Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:16

irmaz schreef:
996981 schreef:
Wat zijn jullie ideeën om met de sterk stijgende vergrijzing en de sterk stijgende zorgkosten de zorg betaalbaar te houden?

1: aanpassing van ons voedsel zodat we gezonder eten en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, nadruk op voorkomen/verliezen van overgewicht, zorgen voor een goede luchtkwaliteit, rookwaar volledig uit de winkels, gezondheidszorg gericht op preventie en niet pas achteraf gaan dokteren.

Dus gezonder leven in alle facetten stimuleren.

2: Zorgen voor collectieve levensloopbestendige aangepaste bouwprojecten, koop en huur, waar mensen samen kunnen wonen en verzorging kunnen regelen. Ik denk dat de komende generatie ouderen meer geld heeft dan de vorige en dus zelf kunnen investeren en dat ze makkelijker samen wonen als de huidige/vorige generatie. Maar misschien zie ik het te rooskleurig.

En wat zijn jouw ideeën?

Ik denk ook dat we flink moeten inzetten op preventie. Dat kost nu geld, maar bespaart later als het goed is flink. Inmiddels is wel bewezen dat mensen die 'lager'* opgeleid zijn of in een lagere SE-klasse zitten, meer en eerder zorg nodig hebben. In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.

Het boek 'De mens is een plofkip' is in dit kader ook interessant trouwens. Het laat zien hoe erg de voedingsindustrie is gericht op marketing en ons maar meer, meer, meer te laten consumeren van producten die zo goedkoop mogelijk te produceren zijn en weinig voedzaam.

* ik weet de juiste term niet. Praktisch opgeleid vind ik niet passend, want een arts is ook praktisch opgeleid en iemand die na het vmbo gestopt is niet per se.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:35

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Journee heb je het artikel ook gelezen dat ik bij mijn opmerking geplaatst heb? Want daar ga je totaal niet op in, vandaar mijn vraag.

Pien heb je mijn opmerking gezien mbt dat het mestprobleem niet het enige probleem is van de intensieve kippen (vee)-houderij? Als Frankrijk dringend zit te springen om mest dan moeten ze zelf die dieren gaan houden en niet Nederland opzadelen met de stank, fijnstof, rondgesleep van dieren, regenwoudenkap en verkeersbewegingen om alles aan- en af te voeren.

En waar haal jij vandaan dat de varkenshouderij veel minder mest zou produceren dan de rundveehouderij? Als ik ga rekenen kom ik op ongeveer een factor 2 minder en dat vind ik niet veel minder.

En daar komt bij dat de varkenshouderij zelf nauwelijks grond heeft om de mest op kwijt te kunnen, die moet altijd naar elders getransporteerd en verwerkt worden. Er geldt hetzelfde voor als voor kippen, al het voer moet worden aangevoerd en varkens leven niet alleen op gras, mais en een vitaminebrokje.

Ik heb zeer zeker niet alles gelezen want ben in Parijs.

De varkenshouderij die opmerking kwam van mensen die een nieuwsitem daarover hadden, waarin zowel bij de pluimveehouderij als in de varkenshouderij het weinig zoden aan de dijk zou zetten als ze gaan minderen en/hoe het zit met die feiten. De pluimveehouderij daar heb ik een onderbouwd artikel over gevonden. De varkenshouderij heb ik niet gezien maar ook niet naar gezocht daar ik druk ben met leuke andere dingen nu en de komende dagen.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:54

Veel plezier Pien !

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:24

pien_2010 schreef:
... daar ik druk ben met leuke andere dingen nu en de komende dagen.

veel plezier Pien *D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:20

Benzz schreef:

Ja, het zijn bijzondere ministers of zal ik zeggen knettergek ?
Maar als ik zo op SM lees, zijn de meeste PVV-stemmers nog steeds heel tevreden.
Met name de VVD-stemmers zijn stil.

En wij betalen hiervoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:50

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:08

Tiggs schreef:
irmaz schreef:
1: aanpassing van ons voedsel zodat we gezonder eten en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, nadruk op voorkomen/verliezen van overgewicht, zorgen voor een goede luchtkwaliteit, rookwaar volledig uit de winkels, gezondheidszorg gericht op preventie en niet pas achteraf gaan dokteren.

Dus gezonder leven in alle facetten stimuleren.

2: Zorgen voor collectieve levensloopbestendige aangepaste bouwprojecten, koop en huur, waar mensen samen kunnen wonen en verzorging kunnen regelen. Ik denk dat de komende generatie ouderen meer geld heeft dan de vorige en dus zelf kunnen investeren en dat ze makkelijker samen wonen als de huidige/vorige generatie. Maar misschien zie ik het te rooskleurig.

En wat zijn jouw ideeën?

Ik denk ook dat we flink moeten inzetten op preventie. Dat kost nu geld, maar bespaart later als het goed is flink. Inmiddels is wel bewezen dat mensen die 'lager'* opgeleid zijn of in een lagere SE-klasse zitten, meer en eerder zorg nodig hebben. In een wijk als de Sterrenwijk in Utrecht zie je veel meer jonge(re) mensen in een scootmobiel dan in het rijkere Wittevrouwen.

Het boek 'De mens is een plofkip' is in dit kader ook interessant trouwens. Het laat zien hoe erg de voedingsindustrie is gericht op marketing en ons maar meer, meer, meer te laten consumeren van producten die zo goedkoop mogelijk te produceren zijn en weinig voedzaam.

* ik weet de juiste term niet. Praktisch opgeleid vind ik niet passend, want een arts is ook praktisch opgeleid en iemand die na het vmbo gestopt is niet per se.

Maar, hoe gezonder de mensen, hoe ouder ze worden, en hoe relatief langer ze zorg nodig hebben. Dus aan de ene kant loont het, aan de andere kant kost het weer geld.

En, ook weer publieke opinie, heb je hier wel eens de reacties gelezen in een topic over bijvoorbeeld de suikertaks? Die zijn niet mals. Iedere keer als de overheid een maatregel neemt om de gezondheid te bevorderen schreeuwt het volk weer moord, brand, waar bemoeien ze zich mee, roverheid... Ondertussen worden we steeds vetter en ongezonder.

Dat boek klinkt heel interessant zeg! Vind ik zoiezo boeiend. Ik heb een baby'tje, hoe gerafineerd je als moeder wordt bespeeld door marketing is ook bizar hoor. Suikerhoudende tussendoortjes, opvolgmelk die alleen bestaat omdat je pas na 6 maanden reclame mag maken, zoete opvolgdrankjes om je kind alvast een beetje verslaafd te maken aan zoetigheid van een bepaald merk.... Ik vind het programma "Keuringsdienst van waarde" ook altijd super interessant om te kijken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:19

BigOne schreef:
Koeien meeste uitstoot omdat ze een deel van het jaar buiten lopen? Er vormt zich juist in stalmest meer ammoniak !!

In de stal vormt juist ammoniak, dat klopt. Varkens en kippen staan in een hermetisch afgesloten stal, waardoor veel wordt opgevangen en er op papier minder uitstoot is/ in het milieu terecht komt. Koeien staan juist vaak in open stallen waar ze een deel van het jaar in en uit lopen. Dus op papier meer uitstoot.... Maar wel beter voor de dieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:46

Y)(^) Gefeliciteerd Pien

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:46

pien_2010 schreef:
Journee heb je het artikel ook gelezen dat ik bij mijn opmerking geplaatst heb? Want daar ga je totaal niet op in, vandaar mijn vraag.

Gefeliciteerd Pien!
Ik heb je stukje gelezen hoor, natuurlijk mooi dat de kippenmest zo wordt gebruikt!

Heb je mijn stukje ook gelezen? Over het feit dat de kippen nu vaak beter Leven keurmerk krijgen, terwijl ze nog steeds geen daglicht zien? En dat men nog niet weet hoeveel de uitstoot van kippen gaat stijgen als de stallen wel een open uitloop krijgen?

Dat is dus mijn punt: dieren ophokken is beter voor het milieu, naar niet beter voor de dieren en vise versa. Maar om dan naar de koeien te wijzen als grootste vervuiler is niet helemaal eerlijk als daar het dierenwelzijn voorop staat en de dieren dus in open stallen staan.

Dat vind ik dus zo krom aan de hele regelgeving, niet alleen in Nederland, maar ook op Europees vlak. In mijn ogen kun je Nederland niet meer behandelen als een eiland en denken dat alle problemen worden opgelost als hier minder vee gehouden wordt. Dit vind ik een zo onlinkse manier van denken. Dit bedoel ik niet naar jou persoonlijk Pien, maar heb ik wel meermaals in het topic voorbij zien komen. We gaan het milieu niet redden en dus ook de weersomstandigheden niet veranderen als je alles alleen binnen de grenzen van Nederland bekijkt.

Als dieren niet hier maar ergens anders worden gehouden kan dit ook betekenen dat de situatie juist slechter wordt. Vooral als die landen nog minder om het milieu of dierenwelzijn geven.

Het meeste vlees uit Nederlandse export gaat nog steeds naar andere landen binnen Europa. Vooral ook Duitsland neemt veel af, niet alleen vlees, maar ook mest ging die kant op, hoewel de regels daarvan volgens mij kortgeleden verder zijn aangetrokken.

Toch is het bizar er plekken zijn met mesttekort en plekken met mestoverschot, maar dat dit niet simpel kan worden opgelost vanwege regelgeving. Dan moet in mijn optiek toch eerst die regelgeving opnieuw worden bekeken. Niet alleen in Nederland, maar ook zeker op Europees niveau en eigenlijk wereldwijd. Maar goed, zolang hier de boel al niet fatsoenlijk geregeld kan worden blijft dat natuurlijk helemaal een utopie.
Laatst bijgewerkt door journee op 20-10-24 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:50

Gefeliciteerd Pien!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:00

Dank jullie wel!

Citaat:
Maar, hoe gezonder de mensen, hoe ouder ze worden, en hoe relatief langer ze zorg nodig hebben. Dus aan de ene kant loont het, aan de andere kant kost het weer geld.

Nee dit is niet waar. Want hoe gezonder de mensen, hoe ouder ze worden en hoe later ze zorg nodig hebben. Eerder heb ik dit al verteld. De laatste vijf jaren van mensen hun leven, en dat geldt of je nu oud of jong bent, die zijn meestal het duurste want dan is er zorg nodig. Juist deze redenering vervuild zo de discussie volgens wetenschappers en geeft een onterechte negatieve blik aan de ouder wordende mens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:16

Overigens denk ik dat heel veel van die statistieken en voorspellingen sinds covid niet meer kloppen. Dat heeft echt wel heel veel uitgemaakt in allerlei opzichten. Ik weet bv niet of onze levensverwachting nog realistisch is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:37

Covid is allang voorbij. Sinds zomer 2021.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:11

De COVID pandemie maar COVID is niet voorbij en we komen er ook nooit weer vanaf. Helaas wordt het tegenwoordig als een verkoudheid/griepje afgedaan maar het is nog steeds een vervelend iets wat heel veel systemen in je lichaam aan kan tasten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:16

pien_2010 schreef:

Nou nee, we hebben er nu gewoon een besmettelijke ziekte bij die besmettelijker is dan de griep. Dat heeft dus invloed. Ook zijn er veel jonge mensen ziek geworden waarbij we nog niet zomaar weten wat de gevolgen op lange termijn zijn, en er zijn veel mensen overleden.

Bovendien hebben we er niets van willen leren. Agema wijst voorbereiding op een nieuwe pandemie juist af.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:02

pien_2010 schreef:

Was dat maar waar :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:30

Shadow0 schreef:
Bovendien hebben we er niets van willen leren. Agema wijst voorbereiding op een nieuwe pandemie juist af.

Naast imaginaire borden en een spiegelgesprek hebben we nu ook een minister die op woensdag besluit de pandemie paraatheid te schrappen en op donderdag besluit dat het te belangrijk is om te schrappen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:36

mysa schreef:
Naast imaginaire borden en een spiegelgesprek hebben we nu ook een minister die op woensdag besluit de pandemie paraatheid te schrappen en op donderdag besluit dat het te belangrijk is om te schrappen.

Heb ik iets gemist? Is het schrappen van die voorbereiding alweer geschrapt?

... Huh ja, ik heb iets gemist blijkbaar.

Maar ik begrijp dat het de bedoeling is dat er nu dus andere dingen geschrapt worden, en dat wordt ongetwijfeld heel zorgvuldig afgewogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:45

Wranglerbutt schreef:
pien_2010 schreef:

Maar we zijn niet meer de indianen die er massaal aangaan. Het is zoals een griep geworden. Mazelen, waterpokken, en andere ziekten waren ook rond. Maar iedereen kan zich laten vaccineren. Van griep gaan ook mensen dood.
Waar ik woon zijn we al heel erg lang geleden overgegaan naar het normale leven. Als we ziek worden laten we ons testen en als het covid is blijven we thuis ik praat nu over het koor en vrijwilligerswerk bv. Na een of twee weken is iedereen weer precent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:49

pien_2010 schreef:
Maar we zijn niet meer de indianen die er massaal aangaan. Het is een groep geworden. Mazelen, waterpokken, en andere ziekten waren ook rond. Maar iedereen kan zich laten vaccineren. Van groep gaan ook mensen dood.

Ja, maar dan is het toch voorstelbaar dat dat invloed heeft op de levensverwachting? We hebben nu gewoon weer meer virale besmettelijke ziekten, en daar gaan mensen dood aan. (De terugkeer van de mazelen is best wel beschamend trouwens.)

Wat betreft de vaccinatie: dat kan dit jaar nog, maar volgens mij wil men er dan mee ophouden. In Nederland in elk geval. (En de actieve bescherming is vrij kort helaas, maar een paar maanden.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:04

pien_2010 schreef:
Wranglerbutt schreef:

Maar we zijn niet meer de indianen die er massaal aangaan. Het is zoals een griep geworden. Mazelen, waterpokken, en andere ziekten waren ook rond. Maar iedereen kan zich laten vaccineren. Van griep gaan ook mensen dood.
Waar ik woon zijn we al heel erg lang geleden overgegaan naar het normale leven. Als we ziek worden laten we ons testen en als het covid is blijven we thuis ik praat nu over het koor en vrijwilligerswerk bv. Na een of twee weken is iedereen weer precent.

Covid gaat niet meer weg, maar de crisis is inmiddels wel voorbij. Inmiddels heeft zo'n beetje iedereen al eens covid gehad en heeft dus langdurig antistoffen. Die zijn na een besmetting namelijk veel langer aanwezig dan na vaccinatie.

En covid wordt nu ook behandeld als griep. De één kan er flink ziek van worden, krijgt longontsteking of komt zelfs te overlijden, maar de ander (vooral jongeren) merken vrijwel niets van een besmetting. En voor kwetsbare groepen en ouderen wordt nu naast de jaarlijkse griepprik, ook jaarlijks een covid vaccinatie aangeboden. Dat is dus best goed geregeld. Al blijft het natuurlijk elk jaar hopen dat de vaccins de juiste varianten bevatten, want dat valt niet altijd te voorspellen en dan kan je ook met vaccinatie nog pech hebben...

Maar het leven gaat inderdaad gewoon door.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:43

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Maar we zijn niet meer de indianen die er massaal aangaan. Het is een groep geworden. Mazelen, waterpokken, en andere ziekten waren ook rond. Maar iedereen kan zich laten vaccineren. Van groep gaan ook mensen dood.

Ja, maar dan is het toch voorstelbaar dat dat invloed heeft op de levensverwachting? We hebben nu gewoon weer meer virale besmettelijke ziekten, en daar gaan mensen dood aan. (De terugkeer van de mazelen is best wel beschamend trouwens.)

Wat betreft de vaccinatie: dat kan dit jaar nog, maar volgens mij wil men er dan mee ophouden. In Nederland in elk geval. (En de actieve bescherming is vrij kort helaas, maar een paar maanden.)

Voor jou is dat misschien zo en wellicht ook voor andere Nederlanders, maar dat geldt niet voor de mensen waar ik mee optrek hier in Frankrijk. We zijn er totaal niet mee bezig.

Nou vooruit vorige week was het even knijp want paar koorleden waren positief getest en dat is niet handig zo vlak voor twee concerten. Dus we waren wat uitgedund. Maar dat is de eerste keer dat we even overleg hadden hoe we het zouden gaan oplossen. Het waten een geweldige concerten.

Of anders gezegd dat kun je heel zwaar maken. Maar mensen zijn niet van suiker en als de zorg goed is zal er niet zoveel veranderen door covid daar we inmiddels allemaal antistoffen hebben.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-10-24 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:53

Hier ook niet meer bezig met covid. Ook geen stokkies meer in mijn neus steken als ik me ziek voel.
Dan blijf ik thuis.
Ik kan nog wel de Corona prik halen als ik wil. Maar dat is omdat ik ook de griepprik kan halen.
Dit is de laatste keer dat ik de griepprik haal. Mijn longen zijn nu zo vooruit gegaan.