Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Femke_Tweety schreef:
Jup, op meer plekken.
Ik kreeg dit doorgestuurd.
Is een filmpje van een bord waar 2 zinnen elkaar afwisselen, screenshots van beide:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gaat nergens over, aan de ene kant eens.
Het had nooit zo ver mogen komen.

Aan de andere kant mopperen we met zijn allen steeds dat het probleem niet voldoende serieus genomen wordt, er te weinig communicatie is en dat het te weinig zichtbaar is.

In het kader van die context ben ik er op zich wel blij mee nu...

Ik kreeg ook nog een foto doorgestuurd van mijn favoriete wandelplek.
Compleet uitgestorven parkeerplaats.
Op een zondagmiddag met redelijk weer is dat niet echt standaard.

Te bizar eigenlijk dat dit nodig is. Aan de andere kant van de Heuvelrug, waar ik vaak kom, is het karig gesteld met de waarschuwingsborden. Nu zijn er bij ons ook nog geen hele spannende dingen gebeuren op mensen met honden die dicht werden benaderd na. Maar iets meer bekendheid aan het feit dat daar ook wolven lopen ( veel mensen weten het niet ) zou goed zijn.

En, ik ben wel bang. Dat durf ik best toe te geven. De praktijk wijst inmiddels wel uit dat wolven niet bang zijn voor ons. Als wegjagen in je eentje niet lukt ben je behoorlijk de sjaak als je er in je eentje met de hond wandelend 1 tegen komt. Ik heb ook een jachthond van net iets onder de 25 kg. Je begint niks. Ook niet als je hond is aangelijnd. Tot nu toe heb ik geluk gehad. Eentje op behoorlijke afstand gezien die rustig liep. En eentje die heel snel voorbij kwam waarschijnlijk achter een ree aan. Die heeft mij nooit gezien en ik heb er alleen een glimp van op gevangen.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:04

Vergeten te plaatsen in dit topic, omdat het goed te weten is dat de wolven in Drenthe blijkbaar ook minder schuw lijken te worden, en mensen achterna gaan lopen.
Deze melding van afgelopen zaterdag.

Zichtmelding twee wolven Beilen Dr
Citaat:
Beilen Drenthe
02-08-2025
21.50 uur

Zichtmelding

Gisteravond liep er een wolf met een welp richting 2 wandelaars op Ter Horst, ze zijn rustig van de wolf weggelopen, en terug gegaan naar de auto, ze zagen toen verse sporen in hun richting, waarschijnlijk zijn ze achtervolgd door de wolf. Hele vervelende ervaring verteld de meldster ons.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EYuM2 ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Ik kom dagelijks op de Heuvelrug bij Zeist, mijn paard staat daar. De (karige) gele waarschuwingsbordjes daar worden nog elke keer gesloopt (door een stel tienjarige jongens) en niet meer vervangen. Juist nu in de drukke vakantietijd is niemand meer geïnformeerd. Mensen met honden komen er overigens al maanden nauwelijks meer, het is veel rustiger met wandelaars geworden. Fietsers zijn er niet minder. Er lopen drukke fietspaden, zowel toeristisch als qua 'verkeer'. (Er zit een school en een groot AZC in het bos, fietspad is de weg richting dorp en supermarkt).

Wat mij ook blijft verbazen is de toon in de kranten. Die blijft steeds mild pro-wolf: alles wordt afgedaan als incident, geen enkele verwijzing naar toename van interacties met mensen of de escalaties. Klein beetje aandacht voor de gevolgen voor toerisme, en nu een klein beetje voor de bewoners van Austerlitz.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

rien10 schreef:
“Ik ben niet bang” schrijven veel mensen. Bang niet, dom of naïef wel.
Een wolf is geen grote husky. En wolf is een wild dier wat geen enkele boodschap heeft aan Kssshhh kssshhh. Ik snap echt niet, met geen enkele hersencel dat dat niet tot deze mensen doordringt.

Wel merk ik op dat deze mensen een ding gemeen hebben (ook in bovenstaande stuk). Geen van allen hebben ze ooit een wolf gezien.

Ik vraag me af hoeveel ervaring deze mensen uberhaupt met dieren hebben? Waarschijnlijk niet veel meer dan een keer een schoothondje geaaid, een huiskat gezien en een keer naar de kinderboerderij op Zondagmiddag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:14

Citaat:
Wat meer bescherming voor de wolf is ook goed voor de mens

[ Afbeelding ]

Zeven jaar na zijn terugkeer weet Nederland nog altijd niet goed hoe het om moet gaan met de wolf. Wat kunnen we leren van andere landen waar de wolf al veel langer voorkomt?

OnnoHavermans
Dit artikel is geschreven door
Onno Havermans
verslaggever natuur en landschap
Gepubliceerd op 3 augustus 2025, 22:00

Een lezeres vroeg zich afgelopen najaar in een brief aan de krant af of ze nog wel met haar verstandelijk beperkte dochter op de tandem over het Utrechtse landgoed Den Treek kon blijven fietsen. Waarom mocht de wolf die daar voor problemen zorgde niet worden afgeschoten?

Wolvenexperts hebben volgens haar te weinig oog voor de overlast die de wolf sinds zijn terugkeer in Nederland veroorzaakt, en de angst en ergernis die dit oproept. Ze denkt dat het draagvlak voor de wolf groter zou worden als mensen het gevoel hebben dat er iets aan probleemwolven wordt gedaan.

De briefschrijfster bleef haar tochtjes maken omdat haar dochter het liefst ‘naar het bos’ wil. Totdat in mei dezelfde Utrechtse wolf een wandelaar in haar been beet. Twee maanden later bepaalde de rechter dat dit dier mag worden doodgeschoten. Een rechter in Gelderland had in mei al hetzelfde oordeel geveld over een probleemwolf in Nationaal Park de Hoge Veluwe.

Wolfwerende hekken en paintballgeweren
Krijgt de briefschrijfster daarmee gelijk? Dat is nog maar de vraag. Goed, de beschermde status van de wolf in Europa is begin dit jaar afgezwakt. Demissionair staatssecretaris Jean Rummenie wil dat komend najaar vertalen in wetgeving die sneller optreden tegen probleemwolven mogelijk maakt. Dat sluit aan bij het gevoel van de lezeres.

Maar de EU-lidstaten moeten wel blijven zorgen voor een ‘gunstige staat van instandhouding’ van de wolf, die aan de top van het ecologisch systeem van groot belang is voor de ontwikkeling van de natuur. Die gunstige staat is nog lang niet bereikt in Nederland, waar de wolf in 2018 na 150 jaar terugkeerde. En dus moeten de provincies (die over het natuurbeleid gaan) een zorgvuldige afweging maken als ze een wolf ‘uit de populatie’ willen halen.

Daarbij gaat het ook om maatregelen om te voorkomen dat de wolf ontspoort. Dat kan gaan om wolfwerende hekken, het zenderen van wolven of afschrikmethodes zoals paintballgeweren, maar ook het aanwijzen van gebieden waarin de wolf beter wordt beschermd.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat Nederlandse boeren weinig gebruikmaken van wolfwerende hekken, ondanks de subsidies die daarvoor bestaan. Nederland kijkt intussen naar het Vlaamse voorbeeld, waar de overheid een team heeft samengesteld om veeboeren hierin bij te staan.

De rechter hield het zenderen van de Utrechtse probleemwolf tegen
In Noorwegen, Zweden en Finland worden veel wolven gevangen en gezenderd, net zoals in de VS en Canada. Zo kan het gedrag worden gevolgd. Indien nodig kan een wolf worden ‘bijgestuurd’ door hem af te schrikken. Utrecht had dit willen doen met de probleemwolf op landgoed Den Treek, maar de rechter hield dat tegen op verzoek van twee dierenbeschermingsorganisaties. De provincie verwacht in het najaar alsnog te kunnen beginnen met het zenderen van de andere wolven uit dezelfde roedel.

In enkele Duitse deelstaten zijn leefgebieden van de wolf beschermd volgens Natura 2000, de Europese regeling waarin specifieke soorten bescherming genieten in het gebied waarin ze voorkomen. Wat dat betreft gaf de Haagse rechtbank Rummenie afgelopen vrijdag een tik op de vingers. De staatssecretaris moet de Veluwe aanwijzen als Natura 2000-gebied voor wolven, oordeelt de rechtbank.

De wolf is daarvan nu nog uitgesloten, omdat hij hier formeel pas is gevestigd sinds 2019, toen de eerste welpen werden geboren. Het ministerie houdt vast aan een periode van tien jaar voordat sprake is van definitieve vestiging. De rechtbank vindt dat onzin, omdat duidelijk is dat de wolf op de Veluwe leeft, inmiddels met zeven roedels, en er zal blijven.

Maatregelen om het leefgebied van de wolf te beschermen
Om dit leefgebied van de wolf te beschermen kan bijvoorbeeld de snelheid op doorgaande wegen worden aangepast en kunnen delen worden afgesloten als er welpen zijn geboren. Ook kunnen er voorwaarden worden gesteld aan recreatie: op de paden blijven, geen honden toelaten of alleen aangelijnd, gemotoriseerd verkeer of mountainbikes weren.

Misschien is dat niet wat de lezeres bedoelde in haar brief aan de krant. Zij wil met haar dochter blijven fietsen in het bos, en dat is begrijpelijk. Maar niet alles kan altijd overal. Op de Hoge Veluwe is diverse keren voedsel achtergelaten om een wolf te lokken om hem te kunnen fotograferen. In Den Treek liepen honden los in de nabijheid van een roedel met jonge welpen. Dat is vragen om moeilijkheden.

Nederland moet nog wennen aan natuur die niet maakbaar is. Maar de wolf is terug en gaat niet meer weg, ook niet als een paar probleemgevallen worden afgeschoten. Gerichte beschermingsmaatregelen helpen niet alleen de wolf, maar ook de mens.

Bron Trouw

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b0af4c0a/

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Wel goed stuk idd! Bah lijkt me eng hoor.
Vind het ook wel opvallend dat in utrecht en de veluwe mensen om de haverklap wolven ontmoetingen hebben, mijn paard staat vlakbij havelte en niemand van mijn stalgenoten of kennissen heeft er 1 gezien tijdens rijden of wandelen terwijl we erg vaak bosritten maken. Heb het idee dat er hier toch meer zichtmeldingen zijn op afstand. Zou dan wel kloppen met de theorie dat ze hier misschien nog schuwer zijn doordat er minder mensen zijn, op sommige stukken kan je op zondag nog best eind lopen zonder iemand tegen te komen. Vond ik vroeger heerlijk nu doodeng helaas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Nederland is gegijzeld door een kleine groep schreeuwers en de politiek is verstijfd van angst om stemmen te verliezen.
What's new... ;(

Heel eng relaas weer wat best wel eens op de voorpagina van meerdere kranten en nieuws zou mogen komen.
Wat zal ze blij geweest zijn met de aanwezigheid van die 2 wandelaars.

Dus voortaan iedereen maar de natuur in met een regenboogparaplu (met scherp gevijld puntje) ; steun je nog een goed doel ook :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Knuffeldier schreef:
Fietsers zijn er niet minder. Er lopen drukke fietspaden, zowel toeristisch als qua 'verkeer'. (Er zit een school en een groot AZC in het bos, fietspad is de weg richting dorp en supermarkt).

Ik ken het gebied niet. Dus ik vroeg me al af of er ook zulk soort routes door het gebied liepen.
Wat gaan ze dan doen als er op zo'n belangrijke fietsroute ook een incident plaats vindt? Gaan ze dan pendelbusjes in zetten of zo?

Ik ken het gebied niet, maar klein is het allemaal wel zo tussen Amersfoort en Zeist in. Dat dat dan vervolgens een belangrijk recreatiegebied voor de stedelingen wordt is nogal wiedes. Met ook nog eens fietsverkeer er tussen.

Om daar dan een roedel wolven te hebben is gewoon gekkenwerk. Ik snap ook niet dat die ecologen dat niet zien. Het past gewoon niet. In de natuur (en dan bedoel ik echte natuur) hebben wolven gigantish grote gebieden als terretprium nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ja zonder de wandelaars, met paraplu was het heel anders afgelopen.
Gelukkig heeft ze ook zelf het hoofd koel gehouden.
Maar toch niet te bevatten hoe eng dat hij elke keer een stap dichterbij komt.
Gewoon overdag, tegenover een mens... wat schuw weer.... :n

Jou zou zo'n veedrijfstok in je paraplu willen maken.
De afstand een beetje door het uitklappen, de stroom voor de etter te laten schrikken.

En dank voor de alinea's toevoegen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Is dit niet iets voor de voorpagina ook? Brrrrr wat eng zeg.. @bokker: knap dat jij en je dieren rustig gebleven zijn. Ik hoop dat je er niet teveel last van hebt w.b. angst nu. Sterkte! :(:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Klein ding dat me steeds opvalt, met eigenlijk grote consequenties

'De gunslinger staat van instandhouding van de (soort) wolf.'

Dit lijkt steeds op landelijk niveau bekeken te worden.

Duitsland moer die gunstige staat hebben, Zweden, Nederland...

Ik denk dat dat onzin is.

Om de soort te behouden (in dit geval (Europese) grijze wolf) hoef je niet in íéder land een groeiende of stabiele populatie te hebben.

In zijn geheel, over het totale verspreidingsgebied, moet die populatie een 'gunstige staat van instandhouding' hebben.

Om te zorgen dar deze soort niet uitsterft moet er niet per land gekeken worden, maar over het geheel.

Niet ieder land zou individuel verantwoordelijk moeten zijn om te zorgen dat het in dàt land een zodanig grote populatie heeft dat de instandhouding van de soort gewaarborgd is.

De soort staat níet op uitsterven als je het over heel Europa (plus rusland dus stukje azie) bekijkt.

Dat een soort zeldzaam is een bepaald land maakt niet dat de soort op uitsterven staat...

En ik denk dat dit een grote denkfout is in Nederlands beheer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:35

Captain schreef:
Is dit niet iets voor de voorpagina ook? Brrrrr wat eng zeg.. @bokker: knap dat jij en je dieren rustig gebleven zijn. Ik hoop dat je er niet teveel last van hebt w.b. angst nu. Sterkte! :(:)

Ik zal het navragen bij betrokkene.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

denkfout of bewuste handeling?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:45

Dat wordt ook steeds gezegd dat de gunstige staat van instandhouding over de gehele noord Europese populatie allang is bereikt.
Maar de beschermers van de wolf proberen middels de aantallen per land/ regio zo uit te leggen dat er maar weinig wolven zijn.

Creatief met cijfers.

Duitsland heeft overigens officieel vastgesteld dat daar de gunstige staat van instandhouding is bereikt.
Tevens zijn er ook gebieden in Duitse deelstaten tot officieel wolven gebied aangewezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

tienus63 schreef:
Duitsland heeft overigens officieel vastgesteld dat daar de gunstige staat van instandhouding is bereikt.
Tevens zijn er ook gebieden in Duitse deelstaten tot officieel wolven gebied aangewezen.

Zijn er dan geen clubs die bezwaar maken en zeggen dat het er nog meer moeten zijn in Duitsland?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:53

In Duitsland heerst exact dezelfde discussie tussen pro, kritisch en anti wolf als hier in Nederland.

In duitsland zijn alleen nog geen ‘incidenten’ geweest tussen wolf en mens.

In Duitsland zijn wel hele grote protesten geweest van jagers en boeren om de wolf te beheren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

Verder staat en (vooral) valt die hele 'gunstige staat van instandhouding' met het feit of het hier om wolven gaat of om hybriden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Waarschuwing van de provincie Utrecht

https://www.facebook.com/share/p/1CDjAEpPz5/

Tekst;
Citaat:
Recent heeft op de Utrechtse Heuvelrug een ernstig incident plaatsgevonden met een kind en hoogstwaarschijnlijk een probleemwolf. Daarom de zeer dringende oproep om de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28 voorlopig te mijden. Dit geldt voor alle vormen van recreatie (wandelen, fietsen, paardrijden etc.) en zowel voor kinderen als volwassenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:00

DubbelFun schreef:
Verder staat en (vooral) valt die hele 'gunstige staat van instandhouding' met het feit of het hier om wolven gaat of om hybriden.

Qua gedrag zijn het geen wolven (meer) en zonder basis van geschikte prooi (eland) is die hele 'gunstige staat van instandhouding' stomweg onmogelijk. Nederland kan niet aan die voorwaarden voldoen en zou dus op die basis deze dieren moeten euthanaseren wegens niet in staat tot echt wolf zijn en faunavervalsing en daarmee bedreiging van de echte wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:01

Huishoudelijke mededeling:

In overleg met mods mag dit topic wat langer doorlopen dan 500 pagina’s.
Gezien de aanval op het kind vorige week en nu het verhaal wat de bokker is overkomen, vind ik het jammer die discussie af te breken en verder gaan in Deel 4.

Het lijkt mij duidelijker als verdere discussie n.a.v. beide gebeurtenissen in een het zelfde topic staan, mocht meer info terug willen zoeken.
Ik verwacht na de bijeenkomst woensdag ook veel nieuws.
En ik verwacht dat de makers van de podcast veel input hebben van wat er de afgelopen dagen is gebeurd.

Kortom mijn gevoel zegt, laat topic nog een week of lopen. En is het dan weer ‘sleur’ alleen maar meldingen, dan door naar volgende deel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Mee eens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Femke_Tweety schreef:
Klein ding dat me steeds opvalt, met eigenlijk grote consequenties

'De gunslinger staat van instandhouding van de (soort) wolf.'

Dit lijkt steeds op landelijk niveau bekeken te worden.

Duitsland moer die gunstige staat hebben, Zweden, Nederland...

Ik denk dat dat onzin is.

Om de soort te behouden (in dit geval (Europese) grijze wolf) hoef je niet in íéder land een groeiende of stabiele populatie te hebben.

In zijn geheel, over het totale verspreidingsgebied, moet die populatie een 'gunstige staat van instandhouding' hebben.

Om te zorgen dar deze soort niet uitsterft moet er niet per land gekeken worden, maar over het geheel.

Niet ieder land zou individuel verantwoordelijk moeten zijn om te zorgen dat het in dàt land een zodanig grote populatie heeft dat de instandhouding van de soort gewaarborgd is.

De soort staat níet op uitsterven als je het over heel Europa (plus rusland dus stukje azie) bekijkt.

Dat een soort zeldzaam is een bepaald land maakt niet dat de soort op uitsterven staat...

En ik denk dat dit een grote denkfout is in Nederlands beheer.

Dat wilde ik ook zeggen, maar jij omschrijft het precies :j waarom moeten we in een land dat hier compleet ongeschikt voor is een bloeiende populatie hebben? Alleen de Veluwe heeft geschikte prooidieren in de natuur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:03

DubbelFun schreef:

Dat klinkt toch ook bijzonder.
De ene keer zijn er volgens de pro clubs geen hybriden maar om de aantallen echte wolven te drukken, zijn er dan plots wel hybriden?
De ene keer kun ze geen onderzoek doen of het dna van een hybride is, maar nu wel?

Wat een stel waailappen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Prima toch.

500 of 515 maakt verder weinig uit.

Handig om het bij elkaar te houden.

Ben benieuwd naar woensdag, hoop veel opkomst en discussie/gesprek op ínhoud en geen ja en nee schreeuwers tegenover elkaar zeg maar.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

@Femke_Tweety je omschrijft het goed. We zouden inderdaad op Europese schaal moeten kijken. 'Wolven kennen geen grenzen' wordt vaak geroepen... Dat is precies wat het is. En Nederland is gewoon niet de plek. Prima als er wat schuwen in een bos zitten, maar zoals het nu gaat...

Ik ben ook benieuwd naar woensdag, misschien kom ik ook wel langs.