Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:42

rien10 schreef:
Denk jij dat het afdoen van je hoofddoek in een islamitische omgeving een kwestie is van "ik ben bang dat een ander er iets van vind"? Nou, nee. Mijn bikinibovenstukje misschien, maar echt, hoofddoekjes zijn dwang.
Het overige is hier niet ter discussie. Het ging om dwang van hoofddoekjes, het bikinibovenstukje was een voorbeeld om aan te geven dat dwang subtiel kan zijn verweven in een samenleving.

In Nederland kiezen heel veel vrouwen zelf voor een hoofddoek. Dat is echt niet altijd dwang. Dat verbieden is niet ethisch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:45

Nee, nee nee nee nee.
Dat kiezen die vrouwen niet.
Stel: er is een islamitische samenleving waar al eeuwen GEEN hoofddoek gedragen wordt. Geen enkele vrouw heeft wat voor referentie dan ook aan een hoofddoek, geen man denkt er aan dat zijn vrouw of dochter een hoofddoek moet dragen. Want, het is gewoon niet in de cultuur aanwezig.
Denk je nu echt dat er een vrouw opstaat en die zegt; Vanaf vandaag ga ik een hoofddoek dragen. Ik wil mijn haren niet meer laten zien. Mannen mogen mij daarop aanspreken en ik zal vragen of de geestelijken dat ook willen doen. Ook mag ik door mijn vader en man geslagen worden als ik dat niet doe.
Als bovenstaande zo zou zijn, DAN is het vrijwillig. In al het andere is het niet vrijwillig.

Edit: mijn bikini voorbeeld was om aan te geven dat zoveel dingen in het leven niet vrijwillig zijn. We benoemen het misschien wel zo, maar dat maakt nog niet dat het zo is.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 26-10-25 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:46

rien10 schreef:
Nee, nee nee nee nee.
Stel: er is een islamitische samenleving waar al eeuwen GEEN hoofddoek gedragen wordt. Geen enkele vrouw heeft wat voor referentie dan ook aan een hoofddoek, geen man denkt er aan dat zijn vrouw of dochter een hoofddoek moet dragen. Want, het is gewoon niet in de cultuur aanwezig.
Denk je nu echt dat er een vrouw opstaat en die zegt; Vanaf vandaag ga ik een hoofddoek dragen. Ik wil mijn haren niet meer laten zien. Mannen mogen mij daarop aanspreken en ik zal vragen of de geestelijken dat ook willen doen. Ook mag ik door mijn vader en man geslagen worden als ik dat niet doe.
Als bovenstaande zo zou zijn, DAN is het vrijwillig. In al het andere is het niet vrijwillig.

Toch ken ik een marokaanse dame, die is getrouwd met een nederlandse man, zij draagt soms een hoofddoek en soms ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:46

Ja, nou en? Wat zegt dat dan?
Ik ken islamieten die nooit een hoofddoek dragen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:48

rien10 schreef:
Nee, nee nee nee nee.

Edit: mijn bikini voorbeeld was om aan te geven dat zoveel dingen in het leven niet vrijwillig zijn. We benoemen het misschien wel zo, maar dat maakt nog niet dat het zo is.

Ja ja ja.

Jouw waarheid is niet de waarheid. Sorry. Maar nee hoofddoekjes zijn niet altijd dwang. Hoe graag je het ook zou willen, het is niet zo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:49

We staan er duidelijk anders in.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:50

rien10 schreef:
We staan er duidelijk anders in.

Nee jouw waarheid klopt gewoon niet.

Ja in de Koran staat dat een vrouw zich moet bedekken. Maar ook dat vrouwen niet alleen in een ruimte mogen zijn met een man die geen familie is.

Dat iets “moet” volgens je religie betekent niet dat iedere gelovige zich daaraan houdt.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:52

Veel dingen komen voort uit de culturele interpetatie van de regigie. Niet uit de religie zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:53

Behalve als ze dat wel doen, net als met de christenen dan toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:56

journee schreef:
Jouw redenatie dat iemand op grond van die tekst (wat zoals is aangegeven een samenvatting is) homoseksualiteit veroordeeld, is dan ook volledig uit de lucht gegrepen!

Je plaatst dus teksten die we verder niet kunnen vertrouwen, en dan moeten we zelf maar invullen dat de bedoeling anders is dan wat er daadwerkelijk staat? Dan is oprechte communicatie wel ongeveer onmogelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:56

Cer schreef:

Wat bedoel je hiermee?

In de islam zijn trouwens zeeeeeeer veel verschillende stromingen. Die allemaal anders denken. “De moslim” bestaat niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:03

rien10 schreef:

Weet je wat echt een groot verschil maakte? Toen Wilders met z'n antihoofddoekbeledigingen begon. Toen zag je bovendien dat het vaak de jongeren waren die een hoofddoek droegen, en volgens mij vooral uit protest: Wilders heeft niet te bepalen hoe vrouwen zich kleden. Dus als hij dat toch probeert door het belachelijk te maken, gaan mensen in verzet. Heel menselijk, heel begrijpelijk. Niet anders dan lang haar bij mannen toen dat werd gezien als onaangepast, of toen vrouwen broeken gingen dragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:06

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

Wat bedoel je hiermee?

In de islam zijn trouwens zeeeeeeer veel verschillende stromingen. Die allemaal anders denken. “De moslim” bestaat niet.

Nou ja ik lees dat reformatorische vrouwen (ik heb er echt geen verstand van hoor) gedwongen worden een rok te dragen toch?

Maar als er binnen alle stromingen mensen zich niet aan de regels houden, dan daar ook niet, denk ik? Of is dat alleen voorbehouden aan islam?

Volgen ze in basis niet de Koran?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:07

Hoofdbedekking is niet verplicht in Islam of bijbel, maar voor gelovigen kan het dragen van een hoofddoek een interpretatie zijn van hoe zij vinden dat bepaalde zaken in een religie geïnterpreteerd zouden moeten worden. In Nederland is het dus echt voornamelijk een keuze. :

[url]Bron: NPO Kennis https://share.google/MQyvgDqbQwBLoPaGf[/url]

https://www.saramaria.nl/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:09

In de Koran staat het inderdaad niet letterlijk dat je een hoofddoek moet dragen. Net als dat homofobie niet aanbevolen wordt in de bijbel.

Geen enkele gelovige volgt zijn heilige boek foutloos. Dat is zowat onmogelijk.

Veel islamitische mensen volgen de Hadith. Maar welke Hadith wel en niet verschilt per stroming en zelfs per persoon.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-10-25 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:09

Oh daar is saramaria weer. Hoe kom je toch bij deze websites :) ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:11

Dan is het helemaal absurd dat sommigen menen dat vrouwen bedekt moeten zijn.. en niks mogen zonder hun man…
Maar goed, geloof wordt gewoon aangegrepen om te onderdrukken.. en ze komen er gewoon mee weg (alle gelovigen die dat doen, niet perse 1 stroming)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:11

Cer schreef:

Had je nog een antwoord op mijn vraag:

_San87_ schreef:
Cer schreef:
Nou, dus omdat er radicaal rechtse christenen bestaat maakt de rest eigenlijk niet uit, zo kan je het ook lezen…

Waar zeg ik dit?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:13

prompter schreef:
Oh daar is saramaria weer. Hoe kom je toch bij deze websites :) ?

Meestal is het een kwestie van Googlen, staat er wat raars op deze site?

Ik zie dat deze site 1x eerder is genoemd.. het leek even alsof deze wekelijks benoemd werd :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:14

Cer schreef:
Dan is het helemaal absurd dat sommigen menen dat vrouwen bedekt moeten zijn.. en niks mogen zonder hun man…
Maar goed, geloof wordt gewoon aangegrepen om te onderdrukken.. en ze komen er gewoon mee weg (alle gelovigen die dat doen, niet perse 1 stroming)

Dat vrouwen zich moeten bedekken staat wél in de Koran. Maar hoe precies dat staat er niet.

Er staat ook niet dat vrouwen een rok moeten dragen. Er staat dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen en mannen geen vrouwenkleding.

Dus interpretatie is lastig en iedere gelovige doet dat weer anders.

Ik adviseer je om je wat meer te verdiepen in religies voor je ze absurd en onderdrukkend noemt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:18

Dus jij meent dat een geloof nooit gebruikt wordt om te onderdrukken?

Ik denk dat dat wel degelijk gedaan wordt.
Wie begon over dat vrouwen achter het aanrecht moeten, staat dat wel in de bijbel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:20

Jij generaliseert gelovigen. Ik niet.

Nogmaals, verdiep je eens in religie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:20

Cer schreef:
Dus jij meent dat een geloof nooit gebruikt wordt om te onderdrukken?

Ik denk dat dat wel degelijk gedaan wordt.
Wie begon over dat vrouwen achter het aanrecht moeten, staat dat wel in de bijbel?

Jij bent wel echt een ster in dingen lezen die er niet staan, he. Doe je dat bewust?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:21

fransje23 schreef:
Geen broek mogen dragen, Joodse orthodoxe vrouwen met pruiken etc etc

Je als vrouw zo moeten kleden dat het niet aanstootgevend kan worden gezien door mannen is toonaangevend in veel verschillende geloven.

Gevonden, hier ging het over geen broek mogen dragen… ik wist wel dat ik het niet verzonnen had, die uitspraak.. ik ging er alleen op door :)

Dus Fransje, je moet je er meer in verdiepen :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:21

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Jouw redenatie dat iemand op grond van die tekst (wat zoals is aangegeven een samenvatting is) homoseksualiteit veroordeeld, is dan ook volledig uit de lucht gegrepen!

Je plaatst dus teksten die we verder niet kunnen vertrouwen, en dan moeten we zelf maar invullen dat de bedoeling anders is dan wat er daadwerkelijk staat? Dan is oprechte communicatie wel ongeveer onmogelijk.

Nee, ik verwacht dat je leest wat er staat (zoals:dit is een samenvatting) en niet je eigen gevoelens of ideeën projecteert op anderen om zodoende maar een negatieve opmerking te kunnen plaatsen.

Je had bijvoorbeeld ook gewoon kunnen vragen: ik lees dit, zou het zo kunnen zijn dat..? In plaats van: ik lees dit, dus de feitelijke conclusie is dat..(negatieve reactie). Een andere manier van reageren zou communicatie oprecht enorm verbeteren. :)