Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:05

Ik denk dat stoere mannetjes pas volwassen zijn als ze alles een keer geprobeerd hebben en het een keer flink mis is gegaan. Misschien moet ik maar een keer hard doorrijden met mn auto Clown

Moet ik nu natuurlijk geen ondoordachte dingen gaan zeggen Schijnheilig

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:09

_janet_ schreef:
Ntlie volgens mij is dat ook zo.
Maar ik denk dat het komt omdat zij weten hoe het erop de weg aan toe gaat.
Ik denk dat veel 17 jarige het auto rijden onderschatten, de verantwoordelijkheid enz.
Tenminste dat had ik ook toen ik nog geen rijbewijs had. Het lijkt allemaal heel makkelijk, maar door een klein foutje kan je heel wat veroorzaken op de weg.

Juist!

Anne_GTI schreef:
Ntlie_ schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen die hun rijbewijs al hebben, tegen zijn en veel mensen die tegen die tijd 17 zijn, voor zijn..
Of zie ik dit verkeerd? Tong uitsteken

Ik zal dan wel de uitzondering op de regel zijn. Haha! Ik vind het een goed plan om 17-jarigen met een rijbewijs onder begeleiding van een ervaren chauffeur ervaring op te laten doen in het verkeer. Sowieso beter dan wachten tot ze 18 zijn en dan ineens "los" te laten en red je maar.... Dan krijg je imo de onverantwoorde inhaalacties door het overschatten van eigen kunnen en verkeerd inschatten van het overige verkeer.

De vergelijking met scooterrijders die overal tussendoor vliegen ontgaat mij ook. Dat kan nl. technisch helemaal niet met een auto dus ze zullen er wel tussen moeten blijven. Bovendien was ik met de brommer precies net zo. Mijn schade's met de auto zijn nog steeds op 1 hand te tellen waarvan de meeste nog buiten mijn schuld ook.

Zou mooier zijn als ze de leeftijdgrens van 18 omhoog zouden brengen naar een jaar of 20. Er vanuit gaan dat mensen met de jaren wijzer zullen worden Clown

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:21

achh, bij mij zitten er 2 in de klas, net 18, pas rijbewijs, paar weken later boem auto in de prak!

zeg niet dat iedereen beroerd rijdt! maar sommige jongens wel.

Ik reed op mijn 13de al auto Bloos maar dan op het land, en zelfs met aanhanger. Bloos nog erger!

Rijbewijs halen is mega duur, zelf zou ik het geld niet hebben, maar krijg um van paps en mams, spoedcurses, en gelijk aanhanger erachter aan.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:40

Ja, en daar komen ze even 2 jaar te laat mee! Tong uitsteken

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:17

Op voor nog meer ongelukken *LOL* Die mensen dr ogen gaan écht niet open hé? Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:17

x_Jeanine_x schreef:
achh, bij mij zitten er 2 in de klas, net 18, pas rijbewijs, paar weken later boem auto in de prak!

zeg niet dat iedereen beroerd rijdt! maar sommige jongens wel.

Ik reed op mijn 13de al auto Bloos maar dan op het land, en zelfs met aanhanger. Bloos nog erger!

Rijbewijs halen is mega duur, zelf zou ik het geld niet hebben, maar krijg um van paps en mams, spoedcurses, en gelijk aanhanger erachter aan.

Daar kun je toch voor sparen of gaan werken? Net al veel andere jongeren?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:40

Ik krijg um hebben ze beloofd, al 2 jaar dus...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:06

Ik heb er hondevoer voor moeten maken, appels geplukt, aardappels gerooid, mais geoogst, komkommers geplukt enz. maar had 3 weken na mijn 18e wel mijn rijbewijs en geheel zelf betaald.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:45

Anne_GTI schreef:
Ik heb er hondevoer voor moeten maken, appels geplukt, aardappels gerooid, mais geoogst, komkommers geplukt enz. maar had 3 weken na mijn 18e wel mijn rijbewijs en geheel zelf betaald.

Precies ik heb er ook keihard voor moeten werken, je weet iig waar je het voor doet!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:50

Ik vind het niet goed in ieder geval, want moet je zien hoeveel ongelukken er nu al gebeuren met jonge bestuurders omdat ze geen verantwoordelijkheid hebben, neem een voorbeeld aan de meeste scooterbestuurders...
Ze kunnen beter 18 jaar aanhouden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:53

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het niet goed in ieder geval, want moet je zien hoeveel ongelukken er nu al gebeuren met jonge bestuurders omdat ze geen verantwoordelijkheid hebben, neem een voorbeeld aan de meeste scooterbestuurders...
Ze kunnen beter 18 jaar aanhouden.

Toch raar dat onderzoek uitwijst dat het 16 doden op jaarbasis zou schelen.
Daarnaast had ik ook een brommer die veel te hard liep, dan was ik sneller op het werk om geld te verdienen voor mijn rijbewijs. Ben ik dan ook een onverantwoorde bestuurder geweest? Want dat is de conclusie die jij trekt: als je onbenullig op de scooter rijdt doe je dat in de auto ook...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:59

De meeste zullen dat inderdaad wel doen dan, maar dat is mijn mening.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:18

Doorgaans stap ik liever bij iemand in de auto die altijd veel te hard op de scooter rond heeft gejakkerd dan iemand die zich altijd met de fiets heeft verplaatst. De reden is simpel: de scooterrijder kijkt veel meer wat er om zich heen gebeurt en ziet dingen veel verder van tevoren aankomen omdat ie al gewend is om zich met hogere snelheden te verplaatsen.
Daarnaast is ie gewend geweest om alert te zijn op opvallend gestreepte auto's en motorfietsen en sowieso al een veel alertere verkeersdeelnemer. De fietser heeft zich altijd prima kunnen redden met niet verder vooruit kijken dan 25 meter, dan was er nog genoeg ruimte om te anticiperen op onverwachte dingen. Velen doen dat in de auto in het begin ook nog en kijken niet ver genoeg vooruit waardoor ze dus niet kunnen reageren op onverwachte situaties, sterker nog, gewone situaties komen nog onverwacht omdat ze te laat pas dingen opmerken.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:23

Degenen met scooterervaring hebben dat streepje misschien voor als ze gaan lessen, maar als je slaagt voor je rijbewijs moet je daar net zo min aan voldoen, anders kan je echt niet goed genoeg rijden om dat examen door te komen... Of zie ik dat weer verkeerd? Blond

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:31

Karin_88 schreef:
Degenen met scooterervaring hebben dat streepje misschien voor als ze gaan lessen, maar als je slaagt voor je rijbewijs moet je daar net zo min aan voldoen, anders kan je echt niet goed genoeg rijden om dat examen door te komen... Of zie ik dat weer verkeerd? Blond

Dat zou wel moeten maar als je een bepaald kijkgedrag hebt aangeleerd en een tijdje weinig of geen auto rijdt kijk je weer op fietsafstand is mijn ervaring.
Daarnaast schijnt 1 op de 5 automobilisten dusdanig slecht te zien dat ze zich niet zonder bril zouden mogen verplaatsen....

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:47

Hmm ik heb een klein tijdje (*2 maand) niet gereden, en ik moet zeggen dat ik toch niet kijk als een fietser.. De ervaring met mijzelf is dat ik voor mijn gevoel alerter ben en beter kijk..
Maargoed dat ben ik, en ik rij niet als de rest van de automobilisten hier in Nederland natuurlijk.. Lachen

En 1 op de 5 met bril/lenzen.. Nooit gehoord maar zou best kunnen inderdaad Ja Maar hebben de scooterrijders beter zicht hierdoor?
Sorry voor die vraag, maar snap het verband niet echt met de scooterrijder en automobilist Lachen

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:56

Nee, dat brillen en lenzen verhaal staat er los van maar vind ik ook een groot probleem. Ik zou het niet raar vinden als er bij het verlengen/halen van het rijbewijs een ogentest afgenomen zou worden.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:04

Ja dat is nu alleen nog de kenteken-test, weet niet of die ergens anders genomen wordt, maar dat er gecontroleerd wordt dat je van ver de kentekenplaat kan lezen Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:53

Ze hebben/hadden de zogenaamde ogentest toch tijdens een examen? Doen ze dat nog steeds?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 00:59

Ja, dat doen ze nog steeds. Geloof op een afstand van ong. 20 meter moet je een kentekenplaat kunnen lezen. That's all Lachen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:51

Jep, en ik had een keer op de snelweg dat mij gevraagd werd welke plaatsnamen/afrit er op het bord stond Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:53

MIjn instructeur is voornamelijk verbaasd dat ik zo ver al borden kan lezen Nagelbijten / Gniffelen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:24

Ik vind het fijn dat ik dan ook de kans krijg.
Dan wél met iemand met ervaring er altijd bij, maar vind het fijn Lachen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:59

Je krijgt toch ook de kans op je 18e om te gaan lessen?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:56

Hier in België kan je toch al vanaf 16 jaar en 9 maanden je theoretisch examen gaan afleggen voor 10 euro. En dan heb je je voorlopig rijbewijs en mag je dus de weg op met iemand langs je die zijn rijbewijs al minstens 8 jaar heeft en nog geen ongevallen enzo... Op je 18de mag je dan voor je praktisch examen gaan. Ofwel volg je na je 18de 20 uur rijschool, en heb je ook je voorlopig maar mag je alleen rijden. Ik vind het wel leuk zo, ben net 18 geworden en ook al een driekwart jaar aan het oefenen met papa en mama.