Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
996981 schreef:MarlindeRooz schreef:Ah, leven alle moslims in Iran?
Nee. Oa ook in Afghanistan en saudi-Arabië waar het óók verplicht is een hoofddoek te dragen
996981 schreef:En culturele dwang is geen vorm van dwang? Het is pas dwang als je kop er letterlijk wordt afgeschoten als je het niet doet?
Wordt er hetzelfde gekeken naar vrouwen die hem niet dragen, als vrouwen die hem wel dragen? Of ben je in de cultuur/religie dan minderwaardig?
Wanneer kun je iets onder dwang scharen?
Kaja schreef:journee schreef:En ik maar denken dat de discussie over religie en hoofddoeken over de situatie in Nederland ging.
Ik ook.
Maar maak je geen illusies, dat wat in het buitenland gebeurt, is óók in NL van toepassing.
Hoofddoeken, gearrangeerd huwelijk, eerwraak.
Kaja schreef:Maar maak je geen illusies, dat wat in het buitenland gebeurt, is óók in NL van toepassing.
Hoofddoeken, gearrangeerd huwelijk
Benzz schreef:996981 schreef:Gek eigenlijk. Je weet zelf niet wat je onder dwang verstaat, maar weet wel zeker dat vrouwen niet gedwongen een hoofddoek dragen.
Ik ken best wat moslima's die echt uit eigen keuze een hoofddoek dragen.
Benzz schreef:996981 schreef:Gek eigenlijk. Je weet zelf niet wat je onder dwang verstaat, maar weet wel zeker dat vrouwen niet gedwongen een hoofddoek dragen.
Ik ken best wat moslima's die echt uit eigen keuze een hoofddoek dragen.
996981 schreef:Imo vallen vergaande verwachtingen die cultureel/religieus zijn ingegeven onder dwang. Het is niet zo makkelijk om als individu de gemeenschap waarin je bent opgegroeid tegen de schenen te schoppen.
MarlindeRooz schreef:fokfanaat schreef:Er is een verschil tussen keihard verplicht of stevige verwachtingen van familie.
Klopt. Maar dwang is wat anders dan verwachting.

Benzz schreef:Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.
Kaja schreef:Benzz schreef:Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.
Officieel is het ook zo in de Islam dat mannen en vrouwen gelijk zijn.