Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:53

Chiqa schreef:
Shadow0 schreef:
Maar zorgen sigaretten voor bovenmatig veel afleiding? Zijn daar cijfers over bekend? Want ik heb het idee dat hier echt redenen gezocht worden - ik heb totaal niet de indruk dat een sigaret opsteken iets is dat de verkeersveiligheid extreem in gevaar brengt.

Daar ben ik dan idd ook wel nieuwsgierig naar, en ik denk ook wel dat ze met cijfers zullen moeten komen willen ze dit verbod doorvoeren.
Rookverbod in de horeca is ook ingevoerd omdat men met cijfers is gekomen dat het slecht zou zijn.
(Ja voor de omzet ja :D )

Nu ik dat lees Shadow0 begin ik inderdaad te twijfelen aan mijn stelling. Ik weet inderdaad niet of sigaretten voor zoveel afleiding zorgt..

MilesNF

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:55

Roken in de auto vind ik niet te vergelijken met bellen in de auto, wel met wat eten of wat drinken. Mag dat dan ook niet meer? Ik vind het persoonlijk wat overdreven, ik geloof namelijk niet dat roken daadwerkelijk zoveel invloed heeft op je rijgedrag.
Laten ze eerst maar eens een fatsoenlijk onderzoek doen naar hoeveel ongelukken het roken oplevert. Er zijn al meer dan genoeg regels in dit land, laat alsjeblieft nog een beetje vrijheid aan de burger, maar imo zijn ze al een stap te ver gegaan met het rokeverbod in cafes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:46

Presies, kijk dat ze nu het verbod op TV kijken verbieden....dat noem ik nu nog eens een punt. Dat ze dit gaan verbieden vind ik meer dan logisch, maar een verbod op het roken, ga een ander lopen betuttelen of wees eerlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:46

Lieke schreef:
Roken in de auto vind ik niet te vergelijken met bellen in de auto, wel met wat eten of wat drinken. Mag dat dan ook niet meer?

Dat mag inderdaad in veel EG lidstaten niet.

Afgeleide aandacht van de chauffeur vormt, met alcohol en te hoge snelheid, de top drie van ongevalsoorzaken.
Logisch dat men de afleidende factoren wil terugdringen.

Overigens maakte iemand de opmerking ´dan kunnen ze autorijden zelf wel verbieden´ en die opmerking is eigenlijk helemaal niet ze vreemd. Is het wel acceptabel dat er zóveel doden door verkeersongelukken vallen? Waarom stapt iedereen daar zo makkelijk overheen?
Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend om met een potentieel zo dodelijk instrument door de openbare ruimte te rijden.
Dat verbieden een te grote schade aan het economisch belang toebrengt maakt het niet minder terecht er heel bewust mee om te gaan.

Om onduidelijke redenen worden verkeersdoden als normaal gezien.
Even ter relativering:
- in de VS sterven in het verkeer in 3 weken net zoveel mensen als in totaal ten gevolge van de aanslagen op 9-11...
- in NL vallen ongeveer 800 doden in het verkeer per jaar. Aan AIDS sterven pakweg 50 mensen...

Waarom doet bijna iedereen er zo makkelijk over, over doden door verkeer???

Een chauffeur die rookt heeft een afleidende factor.
Door (mee)roken vermindert de hoeveelheid zuurstof welke de hersenen krijgen.
Beiden zijn een verhoging van het ongevalsrisico.

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:38

ik ben benieuwd wat diegene die dit nu weer bedacht heeft, gerookt heeft......

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:13

Ik rook zelf niet, maar heb er geen moeite mee dat mensen roken in hun eigen auto. Alleen niet in de mijne en ik zou ook nooit een auto kopen van iemand die erin heeft gerookt. die gore lucht krijg je er niet meer uit. Maargoed een rookverbod gaat wel ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:34

CherokeeChum schreef:

Kans is idd vrij groot dat dit een gefrustreerde ex roker is..dat zijn immers de ergste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:43

Chiqa schreef:
CherokeeChum schreef:

Kans is idd vrij groot dat dit een gefrustreerde ex roker is..dat zijn immers de ergste.

Ík denk dat het een professionele risico-analyst (m/v) in Zoetermeer is die als taak heeft de oorzaken voor de 800 doden per jaar te onderzoeken.
De integere professional in Zoetermeer kijkt naar de data en trekt de meest logische conclusie. Zelf roken of niet is daarbij geen gegeven van enige waarde.
Die onderzoeker (m/v) heeft in overleg met zijn/haar europese collegas geconcludeerd dat roken in de auto een risico-verhogende factor is.
Aangezien het de taak van de overheid is om ervoor te zorgen dat de openbare ruimte zo veilig mogelijk is, is het voorstel een logisch gevolg.

Dat rokers in de auto hierover niet helder obejectief kunnen denken en het onzin vinden is....euh... helder 8-)
Aangezien gezond verstand in deze dus geen zelfregulerende factor is, ligt de beslissing bij de overheid. Die toetst de politieke haalbaarheid door onderzoek naar het maatschappelijk draagvlak.

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:43

Waar zijn de statistieken die bewijzen dat rokers in de auto meer ongelukken veroorzaken ?
Dan kan je vervolgens autoradio's gaan verbieden en navigatiesystemen,die leiden ook af.
Blerende kinderen op de achterbank,huisdieren,ruziende echtgenoten,medicijngebruik etc.
By the way,er is een onderzoek geweest wat beweerde dat rokers minder snel dement worden door nicotine.
Dat roken overigens niet gezond is zal niemand ontkennen neem ik aan.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:46

Ik rook niet, nooit gedaan.
vind het verschrikkelijk stinken :+
Maar ik vind het rookverbod belachelijk.
En in je eigen auto is helemaal ronduit belachelijk.
Je mag steeds minder zelf beslissen, steeds meer absurde dingen die niet mogen.
Waar gaat het heen, en het gaat nog veel vreemder worden in de toekomst. Dat is 1 ding dat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:28

CherokeeChum schreef:
Waar zijn de statistieken die bewijzen dat rokers in de auto meer ongelukken veroorzaken ?
.

Zo te zien zijn die er dus helemaal niet :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:09

Denk ook niet dat er dergelijke statistieken bestaan, en die zouden ook heel lastig te verkrijgen zijn. Diegenen die betrokken raken bij een ongeluk terwijl ze roken, kunnen ook nog andere oorzaken hebben. Die kunnen nog steeds gedronken hebben, zware drugs gebruikt hebben, medicijnen gebruikt hebben, afgeleid zijn door kinderen, radio/ navigatie of een wesp of spin in de auto. In hoeverre het roken dan nog een echte rol speelt in het ongeluk valt zelden meer na te gaan, maar vermoed dat die eigenlijk vrij gering is als die al bestaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:50

Er zijn erg veel data over ongevallen. Ook over roken.
Er gebeuren namelijk HEEL veel verkeersongevallen. De ´westerse´ wereld verzamelt van bijna 100.000 dodelijke ongevallen PER JAAR gegevens.
Over een periode van 10 jaar is dat een MIJOEN verkeersdoden waarvan de gegevens een heel goed inzicht geven. Ook over roken. Zoekt en gij zult vinden.

Dat roken in de auto én afleidt én de hersens minder zuurstof geeft, dus een risico-vergrotende factor is, is helder.
Het ontkennen daarvan door rokers is alleen maar een onderbouwing van het niet betrekken van rokers bij de besluitvorming.

Hoe de verschillende prioriteiten liggen bepaalt of er wel/geen verbod komt.
Wat het onderzoek heeft opgehaald is dat er in NL een maatschappelijk draagvlak is en een verbod politiek haalbaar. Dat is nl. één van de prioriteiten.

Het grote punt bij roken, te snel rijden, alcohol/verdovende middelen etc, in het verkeer is dat je daarover geen recht hebt op een eigen vrije beslissing omdat je in de openbare ruimte jouw rechten deelt met anderen. Jouw risicogedrag treedt de rechten van anderen die dezelfde ruimte delen.
Waar de grenzen van de rechten liggen is een onderwerp voor de overheid; díe beheert het samenleven in de openbare ruimte.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:11

Huertecilla schreef:
Er zijn erg veel data over ongevallen. Ook over roken.
Er gebeuren namelijk HEEL veel verkeersongevallen. De ´westerse´ wereld verzamelt van bijna 100.000 dodelijke ongevallen PER JAAR gegevens.
Over een periode van 10 jaar is dat een MIJOEN verkeersdoden waarvan de gegevens een heel goed inzicht geven. Ook over roken. Zoekt en gij zult vinden.

Nog stees geen stats zeker, of heeft dat met je nieuwe getallensoort te maken?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:18

Huertecilla schreef:
Waar de grenzen van de rechten liggen is een onderwerp voor de overheid; díe beheert het samenleven in de openbare ruimte.

hc

De overheid zijn wij met zijn allen,in theorie dan tenminste...
Zolang men nog een doorzoekingsbevel nodig heeft om uberhaubt de inhoud van iemands voertuig te mogen doorzoeken nodig heeft omdat dit een priveruimte betreft, zie ik niet hoe men roken in die priveruimte zou kunnen verbieden.
Zo hebben we ook een wet gehad die verbood om de hond van je keuze te hebben/houden.
Is ook teruggedraaid omdat hij nergens op stoelde.
Dit begint er weer stinkend op te lijken, as aan de knikker....
En nog steeds geen statistieken, wel een hoop rook,maar heul weinig vuur.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:36

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het raar vond dat bellen in de auto (mits niet hands-free) niet is toegestaan en roken wel. Naar mijn mening is een sigaret veel gevaarlijker dan een mobiel in verband met brand.

Ik zou ook wel voor het rookverbod in de auto zijn :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:38

Hoe vaak heb je al van verbrande auto's/mensen gehoord dan door een sigaret? :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:41

Dit is weer zo'n betweter, die er weer een nieuw regeltje wil doordrukken,makkelijk naamsbevestiging krijgen.
Ze verzinnen van verveling steeds weer wat nieuws,zodalijk gaan ze ook regelgeving maken op hoeveel koffie je drinkt op een dag en voor dat je achter het stuur stapt :Z

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:59

Huertecilla schreef:
Het grote punt bij roken, te snel rijden, alcohol/verdovende middelen etc, in het verkeer is dat je daarover geen recht hebt op een eigen vrije beslissing omdat je in de openbare ruimte jouw rechten deelt met anderen. Jouw risicogedrag treedt de rechten van anderen die dezelfde ruimte delen.

hc

Dat klopt niet helemaal denk ik, je deelt je elementaire (mensen)rechten nooit met anderen, daar heb je als mens ten principale eigen beschikking over. We zijn in eerste instantie mens met wel degelijk het recht op een vrije beslissing (wat maakt anders vrijheid? Zonder het recht op een vrije beslissing kun je überhaupt niet 'verantwoordelijk zijn') en pas in tweede instantie treden we in contact met anderen. Pas als dat tweede dus een bepaalde a-sociale grens overschrijdt, mag aan het recht op vrijheid getornd worden. Maar waar ligt deze balans? Als je het mij vraagt is de reden dat er allerlei vrijheidsbeperkende regels opgelegd worden niet zozeer dat we tegenwoordig zo ontzettend a-sociaal zijn, maar dat we het recht op zelfbeschikking steeds meer opofferen, of laten opsnoepen door de overheid.

En dan geldt nog altijd: Waarom worden we steeds panischer voor risico's? Waar houdt het op?
Laatst bijgewerkt door Lenn op 05-05-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:17

Ben ook niet panisch voor risico's hoor maar ik kies graag zelf hoeveel risico ik neem als andere mensen in de openbare bepalen hoeveel risico je mag lopen klopt dat toch ook niet. Als daadwerkelijk is bewezen dat een rokende bestuurder op zo'n moment veel meer risico loopt om een ongeluk te veroorzaken mag het best verboden worden van mij. Ik betwijfel echter dat roken echt significant meer gevaar opleverd.

IK heb liever dat mensen in hun eigen auto roken dan op een terasje met de wind naar mijn kant. Dus laat ze hun verslaving maar lekker in de auto voeden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:21

ik rook niet maar vind zo toch zo raar het is je eigen auto mag je toch zelf weten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:25

:= denk dat het risico voller is roken in een auto te verbieden ..

nu rij ik u niet zoveel meer
maar uurtje in de file staan na 12 uur rookvrij werken en er voor duwende
afsnijdende haastige personen , zondags rijders die pal op de rem gaan voor een
verdwaalde bloembol in een reeds geoogst veld na het zeizoen tegenkomende
etc etc

neh is echt veiliger als ik mijn peukie gewoon opsteken mag :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:29

roybrit schreef:
ik rook niet maar vind zo toch zo raar het is je eigen auto mag je toch zelf weten

Volgens mij is roken in de auto op zich ook niet verkeerd, zolang je maar niet tegelijkertijd aan het verkeer deelneemt.
Bij jou op de oprit of in de garage roken in de auto? Prima.
Op een parkeerplaats? In de berm? Ook niets mis mee.

Idem voor bellen, eten, je lippen stiften, je schoenveters strikken, de krant lezen of de liefde bedrijven. Allemaal dingen die de kans op een ongeluk vergroten als je ze tegelijk wilt doen met autorijden, dus moet je ze niet tegelijk willen doen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:30

nickyu schreef:
:= denk dat het risico voller is roken in een auto te verbieden ..

nu rij ik u niet zoveel meer
maar uurtje in de file staan na 12 uur rookvrij werken en er voor duwende
afsnijdende haastige personen , zondags rijders die pal op de rem gaan voor een
verdwaalde bloembol in een reeds geoogst veld na het zeizoen tegenkomende
etc etc

neh is echt veiliger als ik mijn peukie gewoon opsteken mag :D

Want?
Als jij rookt staat die file er niet meer?
Snijden die haastige personen je niet meer af?
Remmen die zondagsrijders niet meer zomaar?

Doe mij ook maar zulke sigaretten dan!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:35

... op een dag ... stond ik langs de kant van de weg
ff peukie .. gek werd ik van die filis en gehaast en gestress
..nemt nog haaltje en denkt er over om naar ander deel van nl te verhuizen ..
neemt nog haaltje ...hummmm
geen files , nihil gestress , weinig gehaast
(nog) geen bloembollen velden ...

hummmm klink goed , neemt nog haaltje
belt man ..

maak een plan voer m uit :D
bevalt prima hier :D