Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:44

Libra76 schreef:
Of we doen de meest voor de hand liggende optie, we laten de veestapel krimpen.

Klopt. Dat lijkt mij ook, vooral wanneer je hoort hoe ontzettend veel dieren niet eens levend de stallen verlaten. Kleiner en met betere leefomstandigheden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:48

Loretta schreef:
Als ik nu alleen even kijk naar de pluimveesector die het heel goed opgelost heeft en waar de mest goed gebruikt wordt. Wat gaat dit dan oplossen?

Want als je het op papier anders regelt dan is het nog niet opeens zo dat koeien minder mesten

En het is ook niet zo dat de mestverwerking geen ammoniak uitstoot.

O ja voor de zeepdiscussie, als iemand 1 euro kan sparen dan kun je dit kopen: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-floral ... /p/2570863

Verder vind ik de discussie over armoede een hele lastige, het is zoals die meneer van het CBS gisteren bij Barlaat zei, de ene komt goed uit met het bepaalde budget en de ander niet. Maar ik vind 8 euro per dag/pp om al je voedingsmiddelen van te kopen wel karig, zeker als dit ook voor kinderen geldt (weet niet of dat het geval is).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:06

BigOne schreef:
Waarom richten ze in EU verband geen Europese mestbank op, verse drijfmest zo verhandelen dat de kosten van vervoer gedekt zijn. Lijkt me win/win situatie.

Export is lastig, ivm regelgeving. Het word al wel gedaan, hier een artikel erover met cijfers en uitleg.

https://nos.nl/artikel/2530717-mestover ... onderzocht

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:09

En ik ga hopen dat de volgende pandemie veroorzaakt wordt door meeuwen in de zomer want ik vind dat Brabant zijn portie heeft gehad. Agema schrapt het plan dat ons land beter op pandemiën moet voorbereiden.
Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:11

ruitje schreef:
BigOne schreef:
Waarom richten ze in EU verband geen Europese mestbank op, verse drijfmest zo verhandelen dat de kosten van vervoer gedekt zijn. Lijkt me win/win situatie.

Export is lastig, ivm regelgeving. Het word al wel gedaan, hier een artikel erover met cijfers en uitleg.

https://nos.nl/artikel/2530717-mestover ... onderzocht

En het lost alle andere problemen rondom intensieve veehouderij niet op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:12

En tijdens de pandemie maar tekeergaan dat er veel te weinig ic ruimte was. Agema is zo fout bezig.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:17

Wat zijn jullie ideeën om met de sterk stijgende vergrijzing en de sterk stijgende zorgkosten de zorg betaalbaar te houden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:39

BigOne schreef:
Libra76 schreef:
Of we doen de meest voor de hand liggende optie, we laten de veestapel krimpen.

Klopt. Dat lijkt mij ook, vooral wanneer je hoort hoe ontzettend veel dieren niet eens levend de stallen verlaten. Kleiner en met betere leefomstandigheden.

Gevolg is dan wel dat de voedselprijzen zullen stijgen (of dat er meer import komt uit landen waar ze lachen om dierenwelzijn).

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:39

Dat is maar net hoe je er naar kijkt.
Het meeste voedsel wat in Nederland wordt geproduceerd is voor de export, zo 70%.
Laat er minder geproduceerd worden voor de export, minder vee wat beter is voor het milieu en een eerlijke prijs voor de boeren. Wat misschien doorgerekend wordt aan de consument.

Een krimp van de veestapel heeft meer voordelen dan nadelen in mijn optiek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:49

996981 schreef:
Wat zijn jullie ideeën om met de sterk stijgende vergrijzing en de sterk stijgende zorgkosten de zorg betaalbaar te houden?

Bejaardentehuizen weer terug in een moderne vorm. Er gaat nu heel veel geld naar thuiszorg omdat mensen “ gedwongen “ worden langer thuis te wonen.
Er komen zo steeds meer oudere mensen in het ziekenhuis terecht, door ongelukken in huis, geen toezicht op medicatie en zeer grote druk op mantelzorg. Die mantelzorg kan maar op 1 plek tegelijk zijn en dus minder betaald werk enz.
Ook komen er dan huur/koopwoningen vrij.
In een modern verzorgingshuis kun je het af met veel minder zorgverleners en de mensen naar mate ze ouder worden veel beter begeleiden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:56

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:31

996981 schreef:

1: aanpassing van ons voedsel zodat we gezonder eten en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, nadruk op voorkomen/verliezen van overgewicht, zorgen voor een goede luchtkwaliteit, rookwaar volledig uit de winkels, gezondheidszorg gericht op preventie en niet pas achteraf gaan dokteren.

Dus gezonder leven in alle facetten stimuleren.

2: Zorgen voor collectieve levensloopbestendige aangepaste bouwprojecten, koop en huur, waar mensen samen kunnen wonen en verzorging kunnen regelen. Ik denk dat de komende generatie ouderen meer geld heeft dan de vorige en dus zelf kunnen investeren en dat ze makkelijker samen wonen als de huidige/vorige generatie. Maar misschien zie ik het te rooskleurig.

En wat zijn jouw ideeën?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:51

BigOne schreef:

Volgens mij is drijfmest helemaal niet zo goed voor de bodem, daar zijn onderzoeken naar gedaan. Staat me iets van bij dat het in Duitsland al minder en minder gebruikt wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:58

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Volgens mij is drijfmest helemaal niet zo goed voor de bodem, daar zijn onderzoeken naar gedaan. Staat me iets van bij dat het in Duitsland al minder en minder gebruikt wordt.

heb je voor mij een link naar dat onderzoek? ik ben heel benieuwd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:24

Gevalletje van 'je verwacht het niet hè' :')
Citaat:
Volgens de Oegandese minister van Buitenlandse Zaken is het opvangen van uitgeprocedeerde asielzoekers vanuit Nederland niet ter sprake gekomen tijdens het bezoek van minister Klever, blijkt uit navraag van Bureau Buitenland.
https://www.nporadio1.nl/app/nieuws/bui ... ervoorstel

Dus nadat minister Faber in Denemarken imaginaire bordjes in haar hoofd krijgt, heeft minister Klever in Oeganda intensieve gesprekken met haar spiegelbeeld 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:41

juval schreef:
_San87_ schreef:

heb je voor mij een link naar dat onderzoek? ik ben heel benieuwd.

Hier wordt gesproken over de uitloging van de bodem en het besmetten van gewassen en oppervlaktewater door injecteren van drijfmest:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9716307745

Afname bodemleven/weidevogels:
https://www.rug.nl/news/2019/03/manure- ... adow-birds

Artikel over nieuw bodemonderzoek, waar ook negatieve effecten van mestinjectie worden benoemd:
https://www.google.com/amp/s/www.rtvdre ... n-in-bodem

Nog wat ervaringen:
https://issuu.com/crv-publishers/docs/v ... s/19456850

Het blijft een lastig vraagstuk. Drijfmest heeft ook voordelen, en je moet ergens naartoe met alle stront en pis. Al mag t van mij enkel om de lucht al verboden worden drijfmest op/in 't land te gooien, in mijn vorige woonplaats hebben we door droogte eens ruim een week in de gierlucht gezeten, niet leuk, kan ik je vertellen :=.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:16

996981 schreef:

Wat Bigone zegt. Maar regel nummer eén zou voor mij zijn - beseffen dat deze vergrijzingsgolf geld kost, en dit dus ook paraat hebben. Zorgen dat bejaardentehuizen tijdig opschalen of in ieder geval flexibel kunnen opvangen. Mensen minder lang thuis laten inderdaad, zorgt voor allemaal ellende en juist meer kosten omdat mensen allemaal thuis vallen en dan weer veel zorg nodig hebben. Zorgberoepen (financieel) aantrekkelijker maken. Meer autonomie aan het bed, minder managers en lagen.

Maar het komt allemaal neer op beseffen dat het geld kost, en dat er aan uit geven. Dan maar meer begrotingstekort, of wat belasting ophalen bij de grote bedrijven.

Het valt me op dat dit kabinet allemaal bezuinigd op dingen waar men juist heel erg mee geholpen is. Openbaar Vervoer, de zorg en de GGD, pandemiebestrijding, cultuur. En de grootverdieners blijven ongemoeid. Om te huilen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:17

juval schreef:
BigOne schreef:

Gevolg is dan wel dat de voedselprijzen zullen stijgen (of dat er meer import komt uit landen waar ze lachen om dierenwelzijn).

Klopt. Maar, hoe erg is dat eigenlijk? Import kunnen we aan banden leggen. In het allerergste geval gaan we een beetje minder vlees eten. En dan weer dezelfde vraag, hoe erg is dat eigenlijk?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:31

irmaz schreef:
Gevalletje van 'je verwacht het niet hè' :')
Citaat:
Volgens de Oegandese minister van Buitenlandse Zaken is het opvangen van uitgeprocedeerde asielzoekers vanuit Nederland niet ter sprake gekomen tijdens het bezoek van minister Klever, blijkt uit navraag van Bureau Buitenland.
https://www.nporadio1.nl/app/nieuws/bui ... ervoorstel

Dus nadat minister Faber in Denemarken imaginaire bordjes in haar hoofd krijgt, heeft minister Klever in Oeganda intensieve gesprekken met haar spiegelbeeld 8)7

Het begint een beetje vermoeiend te worden die politici met waanbeelden en fantasieen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:05

996981 schreef:

Op de eerste plaats goede voorlichting aan het publiek. Ik heb een tijd geleden een onderzoek gelezen die waarin stond dat er een grote denkfout wordt gemaakt. Nlensen die ouder worden tegenwoordig hebben ook later zorg nodig vergeleken met vroeger. Meestal de laatste 5 jaar van je leven loopt dat op. Dat geldt ook voor Jonge mensen met ziektes die niet kunnen genezen, meestal loopt dat ook de laatste 5 jaar van het leven op.
De ouderen zijn tegenwoordig tot op hogere leeftijd vitaal en doen veel vrijwilligerswerk en leveren ook veel zonder daarvoor betaald te worden.

Inderdaad zijn er nu meer ouderen dus als we het over die 5 jaar hebben is die groep groter die daar tegelijk inzit groter als vroeger.
Maar het is niet zo dat als mensen 100 of 90 jaar worden dat ze en masse tot die leeftijd van hun 65 ste een flinke beroep doen op de zorg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:19

Maar lang niet iedereen wordt 90 tot 100.

De levensverwachting ligt nu tussen de 80 en 85, dacht ik. Dus een grote groep die tegelijkertijd zorg nodig (gaat) hebben komt er wel alsnog aan, lijkt me.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:52

pien_2010 schreef:
Citaat:
En toch in mijn menig waren de boeren beter af onder Adema beleid dan nu. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
dat zeiden mijn man en ik gisteren nog. Het is gewoon belachelijk dat kippen en varkens die amper veroorzaker zijn van het mestoverschot dat die boeren ook moeten inkrimpen.

Ja en nee. De vraag die je eerst moet stellen is hoe worden de dieren gehouden? Koeien hebben de meeste uitstoot, simpelweg omdat ze ook een deel van het jaar buiten op het land lopen. Toch zou ik niet willen dat koeien dan maar 24/7 op gestald zouden moeten worden omdat het beter zou zijn voor het milieu!

Kippen en varkens staan nu nog vaak 24/7 op stal en hebben minder uitstoot. Toch vind ik dit de dieren geen recht doen, maar als boer doe je het dus niet snel goed: of de dieren zijn de klos of het milieu. Best een uitdaging om daar een goed evenwicht in te vinden...

Stukje over beter leven kip die nog niet naar buiten kan, met ook de vraag: wat zijn eigenlijk de milieu effecten als dit eindelijk wel kan?

https://nos.nl/r/559190

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:32

Journee heb je het artikel ook gelezen dat ik bij mijn opmerking geplaatst heb? Want daar ga je totaal niet op in, vandaar mijn vraag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:22

Koeien meeste uitstoot omdat ze een deel van het jaar buiten lopen? Er vormt zich juist in stalmest meer ammoniak !!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:05

pien_2010 schreef:
Journee heb je het artikel ook gelezen dat ik bij mijn opmerking geplaatst heb? Want daar ga je totaal niet op in, vandaar mijn vraag.

Pien heb je mijn opmerking gezien mbt dat het mestprobleem niet het enige probleem is van de intensieve kippen (vee)-houderij? Als Frankrijk dringend zit te springen om mest dan moeten ze zelf die dieren gaan houden en niet Nederland opzadelen met de stank, fijnstof, rondgesleep van dieren, regenwoudenkap en verkeersbewegingen om alles aan- en af te voeren.

En waar haal jij vandaan dat de varkenshouderij veel minder mest zou produceren dan de rundveehouderij? Als ik ga rekenen kom ik op ongeveer een factor 2 minder en dat vind ik niet veel minder.

En daar komt bij dat de varkenshouderij zelf nauwelijks grond heeft om de mest op kwijt te kunnen, die moet altijd naar elders getransporteerd en verwerkt worden. Er geldt hetzelfde voor als voor kippen, al het voer moet worden aangevoerd en varkens leven niet alleen op gras, mais en een vitaminebrokje.