Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:22

MarlindeRooz schreef:
Jij generaliseert gelovigen. Ik niet.

Nogmaals, verdiep je eens in religie.

Dat doe ik niet, ik meen dat geloven gebruikt worden om te onderdrukken ..
hoezo generaliseert dat het geloof? Dat zegt iets over de mensen (vnl mannen) die dat doen, niet over het geloof zelf

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:24

Cer schreef:
fransje23 schreef:
Geen broek mogen dragen, Joodse orthodoxe vrouwen met pruiken etc etc

Je als vrouw zo moeten kleden dat het niet aanstootgevend kan worden gezien door mannen is toonaangevend in veel verschillende geloven.

Gevonden, hier ging het over geen broek mogen dragen… ik wist wel dat ik het niet verzonnen had, die uitspraak.. ik ging er alleen op door :)

Dus Fransje, je moet je er meer in verdiepen :D

Nee hoor wat Fransje23 zegt is correct. In veel heilige boeken moet de vrouw zich bedekken. Maar ook voor mannen zijn er regels.

Alleen dat een vrouw een pruik, rok of hoofddoek moet dragen dat staat nergens letterlijk.

Dat de regels voor vrouwen door cultuur vaak verscherpt zijn en de regels voor mannen vaak verslapt zijn dat is een ander punt.

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:27

Ergo; dwang.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:28

Heeft iemand het debat van het zuiden bekeken? Kon je terugkijken op Youtube. Was een interessant debat wat strak geleid werd. En de onderwerpen waren ook erg helder en duidelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:28

rien10 schreef:
Ergo; dwang.

:+

Door wie dan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:30

Door de religieuze leiders. Die prediken bepaalde zaken (hoofddoeken, rokken, hoeden, niet door de hoofdingang naar binnen mogen, geen politiek ambt mogen bekleden).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:31

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:
Dan is het helemaal absurd dat sommigen menen dat vrouwen bedekt moeten zijn.. en niks mogen zonder hun man…
Maar goed, geloof wordt gewoon aangegrepen om te onderdrukken.. en ze komen er gewoon mee weg (alle gelovigen die dat doen, niet perse 1 stroming)

Dat vrouwen zich moeten bedekken staat wél in de Koran. Maar hoe precies dat staat er niet.

Er staat ook niet dat vrouwen een rok moeten dragen. Er staat dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen en mannen geen vrouwenkleding.

Dus interpretatie is lastig en iedere gelovige doet dat weer anders.

Ik adviseer je om je wat meer te verdiepen in religies voor je ze absurd en onderdrukkend noemt.

Mooi gezegd MarlindeRooz! :D

Veel dingen zijn ook blijven hangen uit het verleden. Alles hangt of staat met hoe dingen geïnterpreteerd worden. In de bijbel staat ook dat een man zich moet opofferen voor zijn vrouw, zoals Jezus deed voor zijn volk. En Jezus liet zich kruisigen. Maar toch lijken maar weinig mensen zich druk te maken over dat stukje in de bijbel. :')

En mensen maken zich druk omdat vrouwen een rok 'moeten' dragen, maar waar is de verontwaardiging dat mannen op hun beurt een broek 'moeten' dragen?
Laatst bijgewerkt door journee op 26-10-25 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:36

Benzz schreef:
Heeft iemand het debat van het zuiden bekeken? Kon je terugkijken op Youtube. Was een interessant debat wat strak geleid werd. En de onderwerpen waren ook erg helder en duidelijk.

Nee niet gezien, maar een strakke leiding klinkt goed en dat is wel nodig ook als je het door elkaar heen praten soms hoort.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:44

Klein beetje humor mag ook toch? (En ja, het moet Rolo zijn, niet Rollo.. lekker dat die dingetjes waren trouwens).

Hij heeft er echt wel wat van weg :+
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:46

Muronia schreef:
Klein beetje humor mag ook toch? (En ja, het moet Rolo zijn, niet Rollo.. lekker dat die dingetjes waren trouwens).

[ Afbeelding ]

_/-\o_ :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:48

[quote="journee"]
Je had bijvoorbeeld ook gewoon kunnen vragen: ik lees dit, zou het zo kunnen zijn dat..? In plaats van: ik lees dit, dus de feitelijke conclusie is dat..(negatieve reactie)./quote]

Als jij een tekst plaatst is het echt aan jou dat zo'n tekst je punt illustreert. Ik ga geen raadspelletjes spelen over wat er niet staat maar men misschien wel bedoeld zou kunnen hebben. Je voorbeeld illustreerde je punt gewoon niet zo goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:40

Geloof kan zeker onderdrukken, in ‘79 werd de shah van Perzië verdreven en nam de ayatollah het land over. Wat oudere nicht werkte er al jaren in de zorg, na een week is ze halsoverkop vertrokken. Twee van haar collega’s waren opgepakt, omdat ze nagellak droegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:43

Muronia schreef:

[ Afbeelding ]

Waarom komt dit opeens omhoog? Heb ik iets gemist?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:44

Shadow0 schreef:
Als jij een tekst plaatst is het echt aan jou dat zo'n tekst je punt illustreert. Ik ga geen raadspelletjes spelen over wat er niet staat maar men misschien wel bedoeld zou kunnen hebben. Je voorbeeld illustreerde je punt gewoon niet zo goed.

Mijn tekst illustreerde mijn punt precies. Ik bedoel ook altijd wat ik zeg en zeg ook wat ik bedoel. Jij hebt in dit geval de boel verkeerd geïnterpreteerd, door conclusies te trekken op grond van bepaalde aannames die je op grond van die tekst helemaal niet kunt doen en daaraan ook nog eens een conclusie als feit te presenteren. Dat kan gebeuren, maar daar kan ik niets aan veranderen. En, weer dooor.... :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:49

karuna schreef:
Muronia schreef:

[ Afbeelding ]

Ja andersdenkende politici een pestventje (wat één woord is) noemen is schijnbaar hi-la-risch.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:52

MarlindeRooz schreef:
Ja andersdenkende politici een pestventje (wat één woord is) noemen is schijnbaar hi-la-risch.

Ben gelukkig niet de enige die dit totaal niet grappig vind.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:52

misschien een subtiele manier om van onderwerp te veranderen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:56

Hou toch op, niet alles zo serieus nemen. Die politici staan ook gezellig te keuvelen tijdens de reclame bij een tv debat, waarom moet hier alles zo beladen zijn. Het was gewoon luchtig bedoeld

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:57

Benzz schreef:

nee nog niet. Is wel de moeite waard dus begrijp ik? Ik zal eens kijken. Komen er nog debatten op tv eigenlijk? die van het jeugdjournaal vind ik altijd wel goed/leuk om te kijken, of is die al geweest?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:00

juval schreef:
Benzz schreef:

nee nog niet. Is wel de moeite waard dus begrijp ik? Ik zal eens kijken. Komen er nog debatten op tv eigenlijk? die van het jeugdjournaal vind ik altijd wel goed/leuk om te kijken, of is die al geweest?

Volgens mij vanavond! Die is altijd heel erg leuk inderdaad. Edit: vanavond om 19 uur.

Morgenavond nog eenvandaag en dan dinsdag het slotdebat.

En debat van het zuiden vond ik wel erg interessant. Kwamen eindelijk eens andere onderwerpen aan bod.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:20

MarlindeRooz schreef:
karuna schreef:

[ Afbeelding ]

Dan heb ik kennelijk van alles gemist want snap het nog steeds niet. Wie heeft wie wat genoemd en waarom? En waarom komt dan deze rolo acteur van lang geleden omhoog? :?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:32

karuna schreef:
Afbeelding ]

Dan heb ik kennelijk van alles gemist want snap het nog steeds niet. Wie heeft wie wat genoemd en waarom? En waarom komt dan deze rolo acteur van lang geleden omhoog? :?

Even op de afbeelding klikken?

De achtergrond ken ik ook niet (en zelf had ik de tekst bij de foto's gemist, want keek op telefoon)
Maar de heer Bontebal (CDA) wordt vergeleken met het jongetje van de Rollo's die het snoepje voor de neus van een olifant op at.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:33

Oh ok. Nou ha ha wat een grap -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:13

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

Gevonden, hier ging het over geen broek mogen dragen… ik wist wel dat ik het niet verzonnen had, die uitspraak.. ik ging er alleen op door :)

Dus Fransje, je moet je er meer in verdiepen :D

Nee hoor wat Fransje23 zegt is correct. In veel heilige boeken moet de vrouw zich bedekken. Maar ook voor mannen zijn er regels.

Alleen dat een vrouw een pruik, rok of hoofddoek moet dragen dat staat nergens letterlijk.

Dat de regels voor vrouwen door cultuur vaak verscherpt zijn en de regels voor mannen vaak verslapt zijn dat is een ander punt.

Volgens mij denken ze daar in Iran heel anders over:

Iran: verplichte hoofddoekwet onderdrukt vrouwen nog meer https://share.google/zLVTxYQgc0D9KsBfk

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:23

Ah, leven alle moslims in Iran?