Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:32

Dat ben ik nou eens helemaal met je eens Journee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:33

Mam, papa, zoek het uit met die hoofddoek, ik wil mezelf zijn.

Ik zie hoe dat zou werken inderdaad :j

Wat je eigenlijk zegt is dat het vrouwen hun eigen schuld is dat ze zich (al eeuwen lang) laten onderdrukken? Met een beetje meer eigenwaarde zou geen vrouw meer onderdrukt zijn? Zouden ze gewoon tegen de omgeving zeggen dat die kapot kan vallen omdat ze in hun eentje voor een onbekende weg kiezen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:35

Ik ken wel een paar individuele gevallen waar dat gebeurd is en die weg was niet makkelijk, maar ze hebben het wel gered.

Edit: dat is in Nederland wel een stuk makkelijker dan pak hem beet in Afghanistan....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:45

Als je zie welke offers je dan moet doen als vrouw, kun je mij niet zeggen dat er niet een mate van dwang bij zit.

Zonder dwang zou je niet eens hoeven zeggen dat je geen hoofddoek op wil. Je doet hem gewoon niet op en er verandert niks op het moment dat je hem wel opdoet of niet opdoet. Het feit dat je zou moeten aangeven dat je vanaf punt x geen doek meer wil dragen, plus alle consequenties die je dan moet dragen (de weg was niet makkelijk) geven aan dat er een vorm van dwang is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

996981 schreef:
Als je zie welke offers je dan moet doen als vrouw, kun je mij niet zeggen dat er niet een mate van dwang bij zit.

Zonder dwang zou je niet eens hoeven zeggen dat je geen hoofddoek op wil. Je doet hem gewoon niet op en er verandert niks op het moment dat je hem wel opdoet of niet opdoet. Het feit dat je zou moeten aangeven dat je vanaf punt x geen doek meer wil dragen, plus alle consequenties die je dan moet dragen (de weg was niet makkelijk) geven aan dat er een vorm van dwang is.

Nu bekijk je het volledig vanuit je eigen culturele bril, wat vrij logisch is. Maar je hebt een heel anded denkpatroon waardoor je ergens anders uitkomt. Heb hier wel eens over gesproken met m'n schoonfamilie. Zij zien vrouwen echt als de drager van het leven, de pilaar van alles, de sterke leiders van de familie (zeker als mannen in oorlog zijn). Vrouwen zijn de koningin en die moet je zo behandelen. Zij denken dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben, ondanks dat er verschillen zijn. En vanuit die hoge eigenwaarde, kiezen sommige moslimvrouwen voor haarbedekking. Zij vinden simpelweg dat niet elke man het privilege heeft veel van haar te zien.
Maar, ja. Er zijn families die helemaal doorslaan in deze interpretatie. Dwang bestaat zeker hoor, en indoctrinatie ook omdat een vrouw niet beter weet. Maar dat vindt mijn schoonfamilie vreselijk. Heeft niets met islam te maken.

Vanuit geloof krijg je een andere cultuur mee en andere normen en waarde. Waar wij (gechargeerd) vinden dat we gelijkwaardig zijn en eigenwaarde hebben uit het zich meer in lekker tonen wat we willen. Bij hun uit het zich in: dus niet iedereen mag dit zien want dit is veel waard.
Beide zijn oké.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:44

fransje23 schreef:
Wat vinden we van de peilingen?
De groei van D66 in deze peilingen en Jetten die ineens het torentje ziet lonken?
Johan Derksen en nog zo een haantje bij VI hebben al voor Jetten gewaarschuwd wat op zich wel een goed teken is.

[ Afbeelding ]

Ik ben daar wel blij mee. Ik vind D66 enorm gegroeid (hue hue) onder Jetten de afgelopen periode.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

MarlindeRooz schreef:
Kan je aantonen dat het door D66 komt dat de helft van de bevolking onbetaalbare rekeningen heeft? Ik heb dat nooit eerder gehoord.

Jazeker, de verhoging van de gas en energie belasting kwam door Jetten.
En natuurlijk helemaal prima om wat aan het klimaat te doen, maar dan wel met een goed doordacht plan en niet duizenden mensen letterlijk in de kou zetten. Overigens zal het bijbouwen van tien steden ook absoluut niet bevorderlijk zijn voor het klimaat dus tot zoverre de hypocrisie van het klimaat gedram.

www-rtvnoord-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.rtvnoord.nl/amp/nieuws/1032445/provincie-stuurt-brandbrief-naar-minister-om-verhoging-energiebelasting-te-voorkomen?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Van %251%24s&aoh=17615474660565&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com https://share.google/VwdvOeZHyhC0PJETD

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja hoor, klimaat gedram en hoge belastingen op gas waardoor de helft van de bevolking onbetaalbaar energie rekeningen kreeg.

De kritieke is enerzijds van PVV en aan de andere kant van partijen die het plan niet ver genoeg vonden gaan.

Wat betreft energiebelasting check dit:
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/check-het-hier-dit-betekent-de-nieuwe-energiebelasting-in-2026-voor-jouw-portemonnee

Dat komt niet uit de koker van D66

Fijn dat de belastingen op energie eindelijk verlaagd worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Kan je aantonen dat het door D66 komt dat de helft van de bevolking onbetaalbare rekeningen heeft? Ik heb dat nooit eerder gehoord.

En natuurlijk helemaal prima om wat aan het klimaat te doen, maar dan wel met een goed doordacht plan en niet duizenden mensen letterlijk in de kou zetten. Overigens zal het bijbouwen van tien steden ook absoluut niet bevorderlijk zijn voor het klimaat dus tot zoverre de hypocrisie van het klimaat gedram.

www-rtvnoord-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.rtvnoord.nl/amp/nieuws/1032445/provincie-stuurt-brandbrief-naar-minister-om-verhoging-energiebelasting-te-voorkomen?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Van %251%24s&aoh=17615474660565&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com https://share.google/VwdvOeZHyhC0PJETD

Dit gaat om energiebelasting voor bedrijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Elisa2 schreef:
Fijn dat de belastingen op energie eindelijk verlaagd worden.

Die belasting op gas stijgt en daarmee verwarmen veel mensen nog hun huis.

De korting wordt ook minder en de netbeheerkosten ook.

Uiteraard kun je aan cherry picking doen maar voor de meeste mensen stijgen de kosten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

996981 schreef:
Zonder dwang zou je niet eens hoeven zeggen dat je geen hoofddoek op wil. Je doet hem gewoon niet op en er verandert niks op het moment dat je hem wel opdoet of niet opdoet.

Je bent zo geobsedeerd met dat idee van dwang dat je mijn tekst over beschermende factoren die maken dat vrouwen zich aan dergelijke dwang kunnen onttrekken helemaal overslaat...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Voor de mensen die veel gas gebruiken in slecht geisoleerde woningen stijgen de kosten inderdaad, voor mensen die veel stroom gebruiken dalen de kosten. Dat de meeste kosten alleen maar blijven stijgen vind ik ook zorgelijk, daar veel mensen niet in staat zijn om hun slecht geisoleerde woningen (meestal huurwoningen) van het gas af te krijgen.

Ja, je hebt gelijk San maar als je doorklikt naar het artikel er onder zie je dat het ook voor particulieren zo ging en dat was toch echt Jetten die daarvoor gezorgd heeft.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/853158/e ... ebelasting

Mijn idee zou zijn, zorg eerst dat iedereen ook echt goed kan overstappen. Dat het netwerkbeheer het aan kan, dat mensen niet voor niets investeren in zonnepanelen, dat ze eventueel zelf een accu hebben voor overtollig stroom zodat ze ook niet hoeven te gaan betalen als ze teveel stroom opwekken. Dat huizen goed geisoleerd worden en zo min mogelijk gas nodig is en ga dan pas eens een "prikkel" geven om gasverbruik te verminderen etc.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Zonder dwang zou je niet eens hoeven zeggen dat je geen hoofddoek op wil. Je doet hem gewoon niet op en er verandert niks op het moment dat je hem wel opdoet of niet opdoet.

Je bent zo geobsedeerd met dat idee van dwang dat je mijn tekst over beschermende factoren die maken dat vrouwen zich aan dergelijke dwang kunnen onttrekken helemaal overslaat...

Ik ben inderdaad geobsedeerd door dwang. Met name omdat het de vrouwen zijn die in de geschiedenis steeds tot van alles en nog wat gedwongen worden, door mannen en hun opvattingen.

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Welke omgekeerde beweging heb je het over Shadow?

Verschralen van het sociale vangnet, moeite om uit huis te gaan omdat er geen woningen zijn, hogere financiele drempels voor vervolgonderwijs, en de wens om veel zorg terug te leggen bij 'het netwerk' - de partner, de buren, de familie, de kerk. Dan wordt het ineens een stuk moeilijker om je af te keren van die netwerken, ook als die schadelijk, gevaarlijk of dwingend zijn.

deze tekst bedoel je? Ik heb hem gelezen, maar niet op gereageerd. Ik ben het met je eens dat een goed vangnet ervoor zorgt dat vrouwen makkelijker eigen keuzes kunnen maken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

zonder dwang?

wat kan er zonder dwang nog wel, we zijn veel dingen verleert die in de jaren 50,60 70 normaal waren, alles is al bij/door wet en regelgeving niet vrijwillig meer, toch!

Is dit een punt! Maak het ervan of neem het voor kennisgeving aan.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

MCE, heb je het er ooit met je moeder over gehad hoe het voor haar was dat ze moest stoppen met werken toen ze trouwde? Hoe het was om verplicht huisvrouw- moeder te zijn? Hoe het was om financieel compleet afhankelijk te zijn van je vader, waarbij ze maar moest hopen dat hij het beste met haar voorhad?

Want dáár gaat het om. Vrouwen die gedwongen worden door mannen. Gedwongen zich te bedekken, gedwongen afhankelijk te zijn, gedwongen zich aan te passen aan de man.

Ik zou niet weten wat tegen de wind in fietsen daarmee te maken heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Elisa2 schreef:

Ik heb even gemist dat Jetten destijds dictator was en dat hij alles zonder afstemming met de kamer erdoor heen gedrukt heeft… :j

Je weet dat de andere partijen ermee ingestemd hebben?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

996981 schreef:
MCE, heb je het er ooit met je moeder over gehad hoe het voor haar was dat ze moest stoppen met werken toen ze trouwde? Hoe het was om verplicht huisvrouw- moeder te zijn? Hoe het was om financieel compleet afhankelijk te zijn van je vader, waarbij ze maar moest hopen dat hij het beste met haar voorhad?

Want dáár gaat het om. Vrouwen die gedwongen worden door mannen. Gedwongen zich te bedekken, gedwongen afhankelijk te zijn, gedwongen zich aan te passen aan de man.

Vaak genoeg en dat maakte dat ze er op stond om onafhankelijk te worden. Zij wist niet beter, maar ontdekte wel dat het anders kon en daar heeft ze ons in gestimuleerd.

Gedwongen kleding ken ik niet dus daar kan in niets over zeggen. hoorde ze vaak overleggen over . maar in die tijd was het heel normaal, je kunt die tijd niet meten met de maten van nu.

Als je ging sporten was dat een mooie conditie training fysiek en mentaal leren afzien, was voor mij heel handig als we tochten gingen schaatsen of op de baan 3 km, moesten schaatsen in wedstrijdverband.

Maar als ik op school of werk of what ever "meningsverschillen" maakte ik me boos maar het fietsen gaf rust en als ik thuis kwam wist ik al niet meer waar ik boos over was geweest.
Nu reageert men adhoc, en dat is niet altijd evident
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Pagina 500 is weer in zicht. De verkiezingen en formatie gaat niet meer lukken in dit topic. Wie opent nummer 4?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

mce schreef:
996981 schreef:

Vaak genoeg en dat maakte dat ze er op stond om onafhankelijk te worden. Zij wist niet beter, maar ontdekte wel dat het anders kon en daar heeft ze ons in gestimuleerd.

Gedwongen kleding ken ik niet dus daar kan in niets over zeggen.

Als je gingsporten was dat een mooie conditie training fysiek en mentaal leren afzien, was voor mij heel handig als we tochten gingen schaatsen of op de baan 3 km, moesten schaatsen in wedstrijdverband.

Precies. Dus hoewel jij een fijne opvoeding hebt gehad, heeft het gedwongen thuisblijven voor je moeder een keerzijde voor haar gehad. Vind je dat dan niet erg? Of is dat prima, omdat jij het er goed op deed?

''ze wist niet beter'' is inderdaad wat er vaak gebeurd. Die vrouw met rok of hoofddoek weet ook niet beter. Daarmee is het nog geen vrijwillige keuze.

Je laatste alinea kan ik niks van bakken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Mijn moeder had haar droombaan en was verschrikkelijk verdrietig dat ze moest stoppen met werken. Mede daardoor is er snel een baby gekomen. Vreselijke omstandigheden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

rien10 schreef:
Mijn moeder had haar droombaan en was verschrikkelijk verdrietig dat ze moest stoppen met werken. Mede daardoor is er snel een baby gekomen. Vreselijke omstandigheden.

mijn moeder ook. ze is in 1971 getrouwd en toen werd verwacht dat ze haar baan bij de bank op zegde.

Als kind vond ik het wel fijn dat mijn moeder thuis was overigens, met het werk van mijn vader kon het ook niet anders denk ik. Maar ze heeft er bij mij en mijn zusje altijd wel op gehamerd om niet financieel afhankelijk te worden van een man. Bij mijn zus is dat gelukt. :+

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:59

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

En hier dan een slotje, jullie mogen verder in bovenstaand topic