Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:23

Niet zo zuur MR.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:25

MarlindeRooz schreef:
Ah, leven alle moslims in Iran?

Nee. Oa ook in Afghanistan en saudi-Arabië waar het óók verplicht is een hoofddoek te dragen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:31

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ah, leven alle moslims in Iran?

Nee. Oa ook in Afghanistan en saudi-Arabië waar het óók verplicht is een hoofddoek te dragen

Ah maar ook in Europa, Amerika en in grote delen van Azië waar het niet verplicht is.

Dat een hoofddoek verplicht is dat is zoals eerder benoemd vooral cultureel. Er zijn wereldwijd heel veel moslims. En niet elke moslim die een hoofddoek draagt wordt gedwongen.

In Malta is abortus illegaal en mag het alleen als de vrouw in gevaar is. Omdat het een religieus land is. Dat betekent niet dat in alle (van vroeger uit) Christelijke landen illegaal is. Religie is nauw verbonden met cultuur. En daarin zit veel nuance in de uitvoering van de religie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:35

En ik maar denken dat de discussie over religie en hoofddoeken over de situatie in Nederland ging. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:35

En culturele dwang is geen vorm van dwang? Het is pas dwang als je kop er letterlijk wordt afgeschoten als je het niet doet?

Wordt er hetzelfde gekeken naar vrouwen die hem niet dragen, als vrouwen die hem wel dragen? Of ben je in de cultuur/religie dan minderwaardig?

Wanneer kun je iets onder dwang scharen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:48

996981 schreef:
En culturele dwang is geen vorm van dwang? Het is pas dwang als je kop er letterlijk wordt afgeschoten als je het niet doet?

Wordt er hetzelfde gekeken naar vrouwen die hem niet dragen, als vrouwen die hem wel dragen? Of ben je in de cultuur/religie dan minderwaardig?

Wanneer kun je iets onder dwang scharen?

Geen idee ik kan niet in het hoofd van elke moslim kijken.

Maar niet elke moslimvrouw in Nederland die een hoofddoek draagt doet dit uit dwang. Dat is een feit dat geldt ook voor heel veel moslims buiten Nederland. In Dubai, Turkije, Marokko etc is een hoofddoek niet verplicht. Zijn toch echt moslimlanden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:51

Er is een verschil tussen keihard verplicht of stevige verwachtingen van familie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:51

journee schreef:
En ik maar denken dat de discussie over religie en hoofddoeken over de situatie in Nederland ging. :+

Ik ook.

Maar maak je geen illusies, dat wat in het buitenland gebeurt, is óók in NL van toepassing.
Hoofddoeken, gearrangeerd huwelijk, eerwraak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:55

Kaja schreef:
journee schreef:

Ik ook.

Maar maak je geen illusies, dat wat in het buitenland gebeurt, is óók in NL van toepassing.
Hoofddoeken, gearrangeerd huwelijk, eerwraak.

Dat ontken ik ook niet.

Maar er wordt gezegd hoofddoek = dwang. Dat is absoluut een niet waar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:55

fokfanaat schreef:
Er is een verschil tussen keihard verplicht of stevige verwachtingen van familie.

Klopt. Maar dwang is wat anders dan verwachting.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:56

Je moet volgens mij niet kijken naar individuen, maar naar culturen en religies. En nogmaals; wat versta je onder dwang?

Als iets de norm is in de gemeenschap waar je opgroeit (be)denk je niet dat het ook anders kan. Er is dan misschien geen sprake van actieve dwang (waarbij je letterlijk voor je leven moet vrezen, is dat dan pas dwang?) maar de vraag is welke consequenties het heeft als zo’n vrouw besluit geen hoofddoek meer op te willen. Wordt ze dan nog als dezelfde vrouw gezien in die gemeenschap?

Imo vallen vergaande verwachtingen die cultureel/religieus zijn ingegeven onder dwang. Het is niet zo makkelijk om als individu de gemeenschap waarin je bent opgegroeid tegen de schenen te schoppen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:58

Gek eigenlijk. Je weet zelf niet wat je onder dwang verstaat, maar weet wel zeker dat vrouwen niet gedwongen een hoofddoek dragen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:01

Kaja schreef:
Hoofddoeken, gearrangeerd huwelijk

Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:03

996981 schreef:
Gek eigenlijk. Je weet zelf niet wat je onder dwang verstaat, maar weet wel zeker dat vrouwen niet gedwongen een hoofddoek dragen.

Ik ken best wat moslima's die echt uit eigen keuze een hoofddoek dragen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:07

Benzz schreef:
Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Officieel is het ook zo in de Islam dat mannen en vrouwen gelijk zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:08

Benzz schreef:
996981 schreef:

Tuurlijk zijn die er. Betekent niet dat er per definitie geen dwang is? Daarnaast kun je je ook afvragen in hoeverre verwachtingen en mee willen doen aan de norm meespelen. Wanneer is iets echt eigen keuze? Wanneer dwang? Volgens mij is dat niet zo simpel te beantwoorden. In hoeverre maken we keuzes überhaupt helemaal zelfstandig?
Laatst bijgewerkt door 996981 op 26-10-25 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:08

Benzz schreef:
996981 schreef:

Ik ook. En dat vind ik een waardevollere bron dan mensen op Bokt die niet islamitisch zijn en de cultuur en religie niet goed kennen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:09

MarlindeRooz schreef:
Ik ook. En dat vind ik een waardevollere bron dan mensen op Bokt die niet islamitisch zijn en de cultuur en religie niet goed kennen.

Gekke aannames doe je….

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:10

996981 schreef:
Imo vallen vergaande verwachtingen die cultureel/religieus zijn ingegeven onder dwang. Het is niet zo makkelijk om als individu de gemeenschap waarin je bent opgegroeid tegen de schenen te schoppen.

Vanuit emancipatiebewegingen was dit een van de vele redenen om voor een sociaal vangnet te zijn: zodat mensen onafhankelijker zijn van religieuze / sociale controle en zelf meer in vrijheid te kiezen hebben. Dan kunnen ze weg uit onveilige situaties en los komen van sociale dwangmiddelen.

En met de omgekeerde beweging wordt die ruimte ook weer kleiner. Nadelig voor vrouwen, voor lhbti, voor mensen die vanwege geweld in de familie zich daarvan af willen keren... Jammer. Iran zou ons moeten leren dat ook wij onze verworven rechten zo weer kwijt kunnen raken en hoe belangrijk het is om de democratie gezond te houden, de rechtstaat eerlijk te houden, onderwijs toegankelijk te houden, etc. Dat zijn namelijk de beschermende factoren tegen religieuze dwang.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 26-10-25 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:11

MarlindeRooz schreef:
fokfanaat schreef:

Klopt. Maar dwang is wat anders dan verwachting.

Ligt er aan, als je weet dat je hele familie je uitkotst als je besluit geen hoofddoek te dragen is dat imo wel een vorm van dwang. Net zoals als je homoseksueel bent in een gereformeerde gezin.

996981

Welke omgekeerde beweging heb je het over Shadow?

Cer

Benzz schreef:
Gebeurd ook bij het Christelijk geloof, welliswaar niet met een hoofddoek, maar bijv, met verplicht een rok dragen.
Gearrangeerde huwelijken komt ook bij meerdere geloven voor. Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Staat dat ergens officieel dat dat verplicht is, van die rok? Want dat was de discussie waarin ik op de vorige pagina’s verzeild was geraakt.. althans, ik zei “geen broek” nav een post van Fransje, maar dat had ik niet goed begrepen toen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:12

Kaja schreef:
Benzz schreef:
Officieel is het zo in de Islam dat zowel de man als vrouw expliciet toestemming moeten geven.

Officieel is het ook zo in de Islam dat mannen en vrouwen gelijk zijn.

Officieel is het zo dat in NL mannen en vrouwen gelijk zijn, echter blijkt dat in de praktijk nog niet uitgewerkt te zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:12

Ik zat laatst nog aan tafel (uit beleefdheid, in een groep) met een nette Christen die hun dochter verstoten hebben omdat ze praktiserend lesbisch is. En dit is niet decennia geleden (zelfde leeftijd als ik) en deze mensen behoren niet tot een extreme stroming of sekte. Dit zijn geen onaardige of gemene mensen.

Ik ken ook mensen uit dezelfde kerk die wel hun niet-hetero kind accepteren. Dat iets gebeurt in een geloofsgemeenschap betekent niet dat het standaard is…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:13

Niemand van hier kent die cultuur en religie nu echt goed. Wij krijgen altijd maar een deel te zien, alleen een insider krijgt alles mee.

Ik geloof prima dat er moslima,s zijn die hoofddoeken uit vrije wil dragen en ook moderne die ze niet dragen.
Ik geloof ook dat er ook een vrij streng deel is, en wat ook in de koran staat die vind dat een vrouw haar schoonheid moet bedekken in het openbaar.

Wat ik oprecht heel triest vind is dat veel feministische moslima,s die openbaar kritiek hebben worden vermoord. Ik praat dan wel over andere landen. Maar dit geeft mij een naar gevoel van onderdrukking.