Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:41

Een groep wordt gekenmerkt door conformiteitsdwang (groepsdwang). Dit is de door de groep op het individu uitgeoefende dwang tot aanpassing aan de opvattingen en gedragsregels (mores) die binnen de groep heersen. Past een individu zich niet aan, dan loopt deze persoon het risico buiten de groep te worden gezet.
Mensen zijn sociale wezens en willen graag bij een groep horen, en relaties aangaan met andere mensen, bijvoorbeeld in een vriendenkring. Daarom beschikken zij over een conformiteitsdrang, de neiging om zich aan te passen.

Conformisme kenmerkt kleine groepen, bijvoorbeeld een vriendenkring, alsook grotere gemeenschappen, bijvoorbeeld een bedrijf of een hele samenleving.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Conformisme

Je kan denken dat je iets geheel vrijwillig doet, omdat je je niet bewust bent van drang om bij jouw groep te horen. Dwang en vrijwilligheid zijn niet zwart-wit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:49

Elisa2 schreef:
Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?

Heel triest voor de onschuldige slachtoffers die er daardoor steeds vallen.

Pardon?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:50

Elisa je bron is echt bijzonder subjectief en onbetrouwbaar. Dus daar ga ik niet eens op in.

En ik weet wat conformisme is. Dat is alleen echt wat anders dan dwang.

Een moslima in Nederland kan vanuit haar omgeving gedwongen worden om een hoofddoek te dragen. Maar dit hoeft niet. Semantische discussies gaan dit niet veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:53

Er worden steeds dingen toegewezen aan de islam die niet uniek zijn voor de islam.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat mensen het andere mensen aan doen?

Mensen over de wereld zijn eigenlijk redelijk gelijk.

Maakt ook dat in de iedereen in de hele wereld verdeel in twee soorten mensen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:55

Conformisme is een vorm van dwang. Jezelf buiten de groep plaatsen is geen optie als sociaal dier.

Je kan die semantische discussie vervelend vinden, maar juist in discussies als deze is het ontzettend belangrijk om definities helder te hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:57

fransje23 schreef:
Er worden steeds dingen toegewezen aan de islam die niet uniek zijn voor de islam.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat mensen het andere mensen aan doen?

Mensen over de wereld zijn eigenlijk redelijk gelijk.

Maakt ook dat in de iedereen in de hele wereld verdeel in twee soorten mensen.

Zijn moslims ook gewoon mensen? :oo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:58

996981 schreef:
Conformisme is een vorm van dwang. Jezelf buiten de groep plaatsen is geen optie als sociaal dier.

Je kan die semantische discussie vervelend vinden, maar juist in discussies als deze is het ontzettend belangrijk om definities helder te hebben.

Op welke manier je dwang ook interpreteert. Je kan niet zeggen dat alle islamitische vrouwen in Nederland die een hoofddoek dragen daartoe gedwongen worden.

Ik snap dat sommige mensen dat wel graag zouden willen omdat het hun kijk op de islam bevestigt. Maar dit is gewoon onwaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:04

MarlindeRooz schreef:
996981 schreef:
En culturele dwang is geen vorm van dwang? Het is pas dwang als je kop er letterlijk wordt afgeschoten als je het niet doet?

Wordt er hetzelfde gekeken naar vrouwen die hem niet dragen, als vrouwen die hem wel dragen? Of ben je in de cultuur/religie dan minderwaardig?

Wanneer kun je iets onder dwang scharen?

Geen idee ik kan niet in het hoofd van elke moslim kijken.

Maar niet elke moslimvrouw in Nederland die een hoofddoek draagt doet dit uit dwang. Dat is een feit dat geldt ook voor heel veel moslims buiten Nederland. In Dubai, Turkije, Marokko etc is een hoofddoek niet verplicht. Zijn toch echt moslimlanden.

Dat is geen feit. Jij denkt dat. Jij gaat daar van uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:06

Nee niet alle nee. Er zijn gemeenschappen waar men “los” is in geloof en het dragen van hoofddoeken. Er zijn ook vrouwen die het oprecht fijn vinden om bedekt over straat te gaan. Vraag me wel af of dat ook zo zou zijn als mannen en geloof en geen factor waren. Vrouwen die ik gesproken heb die een hoofddoek als prettig ervaren, ervaren dit omdat ze minder lastig worden gevallen door mannen. Is dat dan vrijwillig? Of zit er een vorm van dwang achter omdat je niet lastig gevallen wil worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:08

996981 schreef:

Het is wel een optie maar je moet sterk in je schoenen staan en zelfstandig op zoek naar een andere groep, dat maakt je kwetsbaar.
Niet iedereen kan, durft of wil dat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:08

rien10 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Geen idee ik kan niet in het hoofd van elke moslim kijken.

Maar niet elke moslimvrouw in Nederland die een hoofddoek draagt doet dit uit dwang. Dat is een feit dat geldt ook voor heel veel moslims buiten Nederland. In Dubai, Turkije, Marokko etc is een hoofddoek niet verplicht. Zijn toch echt moslimlanden.

Dat is geen feit. Jij denkt dat. Jij gaat daar van uit.

Dat is een feit want ik ken moslima’s met hoofddoek zonder dwang. ;)

En dat er moslimlanden zijn zonder hoofddoek verplichting is ook een feit.

Dus wat denk ik dan wat niet feitelijk is?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:12

Maar heel weinig mensen kunnen zich buiten een groep plaatsen. Evolutionair bepaald, denk ik. Als groep kun je overleven, als eenling nauwelijks.

En ik vind een cultureel kader uiteindelijk toch ook wel dwang.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:15

[quote="]
Dat is een feit want ik ken moslima’s met hoofddoek zonder dwang. ;)

En dat er moslimlanden zijn zonder hoofddoek verplichting is ook een feit.

Dus wat denk ik dan wat niet feitelijk is?[/quote]

Ken je ook moslima’s met familie die allemaal streng in de leer zijn, en die gewoon de keus kan maken om geen hoofddoek te dragen, zonder dat het de familieband onder druk zet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:15

mysa schreef:
Maar heel weinig mensen kunnen zich buiten een groep plaatsen. Evolutionair bepaald, denk ik. Als groep kun je overleven, als eenling nauwelijks.

Klopt. Alleen in Nederland kan je het als vrouw prima overleven zonder hoofddoek godzijdank. Ik vind een capuchon of muts al vreselijk. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:16

fokfanaat schreef:
Ken je ook moslima’s met familie die allemaal streng in de leer zijn, en die gewoon de keus kan maken om geen hoofddoek te dragen, zonder dat het de familieband onder druk zet?

Zijn alle moslims zo dan?

Ook niet alle Christenen verstoten hun homoseksuele kinderen toch?

Ik ontken niet dat er in Nederland geen dwang bestaat vanuit religie. Daar heb ik zelf enorm veel nare ervaringen mee ook. Vandaar mijn grote afkeer tegen religie.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-10-25 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:17

MarlindeRooz schreef:
mysa schreef:

Klopt. Alleen in Nederland kan je het als vrouw prima overleven zonder hoofddoek godzijdank. Ik vind een capuchon of muts al vreselijk. :D

Ja. Wordt je wel uitgekotst door je gemeenschap, de groep waarin je bent opgegroeid, maar hey, je kop wordt niet van je romp geschoten en de bak hoef je ook niet in.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:18

996981 schreef:
Ja. Wordt je wel uitgekotst door je gemeenschap, de groep waarin je bent opgegroeid, maar hey, je kop wordt niet van je romp geschoten en de bak hoef je ook niet in.

Hoeveel procent van de moslims geldt dit voor?

Genoeg moslims waarvan de moeder / familie wel een hoofddoek draagt en de nieuwere generaties niet.

Ik ben ook de eerste generatie in mijn familie die niet hervormd is. Ik word ook niet verstoten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:36

Schoonvaders kant van de familie is libanees, getrouwd met een Rus die is bekeerd tot de islam. Er zijn vrouwen die vrijwillig een hoofddoek dragen, er zijn vrouwen die worden gedwongen. Soms is het een onbewuste norm, soms maken vrouwen die draai zelf echt sterk. Het is niet heel anders dan christenen. Progressieve moslims bestaan ook gewoon. Conservatieve christenen ook. Waarom hebben we het zo obsessief vaak over moslims?

Ik kom uit een joodse familie en Israël en Libanon ligt gevoelig. Nooit problemen gehad, of iets over m'n tatoeages gehoord, of al her andere wat ze in theorie niet zouden accepteren. Ze zien mij gewoon als hun dochter, en ik zie hen als mijn ouders. That's it.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:38

Wat vinden we van de peilingen?
De groei van D66 in deze peilingen en Jetten die ineens het torentje ziet lonken?
Johan Derksen en nog zo een haantje bij VI hebben al voor Jetten gewaarschuwd wat op zich wel een goed teken is.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:40

Zou de groei van D66 te maken hebben met het afgezegde debat van Wilders?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:44

Ik denk meer dat hij echt een goede campagne heeft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:56

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:
In veel kerken moet jij je schouders ook bedekken. Of een rok / jurk dragen. En in de Synagoge moeten mannen een keppeltje op. :)

Hoe is dat geen dwang dan?

Over het algemeen is het bezoek aan een heilige plaats een vrije keuze, geen verplichting. Dat je jezelf dan kleed zoals verwacht is een vorm van respect.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:58

Dat ligt er nogal aan waar je geboren wordt. Als kind geboren in een religieus gezin heb je over het algemeen niet de optie om niet mee te gaan naar de diensten. Ik denk dat het heel vaak geen vrije keuze is

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:59

Grappig wel, want eerst werd hij nog geïnterviewd als opvolgende-partij, en toen zei hij al van joh er kan nog alles gebeuren. En kijk D66 nu!

D66, GL/PvdA en CDA hebben nu samen 62 of 67 zetels. Als ofwel JA21 ofwel VVD erbij kan, hebben we een kabinet van 4 partijen, moet te doen zijn toch? Weet op het moment niet welke van die 2 ik er 'liever' bij heb though, met de populistische toon / geschiedenis van deze twee rechtse partijen...

Ben wel heel benieuwd naar de daadwerkelijke verkiezingen straks, er schijnen meer zwevende stemmers te zijn dan ooit hoorde ik? Geen bron dus correct me if I'm wrong!

Wat voor coalitie zien jullie wel zitten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:00

996981 schreef:
Dat ligt er nogal aan waar je geboren wordt. Als kind geboren in een religieus gezin heb je over het algemeen niet de optie om niet mee te gaan naar de diensten. Ik denk dat het heel vaak geen vrije keuze is

Klopt en daarom ben ik uit huis gegaan zodra het kon. De enige kerkdiensten waar ik nog heen ga zijn uitvaarten en bruiloften. Maar ook niet van harte moet ik zeggen.

Maar ik ken ook christelijke mensen van mijn leeftijd die niet gedwongen werden om naar de kerk te gaan.

Dat er dwang plaatsvindt betekent niet dat er dwang in alle vergelijkbare situaties plaatsvindt.