Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:[knip]
Mensen met AIDS hebben een ziekte opgelopen en soms buiten hun schuld om opgelopen. Het is een rotziekte waar ze uiteindelijk dood aan gaan, waar nog geen genezing voor is (en of die ooit gaat komen is de vraag) en waar tegenwoordig goede medicatie voor te krijgen is. Ze verdienen dat er de uiterste best gedaan wordt om een genezing te vinden voor deze aandoening, maar genetic engineering is in mijn ogen niet de weg die we moeten gaan bij de bestrijding van AIDS.
Veel medicijnen worden tegenwoordig al in laboratoria gemaakt, en zijn resultaat van genetic engineering. Een insulinegen in een bacterie inbrengen, de bacterie zich laten vermenigvuldigen en insuline laten produceren, wordt tegenwoordig al gedaan. Het product is schoner en wordt beter aangenomen, en je hebt geen kilo's alvleesklier van varkens nodig om de insuline te verkrijgen.
Ideaal toch?
Maar waar leg je de grens?
Mensen met Parkinson zouden eventueel geholpen worden door stamcellen van ongeboren baby's in hun hersenen te injecteren. Die stamscellen kunnen dan de functie overnemen van cellen die door de aandoening niet meer werken, en de levenskwaliteit van de patient wordt verhoogd. Je creert echter wel een leven (baby) die het leven moet laten om een bestaande patient te helpen. En dat is in mijn ogen NOT DONE.
Moeten we echt alles gaan doen wat mogelijk is?
Wie gaat zeggen: tot hier en niet verder?
Wetenschappers zijn al tientallen jaren bezig met het in de kaart brengen van het menselijke genoom. Wat gaat er gebeuren als dit op een gegeven moment is afgerond? Als ze de genen kunnen identificeren voor kanker, suikerziekte, psychische aandoeningen enz? Testen gaan ontwikkelen voor het gen voor suikerziekte, aanleg voor kanker enz? En wat zouden jullie zeggen dat, als er testen zijn, iedereen preventief te gaan testen, en wat als de uitslag van de testen in je paspoort opgetekend wordt? En je die info voor de rest van je leven bij je draagt? Dat je erop wordt be- en veroordeelt, dat je niet aangenomen gaat worden bij werkgevers omdat je aanleg hebt voor bepaalde dingen? Let wel, je hebt aanleg ervoor maar je bent nog niet ziek. Zouden ziekenfondsverzekeringen iemand nog willen verzekeren die aanleg heeft voor kanker? Iemand met genetische voorbelasing voor hart- en vaatziekten, waar in de familie niemand ouder werd dan 50, zal die nog een hypotheek kunnen krijgen of een levensverzekering af kunnen sluiten?
Mork schreef:Ik ben inmiddels aardig bijgelezen en denk dat een reden om mensen te overrompelen is, dat als men ECHT goede informatie geeft en tijd om na te denken, alle onzekerheden en twijfels te pijnlijk aan het licht komenMensen weten er te weinig over en worden overrompeld met info als het ware.
Citaat:De regering is nu nog bezig met een wetgeving die dus EPD Privacy veilig moet maken.Daarnaast zullen er ook alllerlei regels komen die dat dus ook moeten garanderen en tuurlijk in elk beroep of wat dan ook zullen rotte appels zitten maar over het algemeen werken er mensen in de zorg die juist met dit soort informatie goed dienen om te gaan. Ikz elf heb daar ook een EED voor moeten afleggen.
Citaat:Voor het zelfde geld blijft het ergens liggen en liggen jouw gegevens op straat! Ik denk dat dat juist privacy gevoeliger is!
Hermelijn schreef:En zoals ik al eerder zei, verzekeringsmaatschappijen mogen jou niet weigeren omdat je (de aanleg voor) een ziekte hebt. Je hebt recht op een basiszorgverzekering.
Citaat:Werkgevers is iets anders, en daar zou sowieso iets aan gedaan moeten worden, want ik vind het van de gekke dat ze je kunnen weigeren aan te nemen omdat je te dik bent en daarom een groter risico voor ze vormt.
Citaat:Maar dat is nu ook al een probleem, en dat zal niet veranderen door het EPD. Bovendien krijgen zij daar geen toegang tot.
Shadow0 schreef:Zeker, een basisverzekering. Maar de basiszorgverzekering is juist als je extra zorg nodig hebt vrij mager. Voor aanvullende verzekeringen mag je wel geweigerd worden, en ook al hebben wij een ander zorgstelsel dan Amerika, verzekeraars hebben winst nog altijd als hoogste prioriteit, hoger dan het welzijn van hun clienten. Dus als maatschappijen denken dat je te duur bent, zullen ze je niet in aanmerking laten komen voor een aanvullende verzekering. En dan heb je mooi pech!
Citaat:Dat mogen ze nietMaar ze doen het wel.
Citaat:Niet officieel nee. Maar het punt is nou juist dat het door de centrale toegang veel minder moeite is om iemand te vinden die onofficieel best wel wat bij wil verdienen. Die mensen heb je altijd, maar nu krijgen ze veel meer mogelijkheden.
Hermelijn schreef:Maar de inhoud van de basiszorgverzekering verandert nog altijd, juist om het stijgende aantal mensen met een chronische ziekte beter op te kunnen vangen.
Citaat:Citaat:Dat mogen ze nietMaar ze doen het wel.
Dat ze dat doen en iemand gaat daar vervolgens niet mee naar de juiste authoriteit, is dat niet meer het probleem dan?
Citaat:Hoeveel meer mogelijkheden zijn er dan? Is toegang tot een elektronisch dossier werkelijk zóveel makkelijker dan een 'archiefkamertje' inlopen en de relevante gegevens overschrijven?
Citaat:En sprake van centrale toegang is er toch niet? Volgens mij zijn het alleen jouw behandelende artsen die het in kunnen zien. Niet de verpleegster van afdeling 5A.
Cassidy schreef:En voor degenen die de film nog niet hebben gezien, zou ik even willen refereren naar de film SICKO van Michael Moore, over het gezondheidssysteem in Amerika. En iedereen die beweert dat het in Nederland wel los zal lopen, daag ik uit: GELD REGEERT DE WERELD, en het maakt niet uit welke ZIEKTENKOSTENVERZEKERAAR je kiest, ze verzekeren je heus niet omdat ze er financieel potentieel slechter van kan worden....
Hermelijn schreef:Dan is de informatie die ik heb gekregen over het EPD niet juist. Of de overheid voert het verkeerd in / geeft de informatie verkeerdIk heb namelijk zojuist een vak gevolgd over innovatie in de gezondheidszorg, met als een van de voorbeelden het EPD. Daaruit kwam juist naar voren dat het EPD goed werkt, dat dus inderdaad niet iedereen zomaar toegang krijgt (of hoort te krijgen) en dat het veel veiliger is dan papieren dossiers.
faye schreef:HIer ook, de voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Scheelt het jou soms heel veel werk straks mistral? Want je komt wel een beetje met non-argumenten inmiddels.
Klijn schreef:MISTRAL94 schreef:Dan moeten er eerst onderzoeken gedaan worden voor ze iets doen kunnen (wat de zorg ook weer veel duurder maakt)
Bij het ziekenhuis waar ik geopereerd ben is dat niet zo. Als je daar niet weet of je allergisch bent (het gewoon nog niet weet omdat je nog nooit narcose hebt gehad) Ben je voor hun niet allergisch en gebruiken ze gewoon de normale narcose.