Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:07

geerke schreef:
ik denk dat er toch een keer op uit loopt dat de nederlander moet gaan inburgeren.....

Geheel offtopic maar dat lijkt me helemaal geen gek idee :) Wie weet dat mensen dan wat meer inzicht krijgen in de ontstaansgeschiedenis van onze cultuur, de problemen en de goede kanten, over hoe de overheid werkt, wat 'vrijheid van meningsuiting' of 'scheiding van kerk en staat' werkelijk is, etc.
En misschien dat de taalbeheersing dan ook weer wat beter wordt, dat lijkt me alleen maar winst :j

Nuage

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:09

marrlinde schreef:
eerst moeten alle buitenlanders een inburgerings cursus volgen en zich aan passen en nu een marrokaanse wijk?? Sigaar

Mensen lees nou eens gewoon....
Geen marokkaanse wijk, een wijk met huizen gebouwd volgens marokkaanse architectuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:10

Anne_GTI schreef:
russel schreef:
Dat doen we toch al? Wie durft er nog een discussie aan te gaan met zijn medelander zonder dat het akelig gaat worden of dat je voor discriminerend wordt uitgemaakt?

Ik. En voor discriminerend hebben ze me nog nooit uitgemaakt. Om een goede discussie aan te gaan moet je er ook openstaan voor de argumenten van de ander.
Als je iedereen als individue benaderd, mensen niet over een kam scheert en uitgaat van het principe dan elke bevolkingsgroep zijn eigen rotte appels heeft kan je prima discussies voeren.

Maar het wordt op geen gegeven moment nl niet als individue benaderd maar als bevolkingsgroep. Het lijkt nl altijd weer zo dat de Hollanders niet kunnen discussieren of redelijk kunnen zijn, maar dat is nl niet zo.

Zo hoorde ik dat marokkaanse meisje zeggen, hield mij nl altijd op de vlakte, dat Marokkanen een trots volk is en dat wij Hollanders nu eindelijk eens te maken krijgen met een trots volk met een eigen mening en zich niet laten onderdrukken zoals wij altijd gewend zijn, dat we daar nu eindelijk eens mee te maken krijgen en dat het onze eigen schuld is dat wij zo een probleem met hun hebben, dat het nog veel erger gaat worden omdat we maar eens respect voor ze moeten gaan krijgen. Jammer dat zij, gewoon een leuke geïntegreerde meid die getrouwd is, 2 kinderen, een baan, westerse vrijheden heeft want van haar man hoeft ze geen hoofddoek te dragen, geen afstand neemt van de groep padjakkers, dat zij als meerderheid, wat dat zijn ze, de goede zijn echt wel de meerderheid, de minderheid niet eens tot de orde roept.

Ik noem het dan toch weer lachen in het vuistje, toch lekker anders willen blijven, maar wel de zelfde faciliteiten, liever nog meer dan een Hollander, want ze vinden zich meer waard. Wij zijn stomme Hollanders en ze lachen zich kapot om ons. Wij durven geen positie in te nemen, want je zal maar eens een Marokkaanse feestdag geen vrij durven geven ook als het werk en de bezetting het niet toelaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyG

Nuage schreef:
marrlinde schreef:
eerst moeten alle buitenlanders een inburgerings cursus volgen en zich aan passen en nu een marrokaanse wijk?? Sigaar

Geen marokkaanse wijk, een wijk met huizen gebouwd volgens marokkaanse architectuur!

waar waarschijnlijk alleen maar marokanen zullen gaan wonen, want die voelen zich daar helemaal thuis

laura1986

LaFunkyJazz schreef:
Een wijk van Marokkaanse architectuur met de naam lange linde laan, ja, dat klinkt lekker Cool

Waarom zien mensen dit niet als iets goeds? Connectie tussen de Marokkaanse cultuur en de Nederlandse.

Iedereen die roept dat de grenzen maar dicht moeten etc, ga zelf lekker naar Zweden of iets dergelijks, lekker rustig, toch?! Voor beide kanten.

Omdat de gemiddelde Nederlander helemaal geen connectie wil met de Marokkaanse cultuur. het moet maar eens afgelopen zijn met die flauwekul. Ik ken geen enkele aardige die eerlijk werkt voor zn centen (voor die sta ik wel open, no problemo) en statistisch gezien zijn Marrokkane en Turen etc ook crimineler dan de gewone Nederlander.

Waar je woont mag in je in beperkte mate zelf weten, maar pas je dan ook aan!

Als ik in Zweden ga wonen, wat ik misschien wel ga doen en zeker als het zo doorgaat, pas ik me daar ook aan. Lijkt me erg logisch.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:13

Nuage schreef:
marrlinde schreef:

Haha! Volgens mij kan dat best een mooie wijk zijn. De gemiddele vinexwijk ben toch al niet zo van gecharmeerd.
Betonblokken van eenheidsworst.
Die Marokaanse accenten kan misschien net het kersje op de taart zijn.
Een slagroomtaart zonder versiering is ook lekker maar met ziet er net wat mooier uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:13

Anoeska schreef:
Helemaal waar! OK dan!

Maar ik denk dat dit voor een groot deel van bokt wat te ingewikkeld is. Die zien alleen hun eigen wijk, en hun eigen problemen. Precies zoals jij eigenlijk al zegt.

Daarom sta ik ervoor open te horen wat er speelt, wat die mensen beangstigd.... Want ondanks dat ik er vanuit mijn eigen beleving in kan, betekent niet dat ik het niet serieus hoef te nemen.

FEIT: 'een groep allochtone jongeren zorgt voor overlast.'
VERHAAL DAT MEN ZICHZELF VERTELD: 'wij worden niet serieus genomen in onze angst en ongerief, allochtone mensen hebben alle vrijheid om zich te onttrekken aan de afspraken die wij als bevolking onderling hebben gemaakt'.
GEVOEL: 'ik ben kwaad en voel me tekort gedaan... ik ben bang voor hetgeen er gaat gebeuren'.

Soms kun je echter eens kijken of 'het verhaal dat je jezelf en elkaar verteld over de feiten' niet eens omgedraaid kan worden naar een ander verhaal.... zoals: 'het zal erg beangstigend zijn om te moeten instromen in een land waar iedereen overweldigend anders is, en je constant heen en weer gestuiterd wordt tussen de oude generatie die wil behouden en de jonge die erbij wil horen. Omdat niemand je het voordeel van de twijfel gunt, ga je op den duur in die verwachting mee' (kijk maar eens naar Nederlanders die zich vestigden op andere plekken... die wisten af en toe ook heel wat nare dingen te veroorzaken).
Het gevoel wordt dan direct anders, je merkt dat boosheid een klein beetje plaats maakt voor ruimte om er anders over te denken.... pas dan kun je denken in oplossingen.

De grenzen dichtgooien, een politicus met hamsterhaar aanhangen of concentratiekampen bouwen leidt tot niets lijkt me.....
Tenslotte moet je die hele bol toch met elkaar delen.....

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:14

jarco schreef:
het lu llige is dat sommige huizen meer dan negen ton gaan kosten.... de marrokanen kunnen er zelf niet eens in wonen !!!
( mn vriend werkt bij de radio, vandaar dat ik dat weet )

als ze een hele wijk willen maken, doe het dan zo goedkoop en degelijk mogelijk en geen mooie mozaieken dat klauwen met geld kost....

sorry hoor... Gestoord

en hoe weet jij dat er geen marokanen in kunnen wonen... Lijkt me sterk als je ze allemaal kent Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:15

MISTRAL94 schreef:
Laten we dat hopen dat het een storm in een glas water is!

En over die verschillende stijlen misschien denkt men verder dan hun neus lang is?! Er zijn groepen marrokanen die zich zeer slecht gedragen hier, wat overigens de schuld van nederland zelf is. Hier kan en mag alles al jaren dus niet zo vreemd dat mensen zich misdragen hier. De goeden lijden altijd onder de slechten dat is niet alleen met marrokanen zo. Oa Griekse mensen zijn hier niet zoveel en komen hier dus ook niet continu negatief in het nieuws. Wat met marrokanen dus wel anders is. Feit is ook dat hun normen en waarden anders liggen dan de normen en waarden die hier gelden. Waarom niet grotendeels aanpassen aan het land waar je bent. Ik denk dat door het hele verleden wat een aantal hier veroorzaakt heeft dat mensen zo reageren.

@ Geerke: Ik moest heel erg lachen om je reactie, want ik zit hier in duitsland, waar 2 weken terug een groot sinterklaasfeest werd georganiseerd door de duitsers zelf Haha!

@ Mistral: Hier in Duitsland wonen ook erg veel marokkanen en turken, Ik vond het al opvallend dat de duitsers veel aangenamer zijn in de omgang dan de meeste nederlanders, maar de turken en marokkanen zijn hier over het algemeen nog veel beter "opgevoed".

Het kán dus wel, waarom gaat het in Nederland dan niet?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:15

KellyG schreef:
Nuage schreef:

waar waarschijnlijk alleen maar marokanen zullen gaan wonen, want die voelen zich daar helemaal thuis

Wat een enorme onzin zeg!

Zover ik heb gelezen gaat het hier niet om sociale huurwoningen, maar om koopwoningen. Als er dus als marokkanen komen te komen dan zijn het mensen met een goed inkomen. Dat zijn niet die mensen die " de boel verpesten" en dus zie ik geen enkel probleem als zij daar wonen.
Of heb je een probleem met marokkanen an sich, onafhankelijk van of zij zich aanpassen in de maatschappij? Want dan is daar een woord voor.
Dan stel ik voor dat je een witte muts opzet en brandend kruis met je meedraagt voortaan.
Laatst bijgewerkt door Nuage op 17-12-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:16

laura1986 schreef:
Omdat de gemiddelde Nederlander helemaal geen connectie wil met de Marokkaanse cultuur. het moet maar eens afgelopen zijn met die flauwekul.

Da's dan lekker pech voor ze - die brug zijn wij inmiddels ruim en breed gepasseerd. Het is net zo zinloos als terugverlangen naar de tijd van fietsen met houten banden, een brood voor 2 guldencent en een Nederland dat niet beinvloed is door het christendom of door Amerika. Ain't gonna happen. Met dat gezeur blijven de problemen alleen maar bestaan, word volwassen, accepteer de wereld zoals 'ie is en zoek realistische oplossingen voor de problemen die er zijn ipv als een plaat met groef (wasda?) steeds in hetzelfde spoor te blijven hangen zonder dat dit ook maar iets helpt.

Ninx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:18

Shadow0 schreef:
laura1986 schreef:
Omdat de gemiddelde Nederlander helemaal geen connectie wil met de Marokkaanse cultuur. het moet maar eens afgelopen zijn met die flauwekul.

Da's dan lekker pech voor ze - die brug zijn wij inmiddels ruim en breed gepasseerd. Het is net zo zinloos als terugverlangen naar de tijd van fietsen met houten banden, een brood voor 2 guldencent en een Nederland dat niet beinvloed is door het christendom of door Amerika. Ain't gonna happen. Met dat gezeur blijven de problemen alleen maar bestaan, word volwassen, accepteer de wereld zoals 'ie is en zoek realistische oplossingen voor de problemen die er zijn ipv als een plaat met groef (wasda?) steeds in hetzelfde spoor te blijven hangen zonder dat dit ook maar iets helpt.

Shadow0: hulde voor deze post..... kort samengevat heb je hier de essentie wel te pakken!!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:19

Wat is typisch Nederlands en hoe gaan Nederlanders met elkaar om en in welk opzicht verschilt dat van Duitsland?

Zoek het antwoord op deze vraag en je hebt je verklaring Mystica.

Rodo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:19

Shadow0 schreef:
laura1986 schreef:

Ben ik helemaal mee eens!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:20

Lijkt me heel mooi zo'n wijk behalve het volk wat er zou komen wonen.
Lijkt me niet dat een nederlander in een marokkaanse wijk gaat wonen, weet het bijna wel zeker kijk naar chinatown, little india etc.

laura1986

Mystica schreef:
MISTRAL94 schreef:
Laten we dat hopen dat het een storm in een glas water is!

En over die verschillende stijlen misschien denkt men verder dan hun neus lang is?! Er zijn groepen marrokanen die zich zeer slecht gedragen hier, wat overigens de schuld van nederland zelf is. Hier kan en mag alles al jaren dus niet zo vreemd dat mensen zich misdragen hier. De goeden lijden altijd onder de slechten dat is niet alleen met marrokanen zo. Oa Griekse mensen zijn hier niet zoveel en komen hier dus ook niet continu negatief in het nieuws. Wat met marrokanen dus wel anders is. Feit is ook dat hun normen en waarden anders liggen dan de normen en waarden die hier gelden. Waarom niet grotendeels aanpassen aan het land waar je bent. Ik denk dat door het hele verleden wat een aantal hier veroorzaakt heeft dat mensen zo reageren.

@ Geerke: Ik moest heel erg lachen om je reactie, want ik zit hier in duitsland, waar 2 weken terug een groot sinterklaasfeest werd georganiseerd door de duitsers zelf Haha!

@ Mistral: Hier in Duitsland wonen ook erg veel marokkanen en turken, Ik vond het al opvallend dat de duitsers veel aangenamer zijn in de omgang dan de meeste nederlanders, maar de turken en marokkanen zijn hier over het algemeen nog veel beter "opgevoed".

Het kán dus wel, waarom gaat het in Nederland dan niet?

Omdat Duiters gewoon eisen dat ze zich fatsoenlijk gedragen, dat durft Nl niet. Kijk maar eens op het nieuws. Ze zeggen niet dat was een moslim, turk of marokkaan, nee ze maken ervan nederlander met ouders van buitenlandse afkomst. Nu begint het wel wat te veranderen, maar het probleem bestaat al jaren. Als je mensen eerst heen laat doen en er dan in 1 x iets van gaat zeggen dan pikken ze het niet. terwijl het enige wat wordt gevraagd is doe gewoon normaal.

Anoniem

In welke mate wil de gemiddelde Marokkaan wel een connectie met de Hollander? Dan even de Marokkaan in de achterstandswijk nemen, de westerse, gestudeerde Marokkaan is nl een ander plaatje, die wil ook geen connectie met de Berbers die nog in de stenentijdperk leven, daar maken ze nl ook nog eens hele nare grappen over en die vinden ze dom en vervelend.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:22

Ik ben zelf ook Buitenlander, en vind dat er nogal veel negatiefe dingen over buitenlanders worden gezegd...dat ze slecht zijn... veel stelen enz. enz. enz.
Slaat nergens op(VIND IK Knipoog) er word gelijk over alle turken en marokanen gesproken.. als je t over marokanen hebt wordt er al gauw gezegd dat het dieven zijn en slechte mensen zijn... maar zo zijn ze echt niet allemaal.. Nederlanders kunnen toch ook wat stelen oid....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:23

Misschien als wij allemaal eens wat meer moeite zouden doen om ons in de andere culturen te verdiepen, scheelt een hoop onbegrip en leidt hopelijk tot begrip.
Het zou prettig zijn als er niet zo gegeneraliseerd zou worden, de ene Nederlander is toch ook niet hetzelfde als zijn buurvrouw? Zo is het ook met mensen waar dan ook ter wereld.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:25

ik denk dat meer nederlanders zich eens zouden verdiepen in andere culturen als zij zich gewoon eens aan zouden passen aan de nederlandse cultuur en dat doen er gewoon maar weinig.
Ze krijgen te veel de vrije hand.
En zoals hierboven al wordt gezegd, nederland durft dat blijbaar niet

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:25

Ik ben zelf een (halve)buitenlander, daar gaat het toch niet om.
Ik KEN zelf geen 'goede' marokkaan turk moslim whatever. De criminaliteitscijfers liegen er ook niet om dus begrijp ik wel waar die opmerkingen vandaan komen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:26

laura1986 schreef:
Ik KEN zelf geen 'goede' marokkaan turk moslim whatever. De criminaliteitscijfers liegen er ook niet om dus begrijp ik wel waar die opmerkingen vandaan komen.

dat jij geen goede marokaan of turk kent betekend niet dat ze allemaal slecht zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:26

Hoezo verdiepen? We weten onderhand heus wel hoe die cultuur in elkaar steekt. Maar er zijn dingen die gewoon niet in onze cultuur passen en wie moet er dan zwichten?

Worden de moslimvrouwen door een groepje brugklassers uitgescholden? Of worden de hollandse vrouwen in hun minirokjes uitgescholden? Er zijn gewoon verschillen en verdiepen heeft geen zin, zolang het Moslim geloof ook vele aanhangers heeft die predikt wat slecht is en dat de ongelovingen slecht zijn, dan zal er in de Kerk nu ook zo gepredikt moeten worden, dan is er dus een gelijkheid in cultuur. Wat gaan we dan krijgen??

Ons wordt gemaand rustig te blijven, te incasseren en redelijk te blijven, maar duidelijk verbieden en uitzetten zou moeten gebeuren, maar dat mag weer niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:28

Nuage schreef:

Citaat:

Nee want dan zal de huur te duur zijn dus die blijven lekker in crooswijk, oude Noorden en op Zuid wonen in huisjes met huren van 200 euro ofzo.

Joh maak dat gelijk klein Curacao/Aruba/Antalya/Istanbul na... gezellig.. Rotterdam de multiculturele stad van Nederland.

Als ik dit dan weer lees ben ik zooooo blij dat we naar het Noorden zijn verhuisd.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:29

laura1986 schreef:

Ik ken ze wel. Prima collega's.