Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:04

Mystica schreef:
Needje schreef:
Dus jij eet alleen hollandse pot? Haha!

Nee, maar uit principe ga ik niet van zo'n suikerfeest buffet eten. Ik heb niks met de ramadan en vind het de grootste onzin. Zou een beetje hypocriet zijn om dan wel mee te doen met hun suikerfeest gedoe he? Haha! Zoals ik zei, het hoort daar niet

Beetje zoals wel carnaval, niet de veertigdagentijd vasten he? Vind ik ook!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:08

Ik vind het nog brutaal ook, zelf in de kantine gaan zitten en dan klagen als een ander wat eet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:09

Charaz schreef:
Ik vind het nog brutaal ook, zelf in de kantine gaan zitten en dan klagen als een ander wat eet.

Ja Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:11

Ik heb op zich helemaal geen problemen dat mensen meedoen met de Ramadam. Maar deze moslims kunnen niet verwachten dat als je in een kantine e.d. zit, je met hen rekening houdt. Kan me heel eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ze dat doen, dus ik vraag me af hoe serieus ik dit topic moet nemen. Clown
Het klinkt mij allemaal een beetje in de oren als stemmingmakerij. Knipoog

Verder is dit natuurlijk Nederland en hebben alle godsdienstige mensen allemaal hun aparte 'dingen'. Zo wilden bepaalde streng gereformeerde gemeenten in NL dit jaar Bevrijdingsdag op een andere dag gevierd hebben (dat vond ik nou onzin) en zo zijn er wel meer vreemde dingen, waar ik niet zoveel mee heb. Haha!

Zolang de 'gewone' mens zich maar niet hoeft aan te passen aan extreem gedoe, kan ik er allemaal wel mee leven. Doet iemand aan de Ramadan, prima, maar wij eten als niet-moslim natuurlijk wel gewoon overdag. Zie verder de discussie niet zo eigenlijk. Wel de stemmingmakerij in dit gezellige topic. Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:23

Stemmingmakerij? Nouja, ook op andere fora en zelfs in de krant zijn er hele artikelen en discussies aan gewijd, dus nee, vind het niet echt stemmingmakerij.

Het probleem is er nl. wel, en er zijn dus blijkbaar ook zat moslims die vinden dat wanneer zíj aan de ramadan doen, de rest van ons land zich maar moet aanpassen.

't is juist wel een actuele discussie.
Alleen valt er hier te concluderen dat toch zo'n 99% in het topic ook vind dat je er met mate rekening mee kan houden, maar dat het niet tot in den overdreven moet.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:29

haha dit meen je niet, had ze daar serieus commentaar op? belachelijk.

dat ze de ramadam doet, moet ze zelf weten, maar ga er geen ander
mee lastig vallen. Echt belachelijk. ze kiest ervoor ramadam te doen, je weet
dat als je in een kantine komt er mensen eten.

en wat sommige zeggen, ja ligt eraan in welke situatie vind ik ook niet kloppen.
zij doen aan de ramadam, zelf weten maar verwacht niet dat andere mensen
zich aan je gaan aanpassen.Je kiest er toch zeker zelf voor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:32

Aaaah, dus de media doen niet aan 'stemmingmakerij'. Goh, laat ik daar nou net effe anders over denken...... Clown

Ik ken een aantal moslims irl en die gaan al niet eens in een kantine of andere eetgelegenheid zitten en vinden ook niet dat ik me aan hen moet aanpassen. Tuurlijk zullen er ergens wel van die mensen zijn, die vinden waarschijnlijk ook dat ik niet in minirok mag lopen, maar ach, dat mag ik ook niet van de streng gereformeerden en zelfs niet van sommige 'gewone' Nederlanders (want ik ben 35 plus Knipoog ). Tong uitsteken
Dus????

Wij, de 'gewone' Nederlanders, zijn altijd nog in de meerderheid, hoor. Waar je je druk over kan maken...... Haha!
Ik respecteer mensen die wel aan de Ramadam doen, maar eet gewoon overdag, want ik heb mijn nachtrust hard nodig.
Geen moslim die dat niet snapt, hoor. Ken overigens ook moslims die niet aan de Ramadam doen. Want in de islam heb je heel veel (gematigde) stromingen, net als in het in Christendom.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:44

Twiggy2008 schreef:
Aaaah, dus de media doen niet aan 'stemmingmakerij'. Goh, laat ik daar nou net effe anders over denken...... Clown

Wie, de Nederlandse media? Stemmingmakerij? Neuh... alleen maar een klein beetje, toch? Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:56

Pffff, inderdaad, Blue_Eyes....... Jij snapt het tenminste. Ja Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:23

SteffiiY schreef:
sorry met deze stelling ben ik het oneens, ramadan is zoals vele al zeggen grote onzin; Je moet vasten voor de armen, maar savonds eet je je wel weer helemaal vol!

niet enkel voor de armen, ze proberen hen te begrijpen, maar het is ook om het lichaam te zuiveren en om hun zelfbeheersing te "trainen" Rolleyes informeer je ipv onzin uit te kraaien.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan

* Het vasten ziet men als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Moslims geloven dat hun zondes erdoor verlaagd worden, waardoor de persoonlijke weegschaal in evenwicht komt. Ze zullen proberen het goede gedrag na de maand ramadan door te zetten.
* Het vasten is een van de vijf zuilen van de islam en is dus voorgeschreven in de Koran.
* Het is mogelijk door het vasten zelfdiscipline te ontwikkelen.
* Het vasten laat voelen hoe het is om hongerig te zijn.

Je hoeft dus al niet ver te zoeken Rolleyes

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:31

Echt belachelijk.
Ze moeten zelf weten wat ze doen maar ze moeten niet verwachten dat ik me ook maar iets aan ze ga aanpassen.
Heb wel wat beters te doen zeg Clown Wat een onzin, alsof ze zich ooit aan ons aanpassen Vork

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:40

Ingridje16 schreef:
Echt belachelijk.
Ze moeten zelf weten wat ze doen maar ze moeten niet verwachten dat ik me ook maar iets aan ze ga aanpassen.
Heb wel wat beters te doen zeg Clown Wat een onzin, alsof ze zich ooit aan ons aanpassen Vork

En daar ook een fout aan onze kant. Nooit over één kam strijken door te zeggen dat ze zich niet aan ons aanpassen.
Integratie moet namelijk van twee kanten komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:45

Nou druppeltje, gelukkig ben jij niet degene die daarover gaat, want dan los je sowieso niets op, he. Knipoog

Edit: Ik zie dat de post van druppeltje verwijderd is???? Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:03

wat een onzin.
ik heb respect voor mensen die aan de ramadan doen,maar ik ga er niet ergens anders voor eten.

belachelijk dat dat door sommigen van je verwacht word.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:46

pharagirlke schreef:
SteffiiY schreef:
sorry met deze stelling ben ik het oneens, ramadan is zoals vele al zeggen grote onzin; Je moet vasten voor de armen, maar savonds eet je je wel weer helemaal vol!

niet enkel voor de armen, ze proberen hen te begrijpen, maar het is ook om het lichaam te zuiveren en om hun zelfbeheersing te "trainen" Rolleyes informeer je ipv onzin uit te kraaien.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan

* Het vasten ziet men als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Moslims geloven dat hun zondes erdoor verlaagd worden, waardoor de persoonlijke weegschaal in evenwicht komt. Ze zullen proberen het goede gedrag na de maand ramadan door te zetten.
* Het vasten is een van de vijf zuilen van de islam en is dus voorgeschreven in de Koran.
* Het is mogelijk door het vasten zelfdiscipline te ontwikkelen.
* Het vasten laat voelen hoe het is om hongerig te zijn.

Je hoeft dus al niet ver te zoeken Rolleyes

Hoe reinigen ze zichzelf als ze gewoon hun dagritme omdraaien?
Hoe kun je HONGER ervaren als je overdag niet eet maar je snacht zit te kanen?
Zelfdiscipline is een goed punt en een goed argument om niet te zeiken tegen mensen die bij je in buurt eten. Dat hoort ook bij zelfdiscipline Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:48

ik snap de ramadan ook niet helemaal,maarja dat maakt me ook niet uit eigenlijk,ieder moet het zelf weten.

alleen moeten ze daar geen mensen mee lastig vallen die wel overdag willen eten in de kantine.

ik heb t gelukkig nog nooit meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:24

Het gaat hier niet om fysiek 'reinigen' maar mentaal.

En nee échte honger zal je niet ervaren als je overdag niets eet, drinkt, zelfs je tanden niet poetst... Maar je voelt allicht iets..

En dat is al veel meer dan dat jij en ik ooit gevoeld hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:25

hoe weet jij nou of dat meer is dan wat 'jij en ik' gevoeld hebben?
dat kan alleen iemand persoonlijk voor zichzelf bepalen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:26

Kanelly schreef:
Het gaat hier niet om fysiek 'reinigen' maar mentaal.

En nee échte honger zal je niet ervaren als je overdag niets eet, drinkt, zelfs je tanden niet poetst... Maar je voelt allicht iets..

En dat is al veel meer dan dat jij en ik ooit gevoeld hebben.

Dat jij weet wat een ander heeft gevoeld is straf Knipoog

Verder ben ik het mee eens niks moeilijk aan overdag niks eten, heb zo eens vier dagen op alleen water moeten doen voor men maag. En dat was zonder schransen, en ook zonder drinken in de dag. En dan een week alleen s'morgends iets eten (2 schepjes).

Helaas zonder verlaging van zonde voor mij Lachen

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:31

In mijn klas zijn er ook meisjes die aan de ramadan doen.
Ik hou geen rekening met ze hoor, eet gewoon waar ze bij zijn.
Een meisje zei tegen me 'hooow waarom moet je nou weer eten kopen, ik heb ook hongerrr'
Sorry maar, ik ging toch echt wat kopen en eten waar ze bij was.
En anders gaat ze maar ergens anders zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:37

Mwah Snoevie, ik denk dat ik mag aannemen dat jij gewoon hier in Nederland geboren en getogen bent? Dus nee, honger zal je nooit geleden hebben Lachen
En heb je ooit een maand lang overdag niets gegeten / gedronken?

Ja Katia, dat is niet prettig Zeker als je ook nog eens moet werken lijkt me dat niet makkelijk nee...

Oh en trouwens, ik snap niet hoe iedereen zo bij dat 'schransen' komt?
Ik heb een aantal Iftars meegemaakt, maar nergens een schranspartij gezien hoor Verward
Koffie, melk, dadels, harira, brood bij de Marrokkaanse Iftar en bij de anderen weet ik het niet precies. ( Ethiopisch en Afghaans )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:38

ik heb het niet specifiek over mijzelf,maar je kan niet over anderen oordelen.

nogmaals,ik heb respect voor de ramadan,maar verder vind ik het persoonlijk niks bijzonders.
maar ieder zijn manier van geloven is anders.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:39

De gene die ik ken schransen serieus staan extra vroeg op, maar geen probleem mee iedereen heeft ander hoeveelheid nodig om de dag te overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:48

Extra vroeg opstaan, moet ook wel als je vanaf de dageraad ( dat is nog voor zonsopgang ) niks meer mag eten Knipoog Dan wil ik ook wel een bodempje..
Morgen moet het 'ontbijt' bijvoorbeeld voor 05.38 genuttigd zijn...

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:48

Charaz schreef:

Vind ik ook, ik zou dan aan haar vragen of ze de andere kant op wilt kijken als jij aan je heerlijke maal gaat.

Wat een bullshit!!
Heb respect voor mensen die aan de ramadan meedoen, maar hallo doe eens normaal.
Dat iemand eraan meedoet best, maar ze moet niet lopen zaniken als ZIJ in de KANTINE gaat zitten!!
Jeutje, als ze dat tegen mij zei ging ik zelfs expres naast haar zitten en lekker slurpen Haha!

En verder er komt weer een discussie aan (of is eigenlijk al bezig Huilen van het lachen )
Maar ieder heeft zijn/haar eigen mening over de ramadan.
Bv ik vind het zware bullshit en nergens op slaan.
Maar een ander vindt het wel weer ergens op slaan.

Respecteer elkaars mening! Er is al genoeg ellende op de wereld dan om je druk te maken over de ramadan!