Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:00

pien_2010 schreef:
Geen flauw idee Irmaz waarom dat de wereld wordt ingeslingerd. Ziet Belarus het wellicht ok niet meer zo zitten en wil het dat duidelijk maken aan de wereld?
Ik merk dat er toch wat mensen erg bezorgd zijn over die mobilisatie. Yuillia schreef dat de Oekraïners het vooral zien als dat de RUssen het niet meer onder controle hebben en niet bang zijn.

Zo komt het op mij ook over Pien :j Maar het makkelijk om niet bang te zijn wanneer je 70 bent en een hele bunker voor je alleen hebt.

Het zou trouwens ook heel goed kunnen zijn dat er van die 300.000 man maar weinig naar Ukraïne gaan, er zijn op dit moment heel veel Russische stoelpoten waaraan wordt geknaagd, denk maar aan Syrië, Azerbaian-Armenië, Georgië, Kazachstan en de NAVO-grens is aanmerkelijk langer geworden voor Rusland. En dan vergeet ik nog het oosten van Rusland, China en Mongolië en de interne onrust van de Russische Federatie en hun nieuwe vriend Iran die op dit moment intern begint te branden.
En wat te denken van Belarus....zolang Lukashenka van 2 walletjes blijft eten en uitspraken als gisteren blijft rondstrooien zal Rusland dat land ook moeten bewaken.

Pffff die 300.000 lijkt me ineens best wel weinig :roll:

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:04


nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:23

Vergeet niet dat Lukashenka zich waarschijnlijk ook eens achter de oren begint te krabben, wat hij heeft gedaan. De bevolking zal daar inmiddels ook wakker worden.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:39

irmaz schreef:
:D de eerste tweet die twitter me vandaag aanbood was die van Igor Sushko waarin hij het referendum van Arjen Lubach plaatst _O-
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 7613063169


Zie hierboven in een van mijn tweets gisteren.
Zelfs Nexta heeft de video al geplaatst dus het is zelfs al in dat deel van de wereld (russisch sprekend en engels onder titeld). Chapeau voor Ĺubach programma.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 11:12

nikkel schreef:
Vergeet niet dat Lukashenka zich waarschijnlijk ook eens achter de oren begint te krabben, wat hij heeft gedaan. De bevolking zal daar inmiddels ook wakker worden.


En dan de sancties die voor Rusland wellicht nog wel paar jaar uit te zitten zijn met illegale omwegen maar niet voor de „spin-off“ landen zoals Belarus.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:39

Misschien ziet Lukashenko de bui al hangen, Poetin wordt steeds idioter en de klappen komen flink aan. Straks vraagt Poetin hem om even 50.000 man te leveren en dat gaat niet goed komen in Belarus waar een aardig deel van de bevolking niet achter staat.

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:40

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:
:D de eerste tweet die twitter me vandaag aanbood was die van Igor Sushko waarin hij het referendum van Arjen Lubach plaatst _O-
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 7613063169


Zie hierboven in een van mijn tweets gisteren.
Zelfs Nexta heeft de video al geplaatst dus het is zelfs al in dat deel van de wereld (russisch sprekend en engels onder titeld). Chapeau voor Ĺubach programma.

Dat had ik gezien Pien, het ging er mij om dat Igor Sushko hem ook had geplaatst ;)

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:46


irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:47

BigOne schreef:
Misschien ziet Lukashenko de bui al hangen, Poetin wordt steeds idioter en de klappen komen flink aan. Straks vraagt Poetin hem om even 50.000 man te leveren en dat gaat niet goed komen in Belarus waar een aardig deel van de bevolking niet achter staat.

Dat schijnt hij al meerdere malen gedaan te hebben. Ik denk dat daar Luka wel de credits voor mag hebben dat hij tot nu toe heeft weten te voorkomen dat de Belarussen zelf als kanonnenvoer hebben moeten dienen. Alhoewel het verhaal gaat dat de militairen tegenstanders van Luka zijn, dus dat hij vreest voor een staatsgreep op het moment dat hij het leger zich laat organiseren. Verder heeft hij ook allerlei onderdrukkende maatregelen genomen om alle tegenstand de kop in te drukken. Dus in zoverre zijn er van zijn kant geen goede bedoelingen te verwachten :n

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:54

irmaz schreef:
Een wonderlijke tweet van het staats-twitteraccount van Belarus:
Citaat:
#Wit-Rusland is nooit voorstander geweest van oorlog. Maar we zijn geen verraders! We hebben bondgenootschappelijke verplichtingen en we volgen strikt de geest en de letter van de internationale verdragen waarbij we partij zijn

‼️Geen enkele soldaat, geen enkel stuk uitrusting werd naar #Oekraïne gestuurd
https://twitter.com/BelarusMFA/status/1 ... 6749243395

Waarom zouden ze die nu de wereld ingooien?


Zeker bijzonder. Wellicht wordt het wat heet onder de voeten?

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:55

Hidde Bouwmeester heeft een hele lange draad getwittert. Ik zit op mijn telefoon en kan moeilijk knippen en plakken

Het gaat over de dredging met kernwapens en het gaat over deze oorlog in perspectief waar hij over heeft moeten nadenken. Zeer interessant vind ik het .

https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 6422542341

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:03

pien_2010 schreef:
Hidde Bouwmeester heeft een hele lange draad getwittert. Ik zit op mijn telefoon en kan moeilijk knippen en plakken

Het gaat over de dredging met kernwapens en het gaat over deze oorlog in perspectief waar hij over heeft moeten nadenken. Zeer interessant vind ik het .

https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 6422542341



Ja heb ik gelezen; het bijbehorende NRC artikel is de moeite van het lezen waard.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:04

Bron Sky News

Referendumstemming begint in door Rusland bezette regio's van Oekraïne

Het stemmen is begonnen in een reeks referenda die worden gehouden in door Rusland bezette regio's van Oekraïne, volgens door Moskou gesteunde functionarissen daar.
De stemmen, die door Kiev en westerse landen als een schijnvertoning zijn veroordeeld, worden gezien als een methode die Moskou zou kunnen gebruiken als het probeert delen van Oost-Oekraïne te annexeren.
Er worden stemmingen gehouden in de regio's Loehansk, deels door Rusland gecontroleerd Zaporizja, en Donetsk.
In Cherson, dat bijna volledig in handen is van Moskou, zal naar verwachting vanochtend ook worden gestemd.
De stembiljetten vragen inwoners of ze deel willen uitmaken van Rusland.
Als de stemming in de richting van Moskou gaat, zal Vladimir Poetin kunnen beweren dat de Oekraïense aanvallen in die regio's in feite aanvallen op Rusland zijn.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:12

Poetin 'geduwd' in oorlog Oekraïne - Berlusconi

De voormalige Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft beweerd dat Vladimir Poetin in de oorlog in Oekraïne is "geduwd".
"Poetin werd door het Russische volk, door zijn partij, door zijn ministers onder druk gezet om deze speciale operatie uit te vinden", zei Berlusconi, gebruikmakend van Moskous beschrijving van de oorlog.
Berlusconi vertelde aan de Italiaanse publieke televisie RAI dat het Ruslands plan was om Kiev "binnen een week" te veroveren, president Volodymyr Zelenskyy te vervangen door een "regering van fatsoenlijke mensen", en "binnen een week" te vertrekken.
De heer Berlusconi is een vriend van de Russische leider.
Zijn partij Forza Italia behoort tot een rechtse coalitie die naar verwachting zondag de algemene verkiezingen zal winnen.
Onder de huidige premier Mario Draghi heeft Italië de westerse sancties tegen Rusland gesteund als reactie op de invasie van Oekraïne.

Echter zou er nu wel eens een uiterst rechtse dame Georgia Melloni premier kunnen worden. Alle signalen wijzen daarop. De vraag is, wat haar koers dan wordt. Al hangt dat natuurlijk niet van haar alleen af.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:20


BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:36

Ik las ergens dat ze de stembiljetten aan de deur ophalen, tja, dan stem je niet tegen want dan teken je meteen je deportatie bevel.

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:43

BigOne schreef:
Ik las ergens dat ze de stembiljetten aan de deur ophalen, tja, dan stem je niet tegen want dan teken je meteen je deportatie bevel.

Als je de filmpjes op twitter ziet van de stembureaus, daar ga je ook niet tegen stemmen. Alles en iedereen kijkt mee en er staan een aantal camera's op gericht zodat het later nog eens terug te zien is.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:44

irmaz schreef:
BigOne schreef:
Ik las ergens dat ze de stembiljetten aan de deur ophalen, tja, dan stem je niet tegen want dan teken je meteen je deportatie bevel.

Als je de filmpjes op twitter ziet van de stembureaus, daar ga je ook niet tegen stemmen. Alles en iedereen kijkt mee en er staan een aantal camera's op gericht zodat het later nog eens terug te zien is.


Ik had niet anders verwacht.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:39

Bron Sky News
De meningen in Rusland over het dreigen met nukes zijn duidelijk verdeeld.

Rusland bedreigt niemand met kernwapens - vice-minister van Buitenlandse Zaken

De Russische viceminister van Buitenlandse Zaken heeft gezegd dat Moskou niemand bedreigt met kernwapens.

Sergei Ryabkov voegde eraan toe dat een openlijke confrontatie met de Verenigde Staten en de NAVO niet in het belang van Rusland is, meldden persbureaus.

En hij zei dat de betrekkingen tussen Moskou en Washington "bijna nul" zijn.

Zijn opmerkingen lijken in tegenspraak met de opmerkingen van Vladimir Poetin eerder deze week, toen hij zei dat hij "zeker alle beschikbare middelen zou gebruiken", en voegde eraan toe: "Ik bluf niet."

Gisteren zei de voormalige Russische president Dmitri Medvedev dat Rusland "strategische kernwapens" zou kunnen gebruiken voor "bescherming".

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:42

En zonet las ik de kop van een Telegraaf artikel van een 45 minuten geleden, dat de VS Rusland de wacht aan hebben gezegd, dat bij nucleaire wapens, De USA hard, snel en onverbiddelijk IN!! Rusland zullen terug slaan. Misschien dat ze daarvan geschrokken zijn?
Want al dat lieve gedoe helpt niet bij die Kremlin gasten, zullen de Amerikanen gedacht hebben en wellicht hebben ze gelijk.
Omdat ik alleen de kop kan lezen heb ik hier niets geplaatst daar ik de inhoud van het artikel niet ken. Dus de context ken ik niet.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:47

pien_2010 schreef:
En zonet las ik de kop van een Telegraaf artikel van een 45 minuten geleden, dat de VS Rusland de wacht aan hebben gezegd, dat bij nucleaire wapens, De USA hard, snel en onverbiddelijk IN!! Rusland zullen terug slaan. Misschien dat ze daarvan geschrokken zijn?
Want al dat lieve gedoe helpt niet bij die Kremlin gasten, zullen de Amerikanen gedacht hebben en wellicht hebben ze gelijk.
Omdat ik alleen de kop kan lezen heb ik hier niets geplaatst daar ik de inhoud van het artikel niet ken. Dus de context ken ik niet.


O, dat heb ik nog niet gelezen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1443593 ... kernwapens

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:49

Bron Sky News

Rusland heeft tot 1,6 miljoen Oekraïners 'gedwongen gedeporteerd'

Rusland heeft met geweld tot 1,6 miljoen Oekraïners het land uitgezet, aldus de ambassadeur van de Verenigde Staten bij de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties.

"Talrijke bronnen geven aan dat de Russische autoriteiten tussen de 900.000 en 1,6 miljoen Oekraïense burgers hebben ondervraagd, vastgehouden en gedwongen gedeporteerd", zei Michele Taylor.

"We dringen er bij de commissarissen op aan om door te gaan met het onderzoeken van het groeiende bewijs van Ruslands filtratie-operaties, gedwongen deportaties en verdwijningen", zei ze tegen de in Genève gevestigde organisatie.

Ze doelde op de onderzoekscommissie in Oekraïne, die vandaag zei dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd (10.17 post).

Mevrouw Taylor citeert geen specifieke bronnen.

martichr
Berichten: 1178
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:52


Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:33

martichr schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=xzUBSHGvJZA

Je krijgt niet direct de indruk dat Oekraïne zich grote zorgen moet maken over wat er nu gemobiliseerd wordt.. :+


Die hebben zich alvast een stuk in de kraag gedronken zo te zien...

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:40

Veel vodka geven.

Rusland zal zondermeer zwaardere wapens inzetten, als de Oekrainers de door Rusland geanexxeerde gebieden gaan terug winnen.

Hoe je het wendt of keert, je kan de agressie door Rusland niet over de kant laten gaan.

Vroeger of later komt het volgende land dan aan de beurt.