Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:31

Ja, dat snap ik :).
En daar zul je ook vast wel gelijk in hebben.
Maar zoals er mensen zijn waarbij het in de hersenen wat dat betreft gewoon een puinhoop is, zijn er ook mensen die in zelfmedelijden verzwelgen en ''die knop om moeten draaien''. En ja, dat is een lange zware weg, met ups en downs. Maar als je écht wil, lukt het je ook!
Ik zeg niet dat het dan makkelijk is, of snel over is, nee, maar je komt er wel.

De wilskracht van een mens is sterk ;) :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:32

Tuurlijk, da's waar hoor!
je hebt gelijk, de een heeft meer power in zijn hol , meer kracht, mentaliteit om te knokken dan de ander. En de een is nu eenmaal anders dan de ander, nét als wat Katleentje aangaf! ;)

En imo maakt dat het werken met mensen ook zo boeiend, nobody is the same, en je blijft leren.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:34

xKatleentjex schreef:
Jumpfreak schreef:
maar kijk eens naar hoeveel verhalen er zijn. Van mensen die de meest moeilijke tegenslagen hebben gekregen en toch postitief zijn gebleven en door zijn gegaan.

Maar omdat er vele voorbeelden zijn, wil niet zeggen dat IEDEREEN zo is ;) . Als jij 1000 zwarte zwanen hebt gezien, wilt dat niet automatisch zeggen dat er alleen maar zwarte zwanen bestaan, je hebt de witte gewoon nog niet gevonden.
Je zult zeker wel ergens iets van af weten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die hetzelfde als jouw doormaakt, ook precies dezelfde denkwijze erover gaat hebben als jijzelf. Jij bent er misschien met veel hulp uit gekropen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daartoe in staat is.

Ik zeg toch ook niet dat IEDEREEN zo is?
Tuurlijk kun je niet iedereen over één kam scheren.
Met dat voorbeeld wilde ik alleen maar duidelijk maken dat de kunst van het leven toch wel positief zijn/blijven is. Wat er ook gebeurd.

Dat was het enige.

En laten we nu maar weer ontopic gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:35

liedje89 schreef:
Maar blue_eyes: die vragen had ik er niks aan kunnen doen had ik hem niet kunnen helpen komen soieso wel naar boven niet alleen als je hem vind. Iemand vinden is altijd traumatisch natuurlijk, maar wegen die trauma's op tegen zo'n legalisering??

Vind het eigenlijk wel verbasend dat het in nederland nogkan gebeuren dat mensen met psygolgische klachten ook euthanasie kunnen krijgen. Ik dacht dat onze vroome christelijke regering daar wel een stokje voor zou steken. IK ben er op zich echt niet tegen dat iemand die echt ongeneselijk isdit recht heeft, maar dat kan je toch never nooitniet met 100% zekerheidstellen en dood is dood.

Dat wil ik niet zeggen. Voor mij is het uberhaupt nog niet helemaal helder, wat ik er precies van vind :) Ik moet er nog even goed over nadenken... daar heb ik altijd wat tijd voor nodig ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:37

Dat zeg je wel ;) .

Want jouw stelling is "sommigen moeten wel harder proberen als anderen, maar iedereen kan er over heen geraken als je maar hard genoeg probeert, daarom is er nooit geen reden tot bewuste zelfmoord." Of niet? Maar niet iedereen KAN die kunst van positief blijven beoefenen, dus het wil niet zeggen dat jij en 99 anderen de kunst wel hebben gevonden, dat de 100ste ook, hoe hard hij/zij ook probeert, ook een positieve draai aan de ellendige doemdenkbeelden kan geven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:38

Dood is idd dood,liedje. En voor sommige mensen de enige uitweg naar verlossing van pijn en ellende.

Als een mens daarvoor kiest, dan maakt het een onomwendbare keuze. ik denk echter wel dat er heel wat aan vooraf gaat voordat iemand zo ver komt.. :\

Mijn vriendin die ik verloor heeft altijd gevochten, was een enorme mooie vrouw, een kanjer van een griet.
had talenten, humor, en tóch moet ze zich- ondanks dat mensen van haar hielden- enorm reddeloos en eenzaam hebben gevoeld. Zo diep, zo triest.. :(:)

Maar als ze zich nu beter voelt- waar ze ook is- kan ik er uiteindelijk toch rust in vinden. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:43

zeker wel maar het punt is juist dat de mensen die daar voor (willen) kiezen een psygische aandoeninghebben waardoor zij de wereld soms veel zwarter zien dan hij is. Zij hebben zelf geen idee van hun genezingskans, dat weet iemand met een lichamelijke ziekte ook niet namelijk. Maar bij een lichamelijke ziekte is het voor en dokter vaak wel te bepalen, voor een psygische is dat imo vele malen moeilijker. waardoor de scheidingslijn tussen het wel ofniet mogen doen van euhtanasie veel vager word.
Dat is eigenlijk voor mij ook een van de belangijkste argumenten tegen de doodstraf stel dat je het verkeerd had. Die persoon is voorgoed weg.

detour

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:45

Met veel psychische ziektes moeten mensen leren leven, da's wel wat anders dan genezen, vrees ik; dan blijft het beeld zwart en zal deze never roze worden.

Wie zijn wij dat we eventueel- omdat dit vager is- mogen bepalen waar die scheidslijn voor deze mensen ligt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:56

een ziekte als kanker gaat inprincipe ook in remisssie je bent vaak pas veel later genezen verklaard dan wanneer je schoon bent. Ondragelijk is inderdaad objectief, Zal het geen genezen noemen dan maar als je een redelijke kans hebt op remmissie wil maar je hebt geen zin om te vechten moet die dokter jou vuile werk dan maar opknappen???

Omdat hulp bij zelfdoding nog steeds illegaal is in nederland zal je een grens moeten stellen in de euthanasie wet. Als het echt niet meer gaat lukt het ze zelf ook wel. en dat is dan traumatish voor alle betrokkenen Maar ik weet niet of dat een fout waard is voor iemand die nog een prachtig leven had kunnen hebben als zijn/haar dokter de situatie beter in had geschat. Er zijn echtwel gevallen waar ik voor ben maar de grens gevallen daar heb ik moeite mee.

Als iemand ziek is doe je je best hem of haar te genezen, een psygische ziekte is ook een ziekte. En die ziekte zorgt ervoordat die persoon diep ongelukkig is. En het gaat me er juist om dat de mensen die in dat diep ongelukkig dal zitten niet meer helder naar hun situatie kijken. Ze hebben een zonnebril op en alles is veel duisterder. Het is best de moeite waard om tekijken of je ze op een plek kan krijgen waar het ondanks hun zonnebril nog licht is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:59

Maar is dat laatste niet waar het in ze zorg om draait? Sommige mensen zitten hun halve leven in een instelling, omdat ze dat licht moeten zien, tenslotte zitten ze daar om er mee om te blijven gaan op een zo goed mogelijke wijze, ze blijven knokken, vechten..

heb ooit op een groep gewerkt, daar moest ik een vrouw bewaken opdat zij sondevoeding nam. Keek ik weg, trok ze het slangetje los, omdat ze echt niet meer wilde.
Barbaars vond ik dat. Want de doelstelling was uiteraard punt één: in leven houden.
heb daar never meer gewerkt. Als mensen echt niet meer wilden, hield mijn zorg voor hen op dat moment op.
Noem het soft- ik vond het gewoon zeer respectloos.
(We hebben het niet over crisis patienten, maar patienten die al járen in de instelling zaten opgesloten, volgestopt met medicijnen, geen initiatief toonden om te willen leven, apathisch en gehospitaliseerd waren; waar ligt dan die grens?)..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:02

Ik denk ook dat de scheidingslijn veel moeilijker te vinden is dan bij een fysieke aandoening.
Eigenlijk kan je het hiermee vergelijken: Veel mensen die te horen krijgen dat ze terminale kanker hebben, gaan nog steeds in volle aanval en vechten enorm hard terug, soms jarenlang. Want wat àls de dokters het mishadden en jij er wel nog van geneest. Of wat als nu net het middel gevonden wordt en jij gered kan worden. Dan heb je die extra jaren er zeker voor over. Maar anderen denken, wat als ik me nog enkele jaren langer ellendig ga voelen, en dan toch doodga?

Of je hebt een kind waarvan de dokters zeggen dat ze geen 5 jaar gaat halen. Wat een inspanningen je gaat leveren om het leven van dat kind te verlengen. Want wat als er nu toevallig een medicijn op de markt komt? Maar wat als je het leven van kind slechts met enkele zeer pijnlijke jaren hebt verlengd en je het alsnog moet opgeven?

Dus wat als je besluit nu uit het leven te stappen, terwijl je als je gebleven was je achter 5 jaar misschien de gelukkigste tijd van je leven tegemoet komt, of wat als je besluit te vechten en te vechten en er na 10 jaar achterkomt dat je beter direct opgegeven had? Ik denk dat het gewoon een gok is, en je moet geluk hebben om de juiste te hebben genomen.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:34

Ik vind nog steeds dat iedereen zijn straf uit moet zitten. :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 03:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dat voorop.

Euthanasie voor gevangenen is voor mij hetzelfde als euthanasie voor "normale" mensen. Als iemand terminaal ziek is en ernstig lijdt is dat in elk geval onmenselijk, of het nou om een moordenaar gaat of een brave borst die nooit iets verkeerds heeft gedaan.

Euthanasie in Nederland wordt slechts mondjesmaat toegepast, en kan pas aangevraagd worden als een patient al zo ziek is dat het grootste deel overleden is voordat de aanvraag is goedgekeurd (helaas in meerdere gevallen van verdomd dichtbij mogen meemaken). Dat overlijden is in al die gevallen in mijn ogen onmenselijk gegaan. Met onmenselijke pijn die zelfs met hoge doses morfine niet te verzachten was. Dat is geen mens of welk levend wezen dan ook waard! Heb mijn eigen oma gezien na haar dood, nog helemaal verkrampt van de pijn. Mijn opa idem, en diverse andere mensen.

Euthanasie is geen manier om makkelijk van je straf af te komen, het is een humane manier om onvoorstelbaar lijden voor een zekere dood te voorkomen. Ook voor zware criminelen is het daardoor voor mij geen enkel probleem. Ook die verdienen het niet om zo intens pijn te hebben als niemand die het niet meegemaakt heeft kan voorstellen. De zwaarste migraines of andere pijnen zijn peanuts in vergelijking met de pijn van veel terminaal zieken.

Voorkomen dat mensen zo ongelooflijk lijden is een teken van beschaving. En de manier waarop gevangenen behandeld worden tekent ook een beschaving. Je mag pas van beschaving spreken als je een terminaal zieke en zeer zware pijn lijdende crimineel een waardig einde gunt! Want ondanks de daden bij gezondheid, het gaat nog steeds om een mens al willen we dat in sommige gevallen graag vergeten.

Euthanasie voor psychisch zwaar zieke mensen wordt voor de "standaard" patient al amper goedgekeurd, laat staan voor gevangenen. Dat lijkt me helemaal geen issue.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:19

Als inhaking op de hele zelfmoorddiscussie: deze week in de krant: Een 93-jarige bewoonster van een rusthuis. Volgens de wetenschap 'gezond', maar zijzelf voelt zich vanbinnen versleten en pijnlijk, vindt dat haar leven mooi en lang genoeg geweest is en ze wilt nu rustig sterven. Een duidelijk geval van levensmoe. Alleen 1 probleem: ze lijdt niet aan een of andere terminale ziekte. Dus hoe hard ze ook smeekt, bijgestaan door haar kinderen die haar volkomen begrijpen en bereid zijn haar te laten gaan, ze krijgt geen euthansie. Daarom is ze maar in hongerstaking gegaan, ze heeft al een week niets gegeten. Dan nog maar liever zo dan moeten verderleven.

Als ik zoiets lees dan denk ik ook, ocharme dat mens. Ze heeft goed geleefd, ze zit op zo'n hoge leeftijd dat er helemaal geen "jamaar wie weet heb je achter 3 jaar weer een prachtleven en ga je zo blij zijn dat je het niet hebt gedaan", haar kinderen zeggen zelf dat moeder 'moegeleefd' is, maar ze mag niet over haar eigen lichaam beslissen en als een gezond mens sterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:22

En dat is dus ontzettend triest

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:25

ik vind ook dat ze daarmee er veel te makkelijk van af komen. Ik vind ook de doodstraf minder erg dan levenslang, want dan ben je er vanaf en kan je niet meer nadenken over wat je hebt gedaan en zo heb je dan eigenlijk je straf ontlopen.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:29

ik ben het met jullie eens dat ze er dan te makkelijk vanaf komen... MAAR... het scheelt de maatschappij een hoop geld en we hebben weer plek voor een andere gevangene...

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:28

Kikka schreef:
Helemaal niet. Ze zullen niet levenslang gekregen hebben voor het stelen van een tasje. Nee hoor, die straf gaan ze uitzitten, met euthanasie komen ze er veel te makkelijk van af.

Yep, helemaal mee eens. Laat maar lekker zitten.
Wel jammer dat ze op die manier wel meer geld kosten...... :x

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:48

Nee :O
Ze hebben die straf niet voor niets, dus zitten ze em maar uit ook.
Lekker dood gaan in de gevangenis :+