kom toch zeg, dit is ungefundeerd en op geen enkel wetenschappelijk onderzoek berust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:10

Chiqa schreef:
Net zoiets als ach ik heb borderline dus kan er niets aan doen dat ik me misdraag? Kom toch zeg, dit is ungefundeerd en op geen enkel wetenschappelijk onderzoek berust.

Ongefundeerd is het zeker niet, er is genoeg onderzoek gedaan en het is talloze malen bewezen.

Waar het om gaat is wat je ermee doet. Geen enkel excuus ooit geeft iemand het recht crimineel gedrag te vertonen. Geen borderline, geen huidskleur, geen slechte jeugd, geen wat dan ook. Maar het zijn wel dingen die van invloed zijn. En dan kun je de dingen effectiever aanpakken dan als je helemaal niet naar de oorzaak kijkt. Ik vind dat er nooit een excuus is, maar er zijn wel vele oorzaken. Die moet je onderkennen ipv negeren, als je de situatie tenminste wilt veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:13

Shadow0 schreef:
Ongefundeerd is het zeker niet, er is genoeg onderzoek gedaan en het is talloze malen bewezen.

Nou dan ben ik uiteraard zeer nieuwsgierig naar die talloze onderzoeken, heb je wat voorbeelden daarvan dan?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:21

faye schreef:
mick75 schreef:

.

nou idd... hoe kan je jezelf zo makkelijk mogelijk in een slachtofferrol drukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:30

Nee Lima zijn dus onderzoeken naar geweest, tallozen zelfs en die willen wij natuurlijk wel eens zien.
Want ik zie het ook als ordinaire slachtofferrollen, maar goed we zitten er blijkbaar naast :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:38

Chiqa schreef:
Nee Lima zijn dus onderzoeken naar geweest, tallozen zelfs en die willen wij natuurlijk wel eens zien.
Want ik zie het ook als ordinaire slachtofferrollen, maar goed we zitten er blijkbaar naast :)

ik wacht in spanning af.. rommeldebommel (trommelsmilie)

:P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:47

Ik ga van de week wel eens zoeken naar die onderzoeken. Ben er vanuit mijn studie zowiezo mee bekend, maar die staan niet online, of in elk geval niet gratis. Maar als je zoekt op sociale sociologie, of sociale psychologie moet je wel het een en ander kunnen vinden.

Slachtofferrollen? Ja, absoluut. Dat is het ook. Maar het is reeds bewezen dat het voor veel mensen wel zo werkt.

Stel je eens voor. Je hebt een leuk huisje, goede baan en aardige auto voor de deur en een paard in de tuin. Dan raak je je baan kwijt, door reorganisatie of wat dan ook. Doordat het aanvragen van een uitkering letterlijk maanden kost (in mijn geval 10 maanden maar kan nog langer) en je in die tussentijd niets tot nagenoeg niets krijgt aan voorschotten, hooguit genoeg om je eten te betalen, maar zeker niet je lasten. Je kan je hypotheek of huur niet meer betalen. Je huis wordt via een executieverkoop verkocht, dus ver onder de prijs en jij zit zonder inkomen met een machtig hoge schuld en zonder huis. Vaak is het voor familie/ vrienden ook lastig om je langdurig in huis te nemen, dan gaan er voor hen ook allerlei dingen fiscaal veranderen en niet in hun voordeel, terwijl jij geen cent kan bijdragen omdat je geen inkomen hebt. Je beland op straat. En dan? Geen inkomen, ook geen kans meer op meer dan een daklozenuitkering van iets van 60 Euro per week en geen dak boven je hoofd. Hoe ga je dat oplossen? Werk is niet altijd voorhanden, zelfs niet als je graag wilt. Dat is echt een illusie. Ze hebben keuze zat, dus zoeken gewoon net zo lang tot ze de perfecte kandidaat hebben en de kans dat jij dat bent, al is het maar voor schoonmaker, is niet groot. Hoe ga je overleven?

Is dit een fantasieverhaaltje? Nee! Het is waargebeurd en gebeurt nog steeds dagelijks, en alleen maar meer en meer.

En wat als je grote broer een leuke baan heeft (en meer hersencellen) dan jij en daardoor leuke, mooie dingen kan kopen. Dat wil jij ook! Groepswerking, anders hoor je er niet bij en iedereen wil ergens bij horen, dat is basispsychologie. Je mist de intelligentie om een behoorlijk inkomen te vergaren, maar wil wel dezelfde dingen hebben als je slimme broer. Hoe ga je dat oplossen?

Dit zijn GEEN EXCUSES!!! Dit is gewoon een beetje knip- en plakwerk uit mijn basispsychologie-boek. Eerstejaars spul, zo op te zoeken. (ik ben old-fashioned, gebruik internet zo min mogelijk voor studiedoeleinden, vind boeken en papier gewoon prettiger).

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:51

mick75 schreef:
Ik ga van de week wel eens zoeken naar die onderzoeken. Ben er vanuit mijn studie zowiezo mee bekend, maar die staan niet online, of in elk geval niet gratis. Maar als je zoekt op sociale sociologie, of sociale psychologie moet je wel het een en ander kunnen vinden.

Slachtofferrollen? Ja, absoluut. Dat is het ook. Maar het is reeds bewezen dat het voor veel mensen wel zo werkt.

Stel je eens voor. Je hebt een leuk huisje, goede baan en aardige auto voor de deur en een paard in de tuin. Dan raak je je baan kwijt, door reorganisatie of wat dan ook. Doordat het aanvragen van een uitkering letterlijk maanden kost (in mijn geval 10 maanden maar kan nog langer) en je in die tussentijd niets tot nagenoeg niets krijgt aan voorschotten, hooguit genoeg om je eten te betalen, maar zeker niet je lasten. Je kan je hypotheek of huur niet meer betalen. Je huis wordt via een executieverkoop verkocht, dus ver onder de prijs en jij zit zonder inkomen met een machtig hoge schuld en zonder huis. Vaak is het voor familie/ vrienden ook lastig om je langdurig in huis te nemen, dan gaan er voor hen ook allerlei dingen fiscaal veranderen en niet in hun voordeel, terwijl jij geen cent kan bijdragen omdat je geen inkomen hebt. Je beland op straat. En dan? Geen inkomen, ook geen kans meer op meer dan een daklozenuitkering van iets van 60 Euro per week en geen dak boven je hoofd. Hoe ga je dat oplossen? Werk is niet altijd voorhanden, zelfs niet als je graag wilt. Dat is echt een illusie. Ze hebben keuze zat, dus zoeken gewoon net zo lang tot ze de perfecte kandidaat hebben en de kans dat jij dat bent, al is het maar voor schoonmaker, is niet groot. Hoe ga je overleven?

Is dit een fantasieverhaaltje? Nee! Het is waargebeurd en gebeurt nog steeds dagelijks, en alleen maar meer en meer.

En wat als je grote broer een leuke baan heeft (en meer hersencellen) dan jij en daardoor leuke, mooie dingen kan kopen. Dat wil jij ook! Groepswerking, anders hoor je er niet bij en iedereen wil ergens bij horen, dat is basispsychologie. Je mist de intelligentie om een behoorlijk inkomen te vergaren, maar wil wel dezelfde dingen hebben als je slimme broer. Hoe ga je dat oplossen?

Dit zijn GEEN EXCUSES!!! Dit is gewoon een beetje knip- en plakwerk uit mijn basispsychologie-boek. Eerstejaars spul, zo op te zoeken. (ik ben old-fashioned, gebruik internet zo min mogelijk voor studiedoeleinden, vind boeken en papier gewoon prettiger).

Als ik mijn baan kwijt zou raken en het binnen 10 maanden niet voor elkaar heb gekregen om een nieuwe te vinden (wat me sterk lijkt) zal toch eerst m'n auto verkocht worden :P En evt. paard, als het niet anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:54

kimnytocize schreef:
Als ik mijn baan kwijt zou raken en het binnen 10 maanden niet voor elkaar heb gekregen om een nieuwe te vinden (wat me sterk lijkt) zal toch eerst m'n auto verkocht worden En evt. paard, als het niet anders kan.

Nou dat was ook het eerste wat er in mij opkwam :D Ik heb dit ook meegemaakt overigens, baan kwijt, WAO problemen met reintegratie, hop de knol de deur uit en goedkoper leven en wonen.
G aik me niet voor in de slachtofferrol laten smijten, maarre....Een buitenlander met een mooi huis, auto en paard die werkt, is dat geen erg onrealistische vergelijking?
:D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:55

Dan zit jij al in de luxe positie dat je een spaarcentje hebt. Een groot deel van de Nederlanders heeft dat niet! Kijk maar om je heen, of op TV. Programma's waarin mensen die compleet wanhopig en aan de grond zitten hun huis proberen te slijten, de een nog groffer dan de ander. En dat zijn echt niet altijd schulden bij de Wehkamp of andere postorderbedrijven. In mijn geval (ben trouwens volledig afgekeurd volgens de nieuwe, strengere regels) was het enkel huur, energie en gemeentebelastingen. En dat was een aanzienlijke som!

edit: Waarom zou een buitenlander niet gewoon kunnen werken, een leuk huisje hebben, een spaarpotje, een aardige auto voor de deur en een paard in de achtertuin? Er zijn ook hoog opgeleide buitenlanders! Aboutaleb, Albayrak en dergelijke figuren doen het helemaal niet slecht. En de dochter van Aboutaleb rijdt paard trouwens.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:59

mick75 schreef:
Dan zit jij al in de luxe positie dat je een spaarcentje hebt. Een groot deel van de Nederlanders heeft dat niet! Kijk maar om je heen, of op TV. Programma's waarin mensen die compleet wanhopig en aan de grond zitten hun huis proberen te slijten, de een nog groffer dan de ander. En dat zijn echt niet altijd schulden bij de Wehkamp of andere postorderbedrijven. In mijn geval (ben trouwens volledig afgekeurd volgens de nieuwe, strengere regels) was het enkel huur, energie en gemeentebelastingen. En dat was een aanzienlijke som!

edit: Waarom zou een buitenlander niet gewoon kunnen werken, een leuk huisje hebben, een spaarpotje, een aardige auto voor de deur en een paard in de achtertuin? Er zijn ook hoog opgeleide buitenlanders! Aboutaleb, Albayrak en dergelijke figuren doen het helemaal niet slecht. En de dochter van Aboutaleb rijdt paard trouwens.

maar wat heeft het bovenstaande met criminele buitenlanders te maken? die de criminaliteit in zijn gegaan omdat ze volgens jou op hun kleurtje worden veroordeeld en gediscrimineerd? en de criminaliteit maar opzoeken zodat ze achteraf kunnen zeggen dat wij ervoor gezorgd hebben dat ze de criminaliteit in zijn gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:02

mick75 schreef:
Dan zit jij al in de luxe positie dat je een spaarcentje hebt.

Klopt en dat wil ik wel zo houden, dus op tijd ingegrepen, zouden meer mensen moeten doen,
nee ze willen niets inleveren, en maar blijven besteden, komen dan in de schuldsanering en dan
zielig gaan lopen doen? :? Ik heb daar geen enkele notie van heb je immers zelf in de hand.

mick75 schreef:
In mijn geval (ben trouwens volledig afgekeurd volgens de nieuwe, strengere regels) was het enkel huur, energie en gemeentebelastingen. En dat was een aanzienlijke som!!

Ik zit in dezelfde situatie hoor ;) Wat wil hiermee zeggen???

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:05

Feit blijft wel (om ff ontopic te gaan ;)) dat er in de randstad marokkaanse jongeren (jongens tussen de 15 en 24) die meer dan 500 (!) delicten op hun naam hebben staan.

Dan kan je verklaringen zoeken wat je wilt; maar in deze gevallen zeg ik toch echt: toedeloe, enkele reis marokko aub :D

Er zijn zoveel aardige, vriendelijke, goede en nette mensen van etnische afkomst die ook gewoon het beste willen maken van de samenleving hier, maar eerder genoemde groep (de jongens, niet de marokkanen ;)) verpesten het voor iedereen.

mick75

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 01:02

Zoek en gij zult vinden. Kan je garanderen dat er ook Nederlandse snertjochies zijn die een vergelijkbaar "record" hebben... Alleen die zitten iets dieper verstopt en in wijken waar je er niet meteen aan denkt...

Zoals eerder gezegd, ik woon in een voornamelijk Blanke wijk, maar daar is weinig minder criminaliteit. Hooguit van een ander soort. Hier wordt je gewoon bekogeld met stenen, omver gevaren door snelle motorboten, omvergereden met je paard en al en je tuin vernield... Door blanke snertjongens... Echter het nadrukkelijk uitschelden, openlijk vernielen (doen ze hier vooral wanneer je slaapt of zij dat in elk geval denken), openlijk beroven en zo laten ze achterwege. Dat doen ze vooral stiekem. Wat heb je dan liever? Ik verlang terug naar de Bijlmer, dat mogen jullie gerust weten. Daar wist je tenminste waar je aan toe was! Kan ik hier niet zeggen nadat voor de zoveelste keer alle planten uit de potten van de tuin zijn gerukt in de hele straat en alle auto's beklad zijn... En niet te vergeten, bij de helft van de straat is ingebroken... En iedereen weet wie het gedaan hebben, alleen is er geen bewijslast. Diegenen zijn echt heel Hollands in elk opzicht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:37

Ik ben niet tegen buitenlanders, maar vind wel dat ze zich beter mogen aanpassen.

Ik denk dat Nederland te goed is voor asielzoekers en dat ze hier misbruik van maken. Wij willen leven in een multiculturele samenleving, maar soms lijkt het wel alsof zíj dat niet willen.

Nederland is multicultureel, super echt waar. Maar zíj moeten zich aan ónze leefstijl aanpassen, wij niet aan hun.

Heus niet alle buitenlanders zijn fout, maar er zijn een hoop die wat mij betreft terug mogen naar waar ze vandaan kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:59

Bij wat Mick probeert uit te leggen hoort een spreekwoord: als je voor een dubbeltje geboren wordt, zul je nooit een kwartje worden. Met het spreekwoord ben ik het niet helemaal eens omdat je hier in dit land altijd je eigen kansen kunt creëren, of die nu succesvol worden of niet. Wat je echter wel ziet is dat niet de overheid de remmende factor is, maar eerder de directe omgeving, sociale sociologie hoofdstuk 2 is dat. Een heel bekend voorbeeld is de timmerman wiens vader ook timmerman was en diens vader ook enzovoort. De zoon van de timmerman kan echter best besluiten om het niet bij timmeren te laten maar om zichzelf aannemer te noemen en breder te gaan, dat kan. De beste jongen had misschien ook wel potentie gehad om hersenschirurg of advocaat te worden, maar door de omgeving wordt hij die kant niet op gestuurd, dat begint al bij schoolkeuzes etc. en uiteindelijk blijft het toch een timmerman. Heel veel 2e en 3e generatie gastarbeiders kampen met een probleem dat erg lijkt op de erfelijkheid van je omgeving, maar dan ook nog eens overgoten met een heel bijzonder identiteitsvraagstuk en altijd weer het gevecht tegen de vooroordelen van de buitenwereld. Dat bij elkaar is wel de juiste formule voor een mentaliteitsprobleem. Er moet nog heel wat gebeuren voordat de gemiddelde Nederlander zijn Medelander voor vol aan kan leren zien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:51

Precies Lovely, je geeft het heel goed weer.

Dat het spreekwoord niet volledig opgaat moge hopelijk ook duidelijk zijn, er zijn heel wat "allochtonen" die het prima doen hier in Nederland, die hebben zichzelf ondanks moeilijke omstandigheden toch aardig weten op te werken. Zowel in de publieke sector (politiek o.a.) als in het bedrijfsleven lopen er zat rond. Maar er zijn er ook genoeg die dat niet lukt, die bij hun geboorte niet zijn gezegend met een superieure intelligentie en ouders die ze stimuleerden om ondanks veel tegenwerking door te zetten. En dan gaat het al vrij snel fout, dat zie je ook bij keurige, Hollandse jongens en meiden gebeuren.

Feit blijft wel dat elke scheet die een Moslim laat voorpaginanieuws is en dat veel Nederlandse raddraaiers (die zijn er echt ook meer dan genoeg) in vrijwel complete mediastilte hun terreur kunnen uitoefenen...

Verder, het maakt mij niet uit of ik door de kat of de hond wordt gebeten, als ik gebeten wordt. Het bevalt me geen van beide! En beide (autochtoon en allochtoon) zouden dan ook gewoon hetzelfde aangepakt moeten worden, inclusief media- coverage. Zou waarschijnlijk al een hoop schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:17

Nou mick, die wens is vandaag wel uitgekomen of niet?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:24

Beetje cynisch, dat is toch iets heel anders nietwaar? Het gaat niet om een snotaap waar deze discussie in principe wel over gaat. Deze discussie gaat over in de praktijk jonge jochies die al dan niet ernstige rottigheid uithalen, niet over een of andere gek van welke nationaliteit dan ook die een pure en complete moordaanslag pleegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:28

Bij wat er vandaag gebeurd is, was de eerste vraag van veel mensen ook weer of het een buitenlander was of niet en door sommigen werd dat ook aangenomen. Het feit dat de speculatie gedaan wordt, is voor mij al erg genoeg. Je zag hetzelfde gebeuren bij de moord op Pim Fortuin, toen dachten ook veel mensen gelijk dat het wel door een buitenlander gedaan zou zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:32

Dat deel heb ik dan niet meegekregen, ik kreeg het pas te horen toen al lang en breed duidelijk was dat het om een Nederlander ging met een wel oerhollandse naam als Karst. En uit wat ik begrepen heb was dat ook vanaf het begin af aan duidelijk, als daar discussie rondom geweest is heb ik dat gemist. (hoewel ik het niet uitsluit natuurlijk). Maar uit de beelden die ik zag werd meteen wel duidelijk dat het in elk geval om een blanke man ging.

Verder, ben het met je eens dat als er zelfs over zoiets duidelijks als vandaag nog gespeculeerd moet worden er iets grondig mis is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:35

Het was tegen 4 uur bekend, dat laat 4 uur lang speculatie toe en dat is ruimschoots voldoende.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:27

Karst is een duitse naam. Tates is ook niet echt oerhollands.