mick75 schreef:Ik ga van de week wel eens zoeken naar die onderzoeken. Ben er vanuit mijn studie zowiezo mee bekend, maar die staan niet online, of in elk geval niet gratis. Maar als je zoekt op sociale sociologie, of sociale psychologie moet je wel het een en ander kunnen vinden.
Slachtofferrollen? Ja, absoluut. Dat is het ook. Maar het is reeds bewezen dat het voor veel mensen wel zo werkt.
Stel je eens voor. Je hebt een leuk huisje, goede baan en aardige auto voor de deur en een paard in de tuin. Dan raak je je baan kwijt, door reorganisatie of wat dan ook. Doordat het aanvragen van een uitkering letterlijk maanden kost (in mijn geval 10 maanden maar kan nog langer) en je in die tussentijd niets tot nagenoeg niets krijgt aan voorschotten, hooguit genoeg om je eten te betalen, maar zeker niet je lasten. Je kan je hypotheek of huur niet meer betalen. Je huis wordt via een executieverkoop verkocht, dus ver onder de prijs en jij zit zonder inkomen met een machtig hoge schuld en zonder huis. Vaak is het voor familie/ vrienden ook lastig om je langdurig in huis te nemen, dan gaan er voor hen ook allerlei dingen fiscaal veranderen en niet in hun voordeel, terwijl jij geen cent kan bijdragen omdat je geen inkomen hebt. Je beland op straat. En dan? Geen inkomen, ook geen kans meer op meer dan een daklozenuitkering van iets van 60 Euro per week en geen dak boven je hoofd. Hoe ga je dat oplossen? Werk is niet altijd voorhanden, zelfs niet als je graag wilt. Dat is echt een illusie. Ze hebben keuze zat, dus zoeken gewoon net zo lang tot ze de perfecte kandidaat hebben en de kans dat jij dat bent, al is het maar voor schoonmaker, is niet groot. Hoe ga je overleven?
Is dit een fantasieverhaaltje? Nee! Het is waargebeurd en gebeurt nog steeds dagelijks, en alleen maar meer en meer.
En wat als je grote broer een leuke baan heeft (en meer hersencellen) dan jij en daardoor leuke, mooie dingen kan kopen. Dat wil jij ook! Groepswerking, anders hoor je er niet bij en iedereen wil ergens bij horen, dat is basispsychologie. Je mist de intelligentie om een behoorlijk inkomen te vergaren, maar wil wel dezelfde dingen hebben als je slimme broer. Hoe ga je dat oplossen?
Dit zijn GEEN EXCUSES!!! Dit is gewoon een beetje knip- en plakwerk uit mijn basispsychologie-boek. Eerstejaars spul, zo op te zoeken. (ik ben old-fashioned, gebruik internet zo min mogelijk voor studiedoeleinden, vind boeken en papier gewoon prettiger).
Als ik mijn baan kwijt zou raken en het binnen 10 maanden niet voor elkaar heb gekregen om een nieuwe te vinden (wat me sterk lijkt) zal toch eerst m'n auto verkocht worden
En evt. paard, als het niet anders kan.