Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 03:59

Ik ben ook niet voor het EPD. Het heeft beslist zijn voordelen, maar de nadelen overwegen in mijn ogen. Big Brother is watching us. Het is een begin om alle medische gegevens op te gaan slaan, teneinde eventuele behandelingen te optimaliseren en fouten te voorkomen.

Maar lees voor het gemak dit topic even door:

[LZP] Genetische modificatie

Wat als genetische testen en erfelijke aandoeningen in dit EPD komen te staan? Dat ziekenfondsverzekeraars dit op kunnen vragen en je kunnen weigeren omdat je genetische aanleg hebt voor suikerziekte, of voor kanker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 04:03

Voor degenen die het topic niet door willen lezen, even voor het gemak de volgende quote uit bovenstaand topic:

Cassidy schreef:
[knip]

Mensen met AIDS hebben een ziekte opgelopen en soms buiten hun schuld om opgelopen. Het is een rotziekte waar ze uiteindelijk dood aan gaan, waar nog geen genezing voor is (en of die ooit gaat komen is de vraag) en waar tegenwoordig goede medicatie voor te krijgen is. Ze verdienen dat er de uiterste best gedaan wordt om een genezing te vinden voor deze aandoening, maar genetic engineering is in mijn ogen niet de weg die we moeten gaan bij de bestrijding van AIDS.

Veel medicijnen worden tegenwoordig al in laboratoria gemaakt, en zijn resultaat van genetic engineering. Een insulinegen in een bacterie inbrengen, de bacterie zich laten vermenigvuldigen en insuline laten produceren, wordt tegenwoordig al gedaan. Het product is schoner en wordt beter aangenomen, en je hebt geen kilo's alvleesklier van varkens nodig om de insuline te verkrijgen.

Ideaal toch?

Maar waar leg je de grens?

Mensen met Parkinson zouden eventueel geholpen worden door stamcellen van ongeboren baby's in hun hersenen te injecteren. Die stamscellen kunnen dan de functie overnemen van cellen die door de aandoening niet meer werken, en de levenskwaliteit van de patient wordt verhoogd. Je creert echter wel een leven (baby) die het leven moet laten om een bestaande patient te helpen. En dat is in mijn ogen NOT DONE.

Moeten we echt alles gaan doen wat mogelijk is?

Wie gaat zeggen: tot hier en niet verder?

Wetenschappers zijn al tientallen jaren bezig met het in de kaart brengen van het menselijke genoom. Wat gaat er gebeuren als dit op een gegeven moment is afgerond? Als ze de genen kunnen identificeren voor kanker, suikerziekte, psychische aandoeningen enz? Testen gaan ontwikkelen voor het gen voor suikerziekte, aanleg voor kanker enz? En wat zouden jullie zeggen dat, als er testen zijn, iedereen preventief te gaan testen, en wat als de uitslag van de testen in je paspoort opgetekend wordt? En je die info voor de rest van je leven bij je draagt? Dat je erop wordt be- en veroordeelt, dat je niet aangenomen gaat worden bij werkgevers omdat je aanleg hebt voor bepaalde dingen? Let wel, je hebt aanleg ervoor maar je bent nog niet ziek. Zouden ziekenfondsverzekeringen iemand nog willen verzekeren die aanleg heeft voor kanker? Iemand met genetische voorbelasing voor hart- en vaatziekten, waar in de familie niemand ouder werd dan 50, zal die nog een hypotheek kunnen krijgen of een levensverzekering af kunnen sluiten?

Wie geeft ons de garantie, dat dit EPD niet gebruikt wordt om eventuele erfelijke voorbelasting te noteren? Wie geeft ons de garantie dat verzekeraars geen inzage krijgen in dit dossier, en ons de toegang verweigeren tot de vergoeding van noodzakelijke medische hulp?

Big Brother is watching....en ik ben er helemaal niet zo zeker van dat dit EPD niet tegen ons gebruikt gaat worden.

IK ben dus PERTINENT tegen!

(Even afgezien van het feit dat een computerfout ook nog eens desastreuze gevolgen kan hebben....)

Mistakes are human, but to really screw up requires a computer......Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 04:15

En voor degenen die de film nog niet hebben gezien, zou ik even willen refereren naar de film SICKO van Michael Moore, over het gezondheidssysteem in Amerika. En iedereen die beweert dat het in Nederland wel los zal lopen, daag ik uit: GELD REGEERT DE WERELD, en het maakt niet uit welke ZIEKTENKOSTENVERZEKERAAR je kiest, ze verzekeren je heus niet omdat ze er financieel potentieel slechter van kan worden....

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:22

Het gezondheidszorgsysteem in Amerika staat er al jaren om bekend het slechtste te zijn in de Westerse wereld. Expert op het gebied van het verbeteren van de gezondheidszorg kwamen voorheen zelfs in Europa kijken 'hoe wij het doen' omdat ons niveau zo hoog is/was Knipoog Het is dan ook de meeste mensen een raadsel waarom Nederland richting het Amerikaanse model wil, afgezien van de geldelijke redenen...

Overigens, computers kunnen geen fouten maken. De enige fouten die ze kúnnen maken zijn er in geprogrammeerd door mensen Knipoog

En zoals ik al eerder zei, verzekeringsmaatschappijen mogen jou niet weigeren omdat je (de aanleg voor) een ziekte hebt. Je hebt recht op een basiszorgverzekering. Werkgevers is iets anders, en daar zou sowieso iets aan gedaan moeten worden, want ik vind het van de gekke dat ze je kunnen weigeren aan te nemen omdat je te dik bent en daarom een groter risico voor ze vormt. Maar dat is nu ook al een probleem, en dat zal niet veranderen door het EPD. Bovendien krijgen zij daar geen toegang tot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:30

Mork schreef:
Mensen weten er te weinig over en worden overrompeld met info als het ware.
Ik ben inmiddels aardig bijgelezen en denk dat een reden om mensen te overrompelen is, dat als men ECHT goede informatie geeft en tijd om na te denken, alle onzekerheden en twijfels te pijnlijk aan het licht komen Lachen

Citaat:
De regering is nu nog bezig met een wetgeving die dus EPD Privacy veilig moet maken.Daarnaast zullen er ook alllerlei regels komen die dat dus ook moeten garanderen en tuurlijk in elk beroep of wat dan ook zullen rotte appels zitten maar over het algemeen werken er mensen in de zorg die juist met dit soort informatie goed dienen om te gaan. Ikz elf heb daar ook een EED voor moeten afleggen.

Er zijn hier echter een paar problemen:
- de regels zijn nog niet gemaakt
- de rotte appels kunnen met een EPD veel meer schade doen en veel grootschaliger gegevens doorspelen dan nu het geval is, wat het risico gewoon veel groter maakt
- niet iedereen voelt zich door een eed gebonden en zonder scherpere controle (die dus nu nog niet is geregeld) zegt zo'n eed me dan ook weinig

Daarnaast vind ik de manier waarop de mensen uit de zorg hier in dit topic reageren toch vooral zorgwekkend: er wordt (opnieuw) weinig naar de bezwaren geluisterd en men ziet het probleem niet. Dat geeft mij geen vertrouwen dat er zorgvuldig gehandeld gaat worden.

Citaat:
Voor het zelfde geld blijft het ergens liggen en liggen jouw gegevens op straat! Ik denk dat dat juist privacy gevoeliger is!

In zekere zin zal dat zo zijn, maar dan gaat het wel om incidentele problemen. Het grootste gevaar van het EPD (wat mij betreft) is dat zulke dingen dan systematisch kunnen gebeuren. (En zeg niet 'dat komt niet voor' want er schijnt ook een levendige handel te zijn in persoonsgegevens en creditcardgegevens. http://zembla.vara.nl/ Morgenavond een uitgebreide reportage.
Waarom dan niet in medische gegevens, als daar geld te halen valt? En de overheid en de banken zeggen maar niks, die willen 'het vertrouwen niet schenden'. En diezelfde overheid moet ik dan vertrouwen met mijn medische gegevens? Dat zie ik dus niet zo zitten.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:35

Hermelijn schreef:
En zoals ik al eerder zei, verzekeringsmaatschappijen mogen jou niet weigeren omdat je (de aanleg voor) een ziekte hebt. Je hebt recht op een basiszorgverzekering.

Zeker, een basisverzekering. Maar de basiszorgverzekering is juist als je extra zorg nodig hebt vrij mager. Voor aanvullende verzekeringen mag je wel geweigerd worden, en ook al hebben wij een ander zorgstelsel dan Amerika, verzekeraars hebben winst nog altijd als hoogste prioriteit, hoger dan het welzijn van hun clienten. Dus als maatschappijen denken dat je te duur bent, zullen ze je niet in aanmerking laten komen voor een aanvullende verzekering. En dan heb je mooi pech!

Citaat:
Werkgevers is iets anders, en daar zou sowieso iets aan gedaan moeten worden, want ik vind het van de gekke dat ze je kunnen weigeren aan te nemen omdat je te dik bent en daarom een groter risico voor ze vormt.

Dat mogen ze niet Lachen Maar ze doen het wel.

Citaat:
Maar dat is nu ook al een probleem, en dat zal niet veranderen door het EPD. Bovendien krijgen zij daar geen toegang tot.

Niet officieel nee. Maar het punt is nou juist dat het door de centrale toegang veel minder moeite is om iemand te vinden die onofficieel best wel wat bij wil verdienen. Die mensen heb je altijd, maar nu krijgen ze veel meer mogelijkheden.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:44

Shadow0 schreef:
Zeker, een basisverzekering. Maar de basiszorgverzekering is juist als je extra zorg nodig hebt vrij mager. Voor aanvullende verzekeringen mag je wel geweigerd worden, en ook al hebben wij een ander zorgstelsel dan Amerika, verzekeraars hebben winst nog altijd als hoogste prioriteit, hoger dan het welzijn van hun clienten. Dus als maatschappijen denken dat je te duur bent, zullen ze je niet in aanmerking laten komen voor een aanvullende verzekering. En dan heb je mooi pech!

Maar de inhoud van de basiszorgverzekering verandert nog altijd, juist om het stijgende aantal mensen met een chronische ziekte beter op te kunnen vangen.

Citaat:

Dat ze dat doen en iemand gaat daar vervolgens niet mee naar de juiste authoriteit, is dat niet meer het probleem dan? Natuurlijk doen ze dat als ze daar de kans voor krijgen, zoals je eerder zei, het gaat ze om met zo min mogelijk geld mensen te helpen. Het probleem ligt bij ze die kans te géven Knipoog

Citaat:
Niet officieel nee. Maar het punt is nou juist dat het door de centrale toegang veel minder moeite is om iemand te vinden die onofficieel best wel wat bij wil verdienen. Die mensen heb je altijd, maar nu krijgen ze veel meer mogelijkheden.

Hoeveel meer mogelijkheden zijn er dan? Is toegang tot een elektronisch dossier werkelijk zóveel makkelijker dan een 'archiefkamertje' inlopen en de relevante gegevens overschrijven? Het geeft juist minder mogelijkheden lijkt me, omdat je ook kan zien wie wanneer op een bepaald dossier heeft ingelogd. Dus mochten er gegevens gelekt zijn, dan kun je er achter komen wie het gedaan heeft, in tegenstelling tot nu. En sprake van centrale toegang is er toch niet? Volgens mij zijn het alleen jouw behandelende artsen die het in kunnen zien. Niet de verpleegster van afdeling 5A.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:53

Ik ben chronisch ziek en de basisverzekering is bij lange na niet genoeg en dat zal het nooit worden. Dat is namelijk veel te duur, een aanvullende verzekering bestaat niet voor niets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:02

Hermelijn schreef:
Maar de inhoud van de basiszorgverzekering verandert nog altijd, juist om het stijgende aantal mensen met een chronische ziekte beter op te kunnen vangen.

Tsja, volgens mij is het allemaal vrij karig, voor de chronisch zieken. Maar goed, daar ging het niet om, het ging er om dat die mensen mogelijkheden ontzegd worden en waarbij het heel aannemelijk is dat verzekeraars toch graag oneigenlijke toegang hebben tot de gegevens omdat ze dat veel geld oplevert.

Citaat:
Citaat:

Dat ze dat doen en iemand gaat daar vervolgens niet mee naar de juiste authoriteit, is dat niet meer het probleem dan?

Dat lijkt me wel een heel extreme vorm van 'blaming the victim'. Werkgevers mogen gewoon hun gang gaan, niet gebonden door wet of rechtvaardigheid en dat is de schuld van het slachtoffer omdat die er niets aan doet?

Citaat:
Hoeveel meer mogelijkheden zijn er dan? Is toegang tot een elektronisch dossier werkelijk zóveel makkelijker dan een 'archiefkamertje' inlopen en de relevante gegevens overschrijven?

Ja. Want met het EPD kun je ALLE mensen die aangesloten zijn te bekijken terwijl er heel veel archiefkamertjes zijn, en de reikwijdte van iemand die kwaad wil is dus veel groter.

Citaat:
En sprake van centrale toegang is er toch niet? Volgens mij zijn het alleen jouw behandelende artsen die het in kunnen zien. Niet de verpleegster van afdeling 5A.

Dat is dus niet zo. Het is nou juist zo dat iedereen toegang kan hebben. Er 'hoort' wel toestemming te zijn van de patient maar deze wordt op geen enkele manier vooraf gecontroleerd. In principe kan tenslotte iedereen zeggen dat 'ie een bepaalde persoon behandelt.
Dus er kan heel, heel veel gedaan worden voor de controle achteraf aantoont dat er dingen mis zijn. (En dan wordt die controle bovendien ook nog niet systematisch uitgevoerd, maar wordt overgelaten aan de patienten zelf. Eventuele grootschalige fraude valt een individuele patient niet op...)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:46

Dan is de informatie die ik heb gekregen over het EPD niet juist. Of de overheid voert het verkeerd in / geeft de informatie verkeerd Knipoog Ik heb namelijk zojuist een vak gevolgd over innovatie in de gezondheidszorg, met als een van de voorbeelden het EPD. Daaruit kwam juist naar voren dat het EPD goed werkt, dat dus inderdaad niet iedereen zomaar toegang krijgt (of hoort te krijgen) en dat het veel veiliger is dan papieren dossiers.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:55

Cassidy schreef:
En voor degenen die de film nog niet hebben gezien, zou ik even willen refereren naar de film SICKO van Michael Moore, over het gezondheidssysteem in Amerika. En iedereen die beweert dat het in Nederland wel los zal lopen, daag ik uit: GELD REGEERT DE WERELD, en het maakt niet uit welke ZIEKTENKOSTENVERZEKERAAR je kiest, ze verzekeren je heus niet omdat ze er financieel potentieel slechter van kan worden....

Precies!
Ik zie het als iets wat tegen je gebruikt kan worden en tevens een stukje privacy wat je weer kwijt raakt.
Big Brother is watching you indeed,griezelig idee hoor.
Voor mijn gevoel gaan dit soort dingen steeds een stapje verder....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:55

eR IS NOG STEEDS NOG ZOIETS ALS WET VAN DE PRIVACY.
Die moet ook gehandhaaft blijven.

Ik hoorde vandaag dat ze de eventuele kinderziektes maar voor lief nemen? Daar sta ik dan weer van te kijken.............

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:57

Hermelijn schreef:
Dan is de informatie die ik heb gekregen over het EPD niet juist. Of de overheid voert het verkeerd in / geeft de informatie verkeerd Knipoog Ik heb namelijk zojuist een vak gevolgd over innovatie in de gezondheidszorg, met als een van de voorbeelden het EPD. Daaruit kwam juist naar voren dat het EPD goed werkt, dat dus inderdaad niet iedereen zomaar toegang krijgt (of hoort te krijgen) en dat het veel veiliger is dan papieren dossiers.

Nou, een usb-stick kan beter tegen water dan een papieren dossier als het op straat valt. Tong uitsteken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:59

Het staat voor zover ik weet niet op een USB-stick Knipoog Het is een soort 'internet' voor werknemers in de gezondheidszorg.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:30

Ik heb nog steeds niets binnen van het epd, dat had vorige week zaterdag binnen moeten zijn per post. Dat is lekker aangezien je dan automatisch in het epd komt te staan Vork

Ook vraag ik me af hoe dat gaat voor mensen die werken in de zorg?
Online stond dat de arbo, verzekeringen en werkgevers niet in het dossier kunnen. Maar mensen die in de zorg werken en in het epd staan, daarvan zijn gegevens dus wel op te zoeken, door de baas Pling

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:40

Niet iedereen kan zomaar digitaal jouw gegevens inzien. Dus een keukenzuster heeft die bevoegdheden ook niet! Ook zorgassistenten ed ook niet. Dus alleen artsen en verpleegkundigen. Iedereen in een ziekenhuis heeft bepaalde bevoegdheden en niet iedereen heeft dus dezelfde!
Dit zal dus ook het geval zijn met apothekers en huisartsen. Die zullen ook bepaalde bevoegdheden hebben.

Ook nu is het zo als je bv een aanvraag doet voor thuiszorg en er moet een indicatie gesteld worden, moet een patient toestemming geven om zijn gegevens te mogen inzien, wat weer voor belang is voor de indicatie. Dit is wetmatig vastgesteld.
Alleen de uitvoering daarvan wil in de praktijk nog weleens verschillen. maar deze regels zijn er wel gemaakt om dus de privacy van de patient te waarborgen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:36

Feit blijft dus dat mijn baas mijn gegevens in kan zien wanneer hij daar belangstelling voor heeft....

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:15

Quote: Dan is de informatie die ik heb gekregen over het EPD niet juist. Of de overheid voert het verkeerd in / geeft de informatie verkeerd Ik heb namelijk zojuist een vak gevolgd over innovatie in de gezondheidszorg, met als een van de voorbeelden het EPD. Daaruit kwam juist naar voren dat het EPD goed werkt, dat dus inderdaad niet iedereen zomaar toegang krijgt (of hoort te krijgen) en dat het veel veiliger is dan papieren dossiers.

Nee, de overheid zal er echt niet bij gaan vertellen dat het allemaal niet zo makkelijk te beveiligen is. (zie maar eens de gestolen creditcardgegevens die je voor een prikkie kunt kopen en ook echt gebruiken!)
En daarbij ook nog: met je fiscaal nr (sofinr) wat in het EPD wordt vermeld ben je weer heel makkelijk verder te koppelen aan andere privè gegevens.
De informatie die men nu krijgt wordt maar slecht gelezen. Toen mijn man in het ziekenhuis werd opgenomen moesten we een heel formulier met vragen invullen, de huisarts had ook een brief meegegeven en uiteindelijk heb ik absoluut niet de indruk gekregen dat ze het gelezen hadden, want we konden keer op keer hetzelfde verhaal weer opnieuw vertellen. En dan zou men nu ineens wel goed gaan lezen?
Off topic: het kinddossier dat ingevoerd gaat worden, ook zoiets griezeligs. Je zult maar een brokkenpiloot als kind hebben.

Wat ik niet zo erg begrijp, we hebben toch een commisie oid voor de bescherming van de privacy, hoor ik niet veel van op dit gebied.
Lees dit ook maar eens: http://www.ad.nl/binnenland/2755915/Twi ... proef.html
Edit: iets toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 10-11-08 01:49, in het totaal 2 keer bewerkt

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:26

Dat mis ik inderdaad ook want dat hoort namelijk wel! Veiligheid en privacy hoorr ik niets over terwijl het in de zorg Hot Items zijn!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:08

Ook ik werk in en ziekenhuis en een gedeelte van het EPD is al aangemaakt.
Inderdaad kan ik als ik de geboortedatum van iemand weet en ze zijn in dat ziekenhuis onder behandeling zo alle medische gegevens opzoeken.
Als ik de afdelingscomputer na gebruik niet meteen afzet of stand-by zet is het inderdaad mogelijk dat IEDEREEN gebruik kan maken hiervan ,dus ook de keukenhulp.
Veel voor-en nadelen zijn hier al geschreven en daar ga ik niet meer op in,ik ben ook tegen,
Wat ik nog wel wil zeggen is dat de regering het de ziekenhuizen verplicht stelt!
In het middelgrote ziekenhuis waar ik werk kost het installeren en inplementeren van het EPD bijna 900.000 !
Dit moet door het ziekenhuis zelf opgebracht worden en de meesten hebben het financieel al erg zwaar en volgend jaar worden de ziekenhuizen alweer voor een half miljoen gekort.
In mijn ziekenhuis betekent dit (ik zit in de OR dus ben behoorlijk op de hoogte) weer 23 formatieplaatsen weg.
Zometeen een EPD,maar geen mensen meer om je te verzorgen.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:16

Ik was me eigenlijk helemaal niet zo bewust van de EPD, ik heb wel de brief gekregen maar ook aan de kant gelegd zo van, het zou wel goed zijn.

Na het lezen van dit topic, heb ik toch al wel besloten dat ik er toch ook tegen ben, ik ga dus bezwaar maken, na overleg met hubbie vanavond.

PM, is toch erg dat iedereen er zo bij kan, lijkt wel haast net als bij de politie waar een ieder die daar werkt alle bekenden en kenissen "chekt"op strafblad oid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:50

faye schreef:
HIer ook, de voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Scheelt het jou soms heel veel werk straks mistral? Want je komt wel een beetje met non-argumenten inmiddels.

Precies, ook ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:51

Klijn schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dan moeten er eerst onderzoeken gedaan worden voor ze iets doen kunnen (wat de zorg ook weer veel duurder maakt Knipoog )

Bij het ziekenhuis waar ik geopereerd ben is dat niet zo. Als je daar niet weet of je allergisch bent (het gewoon nog niet weet omdat je nog nooit narcose hebt gehad) Ben je voor hun niet allergisch en gebruiken ze gewoon de normale narcose.

Precies, en zo gebeurt dat volgens mij op de meeste plekken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:32

Net even gebeld om te vragen waar ik de kosten voor de uittreksels geboorteregisters kon declareren Haha!
Die kun je dus terugvragen, daar komt binnenkort bericht over.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:40

Lijkt aardig idee, maar voorlopig neig in naar NEE ik wil geen EPD!

Ondertussen hebben ze met medisch dossier in de hand het de afgelopen
jaren diverse malen bijna voor elkaar gekregen diverse familieleden voortijdig het graf in te krijgen.
Dus, tja, meerwaarde?

Ondertussen heeft mijn huidige huisarts al mijn medische gegevens zoek gemaakt.
(Ze hadden me gewoon uit het patienten bestand gewist, dank u! En ik ben onvindbaar Nors opkijken )
En dat is zo'n 10 jaar geleden ook al eens gebeurt, toen ik verhuisde.(dan neig je toch naar handig?)

Ik leef dus nu met een clean slate, de benodigde info moet ik blijkbaar mondelingverstrekken.
Maar ach, gezien het geblunder wat ik ondertussen heb meegemaakt in mijn familie,
met dossier bij de hand. Geloof ik dat het niet reusachtig veel uitmaakt.
(In mijn geval althans, staat niet echt iets in, dat ze echt nodig hebben, allergie voor
bepaalde antibiotica of zo, heb ik (tot op heden bekend) niet, dus laat dat dossier
van mij, maar gewoon van mij!)