Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Nou, de Austerlitz trail is ook al afgelast. Straks kun je niets meer organiseren in de natuur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:46

Onali schreef:
Die lijst van B12, staan daar uiteindelijk ook de dieren op die later alsnog geeuthanaseerd worden?

Zoals dat paard bij Ede en de hond op eigen erf in Langbroek en waar was die kleine hond ook alweer.
Die wel geopereerd is maar het uiteindelijk ook niet gered heeft.

En waarschijnlijk talloze schapen.

Worden die ook in de tellingen meegenomen?
.

Ik heb even terug gezocht in mij berichten met EPM, dieren die later alsnog ingeslapen worden, worden bij gewerkt op de lijst dode dieren van BIJ12.

Als een dier in april gewond is geraakt en het uiteindelijk toch niet redt paar weken of maanden later moet als het goed is op de lijst gedood bij gewerkt zijn.

Als het goed is zou die Mechelaar in Langbroek uit de podcast Geleidewolf eerst als gewond op de lijst gestaan hebben en pas later als gedood op de lijst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Oke, dank voor het checken.
Vroeg het me na je opsomming ineens af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Deze wild fotograaf deelde dit op threads. Toch fijn dat er nog bange wolven op de Veluwe wonen. :)

Dat is ook wel eens een fijn bericht.

Exacte locatie weet ik niet trouwens.Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:48

Dat is goed om te horen. Ik denk dat er ook zeker wel plaats is voor een roedel op de Veluwe, misschien 2, dan hebben ze de ruimte om zich terug te trekken, is er genoeg wild. En hebben ze de noodzaak een stuk minder om de mens en diens vee op te zoeken. Nu zijn er gewoon te veel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:50

Ik hoop dat je theorie klopt.
Als je echt schuw zou zijn, verstopte hij zich niet. En zodra hij weer zichtbaar was voor de fotograaf, dan zou hij verder weg moeten gaan.
Het dier is de fotograaf geen seconde uit het oog verloren.

Mijn theorie is dat hij observeert en taxeert.
Dat gedrag zien veel mensen in Drenthe.
Een wolf komt ogenschijnlijk schuw en of ongeïnteresseerd en paar dagen later komt ie met zijn matties even langs.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:56

Zichtmelding Dahlem-Berk, Eifel (D) twee wolven.
80 km van Nl grens.
Citaat:
5-8-25
Opnieuw 2 jonge wolven gezien op wildcamera Dahlem-Berk, Eifel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron rissbegleiterin

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

Veel succes vanmiddag voor degene die gaan. Zelf ben ik er niet bij omdat ik in het buitenland ben. Anders was ik zeker gekomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:40

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:20

Uitslag stelling van de dag Telegraaf
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Mooie uitslag!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:58

Dat is bijna elke keer zo.
Ook bij nu.nl enz.

Dat maakt het zoveel meer dubbel dat er niets gedaan word

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

jammes schreef:
Even ter afwisseling…
Wederom een bewijs dat het in dit land niet echt goed gaat. Als je denkt dat t niet gekker kan…

https://www.telegraaf.nl/binnenland/man ... aign=share

De eigenaresse van de pony krijgt 1400 euro schadevergoeding (wie betaalt dat dan? Hopenlijk die man en niet de belastingbetaler!) o.a. voor dierenartskosten. Dus hij heeft de pony op een of andere manier beschadigd!! (in het verleden waren er op Bokt vaker meldingen over mannen die paarden sexueel misbruikt hadden, en dan zeiden sommige Bokkers dat het geen kwaad kon omdat de ......van de man veel kleiner was dan die van een hengst of de arm van de DA. :( Ik heb wel eens uit betrouwbare medische bron vernomen dat het mogelijk is dat een dier een soa van een mens kan overkrijgen.Dit alles is wel offtopic nu trouwens maar het wordt er toch bijgehaald.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

tienus63 schreef:
Onali schreef:
Die lijst van B12, staan daar uiteindelijk ook de dieren op die later alsnog geeuthanaseerd worden?

Zoals dat paard bij Ede en de hond op eigen erf in Langbroek en waar was die kleine hond ook alweer.
Die wel geopereerd is maar het uiteindelijk ook niet gered heeft.

En waarschijnlijk talloze schapen.

Worden die ook in de tellingen meegenomen?
.

Ik heb even terug gezocht in mij berichten met EPM, dieren die later alsnog ingeslapen worden, worden bij gewerkt op de lijst dode dieren van BIJ12.

Als een dier in april gewond is geraakt en het uiteindelijk toch niet redt paar weken of maanden later moet als het goed is op de lijst gedood bij gewerkt zijn.

Als het goed is zou die Mechelaar in Langbroek uit de podcast Geleidewolf eerst als gewond op de lijst gestaan hebben en pas later als gedood op de lijst.

Is die Mechelaar dood? Dat wist ik niet. Hij werd wel vreselijk toegetakeld, dus het verbaast me niet, helaas.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

Kan iemand mij kort aangeven wat er gebeurd is met die Mechelaar ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:22

sterregoud schreef:
Kan iemand mij kort aangeven wat er gebeurd is met die Mechelaar ?

daar ben ik ook benieuwd naar

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:39

tienus63 schreef:
Wintu schreef:
De laatste podcast van Geleidewolf geluisterd, heftig ;(

Ik zie net de foto van de hond bij hun aankondiging.

[ Afbeelding ]
Bron Geleidewolf

https://www.facebook.com/share/p/18yE2PYGaU/?

Edit:
De beschrijving van de aflevering
Citaat:
In deze aflevering delen we het verhaal van Maarten, die op 4 april 2024 zag hoe zijn herdershond aangevallen werd door een wolf. Maarten beschrijft hoe zijn hond tijdens een gewone avondwandeling ineens in een gevecht op leven en dood verwikkeld was. Letterlijk voor zijn voordeur. We bespreken de chaos van de aanval en hoe hij hulp voor zijn hond zocht, maar vooral hoe Bij12 de verwerking van deze gebeurtenissen alleen nog maar pijnlijker maakt door verwarrende, tegenstrijdige en zelfs onjuiste conclusies te trekken. We hebben BIJ12 om een reactie gevraagd, die staat in zijn geheel hieronder.
Sandra en Ferry hebben het verhaal in deze aflevering als zeer heftig ervaren. Denk om jezelf tijdens het luisteren.

Reactie BIJ12
Citaat:
Reactie BIJ12
Wij vinden het erg verdrietig dat de hond gewond is geraakt. Het moet heel heftig zijn om je geliefde dier zo toegetakeld aan te treffen.
BIJ12 verleent in opdracht van de provincies uitsluitend tegemoetkomingen in (vermoedelijke) wolvenschade aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren en hobbymatig gehouden hoefdieren, en kuddebeschermingshonden en hoedhonden vanwege hun relatie tot kuddebeheer en/of wolfwerende inzet.
Voor wolvenschade aan overige honden en huisdieren wordt volgens de provincies geen tegemoetkoming uitgekeerd. Daarom is de melding uit Langbroek in overleg met de provincie niet beoordeeld. Desondanks is de melding wel opgevolgd door BIJ12 en een onafhankelijke taxateur. Daardoor zijn verkeerde verwachtingen gewekt. Ook in de verdere afhandeling zijn een aantal zaken niet goed gegaan. Wij erkennen en betreuren dat. We herkennen ons niet in alle in de podcast genoemde punten.

Het lijkt ons heel nuttig om een gesprek te voeren over alles wat er komt kijken bij de afwikkeling van faunaschade, waaronder wolvenschade. Daarom nodigen wij jullie graag uit op het BIJ12-kantoor. We lichten dan het proces rond taxatie en tegemoetkoming toe en geven uitleg over de punten uit de podcast die we niet herkennen.

Dat is dit verhaal toch?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Oh ja, was het even vergeten. Dank je wel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:30

Wintu schreef:
Ja hoor, die weten er inmiddels van. Jos Beckers dacht dat het al geweest, maar denk niet dat ie komt, die zit vast in zijn tram in Limburg te googlen

Oh met die mafklapper heb ik al zo vaak een aanvaring gehad :') bij hem denk ik altijd aan een eenzaam mannetje die op een zolderkamer op allerlei sites zit te trollen. Die man heeft niet een muur maar een hele steenfabriek voor z'n hoofd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Zo, bijeenkomst pyramide voorbij.

Ik ga zo even rustig eten en bijtrekken (Bij de vriend in Austerlitz, die er ook was vanmiddag)

Daarna zal ik nog wat cijfers en dingen delen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:30

Ben ook net thuis. Heb hier in de omgeving op de weg terug de kaartjes van Geen Wolf met meldings nummer in brievenbussen gedeponeerd. Heb namelijk het idee velen hier geen idee hebben waar ze wat kunnen melden.

Praatje gemaakt hier&daar...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Dit is het lijstje misconcepten dat ik momenteel zie in Nederland, hetzij beleidstechnisch, hetzij in de media, hetzij op individueel niveau of gecombineerd.

Ik heb dit lijstje ook opgenoemd in de live podcast uitzending. Ferry koos er een paar uit om verder op in te gaan.

Misconcepten volgens mij

1 - We hebben het ergste gehad
2- Het is afwijkend gedrag
3- Gunstige staat van instandhouding moet in ieder afzonderlijk land gewaarborgd worden
4 – De daadwerkelijke aantallen
5- Het zijn altijd enkele wolven die mensen benaderen, ze doen dit niet in roedelverband en gaan dat ook niet doen.
6 – Aanvallen op mensen zijn alleen om welpen te beschermen, géén prooigedrag, en dat gaat het ook nooit worden
7 – Ze pakken alleen kleine prooien, geen grote paarden, runderen of mensen

8 – Mij zal het niet overkomen
9 – Ik zie een wolf aankomen en kan me voorbereiden op de aanval