irmaz schreef:996981 schreef:Wat zijn jullie ideeën om met de sterk stijgende vergrijzing en de sterk stijgende zorgkosten de zorg betaalbaar te houden?
1: aanpassing van ons voedsel zodat we gezonder eten en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, nadruk op voorkomen/verliezen van overgewicht, zorgen voor een goede luchtkwaliteit, rookwaar volledig uit de winkels, gezondheidszorg gericht op preventie en niet pas achteraf gaan dokteren.
Dus gezonder leven in alle facetten stimuleren.
2: Zorgen voor collectieve levensloopbestendige aangepaste bouwprojecten, koop en huur, waar mensen samen kunnen wonen en verzorging kunnen regelen. Ik denk dat de komende generatie ouderen meer geld heeft dan de vorige en dus zelf kunnen investeren en dat ze makkelijker samen wonen als de huidige/vorige generatie. Maar misschien zie ik het te rooskleurig.
En wat zijn jouw ideeën?
Ik denk ook dat we flink moeten inzetten op preventie. Dat kost nu geld, maar bespaart later als het goed is flink. Inmiddels is wel bewezen dat mensen die 'lager'* opgeleid zijn of in een lagere SE-klasse zitten, meer en eerder zorg nodig hebben. In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.
Het boek 'De mens is een plofkip' is in dit kader ook interessant trouwens. Het laat zien hoe erg de voedingsindustrie is gericht op marketing en ons maar meer, meer, meer te laten consumeren van producten die zo goedkoop mogelijk te produceren zijn en weinig voedzaam.
* ik weet de juiste term niet. Praktisch opgeleid vind ik niet passend, want een arts is ook praktisch opgeleid en iemand die na het vmbo gestopt is niet per se.