Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:29

Voor mij is het laatstgenoemde pas levensvatbaar.

Maar op de eerste plaats vind ik zoiezo al dat wanneer je niet zwanger wil worden, je ook maar moet zorgen voor de nodige anticonceptie etc.
Eigenlijk heb ik hier dus een dubbele mening over. Ik ben grotendeels voor een abortus vanwege 'noodsituaties'. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:40

Alleen is dat niet altijd mogelijk.
Als je verkracht word of je slikt de pil en gebruikt condoom en de condoom scheurt en de pil werkt niet (komt weinig voor maar het gebeurt).

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:46

Morning afterpil, overtijdbehandeling Volgens mij bedoelt voor weblijvende menstruatie maar heb ook eens meegekregen dat iemand zo het vruchtje mee liet wegzuigen...

Zolang dat alles nog niet werkt, ja dán lijkt het me logisch dat je een abortus doet toch? :)

Mensen die tegen abortus zijn, wat zouden jullie dan doen? Het gaat een keer fout, je raakt zwanger, en je wéét dat er voor zowel het kind als je eigen geen fatsoenlijke toekomst meer inzit, denken jullie dan nog steeds zo over abortus?
En dan bedoel ik mensen met een jonge leeftijd, die nog studeren en zelfs niet aan een kind toe zijn, er alles aan hebben gedaan om het veilig te doen, maar het tóch verkeerd is gegaan.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:11

ik ben voor abortus als het je eigen keuze is tenminste en dus geen verplichting van vriend, ouders,...

persoonlijk zou ik het niet nog eens kunnen. op mijn 16de ben ik per ongeluk zwanger geraakt en mijn moeder heeft in mijn plaats beslist het te laten weg halen, ik had er geen beslissing in. veel heb ik er nadien niet meer aan gedacht en ben gewoon verder gegaan met men leven maar sinds de zwangerschap van mijn dochtertje die nu 4 en half is denk ik er zeker wekelijks aan. vooral als iemand pendelt naar hoeveel kinderen ik zal hebben krijg ik toch een brok in mijn keel, iedereen komt bij jongetje, meisje, meisje. ik zou het dus echt niet meer kunnen, nu 8 jaar later heb ik er nog spijt van en die spijt word met de jaren erger en erger.

maar voor mij heeft iedereen zijn eigen keuze en doet met zijn lichaam en toekomst wat hij zelf wil.

stel dat ik weer ongewenst zwanger word en geen mogelijkheid heb om mijn kind een goede toekomst te geven kies ik voor adoptie. ik weet dat velen hier ook tegen zijn maar er zijn zoveel koppels die tevergeefs proberen zwanger te raken en die echt niets liever willen dan een kindje in hun leven ( ik heb zelf zulke vriendin, 2 jaar zijn ze al aan het proberen. elke keer dat ze een dag overtijd is met haar regels snelt ze naar de dokter en telkens draaid het uit op een teleurselling) dus daarom zou ik als ik geen mogelijkheden heb mijn kind afstaan ter adoptie omdat ik weet hoe sommige mensen er zo naar verlangen en het gewoon niet lukt. dus waarom niet iemand gelukkig maken ipv iets onschuldigs van zijn leven te beroven? begrijp me niet verkeerd die keuze zou me ook zwaar vallen maar als ik enkel de keuze heb tussen abortus en adoptie kies ik zonder twijfelen adoptie.

hopelijk word mijn mening aanvaard en word ik er niet voor aangevallen. ieder heeft recht op zijn eigen mening en dit is die van mij.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:14

Ik denk dat het verschrikkelijk kan zijn als iemand de besluit voor je neemt of je een kind moet houden of juist weglaten halen zoals in jouw situatie van vroeger Ronneke.
Vooral als je er later heel erg bewust van word dat je een kind zou hebben gehad en het niet je eigen keuze was.
Als het je eigen keuze was kon je er misschien meer vrede mee hebben, dit werd buiten je om besloten, lijkt me heel moeilijk.
Sterkte!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:17

Hum, ik zal eerst maar eens reageren op de stelling: voor of tegen abortus. Hoewel ik te jong ben om zelf actief te zijn geweest bij het "baas in eigen buik" gebeuren, is dat wel waar ik achter sta. Ik wil dus niet kiezen, voor of tegen, maar ik vind dat men zelf moet beslissen of zij wel of niet achter dit nieuwe leven staan. Zo niet, dan is abortus een keuze. Een keuze die, mijn inziens, niet te licht moet worden genomen. Maar ik vermoed zomaar, dat de meeste mensen dat ook niet zullen doen...

Ikzelf ben op dit moment 'tegen' abortus, als ik naar mijn eigen situatie kijk. Tegen is eigenlijk een verkeerd woord. Ik bedoel daar echter mee dat ik op dit moment geen abortus zou laten plegen als ik nu zwanger zou worden. Een flink aantal jaar geleden (denk aan 10/12 jaar geleden) was ik daar niet tegen. Sterker nog, toen wist ik het zeker. Zwanger = abortus.
Nu heb ik echter een grote kinderwens. Ik zou dus nu niet kiezen voor abortus omdat ik daar de rest van mijn leven spijt van zou hebben. Mijn vriend wil nu nog geen kinderen. Hoewel ik dat jammer vind, is dat iets wat ik wel respecteer. Wij gebruiken dus voorbehoedsmiddelen. Uiteraard kan het ook dan altijd mis gaan. Ik heb hem, toen ik wist dat ik kinderen wilde, wel laten weten dat abortus geen optie meer is voor mij. Als er een ongeplande zwangerschap zou ontstaan, dan is het toekomstige kindje in ieder geval bij mij van harte welkom.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:20

Ik denk dat het heel fijn kan zijn om ook duidelijkheid te krijgen bij je partner over als je nu zwanger zou worden en hoe die er dan over denkt.
Natuurlijk veranderen ideeën en meningen maar ik vind het een fijne gedachte dat ik weet hoe mijn vriend erover denkt als ik nu zwanger zou worden ongeacht pil en condoom.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:23

C_arola schreef:
Ik denk dat het heel fijn kan zijn om ook duidelijkheid te krijgen bij je partner over als je nu zwanger zou worden en hoe die er dan over denkt.
Natuurlijk veranderen ideeën en meningen maar ik vind het een fijne gedachte dat ik weet hoe mijn vriend erover denkt als ik nu zwanger zou worden ongeacht pil en condoom.

Precies, dat heb ik ook. Mijn vriend en ik weten beide precies waar de ander staat. Hij wil (nog) geen kinderen, ik wel. We respecteren dat van elkaar. Ik respecteer zijn wens om (nog) geen kinderen te hebben door evenals hijzelf, goed op te letten met voorbehoedsmiddelen. Hij respecteerd mijn wens om geen abortus te hebben, mocht ik onverwachts toch zwanger raken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:27

Dat heb ik ook.
We willen ondanks dat we nu goed voor een kind kunnen zorgen liever nog geen kind krijgen.
Mocht ik wel zwanger worden ondanks voorbehoedsmiddelen dan is het zeker gewenst bij beiden van ons.
Het is voor mij en voor mijn vriend fijn om die duidelijkheid te hebben. Je voelt je dan gesteunt mocht je wel zwanger worden. En de gedachte geeft me ook rust moet ik zeggen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:37

C_arola schreef:

Dat vind ik een heel erg goed punt van je!!! Hoeveel jonge koppels en stellen (zoals de link die de TS gaf) die zeggen, wie zien wel, en als het er dan opeens is, dan staat alles op zijn kop en breken er immense ruzie's uit wat te doen...

Ik heb het er uitgebreid over gehad mijn vriend en we zijn beiden over eens dat we nu geen kind willen, daarom hebben we dus ook dubbele bescherming. En als toch zwanger zou worden, dan staat hij achter welke beslissing ik ook neem (abortus of het houden). Vind ik een zeer geruststellende gedachte :j.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:42

Nanne schreef:
En zwanger raken door de pil heen kan altijd, dat weet iedereen. Het is tegenwoordig zo makkelijk om ongewenste zwangerschappen tegen te gaan. Je hebt zoveel anti conceptiemiddelen. En als je er dan toch voor kiest om bijv maar 1 te gebruiken, bijv de pil, en het condoom te laten voor wat het is, is dat je eigen verantwoordelijkheid en dan weet je dat je evt zwanger kan worden.

Wat vind jij dan precies je eigen verantwoordelijkheid? Wat bedoel je daarmee?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:51

Ik ben voor abortus.
Iedereen moet zijn eigen keuze hier in kunnen maken.
Om iemand een moordenaar te noemen ( want ja abortus wordt oord genoemd door sommigen hier) vind ik zeer onterecht. Wie zijn wij/ wie ben jij om daar over te oordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:00

daNiielle_ schreef:
Morning afterpil, overtijdbehandeling Volgens mij bedoelt voor weblijvende menstruatie maar heb ook eens meegekregen dat iemand zo het vruchtje mee liet wegzuigen...

Zolang dat alles nog niet werkt, ja dán lijkt het me logisch dat je een abortus doet toch? :)

Mensen die tegen abortus zijn, wat zouden jullie dan doen? Het gaat een keer fout, je raakt zwanger, en je wéét dat er voor zowel het kind als je eigen geen fatsoenlijke toekomst meer inzit, denken jullie dan nog steeds zo over abortus?
En dan bedoel ik mensen met een jonge leeftijd, die nog studeren en zelfs niet aan een kind toe zijn, er alles aan hebben gedaan om het veilig te doen, maar het tóch verkeerd is gegaan.

Dat zou ik eerlijk gezegt niet weten (ik ben 18 en studeer nog)... Ik zou me kapot schrikken maar er toch alles aan doen om het te kunnen houden (denk ik). Ik zou het eerlijk waar niet over m'n hart kunnen verkrijgen om het weg te laten halen. En ik denk als ik zo vrij mag zijn m'n huidige vriend ook niet. :n

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:23

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Dat vind ik een heel erg goed punt van je!!! Hoeveel jonge koppels en stellen (zoals de link die de TS gaf) die zeggen, wie zien wel, en als het er dan opeens is, dan staat alles op zijn kop en breken er immense ruzie's uit wat te doen...

Ik heb het er uitgebreid over gehad mijn vriend en we zijn beiden over eens dat we nu geen kind willen, daarom hebben we dus ook dubbele bescherming. En als toch zwanger zou worden, dan staat hij achter welke beslissing ik ook neem (abortus of het houden). Vind ik een zeer geruststellende gedachte :j.

Zou het voor je vriend niet moeilijk zijn om de keuze uit handen te geven aan jou?
Komt gewoon in me op.
Mijn vriend en ik zijn het erover eens, dat als er nu een kindje zou komen, we het houden.
Zoals we nu leven zou ik zeker geen abortus of adoptie kunnen doen, daarvoor hebben we nu een goed leven en kunnen we het kindje niet alleen alle liefde geven maar ook alle aandacht en financiele middelen en dat vind ik een prettige gedachte.
Natuurlijk is het ideaal om pas een kindje te krijgen als je het helemaal wilt en het uitgedacht hebt, ideaal komt alleen niet vaak voor.
Het lijkt me verschrikkelijk om zwanger te zijn en een van beide partners wil het kind niet hebben.
Wat ik ook een grote nadeel vind in de topic van de link is, dat ze geen bescherming gebruikten, maar nu ook nog geen kind willen hebben. Dan vraag je imo om problemen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:40

Ik ben voor!!

Je moet ten alle tijden voor je eigen leven en lijf kunnen kiezen.

Daarnaast ben ik van mening dat je 100% zeker van je relatie moet zijn als je eraan begint. Ben je dit niet, vind ik dat je er niet aan moet beginnen. Een kind verdient het om geboren te worden in een liefdevol thuis en een vader en een moeder te hebben. Niet alleen een moeder die niet goed in haar vel zit of die alle touwtjes aan elkaar moet knopen om rond te komen.

En als ik kijk naar een vriendinnetje van mij, die heeft nu een kleine van een jaar.. Ze had het niet gered om deze dondersteen alleen op te voeden, hij is een huilbaby en is nu in de jengelfase. En zij heeft een stabiele relatie en ze hebben 2 inkomens!!

Paardrijden kan ze bijna niet meer doen omdat ze én licht incontinent is geworden van de bevalling én omdat ze gewoon simpelweg altijd op de kleine moet passen.. :wave: dag hobby!! :wave:

Nee, ik ben voor..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:42

roxiie schreef:
Ik ben voor abortus.
Iedereen moet zijn eigen keuze hier in kunnen maken.
Om iemand een moordenaar te noemen ( want ja abortus wordt oord genoemd door sommigen hier) vind ik zeer onterecht. Wie zijn wij/ wie ben jij om daar over te oordelen?

Inderdaad.. Een blaasje van zeg een week of 3/4 is alleen nog maar een celletje zonder hart. Het celletje heeft geen longetjes, geen hart, nooit adem gehaald, niks..

Ik vind het anders als je op een 12 weken zit en het kindje reeds een hartje heeft.. Daar zou ik persoonlijk meer moeite mee hebben..

En even een vraag aan de mensen die tegen abortus zijn: Hoe denken jullie over adoptie?

Kijk, we hebben als vrouwen zijnde geluk dat we in Nederland wonen. Hier heb je een keuze, in vele andere landen zal je of het kind moeten houden, of af moeten staan, omdat abortus verboden is.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:54

Tallie_Ho schreef:
Ik ben voor!!

Daarnaast ben ik van mening dat je 100% zeker van je relatie moet zijn als je eraan begint. Ben je dit niet, vind ik dat je er niet aan moet beginnen. Een kind verdient het om geboren te worden in een liefdevol thuis en een vader en een moeder te hebben. Niet alleen een moeder die niet goed in haar vel zit of die alle touwtjes aan elkaar moet knopen om rond te komen.

En als ik kijk naar een vriendinnetje van mij, die heeft nu een kleine van een jaar.. Ze had het niet gered om deze dondersteen alleen op te voeden, hij is een huilbaby en is nu in de jengelfase. En zij heeft een stabiele relatie en ze hebben 2 inkomens!!

Paardrijden kan ze bijna niet meer doen omdat ze én licht incontinent is geworden van de bevalling én omdat ze gewoon simpelweg altijd op de kleine moet passen.. :wave: dag hobby!! :wave:

Nee, ik ben voor..

Nou Tal.. Je weet dat ik van je houd :*

Maar ik vind niet dat het feit dat je je hobby niet meer kan beoefenen en licht incontinent kan worden de reden moet zijn om een abortus te plegen..

Maar miss begrijp ik je hier verkeerd dan kan natuurlijk ook. Maar het staat een beetje raar geschreven. ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:59

C_arola schreef:
Zou het voor je vriend niet moeilijk zijn om de keuze uit handen te geven aan jou?
Komt gewoon in me op.
Mijn vriend en ik zijn het erover eens, dat als er nu een kindje zou komen, we het houden.
Zoals we nu leven zou ik zeker geen abortus of adoptie kunnen doen, daarvoor hebben we nu een goed leven en kunnen we het kindje niet alleen alle liefde geven maar ook alle aandacht en financiele middelen en dat vind ik een prettige gedachte.
Natuurlijk is het ideaal om pas een kindje te krijgen als je het helemaal wilt en het uitgedacht hebt, ideaal komt alleen niet vaak voor.
Het lijkt me verschrikkelijk om zwanger te zijn en een van beide partners wil het kind niet hebben.
Wat ik ook een grote nadeel vind in de topic van de link is, dat ze geen bescherming gebruikten, maar nu ook nog geen kind willen hebben. Dan vraag je imo om problemen.

Als ik onverwachts zwanger zou zijn zullen we uiteraard nog wel veel samen bespreken wat we zullen doen. Voor mij hangt het heel erg af in welke situatie we zitten.
Theoretisch is het mogelijk om het kindje momenteel een goed leven te geven, maar het zou echt heel erg zwaar worden. Ik moet mijn studie opgeven en heb daarbij dan geen diploma, en mijn vriend begint binnenkort aan nieuw werk waar ie zeker het eerste jaar zijn volle tijd zal moeten instoppen.

Mijn vriend vind dat zijn keuze grotendeels afhankelijk is van de mijne. Hij is niet echt strikt voor of tegen (net als ik). Als ik bereid ben 100 procent voor het kindje te gaan is wil hij daar zeker evenveel in mee gaan, hoe lastig het ook word. Zie ik het niet zitten, dan houd het ook voor hem persoonlijk op, dan zal hij me steunen waar nodig om door de abortus heen te geraken.

(Maar we doen er dus alles aan om te voorkomen dat we in zo'n situatie terecht komen, we zouden graag nog een jaar of tien wachten en dan eens kijken hoe en wat met kindjes ;) ).
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 16-01-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:01

Als je geen kinderwens (op dat moment) hebt en/of je vindt jouw hobby belangrijker, waarom zou dat dan geen reden kunnen zijn?
Voor kinderen moet je natuurlijk wat over hebben.

Misschien heb je erover heen gelezen, maar ik ben nog erg nieuwsgierig naar jouw reactie:
Knoffer schreef:
Nanne schreef:
En zwanger raken door de pil heen kan altijd, dat weet iedereen. Het is tegenwoordig zo makkelijk om ongewenste zwangerschappen tegen te gaan. Je hebt zoveel anti conceptiemiddelen. En als je er dan toch voor kiest om bijv maar 1 te gebruiken, bijv de pil, en het condoom te laten voor wat het is, is dat je eigen verantwoordelijkheid en dan weet je dat je evt zwanger kan worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:35

Nanne schreef:
Tallie_Ho schreef:
Ik ben voor!!

Nee, ik ben voor..

Nou Tal.. Je weet dat ik van je houd :*

Maar ik vind niet dat het feit dat je je hobby niet meer kan beoefenen en licht incontinent kan worden de reden moet zijn om een abortus te plegen..

Maar miss begrijp ik je hier verkeerd dan kan natuurlijk ook. Maar het staat een beetje raar geschreven. ;)

Nou, ik heb het misschien wat ongelukkig neergezet, maar het is voor mij persoonlijk wel een factor die meetelt, ik hecht heel, heel veel waarde aan mijn paard en ik kan me op dit moment even niet voorstellen wat ik zonder mijn beste vriendje zou moeten omdat hij me overal doorheen sleept.. Maar, dat kan dan ook weer gezien worden als dat je niet klaar bent voor een kind. Of dat nou geestelijk, lichamelijk, financieel of emotioneel niet haalbaar is. :)

En tuurlijk is het voor jou geen reden tot besluiten over te gaan tot abortus, RESPECT daarvoor, maar dat houd niet in dat dat voor anderen ook zo is he ;) Ieder mens is een individu, ieder mens heeft eigen normen en waarden, maar ook eigen ideeen, idealen en dromen.

Wat voor jou geen reden zou zijn voor afbreken, kan voor een ander juist wel een reden zijn om een zwangerschap juist wel af te breken. :)

En me laf joe toe :* Dat weet je :D

@ knoffer: Je hebt niet eens wat over voor kinderen, je leven staat op zijn kop en zal drastisch veranderen! Het is geen stuk speelgoed wat je koopt in de winkel ( bij wijze van spreken dan he ;) )

Een kind ben je tenminste een jaar of 18 verantwoordelijk voor.. Kost veel geld, zal veel vreugde geven, maar het beheerst je leven vanaf het moment dat ze geboren worden. Dus het is niet zomaar iets, maar je zal het ook wel iets anders bedoeld hebben :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:57

Klopt, ik bedoelde namelijk juist dat het je leven compleet veranderd ;)
Het was een lichtelijk ironisch bedoelt understatement.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:52

Knoffer schreef:
Nanne schreef:

Ik had er idd overheen gelezen.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je weet van de risico's dat je door de pil heen ook zwanger kan worden. En als jij dan kiest om het condoom te laten liggen weet je ook dat er een, hetzij minimale, kans is op een zwangerschap. Dat bedoel met dat het je eigen verantwoordelijkheid is.

Je kan natuurlijk nooit 100% zeker zijn om het te voorkomen, dat weet ik. Maar je kan er wel een hele hoop voorzorgsmaatregelen tegen nemen. ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:52

Tallie,

Nu snap ik wat je bedoelt moppie! :j

Het was alleen een beetje ongelukkig neer gezet denk ik.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:20

Nanne schreef:
Knoffer schreef:

Ik had er idd overheen gelezen.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je weet van de risico's dat je door de pil heen ook zwanger kan worden. En als jij dan kiest om het condoom te laten liggen weet je ook dat er een, hetzij minimale, kans is op een zwangerschap. Dat bedoel met dat het je eigen verantwoordelijkheid is.

Je kan natuurlijk nooit 100% zeker zijn om het te voorkomen, dat weet ik. Maar je kan er wel een hele hoop voorzorgsmaatregelen tegen nemen. ;)

Maar dat lijkt me logisch. Daar valt niets tegen in te brengen. Maar dat besef maakt de situatie en de keuze niet anders.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om een weloverwoge keuze te maken of je het houdt of niet. Wat die keuze dan ook moge zijn.

Ik vind 'je eigen verantwoordelijkheid' altijd zo negatief klinken en met zo'n wijzend vingertje van: je kon het weten dus nu moet je maar boete en het houden o.i.d.
Maar zo had je het waarschijnlijk ook niet bedoelt, maar dat gevoel krijg ik bij zo'n uitspraak over je eigen verantwoording.
Anders zegt zo'n uitspraak ook niet veel, dus dan ga ik ook zoeken wat ermee bedoelt wordt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:44

Blue_Eyes schreef:
En wat is er mis met er even aan herinneren dat het een kindje is, een mensje dat al leeft, wat er sterft als jij abortus pleegt? Ik heb bij mijn tweede zwangerschap met 5,5 week een echo gehad en zag een kloppend hartje. Het was echt een kindje! Toen dat kindje 13 weken later (dus met 18 weken) stierf, was het verdriet niet kleiner dan het geweest zou zijn bij een kindje dat zogezegd levensvatbaar was.

Daar is niets mis mee neen, als je dan teminste ook de pro-abortus organisaties laat komen naar school. Iedereen zou voor zichzelf moeten kunnen uitmaken of te voor tegen of nog iets anders denken. 'Herinneren' op zo'n manier is imo niet de goede.

Als je mensen wilt aanzetten tot nadenken over abortus moet je daarbij de voor- en nadelen geven, en dan iedereen zijn eigen keuze laten maken. Of dat vind ik toch...