Mystica schreef:Ik vraag me serieus af hoeveel gevaarlijker "illegaal" vuurwerk is, als in vuurwerk uit belgie, wat er vaak mee bedoeld wordt. In Belgie is het legaal, en daar vallen ze toch ook niet met bosjes? Jammer dat belgie die statistieken niet bij houdt.
Ik zie toch regelmatig ongevallen op het nieuws, zoals die onthoofdingen door dat vuurwerk die bolvormig is met een lange draag zodat mensen denken dat ze veel tijd hebben. Maar eigenlijk maar 2 seconden.
Statistieken zou leuk zijn, want kleine dingen zoals ogen en handen halen het nieuws toch niet.
Hoogstens een paar kleine brandjes waardoor het wegdek beschadigd
Of een stel gladiolen die hun vingers eraf knallen door verkeerd gebruik. Echt ernstige ongelukken gebeuren eigenlijk nooit. Behalve dan die vuurwerkramp.
Karbit schieten op het voetbalveld, is nu 1 karbitbus en alle burgerlijke mannen uit het dorp met een krat bier op het voetbalveld. Geen hond die 's avonds nog buiten komt, hele avond lam voor de tv hangen om naar uitgekauwde jaaroverzichten te kijken, of zeer niet leuke "amusementsprogramma's". Een fatsoenlijke film hoef je niet op te rekenen
Om 12 uur hoor je een minuut of 10 vuurwerk en thats it. Gelukkig is de Chinees nog steeds de eerste die vuurwerk afsteekt en buiten staat met tafels met champagne, maar dat is dan ook alles wat nog hetzelfde is.
Dat is inderdaad ook irritant. Ik heb zelf ook geen beesten die bang zijn voor vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat je het minder leuk vind als je die wel hebt. In groningen hadden we ook altijd verkoolde kerstkaarten in de brievenbus liggen, en later werden de brievenbussen weken van te voren dichtgemaakt door de wbv. Dat is gewoon vernieling, en dat is nooit leuk. 

.
Ik woon in Kampen en ik moet zeggen dat het vuurwerk/melkbusschieten hier wel vroeg begint... maar vuurwerk in een weiland met paarden.. kom OP zeg
Maar siervuurwerk hoort er toch bij.
Zolang er niet genoeg mankracht is om dat doelmatig te bestrijden, heeft vaste plaatsen etc. geen enkele zin