Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:14

Cer schreef:
Benzz schreef:
Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Staat dat ergens officieel dat dat verplicht is, van die rok? Want dat was de discussie waarin ik op de vorige pagina’s verzeild was geraakt.. althans, ik zei “geen broek” nav een post van Fransje, maar dat had ik niet goed begrepen toen.

Een rok is op reformatorische scholen verplicht voor meisjes en vrouwen. Terwijl dit niet letterlijk in de bijbel staat. Deze regel komt vanuit hun interpretatie, traditie en cultuur.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:14

Cer schreef:
Benzz schreef:
Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Staat dat ergens officieel dat dat verplicht is, van die rok? Want dat was de discussie waarin ik op de vorige pagina’s verzeild was geraakt.. althans, ik zei “geen broek” nav een post van Fransje, maar dat had ik niet goed begrepen toen.

Wettelijk gezien kun je in NL het vanuit religie niet verplichten om een rok te dragen, maar bij bepaalde stromingen wordt je wel uitgekotst als je het niet doet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:15

Ik was laatst de enige vrouw met een broek aan in de apotheek. :+

En ik kwam voor de pil. :+

Maar dat dwingt mij niet om ook een rok te dragen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-10-25 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:15

Een hoofddoek is in de moskee verplicht voor meisjes en vrouwen. Terwijl dit niet letterlijk in de Koran staat. Deze regel komt vanuit hun interpretatie, traditie en cultuur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:16

996981 schreef:
Welke omgekeerde beweging heb je het over Shadow?

Verschralen van het sociale vangnet, moeite om uit huis te gaan omdat er geen woningen zijn, hogere financiele drempels voor vervolgonderwijs, en de wens om veel zorg terug te leggen bij 'het netwerk' - de partner, de buren, de familie, de kerk. Dan wordt het ineens een stuk moeilijker om je af te keren van die netwerken, ook als die schadelijk, gevaarlijk of dwingend zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:17

996981 schreef:
Een hoofddoek is in de moskee verplicht voor meisjes en vrouwen. Terwijl dit niet letterlijk in de Koran staat. Deze regel komt vanuit hun interpretatie, traditie en cultuur.

In veel kerken moet jij je schouders ook bedekken. Of een rok / jurk dragen. En in de Synagoge moeten mannen een keppeltje op. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:17

MarlindeRooz schreef:
996981 schreef:

In veel kerken moet jij je schouders ook bedekken. Of een rok / jurk dragen. En in de Synagoge moeten mannen een keppeltje op. :)

Hoe is dat geen dwang dan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:18

Op de christelijke school hierbij het dorp mogen de juffen geen broek dragen.

Benzz

996981 schreef:

Zit ik tegen Chatgpt te praten? :+

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Je ziet de vergelijking niet?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:21

Benzz schreef:
Officieel is het zo dat in NL mannen en vrouwen gelijk zijn, echter blijkt dat in de praktijk nog niet uitgewerkt te zijn.

Nederlandse vrouwen komen vele malen beter weg dan islamitische vrouwen.
Hier janken we over een gelijkwaardig salaris, terwijl je daar je toekomstig man aangewezen krijgt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:21

Benzz schreef:
996981 schreef:

Zit ik tegen Chatgpt te praten? :+

Geen idee. Is ChatGPT goed in vergelijkingen? :+ misschien kun je ChatGPT even vragen of er sprake is van dwang dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:23

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoe is dat geen dwang dan?

Omdat je een godshuis niet in hoeft te gaan? :+

Als ik wil zwemmen mag dat ook niet naakt of in mn volledige kleding. Is het dan dwang dat je badkleding aan moet? In Nederland is er niet standaard dwang om een hoofddoek, rok of keppeltje te dragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:24

Kaja schreef:
Benzz schreef:
Officieel is het zo dat in NL mannen en vrouwen gelijk zijn, echter blijkt dat in de praktijk nog niet uitgewerkt te zijn.

Hier janken we over een gelijkwaardig salaris, terwijl je daar je toekomstig man aangewezen krijgt.

Wat een denigrerende woordkeuze... Janken over een gelijkwaardig salaris.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:26

MarlindeRooz schreef:
Omdat je een godshuis niet in hoeft te gaan? :+

Als ik wil zwemmen mag dat ook niet naakt of in mn volledige kleding. Is het dan dwang dat je badkleding aan moet? In Nederland is er geen dwang om een hoofddoek, rok of keppeltje te dragen.

Nee. De hele familie gaat, maar ik gewoon niet. Daar vindt niemand wat van, wordt ik ook niet op aangesproken of aangekeken. Ik ben dan nog steeds volwaardig lid van de familie en gemeenschap en kan mijn geloof belijden hoe ik dat wens (behalve dan dat ik niet in het huis van God mag komen. Klein detail).

En ja, je bent in NL gedwongen kleding aan te hebben als je in publieke ruimtes begeeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:26

Kaja schreef:
Benzz schreef:

Of besneden wordt.. hoewel het niet legaal is komt dit nog steeds voor. Ook in Nederland..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:28

Kaja schreef:
Benzz schreef:

Denigrerend en generaliserend in zo weinig woorden.

“Daar” bestaat niet. Moslims wonen overal. En niet elke moslim wordt uitgehuwelijkt. En ook andere religies huwelijken uit trouwens. Christenen ook. Ik ken ze… :j

En het kan altijd erger. Hier “janken” we over een paar vluchtelingen vanuit ons warme huisje. In Palestina hebben ze niet eens huizen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-10-25 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:30

Janken nog wel..........wat een nivo zeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:31

Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?

Heel triest voor de onschuldige slachtoffers die er daardoor steeds vallen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:32

Elisa2 schreef:
Kaja schreef:

Of besneden wordt.. hoewel het niet legaal is komt dit nog steeds voor. Ook in Nederland..

Klopt! Hoewel dit niet een Islamitisch gebruik is. Dus die link kan je niet leggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:33

Elisa2 schreef:
Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?

Ja de zionisten zijn absoluut geen beschaafd volk dat klopt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:37

Niemand antwoord op wat dan precies de definitie van (sociale) dwang is? Jammer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:38

996981 schreef:
Niemand antwoord op wat dan precies de definitie van (sociale) dwang is? Jammer.

Dwang is iets wat je per se moet doen tegen je eigen wil in. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:40

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Klopt! Hoewel dit niet een Islamitisch gebruik is. Dus die link kan je niet leggen.

Nee? Wordt hier gewoon toegegeven:
Kritiek op vrouwenbesnijdenis in de islam - alhusayn.nl https://share.google/qtiiGrQ361SBb3XMv

Niet alleen daar natuurlijk, ook in veel Afrikaanse landen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:41

Elisa2 schreef:

Iets met Europa begin 20e eeuw? :+