Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fransje23 schreef:Er worden steeds dingen toegewezen aan de islam die niet uniek zijn voor de islam.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat mensen het andere mensen aan doen?
Mensen over de wereld zijn eigenlijk redelijk gelijk.
Maakt ook dat in de iedereen in de hele wereld verdeel in twee soorten mensen.
996981 schreef:Conformisme is een vorm van dwang. Jezelf buiten de groep plaatsen is geen optie als sociaal dier.
Je kan die semantische discussie vervelend vinden, maar juist in discussies als deze is het ontzettend belangrijk om definities helder te hebben.
MarlindeRooz schreef:996981 schreef:En culturele dwang is geen vorm van dwang? Het is pas dwang als je kop er letterlijk wordt afgeschoten als je het niet doet?
Wordt er hetzelfde gekeken naar vrouwen die hem niet dragen, als vrouwen die hem wel dragen? Of ben je in de cultuur/religie dan minderwaardig?
Wanneer kun je iets onder dwang scharen?
Geen idee ik kan niet in het hoofd van elke moslim kijken.
Maar niet elke moslimvrouw in Nederland die een hoofddoek draagt doet dit uit dwang. Dat is een feit dat geldt ook voor heel veel moslims buiten Nederland. In Dubai, Turkije, Marokko etc is een hoofddoek niet verplicht. Zijn toch echt moslimlanden.
rien10 schreef:MarlindeRooz schreef:Geen idee ik kan niet in het hoofd van elke moslim kijken.
Maar niet elke moslimvrouw in Nederland die een hoofddoek draagt doet dit uit dwang. Dat is een feit dat geldt ook voor heel veel moslims buiten Nederland. In Dubai, Turkije, Marokko etc is een hoofddoek niet verplicht. Zijn toch echt moslimlanden.
Dat is geen feit. Jij denkt dat. Jij gaat daar van uit.

mysa schreef:Maar heel weinig mensen kunnen zich buiten een groep plaatsen. Evolutionair bepaald, denk ik. Als groep kun je overleven, als eenling nauwelijks.
En ik vind een cultureel kader uiteindelijk toch ook wel dwang.
fokfanaat schreef:Ken je ook moslima’s met familie die allemaal streng in de leer zijn, en die gewoon de keus kan maken om geen hoofddoek te dragen, zonder dat het de familieband onder druk zet?
MarlindeRooz schreef:mysa schreef:Maar heel weinig mensen kunnen zich buiten een groep plaatsen. Evolutionair bepaald, denk ik. Als groep kun je overleven, als eenling nauwelijks.
En ik vind een cultureel kader uiteindelijk toch ook wel dwang.
Klopt. Alleen in Nederland kan je het als vrouw prima overleven zonder hoofddoek godzijdank. Ik vind een capuchon of muts al vreselijk.
996981 schreef:Ja. Wordt je wel uitgekotst door je gemeenschap, de groep waarin je bent opgegroeid, maar hey, je kop wordt niet van je romp geschoten en de bak hoef je ook niet in.
996981 schreef:MarlindeRooz schreef:In veel kerken moet jij je schouders ook bedekken. Of een rok / jurk dragen. En in de Synagoge moeten mannen een keppeltje op.
Hoe is dat geen dwang dan?
996981 schreef:Dat ligt er nogal aan waar je geboren wordt. Als kind geboren in een religieus gezin heb je over het algemeen niet de optie om niet mee te gaan naar de diensten. Ik denk dat het heel vaak geen vrije keuze is