Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Clinnn_

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:00

Ouders met een laag IQ kunnen een slim kind op de wereld brengen.
Maar: de hersenen moeten gestimuleerd worden, anders wordt de capaciteit niet volledig ontwikkeld en krijg je dus ook een kind met een laag IQ.
De omgeving is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen (zowel neurologisch als op andere gebieden)

Dus: als het kind door alleen de ouders opgevoed wordt zal het volgens mij niet erg slim worden en kan het niet al zijn hersencapaciteit leren benutten..

Als je het kind alle mogelijke kansen wilt geven vind ik dat er op z'n minst een héééle goede begeleiding moet zijn van buitenaf.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:02

Clinnn_ schreef:
Maar: de hersenen moeten gestimuleerd worden, anders wordt de capaciteit niet volledig ontwikkeld en krijg je dus ook een kind met een laag IQ.
De omgeving is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen (zowel neurologisch als op andere gebieden)

Dus: als het kind door alleen de ouders opgevoed wordt zal het volgens mij niet erg slim worden en kan het niet al zijn hersencapaciteit leren benutten..

Als je het kind alle mogelijke kansen wilt geven vind ik dat er op z'n minst een héééle goede begeleiding moet zijn van buitenaf.

En waar wil je dan de grens gaan trekken...? Nors opkijken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:07

Adil: dat is inderdaad heel moeilijk, maar dat betekent niet dat die grens in het geheel niet getrokken moet worden.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:20

een grens trekken is moeilijk, maar imo mag er wel een zijn.
Kinderen voldoende kansen geven zodat ze niet vanaf het begin voorbestemd zijn om kansarm/zwakzinnig/.. te zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:24

Shadow0 schreef:
Adil: dat is inderdaad heel moeilijk, maar dat betekent niet dat die grens in het geheel niet getrokken moet worden.

Uiteraard Lachen

Ik vraag alleen waar en ook: Wie mag dat gaan beslissen Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:44

interessant vraagstuk...

ik werk met mensen met een verstandelijke beperking die in een behandelkliniek verblijven. TBS-ers, RM-ers, OTS etc. velen hebben ouders die ook verstandelijk beperkt zijn. ik ben dan ook van mening dat naast erfelijke aanleg en het doorgaans lagere sociaal economische leefklimaat (weinig tot geen opleiding, banen met minimum inkomen/werkeloosheid, hogere risico's op criminaliteit, drank en drugs misbruik) de ouders ook incapabel zijn om hun kinderen een gedegen opvoeding te geven.

als het verhaal werkelijk is zoals het hier voorgespiegeld wordt kan dat imo wel anders en horen ouders begeleiding te krijgen bij het opvoeden van hun kind. ik vraag me ook af wat voor IQ ze hebben en of er meer redenen zijn waarom het kind is afgenomen.

clinnn, wat zijn de percentages daarvan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:38

Clinnn_ schreef:

Natuurlijk krijgt een kind bepaalde dingen thuis dan niet mee of anders. Maar.........een kind gaat naar school en kan daar imo wel ontwikkelen. Als deze ouders maar correct opvoeden en bewust zijn van hun eigen beperking staan ze misschien wel open voor dingen......Ik ben zelf ook anders tegen dingen aan gaan kijken door mijn zoontje. Ik doe veel meer dingen voor hem, waarvan ik vind dat hij ze mee moet krijgen, die me persoonlijk minder interesseren.......
Daarnaast is liefde en een stabiel thuis erg belangrijk. Dat kunnen veel super geleerden totaal niet geven en daar komen ook probleem kids vandaan. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe die kant is......Ook geen perfecte voorbeelden daar of liefde, aandacht etc.....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:49

Ik woon in de buurt van een "kinderdorp", allemaal opvang/logeerhuizen voor kinderen die niet in de thuis situatie konden blijven, groot deel afkomstig uit dit soort gezinnen. Vergeet niet dat als het gaat om kinderen met een normaal IQ deze al gauw de ouders ontgroeien met alle gevolgen van dien. Ik heb een dochterje van vijf, en als ik zie hoe die nu al bezig is haar grenzen te verkennen, met ouders die hier niet goed op kunnen anticiperen gaat dat echt niet goed.
Een kind houdt er geen rekening mee dat zijn ouders geestelijk beperkt zijn.
Al kun je nog zo graag willen, en is de intentie goed, niet iedereen is in staat een kind op te voeden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:11

Ik blijf het moeilijk vinden. Geestelijke bepreking kan op allerlei manieren, denk ik......Wie zegt dat je niet bewust bent van je achterstand en toch probeert je in te zetten voor de ontwikkeling van je kind?
Als je kind opgroeid met liefde en respect heeft ie dat ook naar de ouders. De vader van mijn zoontje is niet dom, maar werkt liever met zijn handen. Hij is verder wel ontwikkelt en geinteresseerd in de wereld om hem heen. Mijn zoontje kan nu naar het HAVO?VWO, maar die heeft gewoon respect voor ons. Hij weet dat ik er ook op heb gezeten, maar het heb verknald. Ik probeer juist goeie gesprekken te hebben, om mijn fouten bij hem te voorkomen.
Daarnaast zijn kinderen van nu erg wijs. dacht ik dat ik ver was met 13/14 jaar, zijn ze dat nu op de basisschool al. Ik heb gehoord van de juf in een bepaalde situatie met een kind op school, dat een stabiele thuissituatie in welke vorm dan ook heel veel goedmaakt. imo kan dat dus ook inzet zijn en liefde.

Dat je kind je ontgroeit is niet heel erg. Die van mij kan prima een leuk spelletje op de ps, waar ik geen bal van snap. Hij is ontzettend geinteresseerd in Geschiedenis wat mij soms ontgaan is, maar verteld het enthousiast. En zo zijn er meer dingen. We kunnen erover praten en zoeken dingen op desnoods. Hij moet van mij een moeilijk woord nog ouderwets in het woordenboek eerst zelf opzoeken ipv alleen het antwoord te vragen........ Daarnaast is mijn motto altijd, Ik wil je zo opvoeden, dat als ik er niet ben je zelf weet wat de goeie keuzes zijn en hoe te handelen.
En qua school, heb ik altijd gezegd, je zit daar voor jezelf, want de juf heeft al haar werk en huis etc. Je vriendjes hebben straks hun eigehn leven en dan is er niemand die jouw hypotheek betaald of je werk voor je doet. Maar wat je ook doet, als jij gelukkig bent, sta ik achter je keuzes en als het HAVO/VWO niet lukt, hou ik net zoveel van je........

Daarnaast zit ik te denken dat deze mensen dus alleen in het nieuws komen vanwege een laag IQ......Ik vind dat best vreemd. Ik kom volgens mij meer domme ouders tegen, die tevens ook niet sociaal zijn, zo gezegd en die zijn ook niet getest............Hoe meer ik over dingen nadenken en gezinnen die ik ben tegengekomen met slechte omstandigheden voor de kids, hoe moeilijker ik het vind. Wat als er geen behang op de muren zit, mama aan de drank, elke maand een nieuw vriendje, ook aan de drank, geschreeuw, vlooien in huis, maar ze toch van haar kids houdt en ze eten krijgen en kleding?????
Ik vind het niks, maar willen zij weg bij hun moeder? nee, denk het niet. Schamen ze zich voor vriendjes? Geen idee eigenlijk, maar lijkt me best lastig.

Daar tegenover kan ik me nog zo goed herinneren in t Gooi, dat mensen met top jobs en teveel geld, het echt niet geweldig deden en heb ik best wat vrienden zien afglijden........

Wat is goed? Wat kunnen zij tijdens de zwangerschap of zelfs eerder al zo fout hebben gedaan? En waarom zijn ze dan toch echt emotioneel? Dan zit er gevoelsmatig toch wel iets goed? Ik vind het erg snel, maar de ervaring leert dat mensen echt onverwachts vreemde dingen doen, die mijn zelfs als ouder onmogelijk lijken.........Ik hoop echt dat de goeie beslissingen worden genoemen voor het kind in eerste instantie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:19

misselijk word ik van sommige reacties. sommigen denken dat mensen met een verminderd IQ niets kunnen en al helemaal niet zelfstandig kunnen functioneren.
dat dit stel de hulp heeft ingeroepen van MEE geeft aan dat zij zeer bewust bezig zijn met hun ouderschap, zich bewust zijn van hun eigen beperkingen en daarom weten waar het fout kan gaan.
ik denk dat juist een dergelijk stel heel bewust over het al dan niet aan kinderen beginnen heeft nagedacht.

degenen die twijfelen aan de capaciteiten van 'dit soort mensen' nodig ik van harte uit enkele dagen bij mij op school mee te komen draaien.

bij hart van nederland komt het betreffende stel zometeen ook.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:45

superpony schreef:
Clinnn_ schreef:

Natuurlijk krijgt een kind bepaalde dingen thuis dan niet mee of anders. Maar.........een kind gaat naar school en kan daar imo wel ontwikkelen. Als deze ouders maar correct opvoeden en bewust zijn van hun eigen beperking staan ze misschien wel open voor dingen......

Die hersenontwikkeling is belangrijk in de eerste 2 jaren vn een kind.
Volgens mij gn kinderen dan nog niet naar school?

Welke percentages werden hier gevraagd?

(leve mijn cursus ontwikkelingspsychologie Lachen )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:49

benangelique schreef:
misselijk word ik van sommige reacties. sommigen denken dat mensen met een verminderd IQ niets kunnen en al helemaal niet zelfstandig kunnen functioneren.

Dat heb ik nergens gelezen.

En IK zou het niet willen zeggen. Maar het is gewoon zo dat er bij het opvoeden en verzorgen van kinderen gewoon heel wat meer komt kijken, en dat maakt het in elk geval noodzakelijk dat er goed gekeken wordt wat kan en niet.

Ik doe vrijwilligerswerk bij het paardrijden voor gehandicapten, inmiddels al een aantal jaar. En daar zijn mensen bij die heel veel kunnen, in principe zelfstandig functioneren en heel veel ondernemen. Maar er zijn ook mensen bij die verbaal ontzettend sterk zijn, en dan heel handig en zelfbewust over komen.. maar wel heel erg het inzicht missen om (bijvoorbeeld) gevaarlijke situaties te voorzien.

Gewoon als illustratie een voorbeeld:
Er was een meid bij van een jaar of 20. Geweldig! Je kon er heel leuk mee kletsen, ze hield van muziek en cabaret en we hebben gesprekken gehad over jongens en politiek en andere zaken. Zo op het eerste gezicht merkte je eigenlijk niet eens veel.
Maar het was wel iemand die rustig ineens omkeerde met paard en al en een botsing veroorzaakte. Of een behoorlijk ruwe beweging maakte naar het paard (ruk aan de teugels, schop met de benen). Niet omdat ze kwaad wilde, maar omdat ze het niet goed kon doseren.
Veel opdrachten begreep ze niet, of kon ze niet uitvoeren, maar dat merkte je vaak niet, want ze vertelde een heel mooi verhaal, deed of ze het niet gehoord had, kon precies uitleggen wat er mis ging of...

Zo iemand, hoe super die ook kan overkomen en hoe leuk je er mee om kan gaan, kan simpelweg NIET voor een kind zorgen. Het klinkt allemaal heel goed, maar de uitvoering gaat mis. Zij zal niet overzien dat je een kop thee niet binnen het bereik van het kind moet zetten. En als je dat aanleert, als regel, dan zal zij het niet generaliseren naar een regel die ook voor de kop soep, de koffie en de warme chocomel geldt. Dat is gewoon gevaarlijk. En kleine kinderen komen zo snel in de problemen...
En ze zal ook niet overzien hoe fragiel en kwetsbaar kleine kinderen zijn - ook al weet ze het nog zo goed te vertellen en bedoelt ze het allemaal nog zo goed.

Bovenstaande geldt natuurlijk NIET voor iedereen met een verstandelijke beperking. Iedereen is anders en alleen door uitgebreid persoonlijk contact kun je uitvinden wat iemand kan en wat niet. Ik kan niet beoordelen of dat voor deze mensen geldt - maar ik denk dat we wel moeten beseffen dat je uit een simpel tv-gesprekje niet kunt halen of iemand ook daadwerkelijk kan doen wat ze zeggen.

Maar, ik denk dat we wel moeten beseffen dat er meer aan de hand KAN zijn - dingen die Jeugdzorg en MEE niet kunnen vertellen maar die maken dat een echtpaar dat vol goede bedoelingen is, toch niet in staat is een kind te verzorgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:54

@clinnn_ sorry, ik vind het moeilijk dat dat zo zou zijn en als enige telt. natuurlijk is bij een klein kind met hem/haar praten en voorlzen ed belangrijk. Maar zoveel is belangrijk en ik kan me niet indenken dat die eerste 2 jaar het IQ van een kind zouden bepalen. Net als dat ook imo niet het allerbelangrijkste is. Dus een intelligente ouder doet het goed, zonder liefde, of erger misschien? Lijkt me ook niet........

Ik ben zelf helemaal niet zo weg van psychologische onderzoekjes en cijfers........

Mijn broer is zwaar gehandicapt, maar mijn zoontje is stapel op hem en heeft wel degelijk respect voor hem. Daar kunnen volwassenen nog een voorbeeld aan nemen vaak.......

Daarnaast ben ik zijn moeder en had braaf het VWO af kunnen maken, maar lastpak als ik was deed ik dat natuurlijk niet. Ik heb daar juist veel van geleerd en gebruikt bij mijn opvoeding. Ook van de mindere dingen van mijn jeugd heb ik juist veel geleerd.
OOk ging mijn zoontje t/m groep 4 niet zo lekker en heb ik hem in groep 5 naar een andere school gedaan. daar kwam hij niet lekker binnen, maar dat was na een paar maanden geheel anders qua gedrag en leren.
Ik voedde hetzelfde op, maar bij de vorige school was het dweilen met de kraan open. Gelukkig ingegrepen en zeer blij allebei met het resultaat.

Het is niet het probleem van de maatschappij, maar het is onzin om te denken dat een kind van zulke ouders maar aan zijn lot wordt overgelaten als het mis gaat ergens. En er zijn gewoon veel andere dingen ook erg belangrijk. Als mijn zoontje slecht had kunnen leren had ik evenveel van hem gehouden. Dat weten is voor hem belangrijk!!

Er zijn gewoon echt veel ouders met een laag IQ en als hun kinderen ook aan laag IQ zouden krijgen is dat niet eens een ramp. Mag men ook nog gewoon gelukkig zijn? En we hebben ook die mensen nodig, aangezien niet iedereen hetzelfde werk wil doen en hoog opgeleidden al helemaal geen lager werk.......

Ik heb HvN gemist, maar zie het nog wel en ben benieuwd naar het intervieuw. Jammer als men nu uit voorzorg gehandeld zou hebben, maar begrijpelijk met ervaringen uit het verleden. Echter moet je dan zoveel anderen ook zoveel harder gaan aanpakken wat ook duidelijk fout gaat....En het kan nooit zo zijn dat als men de ene met laag IQ zijn kind afneemt, het bij de andere ook bij voorbaat zou doen, als dat een reden mocht zijn, aangezien niet iedereen hetzelfde is.

Vergeet alleen niet dat ze in veel erge gevallen het kind thuis proberen te houden en die kids ook genoeg meemaken wat totaal niet hoort in je jeugd.

En ik bedenk net dat we vroeger zo een serie hadden met die jongen met down syndroom. Is weer anders, maar zo zie je maar hoeveel verschillen en wat wel mogelijk is. Omdat de 1 het niet kan, zegt iets niks over de ander. Ik hoop echt dat het hard nodig was, want anders wachten zoveel andere kids nog hard op hulp.......Sowieso natuurlijk.......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:18

superpony schreef:
Dus een intelligente ouder doet het goed, zonder liefde, of erger misschien? Lijkt me ook niet........

Het gaat niet om de 'foute' intelligente mensen... Frusty
Het gaat erom om een kind te beschermen.
(en misschien ook wel de ouders.. Hoe zullen zij zich voelen als het kind door hun schuld dood is gegaan etc. )
Het risico dat het fout gaat is gewoon veel groter - dat probeerd men te voorkomen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:29

Ik vind, als je een kind neemt en al van te voren weet dat je op duizend verschillende instanties moet terug vallen, neem dan geen kind.

Wat ik vreemd vind aan deze situatie is dat er zoveel gevallen zijn van verwaarlozing, etc.. die ze te laat opmerken enzo, en bij dit geval merken ze het opeens op nog voor het gebeurt is? Dat moet imo toch wel een reden hebben.

Ik heb ooit een heel erg schokkende docu gezien over kinderen bij oa twee blinde ouders (moet weer wenen als ik er aan denk), sinds dan ben ik heel terughoudend kwa kindzeren bij gehandicapte/zwakbegaafde ouders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:34

Wat bedoelen jullie met een laag IQ, is dat ook gebrek aan sociale vaardigheden? Zijn het mensen die eigenlijk zelf begeleiding nodig hebben om goed te functioneren en ook financieel afhankelijk zijn met een minimum, waarbij komt dat ze ook nog al snel schulden creeeren omdat ze niet de verantwoording met geld aankunnen.

Ik zie zulke mensen niet graag als ouder, dat gaat gewoon fout, alleen met veel hulp van de omgeving zal het goed gaan. Apeliefde alleen is niet genoeg om een kind groot te brengen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:55

De overheid verplicht mensen een valhelm te dragen op brommer/motor en veiligheidsgordel in de auto. Waarom?
Om die mensen en de samenleving tegen de gevolgen en kosten daarvan te beschermen.

Wanneer ouders niet redelijkerwijs zelfstandig hun kind kunnen opvoeden dient de overheid ouders, kind en samenleving te beschermen op exact dezelfde gronden.

Ouders hebben geen recht op het schenden van de rechten van een (ongeboren) kind of de rest van de samenleving. Beslissingvrijheid houdt op daar waar het de rechten van anderen treedt.
Mbt het topic houdt dit in dat ouders die begeleiding nodig hebben van anderen geen recht hebben op een zelfstandige beslissing. Hun beslissing is namelijk een beslissing over het verplichten van de samenleving om hulp te bieden.

hc

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:26

Ik heb de desbetreffende reportage ook gezien bij NOVA. Ik niet het idee dat het hier om ernstig zwakbegaafde mensen gaat. Ze wonen zelfstandig en werken allebei (natuurlijk wel in een sociale werkplaats maar de nemen deel aan de maatschappij). Het vangnet van familie is naar mijn inziens groot genoeg om problemen vroegtijdig te bemerken. En vooral de manier waarop het is gegaan vind ik echt Not-done.

Natuurlijk vind ik dat het welzijn van het kind voorop staat. Maar ik vind wel dat je deze zaken per geval moet bekijken. Soms lijken mensen niet geschikt terwijl ze prima een kind kunnen opvoeden terwijl anderen wel geschikt zijn en hel helemaal misloopt.
Deze mensen zouden een kans moeten krijgen eventueel onder toezicht en mocht het nou niet gaan kan altijd nog deze beslissing genomen worden.

Voor een kind lijkt het mij ook niet te verkroppen als hij over een aantal jaar hoort dat hij bij zijn ouders is weggehaald zonder dat ze maar de kans hebben gekregen om zelf voor hem te zorgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:31

De mensen zijn in het ziekenhuis wel even met het kind samengeweest, misschien zijn daar dingen gebeurt waardoor dit besluit is genomen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:36

Robyn schreef:
En vooral de manier waarop het is gegaan vind ik echt Not-done.

Nu ga ik toch iets zeggen waarvan ik me had voorgenomen om dat niet te doen: deze mensen doen net alsof MEE het kind bij hen heeft weggehaald. Maar dat klopt niet en kan ook niet.
En zo zijn er vast nog wel meer dingen in het verhaal die niet kloppen.

Verder is inschatten in hoeverre iemand verstandelijk beperkt is echt een vak op zich. Zoals eerder al aangegeven zijn er genoeg mensen die verstandelijk beperkt zijn, maar waaraan je het in eerste instantie echt niet merkt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:57

Aan de ene kant zegt mijn gevoel: geef deze mensen een kans en tijd (!) om aan te tonen dat ze daadwerkelijk, onder begeleiding, hun kindje kunnen opvoeden.
Aan de andere kant wordt gezegd dat ze zelf hulp hebben ingeschakeld. Ik zet daar toch wel een vraagteken bij. Misschien heeft familie en/of vrienden hen aangestuurd op het inschakelen van hulp. Als dat zo is, ben ik sterk geneigd te zeggen dat deze mensen niet zelfstandig beslissingen kunnen nemen of keuzes kunnen maken die nu en straks zo noodzakelijk zijn in de opvoeding. Dan zou uit-huis-plaatsing de beste optie zijn.
Wat is de reden geweest dat het kindje al zo snel bij hen is weggehaald? Bang dat het kindje hetzelfde lot wacht als Savannah? Zo van... dan kunnen wij, de hulpinstanties, niet aansprakelijk worden gesteld voor eventueel falen? Dus indekken voor de consequenties? Wie zegt dat zo'n kind niet "faalt" in een pleeggezin dan?
Maar ik ken de achtergrondsituatie niet, misschien hebben ze alles zelf geregeld. Als dat zo is, geef de mensen een kans. Goed dat er toezicht is...
Ander punt dat in deze topic naar voren komt: Bij welke hoogte van IQ zou je dan moeten zeggen "deze mensen mogen geen kinderen hebben"? Is dat bij een IQ van 90, een IQ van 80, 50?
Dan zou Bonnie St.Claire ook geen kinderen mogen hebben (gehad). Je kan er gewoon geen grens aan stellen...
Laatst bijgewerkt door karijn op 29-10-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:59

Dan zou Bonnie St.Claire ook geen kinderen mogen hebben (gehad). Je kan er gewoon geen grens aan stellen...

Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:01

Bij bonnie is het iq nadat ze zoveel is gaan zuipen gewoon minder geworden Clown En bij kelly is het gelukkig onmogelijk om kinderen te krijgen Clown

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:05

Precies...my point exactly!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:07

Ik denk dat ze niet zozeer naar IQ moeten kijken maar naar zelfstandig functioneren. Zoals HC al aangeeft, als men afhankelijk is van instanties zou men geen kinderen moeten krijgen, dan verplicht je de samenleving hiervoor op te draaien. Ik vind persoonlijk dat daar ook zeker de grens zou moeten liggen. Als je al niet voor jezelf kan zorgen, hoe kan je dan voor een ander zorgen?
Dit eenzijdige verhaal kan ik totaal geen conclusie uit trekken. We missen de andere kant en daarmee kan je ook niet zeggen of het wel waar is wat ze vertellen. Is het kind wel ineens weggehaald? Misschien hebben ze wel tig mogelijkheden gekregen maar niet aangegrepen, dat weten we gewoon niet.
Doet me denken aan jaaaaren geleden, een familie in een asielzoekerscentrum die 'snachts uit hun bed gehaald werden en op schiphol gedumpt, volgens hen zomaar, zonder waarschuwing. Toevallig werkt mijn vader daar dus ik kende het verhaal van binnenuit. Het betreffende gezin was inderdaad uitgezet, had alle mogelijkheden gekregen op om een prettige manier naar eigen land terug te gaan (vliegticket betaald etc) maar dit vertikten ze. Na een aantal waarschuwingen zijn ze inderdaad simpelweg op schiphol neergezet. Maar alle hulp hadden ze zelf geweigerd maar in de media komt een zielig verhaal! Kijk dus uit met wat je gelooft...