Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:05

pien_2010 schreef:
Voor jou is dat misschien zo en wellicht ook voor andere Nederlanders, maar dat geldt niet voor de mensen waar ik mee optrek hier in Frankrijk. We zijn er totaal niet mee bezig.

Je hoeft er van mij niet mee bezig te zijn hoor. Maar het heeft waarschijnlijk wel gevolgen voor de levensverwachting, en daar begon dit mee.

Citaat:
Of anders gezegd dat kun je heel zwaar maken. Maar mensen zijn niet van suiker en als de zorg goed is zal er niet zoveel veranderen door covid daar we inmiddels allemaal antistoffen hebben.

Dat was een van de redenen dat dit onderwerp ter sprake kwam: is de zorg goed? Kloppen onze aannames over hoe oud mensen worden en hoeveel zorg ze nodig hebben nog wel? We zijn niet bij de oude situatie terug. De wereld is veranderd, en ik denk dat het zinvol is om na te denken wat die veranderingen betekenen.

En dat gaat niet om het 'zwaar' maken of om persoonlijke angst of wat dan ook, maar gewoon om rationeel nadenken over beleid op de lange termijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:13

nps schreef:
Tiggs schreef:

Ik denk ook dat we flink moeten inzetten op preventie. Dat kost nu geld, maar bespaart later als het goed is flink. Inmiddels is wel bewezen dat mensen die 'lager'* opgeleid zijn of in een lagere SE-klasse zitten, meer en eerder zorg nodig hebben. In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.

Het boek 'De mens is een plofkip' is in dit kader ook interessant trouwens. Het laat zien hoe erg de voedingsindustrie is gericht op marketing en ons maar meer, meer, meer te laten consumeren van producten die zo goedkoop mogelijk te produceren zijn en weinig voedzaam.

* ik weet de juiste term niet. Praktisch opgeleid vind ik niet passend, want een arts is ook praktisch opgeleid en iemand die na het vmbo gestopt is niet per se.

Maar, hoe gezonder de mensen, hoe ouder ze worden, en hoe relatief langer ze zorg nodig hebben. Dus aan de ene kant loont het, aan de andere kant kost het weer geld.

En, ook weer publieke opinie, heb je hier wel eens de reacties gelezen in een topic over bijvoorbeeld de suikertaks? Die zijn niet mals. Iedere keer als de overheid een maatregel neemt om de gezondheid te bevorderen schreeuwt het volk weer moord, brand, waar bemoeien ze zich mee, roverheid... Ondertussen worden we steeds vetter en ongezonder.

Dat boek klinkt heel interessant zeg! Vind ik zoiezo boeiend. Ik heb een baby'tje, hoe gerafineerd je als moeder wordt bespeeld door marketing is ook bizar hoor. Suikerhoudende tussendoortjes, opvolgmelk die alleen bestaat omdat je pas na 6 maanden reclame mag maken, zoete opvolgdrankjes om je kind alvast een beetje verslaafd te maken aan zoetigheid van een bepaald merk.... Ik vind het programma "Keuringsdienst van waarde" ook altijd super interessant om te kijken.

Bij gezond leven hoort voldoende bewegen en inderdaad ook gezond eten. Maar wat is gezond eten? Als je de media moet geloven moet iedereen maar aan de halvarine, vet en suikervrije voedingsmiddelen met zoetstoffen en dergelijke om 'gezond' te eten. Naar mijn idee moet men juist terug naar de basis. Want daar is je lichaam ook op ingesteld. Dus voldoende lichaamsbeweging en een aangepast voedingspatroon in plaats van aangepaste voeding.

Dus gewoon eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen uit echte pure voeding en in de juiste verhouding.

En als suikertax op frisdrank wordt geheven is dat prima, maar om ook puur vruchtensap te belasten vind ik dan weer echt niet kunnen. Dan hoeven we het eten van fruit ook niet meer aan te prijzen, want de boodschap is nu: in fruit zit suiker en is dus ongezond!?

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:37

Ik ben zelf ook niet meer bezig met Corona, al ben ik er behoorlijk ziek van geweest.
Maar vanaf 1 november krijg ik een nieuwe collega. Zij werkte 36 uur per week en door long-Covid kan zij nu nog maar 10 uur werken en zal voor de overige uren een WIA-uitkering krijgen.
Dit heeft toch invloed op de kwaliteit van leven en misschien wel de levensverwachting, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:45

Citaat:
Je hoeft er van mij niet mee bezig te zijn hoor. Maar het heeft waarschijnlijk wel gevolgen voor de levensverwachting, en daar begon dit mee.

En met die aanname ben ik het dus niet eens en heb ik uitgelegd waarom.

Het valt allemaal met de zorg en die wel of niet goed is. Als deze in Nederland niet meer was wat het was, dat weet ik dus niet, Tja dan krijg je oversterfte maar dat heeft dus niet met covid te maken. Misschien dat mensen zich er achter verstopt.

Ik ga het wel hier bij laten Shadow.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-10-24 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:46

Tiggs schreef:
In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.

Ik weet nog goed dat er een documentaire was over Den Haag Moerwijk. Daar zei die vrouw dat ze daar veel last hadden van de 3 D's.
Dik: Omdat er veel ongezonde mensen woonden
Dom: Omdat er veel laagopgeleide mensen woonden
Dood: Omdat ze door een verkeerde leefstijl eerder dood gingen.

Maar er mag van mij ook eens een wetenschappelijk onderzoek komen naar de verhouding obesitas en vlees.
Hoe het met de hormonen zit in het vlees wat voor obesitas zorgt.

Ik heb werkelijk nog nooit een obese vegan gezien...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:50

In vlees zit in verhouding dan ook veel meer calorieën dan in groenten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:55

996981 schreef:

Dat is ook wel waar. Maar ik ben wel benieuwd met alle hormonen die men tegenwoordig in het vlees stopt of er geen verband is

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:55

Over welke hormonen heb je het precies? Dat er hormonen in vlees worden gestopt heb ik nog niet eerder gehoord

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:58

Zie dat heel veel mensen hebben gereageerd op mijn vraag over de inrichting van de zorg. Heb dit weekend geen tijd gehad dus ga het nu rustig even lezen allemaal :D

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:01

Er is waarschijnlijk wel een verband tussen ultrabewerkt eten (spul uit de voedingsmiddelenindustrie) en overgewicht. Dat spul is geoptimaliseerd op mensen zoveel mogelijk ervan laten eten door het aantrekkelijk (haast verslavend) te laten zijn en makkelijk te consumeren (hapklaar, geen gedoe met snijden en goed kauwen).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:02

Klopt! In supermarkt Salami is zelfs suiker toegevoegd…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:06

pien_2010 schreef:
Ik ga het wel hier bij laten Shadow.

Dat mag natuurlijk, maar waarom is dit ineens een persoonlijk discussiepunt?

Zo gek is het toch niet dat de cijfers over levensverwachting en doodsoorzaken en zorgbehoeften kunnen veranderen nu we te maken hebben met een extra ziekteverwekker naast degenen die we al hadden? Dat is toch geen extreem standpunt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:14

purny schreef:

Obese kun je hem njet noemen. Maar Niko Kofferman heeft toch wel een behoorlijk buikje. :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:52

purny schreef:
Tiggs schreef:
In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.

Ik weet nog goed dat er een documentaire was over Den Haag Moerwijk. Daar zei die vrouw dat ze daar veel last hadden van de 3 D's.
Dik: Omdat er veel ongezonde mensen woonden
Dom: Omdat er veel laagopgeleide mensen woonden
Dood: Omdat ze door een verkeerde leefstijl eerder dood gingen.

Maar er mag van mij ook eens een wetenschappelijk onderzoek komen naar de verhouding obesitas en vlees.
Hoe het met de hormonen zit in het vlees wat voor obesitas zorgt.

En mensen die wel vlees eten zijn allemaal obese? :')
Iemand die vegan eet, heeft normaal gesproken sowieso een gezonde levensstijl en zal zich dus niet snel 'overeten'.

Vlees zorgt niet voor overgewicht, maar overeten van bewerkt voedsel is wel bewezen schuldig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:07

Purny, ik weet niet in welk bubble je zit maar hormonen in vlees is al heel lang niet meer toegestaan, bedoel je soms medicatie?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:47

BigOne schreef:
Purny, ik weet niet in welk bubble je zit maar hormonen in vlees is al heel lang niet meer toegestaan, bedoel je soms medicatie?

In Amerika schijnen groeihormonen wel regelmatig worden gebruikt bij vee. Maar in Europa is dit niet toegestaan. Amerikaans vlees mag in de EU ook niet ingevoerd of verkocht worden.

Dat in Amerika veel mensen te zwaar zijn lijkt overigens niet de schuld van vlees of vet, maar vooral van bewerkte koolhydraten (ook in dieet voeding, waardoor het lichaam van slag raakt):

https://www.ntvh.nl/amerikaanse-onderzoekers-leggen-mechanisme-achter-ontstaan-van-obesitas-bloot/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:06

BigOne schreef:

Heeft niks met een bubble te maken, maar het was iets wat ik mij afvroeg.
Het is toch niet raar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:28

Interessant artikel Journee. Bedankt.
Je dingen afvragen en vragen stellen is een blijk van intelligentie. Dus Purny je hebt gelijk dat het niet raar is wat je jezelf afvroeg. En dankzij jouw vraag hebben we dit interessante artikel kunnen lezen. Dus bedankt daarvoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:46

Overigens merk ik het ook aan mezelf.
Ik ben nu al een lange tijd onderweg zonder suikers.
Een aantal weken geleden heb ik eens gekeken of ik nu tegen chocolade kan.
Toen ik het chocolaatje op had schreeuwde mijn lichaam letterlijk naar meer.
Dus al die suikers is gewoon troep.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 07:49

purny schreef:
996981 schreef:

Dat is ook wel waar. Maar ik ben wel benieuwd met alle hormonen die men tegenwoordig in het vlees stopt of er geen verband is

serieus???

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:24

Ik vraag me ook nog steeds af wat Purny bedoelt met al die hormonen die toegevoegd worden. Ik zou echt oprecht niet weten welke hormonen dat zijn en waarom die toegevoegd worden

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:44

Het was een vergissing, denk ik. Ze gaat vaak naar de VS en daar worden nog wel groeihormonen gebruikt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:55

Het ging mij erom dat ik af vroeg of er geen verband was met obesitas en vlees. Omdat veel mensen die veel vlees eten meestal wel aan de zware kant zijn.
Jullie vinden het misschien een rare redenatie, ik niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:00

je zegt dat er hormonen in vlees zouden worden toegevoegd. Dat is pertinent niet waar.

Ik zie meer verband tussen suiker en obesitas dan tussen vlees en obesitas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:15

juval schreef:
je zegt dat er hormonen in vlees zouden worden toegevoegd. Dat is pertinent niet waar.

Ik zie meer verband tussen suiker en obesitas dan tussen vlees en obesitas.

Ja, ik ook.