Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:34

Van het weekend was ik in Parijs. De zus van mijn vriendin is sinds twee jaar in Parijs met haar kinderen en druk met werk en integratie net als de kinderen. De man van Sarah werkte voor de Amerikanen. Hij is verdwenen en het is onduidelijk of hij gevlucht is met succes of dat hij vermoord is door de Taliban. Voor haar en de kinderen was het in elk geval niet veilig en met gevaar voor eigen leven is ze gevlucht met de kinderen door de bergen.
Er verdwijnen nogal wat mensen die het westen gesteund en geholpen hebben op dit moment in Afghanistan. Het is een heel naar en onveilig land geworden en niet alleen voor de vrouwen.

Maar na zo'n lange tijd is het ook moeilijk om te weten wie wel en niet geholpen heeft en waar iedereen woont.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:11

Er zijn lijsten en namen, maar inderdaad, zie ze maar eens te vinden .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:46

Nu is het (bijna) te laat.
Er zijn inderdaad al velen vermoord.
Maar er zijn er nog ongeveer 200 bekend. Met familieleden komt dit op 1000 man.
Maar NSC stemt tegen, het is te duur.
En dat heeft sociaal in de naam en dan is een deel nog christelijk?
Wat een medeleven en verantwoordelijkheid naar mensen die het Westen toen geholpen hebben.

Van PVV en BBB verwacht je het.
VVD zat toen in de regering en leverde de minister, dus ik verwachtte daar ook wel verantwoordelijkheid van, maar helaas.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:48

Ik kan het niet bewijzen natuurlijk maar het zou mij niet verbazen dat dit in de onderhandelingen is afgesproken met de pvv. Als de pvv de asiel crisis wet opgeeft wilt Wilders daar wat voor terug.
Waaronder dit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:00

Libra76 schreef:
Ik kan het niet bewijzen natuurlijk maar het zou mij niet verbazen dat dit in de onderhandelingen is afgesproken met de pvv. Als de pvv de asiel crisis wet opgeeft wilt Wilders daar wat voor terug.
Waaronder dit.

En zo zitten we letterlijk in de handel met mensen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:03

Ik ben nu toch wel echt heel erg blij dat ik niet op Omtzigt heb gestemd. De reden destijds was dat ik zijn programma te neo liberaal vond. Wel had ik sympathie voor Omtzigt. Maar wat hij met zijn NSC nu laat zien is echt walgelijk. Van het onderwerp rechtstaat en bestaanszekerheid vind je helemaal niets en dan ook niets meer terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:13

Loretta schreef:
Ik ben nu toch wel echt heel erg blij dat ik niet op Omtzigt heb gestemd. De reden destijds was dat ik zijn programma te neo liberaal vond. Wel had ik sympathie voor Omtzigt. Maar wat hij met zijn NSC nu laat zien is echt walgelijk. Van het onderwerp rechtstaat en bestaanszekerheid vind je helemaal niets en dan ook niets meer terug.

Geen enkele partij heeft dit hoog in het vaandel staan.
Dit is precies de reden waarom er steeds minder mensen gaan stemmen.

Ik ga er bij de volgende verkiezingen ook eens over nadenken of ik nog ga stemmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:26

Altijd stemmen. Al is het blanco.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:43

_San87_ schreef:

Vind ik ook !

Van mij mogen ze stemplicht invoeren, net als België.

Ik ken zoveel mensen die niet gaan stemmen, omdat ze vinden dat het geen nut heeft of omdat ze niet weten op welke partij of omdat politiek ze gewoon niet interesseert enz.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:58

Maar wat zijn die stemmen dan 'waard', van die laatste twee groepen? Liever een weloverwogen stem dan 'ezeltje prik'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:01

mysa schreef:
Maar wat zijn die stemmen dan 'waard', van die laatste twee groepen? Liever een weloverwogen stem dan 'ezeltje prik'.

Dat is waar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:20

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Vind ik ook !

Van mij mogen ze stemplicht invoeren, net als België.

Ik ken zoveel mensen die niet gaan stemmen, omdat ze vinden dat het geen nut heeft of omdat ze niet weten op welke partij of omdat politiek ze gewoon niet interesseert enz.

Stemplicht ben ik niet voor. Er zijn dan mensen die in een emotie gaan stemmen ipv met hun hart.
Hadden we trouwens een lange tijd geleden in 2019 toen het kiesrecht 100? jaar bestond. Ik heb gedebatteerd toen in de Kamer. Was een leuke ervaring :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:46

Electra63 schreef:
https://www.parool.nl/nederland/opvangc ... ps://t.co/

Er komen steeds minder vluchtelingen per maand binnen.
Dat versterkt de stelling dat er geen asielcrisis is, maar een oovangcrisis.

Morgen het debat over de opvang van de beveiligers uit Afghanistan. Er is een meerderheid in de TK om deze mensen niet op te vangen.
Schande, om mensen in de steek te laten, die ons toen hebben geholpen.
Zeker voor een partij als VVD, maar zeker NSC.

Grote groep die wel is opgevangen zitten hier bij ons in de gemeente. Onwijs fijne mensen om erbij te hebben. Grote schande dat ze de rest niet willen opvangen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:49

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:53

Dat mensen geen zin meer hebben om te stemmen begrijp ik wel steeds beter. De politiek is echt verworden zoals hierboven gezegd is tot een poppenkast. En dat in een tijd waarin de wereld in brand staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:03

Loretta schreef:
Dat mensen geen zin meer hebben om te stemmen begrijp ik wel steeds beter. De politiek is echt verworden zoals hierboven gezegd is tot een poppenkast. En dat in een tijd waarin de wereld in brand staat.

Maar als je het een poppenkast vindt, dan moet je toch juist gaan stemmen ?

Hier in mijn gemeente heerst SGP. Jonge mensen klagen dat bijvoorbeeld op zondag de winkels dicht zijn.
Maar stemmen doen ze niet.
De oudere generatie gaat altijd, daarom blijft SGP hier groot.

Als je iets wil veranderen, moet je in ieder geval gaan stemmen.
Dan heb je in ieder geval je best gedaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:06

Niet stemmen lijkt mij geen optie.

Maar ik vind het wel zeer verontrustend dat blijkbaar mensen zo slecht geinformeerd zijn dat ze op deze extremen gaan stemmen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:12

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Maar als je het een poppenkast vindt, dan moet je toch juist gaan stemmen ?

Hier in mijn gemeente heerst SGP. Jonge mensen klagen dat bijvoorbeeld op zondag de winkels dicht zijn.
Maar stemmen doen ze niet.
De oudere generatie gaat altijd, daarom blijft SGP hier groot.

Als je iets wil veranderen, moet je in ieder geval gaan stemmen.
Dan heb je in ieder geval je best gedaan.

Ik ga zelf ook wel heen om te stemmen. Maar ik kan het gevoel wel goed begrijpen. En nee, ik heb niet voor 1 van deze 4 coalitiepartijen gestemd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:15

Denk dat die mensen niet slecht geïnformeerd zijn. Door Wilders is hun een ongelooflijk dikke vette worst voorgeschoteld.
Daar zijn ze in meegegaan , wat belangrijker is is wat ze de volgende keer stemmen wanneer blijkt dat die dikke worst alleen het velletje was. En ze niet wederom in z’n praatjes en toneelspel op tv gaan trappen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:21

BigOne schreef:
Denk dat die mensen niet slecht geïnformeerd zijn. Door Wilders is hun een ongelooflijk dikke vette worst voorgeschoteld.
Daar zijn ze in meegegaan , wat belangrijker is is wat ze de volgende keer stemmen wanneer blijkt dat die dikke worst alleen het velletje was. En ze niet wederom in z’n praatjes en toneelspel op tv gaan trappen.

https://decorrespondent.nl/15643/van-ta ... fa50f1652c

Dit is wel een goed stuk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:21

BigOne schreef:

Eigenlijk een puntje van de worst slechts. Maar de SP maakt ook een ruk naar rechts intussen. Ergens van de week zag ik Jimmy Dijk pleiten voor het herinvoeren van werkvergunningen om arbeidsmigratie te remmen. Werkvergunningen voor elke arbeidsmigrant, dus ook die uit de EU. Aldus Jimmy Dijk van de SP, hij leek zo leuk en redelijk :n.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:24

Grote tekorten in de arbeidsmarkt en dan werkvergunningen remmen. Echt een goed plan om de economie om zeep te helpen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:28

MaAr zE pIkKeN oNzE hUiZeN iN!!1!

/s.

Verplicht stemmen... het klinkt goed, maar dan denk ik dat o.a. FvD en PVV veel groter worden omdat mensen inderdaad vanuit onderbuikgevoel gaan stemmen. Ik denk eerder dat partijen er werk van moeten maken dat hun campagneplan eenvoudig uit te leggen is en duidelijk overkomt in campagnes. Goed gerichte, gekaderde en op de diverse doelgroepen toegespitste campagnes.

En dieptriest dat die beveiligers, mensen die ons hebben geholpen in het verleden, nu niet op hun beurt geholpen worden. Het is allemaal zo onderbuikgevoel- en kortetermijndenken, ook met die arbeidsmigranten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:29

Veronica2 schreef:
Eigenlijk een puntje van de worst slechts. Maar de SP maakt ook een ruk naar rechts intussen. Ergens van de week zag ik Jimmy Dijk pleiten voor het herinvoeren van werkvergunningen om arbeidsmigratie te remmen. Werkvergunningen voor elke arbeidsmigrant, dus ook die uit de EU. Aldus Jimmy Dijk van de SP, hij leek zo leuk en redelijk :n.

Werkvergunningen voor mensen uit de EU is natuurlijk weer iets wat gewoon niet realistisch is. Wel jammer dat de SP die kant op gaat

Aan de andere kant is het wel weer een begrijpelijke keuze electoraal gezien. Er is wel ruimte voor een partij dat sociaal economisch links is maar tevens ook conservatief.

Ik heb in het verleden best vaak SP gestemd, maar ben wel kritisch over waar de SP nu heen gaat

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:31

IMANDRA schreef:
MaAr zE pIkKeN oNzE hUiZeN iN!!1!

Hij dacht: laat ik ook met een worstje wapperen...