Kredietcrisis einde kapitalisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Kredietcrisis einde kapitalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:03

HC, ook als je van honderd naar 103 mensen gaat en iedereen verbouwt zijn eigen eten, maakt zijn eigen kleren etc. Dan nog groeit de economie met drie procent als er drie mensen meer daar aan mee gaan doen.

Nou zouden we het chinese (niet werkende) één kind model in kunnen voeren. Maar daar is, zeker wereldwijd, niet geaccepteerd en dus groeit de wereldbevolking en dus zal de economie moeten groeien om aan de vraag te voldoen.

In het algemeen is het goed voor de economie als iedereen het geld laat rollen, maar op individueel niveau kan dat wel eens een stuk minder verstandig zijn. En het lijkt mij nog altijd verstandiger om naar je eigen situatie te kijken, dan het geld maar te laten rollen omdat dat goed voor de economie is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:05

In het tijdschrift Elsevier staat het volgende artikel:

Terwijl ik dit schrijf, heeft de Nederlandse staat al meer dan 70 miljard euro uitgetrokken voor het nationaliseren en financieel steunen (ABN AMRO, Fortis) of het steunen en zich inkopen in Nederlandse banken en verzekeraars. Daar zal het vast niet bij blijven.
De minister van Financiën, PvdA-leider Wouter Bos, heeft ook bij zijn steunverlening aan andere bedrijven dan ABN AMRO en Fortis laten weten dat hij de gelegenheid te baat zal nemen om greep te krijgen op die bedrijven. Hij wil niet alleen staatstoezicht via vertegenwoordiging in de raden van commissarissen, maar ook in raden van bestuur. Bos' claims zullen daarbij al meteen politiek van aard zijn, want die betreffen in elk geval de beloningsstructuur. En daarbij zal het niet blijven. Moeten Bos' bedrijven ook voldoen aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet, moeten ze verplicht arbeidsongeschikten aanstellen? We zullen het zien.
Het is de vraag of die staatsgreep zich ook gaat uitstrekken tot de ondernemingen waar Bos' staatsbedrijven in participeren. ABN AMRO had en heeft immers pakketten aandelen in andere bedrijven en hetzelfde geldt voor de overgenomen Fortis-activiteiten. De Autoriteit Financiële Markten houdt dergelijke 'substantiële' deelnemingen bij. Zo blijken ABN AMRO en Fortis Nederland beide behoorlijke pakketten aandelen te hebben in ING en DSM. Fortis heeft daarnaast serieuze pakketten en daarmee ook (potentiële) zeggenschap in tal van andere bedrijven, van Unilever en Randstad en van Gamma en Beter Bed. En er zijn nog veel meer: BAM, Nutreco, Arcadis, Draka, Nedap, Wavin, Aalberts, Vedior, Océ, Vopak en CSM.
Als Bos wil, en erg terughoudend is hij tot dusver niet, kan zijn lange arm zich uitstrekken tot deze bedrijven. Al met al komt naast een groot deel van de Nederlandse financiële sector (direct) ook een fors deel van het overige Nederlandse bedrijfsleven via staatsdeelnemingen (indirect) onder overheidsinvloed te staan.
Tot voor kort keken Bos en anderen nog argwanend naar staatsfondsen uit China, Rusland en de Arabische wereld, die greep dreigden te krijgen op Nederlandse bedrijven. Nu is de Nederlandse staat zelf bezig staatsfondsen op te bouwen, zij het in de eerste plaats voor binnenlands gebruik.
Het wonderbaarlijke is dat deze toenemende staatsgreep heel goed past in de lijn die Bos er al op na hield. Vanaf het eind van de jaren tachtig was de koers van de Nederlandse kabinetten om overheidsactiviteiten in het bedrijfsleven af te bouwen. Overheidsbedrijven werden - de PTT voorop - gaandeweg op afstand geplaatst of naar de markt gebracht. Het vierde kabinet-Balkenende maakte daar evenwel een abrupt einde aan. Bos wil de staatsbedrijven houden en dat doet hij ook. De financiële crisis maakt het mogelijk die doctrine uit te breiden, in die zin dat er een enorm pakket staatsdeelnemingen bij komt.
Het wordt nu interessant te zien hoe Bos de nieuwe staatsgreep gaat uitvoeren. Er zijn in elk geval aantrekkelijke vooruitzichten voor politici en oud-politici. Kijk naar wie er in de raden van commissarissen zitten of zaten van de bedrijven die al geheel of gedeeltelijk in staatshanden waren voordat de crisis doorbrak.
We zien daar oud-politici als Onno Ruding (Bank Nederlandse Gemeenten), Frits Bolkestein (De Nederlandsche Bank), Wim Kok (KLM), Ruud Lubbers (Koninklijke Munt), Hans van den Broek (Schiphol), Wim Meijer (Nederlandse Spoorwegen), Hans Wiegel (NOB) en Frits Korthals Altes (Staatsloterij). Maar bijvoorbeeld ook kroonprins Willem-Alexander, die in zijn commissariaat bij De Nederlandsche Bank een aardige nevenverdienste heeft met 22.000 euro (in 2006).
Tegenwoordig heeft de minister van Financiën het voortouw bij het beheer van de staatsdeelnemingen, en die greep wordt onnoemelijk veel groter nu de steunoperaties in de eerste plaats de financiële sector betreffen. De vorige grote crisis, vooral in de jaren zeventig, was een crisis in de maakindustrie, en Economische Zaken had toen het voortouw. Dat leidde tot een miljardensteun voor bedrijven als Rijn-Schelde-Verolme (RSV) en andere scheepsbouwers, Werkspoor, Stork, Ogem en Volvo Car.
Het werd een drama. De parlementaire RSV-enquête van 1984 maakte goeddeels een einde aan het omwille van de werkgelegenheid met staatssteun op de been houden van uitzichtloze industriële activiteiten. Het maakte ook een einde aan de staat als bestuurder van dergelijke bedrijven. Dat staatsbestuur, dat is helemaal terug van weggeweest.

Via Fortis en ABN AMRO krijgt de staat indirect belangen in talrijke bedrijven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:25

Karl66 schreef:
HC, ook als je van honderd naar 103 mensen gaat en iedereen verbouwt zijn eigen eten, maakt zijn eigen kleren etc. Dan nog groeit de economie met drie procent als er drie mensen meer daar aan mee gaan doen.

Nou zouden we het chinese (niet werkende) één kind model in kunnen voeren. Maar daar is, zeker wereldwijd, niet geaccepteerd en dus groeit de wereldbevolking en dus zal de economie moeten groeien om aan de vraag te voldoen.

Dus?? Is dat dan goed? Of ligt er voor verantwoordelijkheidsbewuste integere wereldleiders een uitdaging?
Zoals de mensheid zich nú ontwikkelt is ze een plaag en is de enige ´oplossing´ expansie de ruimte in.
Dat gaat echter niet op de benodigde schaal lukken voor óp aarde de druk tot een serieus probleem leidt.
Het accepteren van ongeremde groei en het inrichten van een systeem wat op die groei oude schulden verrekend is inherent verkeert. Het accepteren als feit een non-excuus voor het incorrecte ervan. Het is roofbouw. Roofbouw op de aarde zelf en roofbouw op de economische toekomst.

hc

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:28

Interessant topic. Ik denk dat het wel mee valt met die economische crisis en dat de economie zich dit keer eerder hersteld dan in 1929 en 1987.

Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. Solide organisaties blijven bestaan, minder solide organisaties delven het onderspit.

In tegenstelling tot eerdere economische depressies zijn de communicatielijnen nu heel kort mede dankzij het internet en de mobile telefonie. Dit was er in 1929 en 1987 nog niet. Langdurige onzekerheden kunnen nu worden weggenomen door meer transparantie in de markt en door snel handelen en directe communicatie. Ik denk dat met een beetje geluk, als het consumentenvertrouwen niet verder verslechterd, we over twee jaar weer op de rails zitten met de economie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:39

EvaLuna schreef:
Interessant topic. Ik denk dat het wel mee valt met die economische crisis en dat de economie zich dit keer eerder hersteld dan in 1929 en 1987.

Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. Solide organisaties blijven bestaan, minder solide organisaties delven het onderspit.

Op korte termijn zullen banken gaan fuseren en daardoor schijnbaar sterkere bedrijven ontstaan. Het fundamentele risico van de onafwendbare poep wordt daardoor gróter, de consument kwetsbaarder.

Vegrelijk het met bodsbranden: die ontstaan tóch. Dan beter 1000 kleintjes in plaats van één grote. De schade van die grote is veel fundamenteler.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:12

EvaLuna, ik denk dat je het goed hebt gezien. Bij deze crisis blijft de werkgelegenheid veel beter op peil waardoor er niet veel aan consumentenbestedingen zal worden ingeleverd en die kant minder schade lijdt dan toen.
In 2003 was er ook een recessie, iemand nog iets van gemerkt? Nee? Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:14

Himyar, leuk stuk en ik zie ook wel wat de bedoeling ermee is. Ik denk alleen dat de sturing en besliskracht niet zo erg van MinFin zal gaan komen, omdat de invloed indirect is en dat ook zal blijven. Aan staatsbedrijven zit ook een groot voordeel en dat is dat ze veel geld uitgeven en hun personeel vaak goed betalen en in de opvatting dat geld moet rollen is dat weer goed nieuws.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:23

De rente is weer een half punt gedaald overigens.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:48

ha en de benzine ook... (das dan juist weer een voordeel)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:03

Himyar, het stuk in Elsevier is wel vanuit een bepaalde visie geschreven. En dat is wel de liberale visie dat de staat zich bij voorkeur nergens mee bemoeit en dat het bedrijfsleven veel beter presteert zonder overheidsinmenging en toezicht. Alleen heeft de huidige crisis het failliet van die visie wel aangetoond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:47

Het vervelende van het vs systeem is dat door de vrijwel absolute oppervlakkigheid van die cultuur ik geen idéé heb van wat bv. Obama voor visie heeft, zelfs niet óf hij eigenlijk wel een visie heeft.
Wat voor diepergaande kleurbekenning ook in de vs is gelijk te extreem voor de massa en dus een politieke NoNo. Het enige wat daardoor aan informatie beschikbaar is, is karikaturale oppervlakkigheid.
De amerikaanse droom is een nachtmerrie voor de toekomst van de mensheid: Cola te koop op 15 minuten van elk huis en een hamburgertent op een half uur. Roofbouw-consumptieproducten te koop voor kostbare deviezen waarvoor de locale economie geglobaliseerd moet worden en waarvan de winst naar de vs vloeit.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:03

Karl66 schreef:
Himyar, het stuk in Elsevier is wel vanuit een bepaalde visie geschreven. En dat is wel de liberale visie dat de staat zich bij voorkeur nergens mee bemoeit en dat het bedrijfsleven veel beter presteert zonder overheidsinmenging en toezicht. Alleen heeft de huidige crisis het failliet van die visie wel aangetoond.

Dat ten eerste en daarbij is de laatste jaren wel gebleken dat privatisering ook niet altijd het antwoord is. Met name op het spoor en in de energie is het een beetje tegengevallen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:38

om on-topic te beginnen, kapitalisme is een ideologie, net als communisme. Ik geloof dat beide ideologiën nergens in 100% zuiver vorm worden toegepast, omdat ze beiden leuke ideologiën zijn, maar helaas niet erg goed aansluiten bij de menselijke aard. Zo zijn er nog wel meer ismen.

Er is wat teveel met gebakken lucht omgegaan en we moeten kijken hoe het verder moet. HC heeft een paar goede punten, die helaas niet onuitvoerbaar zijn doordat de individuele mens toch een eigen wil heeft en de wereld (gelukkig) niet uit één staat bestaat. Dat het "westen" een stap terug zal moeten doen in de komende eeuw is denk ik wel een feit, aangezien we demografisch sneller in de minderheid komen en de kracht van de aantallen duidelijk elders liggen. Daarnaast leven we allemaal op een veel te grote voet qua energiegebruik en algehele consumptie.

Ik weet dat ik mijn zaakjes redelijk op orde heb, maar de hele toestand kan me wel veel geld kosten waar ik hard voor gewerkt heb. Daarnaast zal de algehele economie wel een stuk terugvallen, aangezien geld lenen moeilijker wordt en een hoop investeringen nou eenmaal gedaan worden met geleend geld. We schrijven klanten dus af die een plan hebben dat gebaseerd is op het verkrijgen van een lening. Gaat dat op korte termijn banen kosten? Vrij zeker, maar op lange termijn is er vooral een tekort aan personeel in dit deel van de wereld. Dat kan zich op 2 manieren balanceren: werkgelegenheid wordt verplaatst naar landen waar mensen beschikbaar zijn of de mensen komen van die landen hier wonen. En over beide zaken zullen mensen én politiek nog heel veel mekkeren.

Verder is het zo dat het geen zin heeft om paniekakties te ondernemen. Daar verlies je nog veel meer geld mee en dat zie je nooit meer terug. Dit is de beste tijd om aandelen te kopen als je contanten hebt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:02

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Het regent spotprenten van vrijheidsbeelden met hamer en sikkel in de hand, of spotprenten met 'hier rust het communisme, hier rust nu het kapitalisme'.

Zoals je schrijft zijn het spótprenten, geen economisch analyses.

De zeepbel van speculeren, handel in fictieve waarde en dan met name die in de theoretische waarde van ondergedekt hypotheken is ingestort.
Dat is niet hetzelfde als het hele kapitalisme.

Het is uiteindelijk een gevolg van snel winstbejag door provisie op een maffe 'instap'hypotheek-vorm.
Doordat téveel mensen hun in deze vorm hoger wordende hypotheeklasten niet meer konden betalen kwamen er veel huizen via de banken in openbare verkoop. Doordat de kopers al massal in de financiële knel zaten was een groot huizenaanbod dubbelop reden voor een keldering van de marktwaarde. Daardoor werd het geleende bedrag hoger dan de waarde van het onderpand.
Deze dubieuze hypotheken werden met speculatie op herstel van de waarde van huizen en de toch nog te vorderen schulden doorverkocht voor een te hoge ingeschatte waarde.
Handel in hete lucht.
Die ballon is geknapt, want uiteindelijk kóst dit geld omdat er wel veel geld is uitbetaald en dat niet meer terugkomt. Dat verlies is wél geleden nameleijk en als je dat niet afschrijft, niet 'betaald',moet íemand uiteindelijk een keer het hele bedrag ophoesten. Dat is téveel geld en zo is de bom gebarsten.

Het knappen van deze speculatiebom gaat nog enorme consequenties hebben want met een failliet wordt niets opgelost: blíjft er íemand die voor de strop opdraait. In dit geval zijn dat andere banken die echter zelf ook al een speculatief hete luchtballonnetje hebben waar ze op zitten in de hoop dat de ze het lang genoeg konden uitstellen zodat stijging van de tegenwaarde het tekort zou opheffen.

De wereldeconomie zal door een forse dip gaan, mogelijk een echte krisis meemaake, doch het is een héél goede zaak dat:
- de aan fraude grenzende speculatie nu afgelopen is
- de vs als economische maatlat verleden tijd is: de dictatuur van dowjones is voorbij.

Er zit echter een enórm potentieel probleem.
China heeft een onwíjze hoeveelheid dollarpapieren. Als door dit financiële debacle de dollar zakt, neemt de waarde van dit kapitaal ook af.
Niemand heeft enig idee wat de consequenties dáárvan en het daarop reageren van de chinese investeerders kunnen zijn.

Maarreh begrijp je nu dat het met het kapitalistische systeem weinig van doen heeft maar 'gewoon' wereldeconomie is. China, dé communistische staat, heeft een enorm kapitaal aan dollarpapier Cool
Het is geen probleem van kapitalisme maar van globalisatie van de economie.

hc

Dank je wel Hc, eindelijk begrijp ik nu waar het om gaat, iedereen roept wel dit en dat maar snap er niet zoveel van maar door jou heldere uitleg, begrijp ik nu wat er aan de hand is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:35

Bedankt Berpie.

Op dít moment is de bal welke (niet) rolt het gevolg van een stagnatie in het kredietverkeer als gevolg van het verloren vertrouwen tussen de bánken welke elkaar onderling met balonnen hete lucht hebben opgezadeld.

Ik ben net even wat cement gaan halen en de situutaie van de locale bouwmaterialenboer is een treffend voorbeeld van de nu ontstane problematiek.
Veel van hun afnemers halen op bon materiaal en rekenen dat de vólgen maand af. Zij voorfinancieren als het ware die bouwmaterialen.

Zíj hebben daarvoor een krediet bij hun bank. De rente zit ruimschoots in de prijs van de materialen. Ze verdienen op die lening van voorfinanciering.

Nu stagneert de economie, stagneert de bouw en wordt er minder omgezet.
Het rendement op hun bedrijf loopt terug maar ook hebben ze meer uitstaan dan er de duer uitgaat door die afname.
De hebben hierdoor méér werkkrediet nodig terwijl het rendement ervan omlaag gaat.
De bank heeft én zelf minder werkkapitaal én ziet een lager rendement als een lagere zekerheid dus geeft geen geld.
Dit houdt in dat ze een probleem hebben want ze moeten wel eerst materialen kunnen aankopen voor ze die kunnen verkopen....

Ik wilde een bon tekenen maar werd door de baas weggewuifd. ´Ga er maar een borrel van drinken! Jij betaalt altijd vlot en ik vind het fíjn jou zo een fooi te geven want ik verlies véél meer aan mala gente....´

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:57

EvaLuna schreef:

Ja inderdaad. Een beetje triest om in de pers dingen als 'einde van het kapitalisme' te lezen. Dit is ver van het einde, eigenlijk is het gewoon kapitalisme³, de logische volgende trap in de globalisatie. Paar luchtbellen er uit, en een paar scheef getrokken situaties in één klap weg. Volgens mij zal het herstel ook relatief snel plaats vinden.
Interessant ook om te zien wat voor rol verschillende nationale overheden spelen in dat scheiden van het kaf en het koren. Ik denk dat ik als Belg bijvoorbeeld liever jullie Bos als onderhandelaar had gehad Clown
Best wel spannend wat voor economische wereld we daarna hebben..
Of dat nu op termijn een goede evolutie is, daar valt uiteraard over te discussieren Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:14

Bandida schreef:
Of dat nu op termijn een goede evolutie is, daar valt uiteraard over te discussieren Knipoog

Inderdaad; het leidt via twee kanten tot toenemende globalisering van de economie.
1. Wereldwijd gecentraliseerde overheidsbemoeienis.
2. Fusering van daardoor nóg mondialer bancaire instellingen.

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:36

Wanneer men de dollar het recht van wereldmunt zijn ontneemt en daar een hele nieuwe munt voor in het leven roept, zou dan, zoals de bedenker van dit plan zegt vooral de Amerikaanse markt in elkaar storten??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:07

sarabande schreef:
Wanneer men de dollar het recht van wereldmunt zijn ontneemt en daar een hele nieuwe munt voor in het leven roept, zou dan, zoals de bedenker van dit plan zegt vooral de Amerikaanse markt in elkaar storten??

Wellicht.
Op zich is er geen oorzaak-gevolg doch wanneer door voorkeur in het handelsverkeer voor de euro de door mij in het begin genoemd dollar-papieren door de Chinezen worden ingewisseld, dan is dát een ramp voor de dollar en de vs.
De Chinezen hebben er alle balng bij dat die ramp zich niet voltrekt want dan zijn hun dollar-papieren ook rampzalig. Er is daarom een erg groot belang van heel veel naties om de overgang naar een andere wereldwijde valuta zeer geleidelijk te laten verlopen.
Niemand heeft er balng bij dat de dollar of de vs-markt instorten.
Ook een machtsverschuiving in de economie dient geleidelijk te gaan want de vs zijn zelfs als upper-dog met de grrotse knuppel al de grootste onruststoker in de wereldvrede. Een minderwaardigheidscomplex en een om bloed roepende achterban met honger zijn geen goede combinatie met die knuppel in de hand.

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:12

Ik zeg duidelijk een totaal nieuwe munt, dus niet de euro

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:40

sarabande schreef:
Ik zeg duidelijk een totaal nieuwe munt, dus niet de euro

Er is geen andere realistische mogelijkheid voor er een totaal andere máchtsverhoduing in de wereld is.
Een centrale munteenheid heeft eerst een centrale structuuur nodig. Kijk naar de euro, naar hoe lang het geduurd heeft voor die van de grond kwam en nóg zijn niet eens alle eg-lidstaten er op over.
Wat een mondiale economische structuur betreft is het imf niet de geschikte organisatie en is een nieuwe structuur nodig.
Het gaat nog wel éven duren voor alle economische grootmachten het er over eens zijn hoe de machtsverhoudingen daarin liggen. De positie van de vs is daarbij héél riskant; de combinatie afnemende invloed met grootste knuppel is erg ongelukkig.

Al met al een behoorlijk zorgwekkende globaliserende situatie. De mensheid is veel beter af met verregaande décentralisatie.

hc

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:08

In de Volkskrant van vandaag staat het volgende:
De dag dat de dollar valt, komt dichterbij. Dan moet gevreesd worden voor een scenario waarbij de huidige kredietcrisis kinderspel is. De mondiale economie loopt dan ongekend zware averij op. Dat het nog niet is gebeurd, komt omdat centrale banken dat weten. En dus financiert bijvoorbeeld de Chinese centrale bank (bijna 2 biljoen dollar aan reserves) braaf de Amerikaanse schuld. Nog wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:09

China heeft geen enkele keuze, zij hebben een economische groei van minstens tien procent per jaar nodig om de trek van het platteland naar de stad op te vangen. En ze zijn veel te bang voor de sociale rust die het gevolg van een lagere groei zou kunnen zijn.

Om als fabriek van de wereld die groei vol te houden hebben ze afnemers nodig en een instorting van de amerikaanse economie zou voor hun nog wel eens de grootste gevolgen kunnen hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:57

Karl66 schreef:
China heeft geen enkele keuze, zij hebben een economische groei van minstens tien procent per jaar nodig om de trek van het platteland naar de stad op te vangen. En ze zijn veel te bang voor de sociale rust die het gevolg van een lagere groei zou kunnen zijn.

Om als fabriek van de wereld die groei vol te houden hebben ze afnemers nodig en een instorting van de amerikaanse economie zou voor hun nog wel eens de grootste gevolgen kunnen hebben.

Zoals ik in mijn eerste reactie op pagina 1. als schreef zijn de chinezen een cruciale factor omdat ze met enorme groeieconomie en enorme kapitaal aan dollars zitten.
Zij hebben belang bij een stabiele dollar doch kunnen zich ook geen te groot verlies op de dollar permitteren. Op een gegeven moment is het op de lange termijn redabeler een verlies te nemen en door te starten dat goed geld naar kwaad geld te gooien.
Met name de chinese beleidsmakers kijken over langere termijn en zullen relatief makkelijk korte termijn inleveren door de bevolking accepteren.

Ik denk dat het eerste wat we zullen zien een geleidelijke overgang van dollar-contracten naar euros is. Opvallend is dat nota bene Hollywood filmsterren al zo´n vijf jaar terug deze trend ingezet hebben.

hc

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:10

De piekprijzen van een aantal metalen in de afgelopen jaren:
8 mei 2007 was de nikkel prijs rond de 51000 USD per ton, op dit moment: ca. 8850 USD, op 1 september 2008: ca. 19555
15 mei 2008 was de tin prijs rond de 25500 USD, op dit moment: ca. 11000 USD, op 1 september 2008: ca. 19405
5 december 2006 was de zink prijs rond de 4514 USD, op dit moment: ca. 1100 USD, op 1 september 2008: ca. 1785
11 juli 2008 was de aluminium prijs rond de 3340 USD, op dit moment: ca. 1950 USD, op 1 september 2008: ca. 2695.

Wat een verschillen.

Edit: op 15 juli 2008 was de Eur/USD rond de 1,60, op dit moment rond de 1,25/1,26, op 1 september zat het zo rond de 1,36/1,37.