Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:02

IMANDRA schreef:
Grappig wel, want eerst werd hij nog geïnterviewd als opvolgende-partij, en toen zei hij al van joh er kan nog alles gebeuren. En kijk D66 nu!

D66, GL/PvdA en CDA hebben nu samen 62 of 67 zetels. Als ofwel JA21 ofwel VVD erbij kan, hebben we een kabinet van 4 partijen, moet te doen zijn toch? Weet op het moment niet welke van die 2 ik er 'liever' bij heb though, met de populistische toon / geschiedenis van deze twee rechtse partijen...

Ben wel heel benieuwd naar de daadwerkelijke verkiezingen straks, er schijnen meer zwevende stemmers te zijn dan ooit hoorde ik? Geen bron dus correct me if I'm wrong!

Wat voor coalitie zien jullie wel zitten?

Ik heb liever Ja21 dan VVD. Want ik vertrouw die Dilan voor geen meter. Daar valt niks mee af te spreken. Beiden liever niet trouwens. :+

Ik vond de oude VVD wel meer aanspreken dan Ja21. Het liberale gedachtengoed heeft heel waardevolle aspecten.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:06

Elisa2 schreef:
Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?

Heel triest voor de onschuldige slachtoffers die er daardoor steeds vallen.

Wacht even, zeg je nou indirect dat het de eigen schuld van Palestijnen is dat ze een genocide ondergaan? Of begrijp ik je verkeerd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:15

fokfanaat schreef:
Ken je ook moslima’s met familie die allemaal streng in de leer zijn, en die gewoon de keus kan maken om geen hoofddoek te dragen, zonder dat het de familieband onder druk zet?

Ja hoor, die heb ik verschillende in mijn klassen. Ook in de islam zijn er stromingen, net als in het christendom.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:18

Cer schreef:
Benzz schreef:
Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Staat dat ergens officieel dat dat verplicht is, van die rok? Want dat was de discussie waarin ik op de vorige pagina’s verzeild was geraakt.. althans, ik zei “geen broek” nav een post van Fransje, maar dat had ik niet goed begrepen toen.

Ik fietste vroeger in een redelijke grote groep naar de middelbare .
Dat ging naar openbare en christelijke scholen , de meiden die naar de gereformeerde gingen stopten bij het eerste bushokje en kleedden zich daarachter om. Rok om middel en jeans aan . Bij laatste bushalte voor school het omgekeerde. Dus toen waren ze wel verplicht om in een rok de deur uit te gaan.
En verkering met iemand uit streng gelovig gezin? Zoon kan er over meepraten, heb hem sterkte gewenst en dat was nodig ook.
Is niks geworden ondanks dat hij zich best aan wilde passen maar helaas, de ouders waren not amused. Ze hebben hem goed behandeld maar regelmatig op haar ingepraat dat hetzelfde geloof toch wel gemakkelijker was. Dus ja, discriminatie tov mensen die anders zijn komt zeker voor .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-10-25 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:22

juliedo24 schreef:
Elisa2 schreef:
Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?

Heel triest voor de onschuldige slachtoffers die er daardoor steeds vallen.

Wacht even, zeg je nou indirect dat het de eigen schuld van Palestijnen is dat ze een genocide ondergaan? Of begrijp ik je verkeerd?

Je begrijpt me duidelijk verkeerd..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:23

MarlindeRooz schreef:
rien10 schreef:
Dat is geen feit. Jij denkt dat. Jij gaat daar van uit.

Dat is een feit want ik ken moslima’s met hoofddoek zonder dwang. ;)

En dat er moslimlanden zijn zonder hoofddoek verplichting is ook een feit.

Dus wat denk ik dan wat niet feitelijk is?

Misschien interessant weetje, tot 1979 was de macht in Iran in handen van de monarch daarna kwam de macht in handen van religieuze leiders. Sinds 1983 is in Iran de hoofddoek pas niet meer optioneel maar verplicht. Religie is niet veranderd, maar zodra religie en overheid niet meer gescheiden zijn krijg je allemaal idiote extremistische dwang toestanden.

Voor 1979, onder de sjah (monarch) werd Iran snel gemoderniseerd, hoewel lang niet iedereen en ook zeker niet alle vrouwen de ontsluiering als positief ervaarden.

https://www.hetgrotemiddenoostenplatform.nl/iran-onder-de-sjah-meer-dan-kleurrijke-minirokken/

Hier wat foto's van in Iran in 1975. Spreekt denk ik voor zichzelf.

https://share.google/images/nqLlXTlgr5ZU9xJHU

https://share.google/images/QRU8zLthplxJPnauY
Laatst bijgewerkt door journee op 26-10-25 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:24

fransje23 schreef:
Wat vinden we van de peilingen?
De groei van D66 in deze peilingen en Jetten die ineens het torentje ziet lonken?
Johan Derksen en nog zo een haantje bij VI hebben al voor Jetten gewaarschuwd wat op zich wel een goed teken is.

[ Afbeelding ]

Ik snap werkelijk niet dat mensen zich D66 in een van de vorige kabinetten niet meer herinneren en wat een drama dat was.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:25

Elisa2 schreef:

Ik denk dat ik je ook verkeerd begrijp. Kun je je punt verduidelijken?
:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:26

fransje23 schreef:
Wat vinden we van de peilingen?
De groei van D66 in deze peilingen en Jetten die ineens het torentje ziet lonken?
Johan Derksen en nog zo een haantje bij VI hebben al voor Jetten gewaarschuwd wat op zich wel een goed teken is.

[ Afbeelding ]

D66 gaat altijd in golven. Ik stem al een jaar of veertig bijna altijd D66 en heb ze in die periode van torenhoog naar rock bottom en weer wat omhoog zien gaan. Zal de tijdgeest zijn maar hoe precies heb ik nog niet onderzocht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:27

Elisa2 schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen zich D66 in een van de vorige kabinetten niet meer herinneren en wat een drama dat was.

Daar heb ik geen actieve herinneringen aan.

Heb je een voorbeeld van het drama?

Erger dan het drama van het afgelopen kabinet kan ik mij niet heugen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:28

@MR. Jij denkt dus oprecht dat als er eeuwen en eeuwen nooit een hoofddoek door islamitische vrouwen gedragen zou zijn, er opeens een vrouw zou kunnen opstaan die zou zeggen: “ik ga voortaan mijn haar bedekken. Ik ga aan mannen vragen hierop toe te zien en te handhaven.” DAT zou vrijwillig zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:31

rien10 schreef:
@MR. Jij denkt dus oprecht dat als er eeuwen en eeuwen nooit een hoofddoek door islamitische vrouwen gedragen zou zijn, er opeens een vrouw zou kunnen opstaan die zou zeggen: “ik ga voortaan mijn haar bedekken. Ik ga aan mannen vragen hierop toe te zien en te handhaven.” DAT zou vrijwillig zijn.

Als dit jouw definitie van vrijwillig zijn is dan is alles in het leven dwang. Dus dan heeft deze discussie geen zin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:31

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Daar heb ik geen actieve herinneringen aan.

Heb je een voorbeeld van het drama?

Erger dan het drama van het afgelopen kabinet kan ik mij niet heugen.

Ja hoor, klimaat gedram en hoge belastingen op gas waardoor de helft van de bevolking onbetaalbaar energie rekeningen kreeg.

Kritiek van oppositie en brancheorganisaties op klimaatplan kabinet https://share.google/bl8Rm8YdSfvrRub6t

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:32

Ja zo kan je alles, alle culturen, gewoontes et cetera neerzetten als dwang rien10?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:33

MarlindeRooz schreef:
rien10 schreef:

Als dit jouw definitie van vrijwillig zijn is dan is alles in het leven dwang. Dus dan heeft deze discussie geen zin.

Jij vind het geen zin hebben.
Heel veel in het leven is inderdaad in meer of mindere mate dwang. Bij religie meer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:33

Kan je aantonen dat het door D66 komt dat de helft van de bevolking onbetaalbare rekeningen heeft? Ik heb dat nooit eerder gehoord.

Ja wat vreselijk deze maatregelen. Zoals je leest zijn de conservatieve rechtse partijen die in het stuk genoemd worden zelfs positief (VVD, CU en CDA).

Citaat:
De maatregelen nog even op een rijtje:

Elektriciteitsvoorziening moet in 2035 CO2-vrij zijn
Er is een plan voor een lagere energiebelasting bij minder dan 800 kuub gasverbruik
Daarboven ga je juist meer betalen; over dit plan wordt in augustus besloten
Daarnaast komt er een apart tarief voor waterstof, waardoor dat aantrekkelijker moet worden
Er gaat 425 miljoen naar wijken met veel energiearmoede om huizen te verduurzamen
Er komt 100 miljoen voor zonnepanelen in de huursector
Benzine wordt langzaam duurder, elektrisch rijden moet aantrekkelijk worden
Er komt 600 miljoen voor subsidie op de aanschaf van tweedehands elektrische auto's
Daarnaast is er 90 miljoen voor uitbreiding van het laadpalennetwerk
Er is 65 miljoen uitgetrokken voor onderzoek naar de bouw van kleine kernreactoren

Af-grij-se-lijk
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-10-25 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:34

juliedo24 schreef:
Ja zo kan je alles, alle culturen, gewoontes et cetera neerzetten als dwang rien10?

Veel wel, ja. In gradaties, dat wel. Niet overal krijg je slaag of iets degelijks voor.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:34

Elisa2 schreef:
juliedo24 schreef:
[...]

Sorry, voor mij was het niet zo duidelijk. Je zegt dat er altijd oorlog is in Palestina en dat dit iets zegt over hoe geciviliseerd het volk is. Welk volk bedoel je dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:36

rien10 schreef:
Jij vind het geen zin hebben.
Heel veel in het leven is inderdaad in meer of mindere mate dwang. Bij religie meer.

Eens ik heb niks met religie.

Maar dat ik gedwongen ben om te geloven / naar de kerk te gaan betekent niet dat elk kind in elkaar getikt wordt als hij of zij niet naar de kerk wil.

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:37

Maar dat is ook niet wat ik beweer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:38

rien10 schreef:
Maar dat is ook niet wat ik beweer.

Je beweert dat een hoofddoek altijd dwang is.

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:41

Ja. Maar ik beweer niet dat ieder kind dat niet naar de kerk gaat, slaag krijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:48

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 23:01

Zelfs als je niet in klimaatverandering geloofd is het toch nog steeds verstandig om zuinig met de aarde om te gaan. Zuiniger dan veel mensen nu doen?
Het gebruik van bronnen die eindigend zijn zoals fossiele brandstoffen te beperken en liefst te stoppen? Olie en gas raken gewoon een keer op dan moet er een alternatief zijn. Het maakt je als land ook minder afhankelijk.
Als nu de oliekraan wordt dichtgedraaid is er een groot probleem.

Om grondstoffen her te gebruiken?
Om te zorgen voor alles wat leeft? Een betere balans te vinden tussen de mensenheid en de natuur?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 23:05

996981 schreef:
Een groep wordt gekenmerkt door conformiteitsdwang (groepsdwang). Dit is de door de groep op het individu uitgeoefende dwang tot aanpassing aan de opvattingen en gedragsregels (mores) die binnen de groep heersen. Past een individu zich niet aan, dan loopt deze persoon het risico buiten de groep te worden gezet.
Mensen zijn sociale wezens en willen graag bij een groep horen, en relaties aangaan met andere mensen, bijvoorbeeld in een vriendenkring. Daarom beschikken zij over een conformiteitsdrang, de neiging om zich aan te passen.

Conformisme kenmerkt kleine groepen, bijvoorbeeld een vriendenkring, alsook grotere gemeenschappen, bijvoorbeeld een bedrijf of een hele samenleving.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Conformisme

Je kan denken dat je iets geheel vrijwillig doet, omdat je je niet bewust bent van drang om bij jouw groep te horen. Dwang en vrijwilligheid zijn niet zwart-wit.

Dat heeft ook te maken met hoeveel eigenwaarde iemand zichzelf toekent. Zoals groepsdruk bij jongeren om bepaalde kleding te dragen, of te roken of drinken. Je aanpassen om bij een groep te willen horen is ook een stukje onzekerheid. Iemand die zeker is van zijn eigenwaarde is niet bang om buiten de groep te vallen door eigen keuzes te maken. Maar om voldoende eigenwaarde op te bouwen zal je vaak wel in elk geval 1 persoon in je leven moeten hebben die je leert dat je helemaal perfect bent, met al je plussen en minnen. :)

Het meest ironisch van aanpassen om bij een groep te horen, is dat authentieke mensen juist het meest bewonderd worden, ook als ze juist tegen de norm in gaan. Dit zie je zelfs in de politiek. Waar PVV nog veel waardering kan oogsten met heftige migratie standpunten, terwijl een andere partij die probeert te kopiëren alleen op een meewarig hoofdschudden kan rekenen.

Conclusie, je kunt waarschijnlijk beter proberen vooral bij jezelf te blijven. :)