Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

lesilla

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:35

Mystica schreef:
Ik vraag me serieus af hoeveel gevaarlijker "illegaal" vuurwerk is, als in vuurwerk uit belgie, wat er vaak mee bedoeld wordt. In Belgie is het legaal, en daar vallen ze toch ook niet met bosjes? Jammer dat belgie die statistieken niet bij houdt.

Ik zie toch regelmatig ongevallen op het nieuws, zoals die onthoofdingen door dat vuurwerk die bolvormig is met een lange draag zodat mensen denken dat ze veel tijd hebben. Maar eigenlijk maar 2 seconden.

Statistieken zou leuk zijn, want kleine dingen zoals ogen en handen halen het nieuws toch niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:38

Idd, dat is wel waar. Elk jaar horen we over ongevallen hier in België.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:40

katiavl schreef:
Mystica schreef:
Ik vraag me serieus af hoeveel gevaarlijker "illegaal" vuurwerk is, als in vuurwerk uit belgie, wat er vaak mee bedoeld wordt. In Belgie is het legaal, en daar vallen ze toch ook niet met bosjes? Jammer dat belgie die statistieken niet bij houdt.

Ik zie toch regelmatig ongevallen op het nieuws, zoals die onthoofdingen door dat vuurwerk die bolvormig is met een lange draag zodat mensen denken dat ze veel tijd hebben. Maar eigenlijk maar 2 seconden.

Statistieken zou leuk zijn, want kleine dingen zoals ogen en handen halen het nieuws toch niet.

Daar heb ik niets van gehoord. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Klinkt erg "jakkes" in elk geval Nagelbijten / Gniffelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:44

In NL gebeurd dat ook niet Hoogstens een paar kleine brandjes waardoor het wegdek beschadigd Rolleyes Of een stel gladiolen die hun vingers eraf knallen door verkeerd gebruik. Echt ernstige ongelukken gebeuren eigenlijk nooit. Behalve dan die vuurwerkramp.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:10

verootjoo schreef:
In NL gebeurd dat ook niet Hoogstens een paar kleine brandjes waardoor het wegdek beschadigd Rolleyes Of een stel gladiolen die hun vingers eraf knallen door verkeerd gebruik. Echt ernstige ongelukken gebeuren eigenlijk nooit. Behalve dan die vuurwerkramp.

http://members.lycos.nl/brandweereemsmond/vuurwerk.htm

En elk jaar vallen er ook weer doden, branden er boerderijen en woonhuizen af. Dan hou ik me maar even stil over huisdieren en paarden.

Blijf me ook verbazen over de mensen die zeggen dat je er maar een paar dagen last van heb, als dat zo zou zijn zouden er weinig mensen last van hebben.
Ze zijn hier al zeker een maand continu bezig, dan is het niet meer "even rekening houden en je aanpassen".

Als het zo zou zijn dat mensen zich aan de regels houden en alleen op oudejaarsavond vuurwerk zouden afsteken zou ik het ook weer leuk vinden, maar kan me dat alleen nog van "vroeger" herinneren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:40

Misschien ben jij ouder als ik, maar ik vond oud en nieuw vroeger veel leuker, juist omdat het nu dodelijk saai is ROFL Karbit schieten op het voetbalveld, is nu 1 karbitbus en alle burgerlijke mannen uit het dorp met een krat bier op het voetbalveld. Geen hond die 's avonds nog buiten komt, hele avond lam voor de tv hangen om naar uitgekauwde jaaroverzichten te kijken, of zeer niet leuke "amusementsprogramma's". Een fatsoenlijke film hoef je niet op te rekenen Clown Om 12 uur hoor je een minuut of 10 vuurwerk en thats it. Gelukkig is de Chinees nog steeds de eerste die vuurwerk afsteekt en buiten staat met tafels met champagne, maar dat is dan ook alles wat nog hetzelfde is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:50

Mystica schreef:
Misschien ben jij ouder als ik, maar ik vond oud en nieuw vroeger veel leuker, juist omdat het nu dodelijk saai is ROFL Karbit schieten op het voetbalveld, is nu 1 karbitbus en alle burgerlijke mannen uit het dorp met een krat bier op het voetbalveld. Geen hond die 's avonds nog buiten komt, hele avond lam voor de tv hangen om naar uitgekauwde jaaroverzichten te kijken, of zeer niet leuke "amusementsprogramma's". Een fatsoenlijke film hoef je niet op te rekenen Clown Om 12 uur hoor je een minuut of 10 vuurwerk en thats it. Gelukkig is de Chinees nog steeds de eerste die vuurwerk afsteekt en buiten staat met tafels met champagne, maar dat is dan ook alles wat nog hetzelfde is.

Ben inmiddels over de helft van de 40 heen. Clown

Ik denk dat het vooral verschilt per regio, hier zijn ze dus al een maand vuurwerk aan het afschieten en daar zitten vooral 's nachts beste knallen bij.

Met oudjaar is het hier de hele avond feest en dat gaat tot zo'n 3 uur 's nachts heftig door, daarna minder. Maar daar heb ik totaal geen problemen mee.
Wel met het feit dat bijvoorbeeld een aantal jaar terug struiken die tegen ons huis aan staan in de fik werden gezet. Je zult niet thuis zijn en het zou uit de hand lopen.

Carbid vond ik ook altijd leuk en was ook niet altijd ongevaarlijk, maar dat hoor of zie ik hier totaal niet meer.
Maar van vroeger kan ik me wel herinneren dat er alleen rond oudjaar vuurwerk werd afgestoken en niet al eind november begonnen werd.
Een maand rekening houden met je huisdieren of paarden is niet fijn. Elke nacht je brievenbus dicht moeten timmeren omdat je anders risico loopt dat er vuurwerk doorheen gegooid wordt ook niet
Nu woon ik ook wel dichtbij een buurt die bekend staat vanwege probleemjeugd, dat speelt natuurlijk ook mee. Maar de jaarwisseling wordt er voor mij op deze manier in ieder geval niet leuker op en vuurwerk al helemaal niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:56

Ik ben ook over de helft van de 40, dus wat dat betreft zal het niet veel verschillen ROFL
Slepen doen ze hier ook, maar ik vind dat persoonlijk niet erg. We denken gewoon: ow, oud en nieuw, even alles binnenzetten en brievenbus uit de grond halen inderdaad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:59

Mystica schreef:
Ik ben ook over de helft van de 40, dus wat dat betreft zal het niet veel verschillen ROFL
Slepen doen ze hier ook, maar ik vind dat persoonlijk niet erg. We denken gewoon: ow, oud en nieuw, even alles binnenzetten en brievenbus uit de grond halen inderdaad.

Maar dat is nu juist mijn punt: als het alleen rond oud en nieuw zou zijn zou ik er totaal geen probleem mee hebben.

Het begint hier al eind november en dan wordt het dus wel irritant.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:01

Dat snap ik Ja Dat is inderdaad ook irritant. Ik heb zelf ook geen beesten die bang zijn voor vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat je het minder leuk vind als je die wel hebt. In groningen hadden we ook altijd verkoolde kerstkaarten in de brievenbus liggen, en later werden de brievenbussen weken van te voren dichtgemaakt door de wbv. Dat is gewoon vernieling, en dat is nooit leuk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:09

Mystica schreef:
Dat snap ik Ja Dat is inderdaad ook irritant. Ik heb zelf ook geen beesten die bang zijn voor vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat je het minder leuk vind als je die wel hebt. In groningen hadden we ook altijd verkoolde kerstkaarten in de brievenbus liggen, en later werden de brievenbussen weken van te voren dichtgemaakt door de wbv. Dat is gewoon vernieling, en dat is nooit leuk.

Het is inderdaad zoals jij nu beschrijft in Groningen waar wij last van hebben. Vernielingen en daardoor dus een maand last overlast.

De dieren hier zijn gelukkig niet overdreven bang, zelf ben ik wel meer gespannen omdat ik een maand rekening hou met het feit dat er vuurwerk naar ze gegooid wordt.

Mijn punt was dus eigenlijk dat een hoop mensen zeggen "wat maakt dat nu uit die paar dagen per jaar".
Een paar dagen per jaar zou me weinig uitmaken, maar dik een maand overlast door vuurwerk vind ik echt niet leuk meer.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:20

Ik vind vuurwerk niks.
Ik zou liever zien dat het niet word gedaan, maar dat berijk je toch nooit. Siervuurwerk is dna nog wel mooi, maar knal vind ik gewoon nutteloos. En vaak word het niet eens opgeruimd daarna. En dan al die kleine joggies die een week voor oud&nieuw al in de tunnels een zo groot mogelijke knal proberen te krijgen
Wij hebben zelfs wel eens een brandend sterretje door onze brievenbus gekregen Scheve mond
Nee, ik vind het echt niks.
En natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij met z'n geld doet, maar ik vind het echt zonde dat er zoveel miljoen aan word uitgegeven.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:24

verootjoo schreef:

Dat is niet helemaal maal waar... Het aantal doden door vuurwerk neemt af, maar het aantal vuurwerkslachtoffers neemt juist toe!
En vandalisme gebeurt wel zeker, vorig jaar zijn er maar liefst 22 scholen afgebrand met oud en nieuw..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:00

Paard afgemaakt na vlucht voor vuurwerk
Uitgegeven: 30 december 2008 12:01
Laatst gewijzigd: 30 december 2008 12:01

KAMPEN - Een jong paard is maandag afgemaakt in Kampen nadat het op de vlucht voor vuurwerk drie benen had gebroken.
Het dier was in paniek geraakt, omdat vier jongens maandag vuurwerk in een weiland aan de Trekvaart in Kampen hadden gegooid, zo meldde de politie dinsdag.

In het weiland sloegen daardoor in totaal drie paarden op hol. De dieren gleden uit in de wei en het jongste paard brak daarbij drie benen. De politie IJsselland is op zoek naar de jonge vuurwerkgooiers.

Wat mij betreft alleen nog vuurwerk op vaste plaatsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:03

arans schreef:
verootjoo schreef:

Dat is niet helemaal maal waar... Het aantal doden door vuurwerk neemt af, maar het aantal vuurwerkslachtoffers neemt juist toe!
En vandalisme gebeurt wel zeker, vorig jaar zijn er maar liefst 22 scholen afgebrand met oud en nieuw..

Door onveilig gebruik van vuurwerk ja. Als niemand de school in de fik steekt, brandt hij ook niet af hoor Verward

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:05

onveilig?

Ik denk niet dat al die 22 scholen per ongeluk in de fik vlogen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:06

nee dat zeg ik....

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:11

Ach, ik heb zelf niks met vuurwerk.

Maar ik kan me er die 3/4 dagen niet aan storen hoor!
Zolang ze maar niet vuurwerk op mijn dieren afschieten, geen putjes 8 meter omhoog laten knallen, en een steen in het raam gooien. ( omdat ze de putten niet 8 meter omhog mogen schieten, zodat ze beina bij de mensen boven het raam inknallen.) Bij mijn buren hadden ze vorig jaar dus de ruit ingegooit.

Maar ach, ik vindt het zonde van mijn geld. Maar laat hun hun gang maar gaan!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:14

Gewoon toelaten hoor, vind het altijd zo leuk om 12 uur oudejaarsdag Haha! .

Wat ze van mij wél mogen afschaffen zijn die (*&*&^^%$%$$&^melkbussen Nagelbijten / Gniffelen . Ik wordt 's morgens gewoon m'n bed uitgeschoten door die dingen Clown

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:16

faye schreef:

KAMPEN - Een jong paard is maandag afgemaakt in Kampen nadat het op de vlucht voor vuurwerk drie benen had gebroken.
Het dier was in paniek geraakt, omdat vier jongens maandag vuurwerk in een weiland aan de Trekvaart in Kampen hadden gegooid, zo meldde de politie dinsdag.

In het weiland sloegen daardoor in totaal drie paarden op hol. De dieren gleden uit in de wei en het jongste paard brak daarbij drie benen. De politie IJsselland is op zoek naar de jonge vuurwerkgooiers.

Zo dat wist ik niet joh Bloos! Ik woon in Kampen en ik moet zeggen dat het vuurwerk/melkbusschieten hier wel vroeg begint... maar vuurwerk in een weiland met paarden.. kom OP zeg

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:25

Knalvuurwerk mogen ze van mij best afschaffen, schrik me iedere keer een hoedje Clown
Maar siervuurwerk moet vooral blijven!!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:16

faye schreef:

Dit bericht heeft weer te maken, met dat het vuurwerk teveel en te vroeg -illegaal- verkocht wordt, en dat er gewoonweg niet gecontroleerd wordt.
En vanuit dit bericht gezien, klopt er al niets aan de situatie van deze paarden. Hoe kan het, dat wanneer er iets naar de paarden gegooit wordt, zij geen veilige plek hebben om te vluchten? Bij ons in de weide is er niemand die ver achter in de hoek kan komen, een plek waar de paarden naartoe kunnen vluchten bij angst. Tot nu toe vaak in voordeel geweest tijdens de jaarwisseling.
Natuurlijk schrikken ze van knallen, maar je hoort altijd maar weer de negatieve verhalen, die onthouden worden.
De meesten denken bij vuurwerk meteen aan angst, ongelukken, en harde knallen. Maar je kunt ook eens denken aan het siervuurwerk, hoe mooi het is om naar te kijken, de gezelligheid, en toch zeker de traditie.
Als je wéét dat je paard bang is, houd hem dan binnen, buiten onder toezicht, of zet hem ergens waar geen mens bij kan komen.

Het illegaal handelen van vuurwerk wordt te weinig gecontroleerd. Ik heb hier in het dorp nog geen enkele politie zien rijden of lopen.
Knalvuurwerk ben ik het mee eens, dat vind ik nog de meest grote onzin. Je steekt een lontje aan, boem, joepie. Nors opkijken Maar siervuurwerk hoort er toch bij. Ja

Zo kunnen we ook doorgaan met kerst. De hamster van mijn vriendin is overleden aan een hartstilstand omdat er een kerstbal viel.. Ja vervelend, maar kan gebeuren en komt zelden voor. Nagelbijten / Gniffelen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:18

Eigenlijk hoort juist het knalvuurwerk erbij volgens de traditie, daar gaan de boze geesten van op de vlucht Vork

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:20

Mystica schreef:
Eigenlijk hoort juist het knalvuurwerk erbij volgens de traditie, daar gaan de boze geesten van op de vlucht Vork

Ja dat is waar!
Maar ik schrik er iedere keer zo van Koe

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:21

Ik vind vuurwerk prima Ja Alleen de handhaving om buiten toegestane tijden niet te knallen is waardeloos. Boos! Zolang er niet genoeg mankracht is om dat doelmatig te bestrijden, heeft vaste plaatsen etc. geen enkele zin