Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:13

irmaz, bedoel je niet CO2?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:25

juval schreef:
irmaz, bedoel je niet CO2?

Lijkt me niet, stikstofoxiden komen vrij bij, bijvoorbeeld, verbranding van kippenpoep.

En net als CO2, is stikstof een groot probleem.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 16:41

_San87_ schreef:
Als ik het goed heb begrepen komt het neer dat je zoveel dieren mag houden als dat de grond dat je bezit aan kan.

Dus de hoeveelheid mest dat ontstaat moet op eigen grond uit te rijden zijn. De meeste melkveebedrijven zijn al grondgebonden. Veel pensionstallen dan weer niet, vermoed ik zo.

Dit precies.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:02

Duidelijk. Dank voor de verduidelijking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:07

ruitje schreef:
_San87_ schreef:
Als ik het goed heb begrepen komt het neer dat je zoveel dieren mag houden als dat de grond dat je bezit aan kan.

Dus de hoeveelheid mest dat ontstaat moet op eigen grond uit te rijden zijn. De meeste melkveebedrijven zijn al grondgebonden. Veel pensionstallen dan weer niet, vermoed ik zo.

Dit precies.

Dus jullie gebruiken de paardenmest zelf. Dat is knap.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:12

Nee nu niet. Nu voeren wij af. En voeren vervolgens weer drijfmest aan.

Dat geld dus ook voor de kippenbedrijven, die voeren ook af en voeren drijfmest aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:15

Stel je komt uit op 3 grootvee eenheden per hectare. Dan mag je 3 paarden houden per hectare. Dan denk ik dat een hoop pensionstalling onbetaalbaar word.

Maar ik weet niet of het ook voor paarden gaat gelden. Enerzijds zou ik dat vreemd vinden, anderzijds is t ook raar als iedereen moet bijdragen maar paarden niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:20

Paardenmest afvoeren zou ik ook doen, champignonteelt is er blij mee, en stro wil je niet op je land.

Drijfmest hebben wij nooit gebruikt op stal. Gewoon droge mest bovenop.

Valt de paardenhouderij onder agrarisch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:30

In Italie wil je op het moment ook niet wonen. Wat een gekkigheid is het daar!!

Maar ik zie net een reclame van verzorgingsarmoede, waarbij een mevr. verteld dat ze soms citroenen gebruikte omdat ze geen douchegel kon betalen.

Maar ben ik nou gek? Ik gebruik nooit douchegel. Dan ben je toch niet vies, gewoon douchen is toch voldoende. Of ben ik nu een viezerik :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:33

Stukkie zeep is toch ook goed?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 18:36

Hahaha die vraag beantwoord ik gewoon niet :') . Maar ik heb echt fysiek zwaar werk dus ik zou een gat in de ozon stinken denk ik.

Paardenhouderij is net afhankelijk van hoe de richtlijnen zijn. Met subsidies, vergunningen, etc ben je de ene keer wel onderdeel, de andere keer niet. En het hangt ook af van je type bedrijf( opfok is agrarischer dan een manege zeg maar :) )

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:43

ruitje schreef:
Hahaha die vraag beantwoord ik gewoon niet :') . Maar ik heb echt fysiek zwaar werk dus ik zou een gat in de ozon stinken denk ik.

)

Jaren in de paarden gewerkt, toen deed ik het ook niet. Krijg rode vlekken van die meuk.

Douchen, deotje op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:51

Maar dat kan voor de paardenhouderij als die eronder vallen, wat mij lijkt van wel, weleens heel problematisch worden. Dan is de paardensport officieel een elitesport. Maar is het niet zo dat paarden veel minder stikstof en ammoniak uitstoten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:52

er is natuurlijk ook wel een verschil in de samenstelling van koeienmest, paardenmest of kippenmest.

Ik ben heel benieuwd of er ook strengere regels voor de paardenhouderij zullen komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:03

pien_2010 schreef:
Zelf heb ik haar horen zeggen dat je op AI niet blindelings kunt vertrouwen en dat het zeker gecontroleerd moet worden.

Waar het mij meer omgaat Loretta is dat ik soms in dit topic het idee heb dat werkelijk niemand ook maar iets goed kan doen in dit huidige kabinet.
Ik geef er de voorkeur aan om wel elke keer goed te luisteren.

Kijk minister Faber vind ik zelf een hele nare vrouw. Die volg ik zoveel mogelijk op een verre afstand. Maar Agema volg ik met interesse, daar heb ik totaal geen antipathie tegen. Ook al zitten we politiek in het uiterste van het spectrum. Dus iemand hoeft voor mij niet bij voorbaat afgebrand te worden.

Bv van de Plas vond ik in het begin interessant, vond haar ook aardig, maar dat heb ik allang niet meer. In mijn ogen draait ze de boeren een enorme loer en dat vind ik echt een schande. Ze staat voor mij voor de agro industrie en ze valt steeds meer door de mand voor mij dat ze opkomt voor de boeren (dus ook de kleinere en biologische boer).
Maar ik heb er wel open naar gekeken. Begrijp je mijn punt?

Ik heb helemaal niets met Agema.
Zij is al jaren de rechterhand/vertrouweling van Wilders, dus staat volledig achter zijn beleid en uitspraken.
Daarbij is haar partner Leon de Jong, die zijn handen stuk klapte toen Wilders de uitspraak minder, minder ..... deed.

Altijd een hele grote mond in de oppositie en nu zei Agema laatst, dat zij nu meer informatie had of aan regels gebonden is.l om bepaalde zaken te veranderen. Ja, daar hadden de vorige ministers ook last van en daar heb je nooit constructief mee samengewerkt, alleen maar een vreselijke grote bek tegen de toenmalige bewindslieden.

Dus ik geef haar geen enkel voordeel van de twijfel.

Hetzelfde geldt, wat mij betreft, voor Van der Plas.
Ik vind haar zo arrogant met haar (zogenaamde) gezonde boeren verstand.

Tot nu toe heb ik alleen een hoge pet op van de minister van binnenlandse zaken van NSC en de staatssecretaris Toeslagen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:07

Electra63 schreef:
Ik heb helemaal niets met Agema.
Zij is al jaren de rechterhand/vertrouweling van Wilders, dus staat volledig achter zijn beleid en uitspraken.
Daarbij is haar partner Leon de Jong, die zijn handen stuk klapte toen Wilders de uitspraak minder, minder ..... deed.

Altijd een hele grote mond in de oppositie en nu zei Agema laatst, dat zij nu meer informatie had of aan regels gebonden is.l om bepaalde zaken te veranderen. Ja, daar hadden de vorige ministers ook last van en daar heb je nooit constructief mee samengewerkt, alleen maar een vreselijke grote bek tegen de toenmalige bewindslieden.

Dus ik geef haar geen enkel voordeel van de twijfel.

Hetzelfde geldt, wat mij betreft, voor Van der Plas.
Ik vind haar zo arrogant met haar (zogenaamde) gezonde boeren verstand.

Tot nu toe heb ik alleen een hoge pet op van de minister van binnenlandse zaken van NSC en de staatssecretaris Toeslagen.

Eens, ik heb totaal niets met Agema, krijg zelfs altijd een naar gevoel bij haar. Onbetrouwbaar vind ik haar overkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:54

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:00

Agema, die kreeg advies van Maurice de hond over AI.
Weet niet of dat nu positief of negatief is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 23:12

Benzz schreef:
Maar dat kan voor de paardenhouderij als die eronder vallen, wat mij lijkt van wel, weleens heel problematisch worden. Dan is de paardensport officieel een elitesport. Maar is het niet zo dat paarden veel minder stikstof en ammoniak uitstoten?

MIsschien komt het wel omdat wij zo maf zijn om elke dag de mesthopen van ons weiland te scheppen en dat het niet op het land achterblijft. Althans in pensionstallingland doen we dat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:47

Maar dan nog blijft het ergens Veronica. Het is best wel raar. In Nederland hebben we veels teveel mest en in Frankrijk zijn er gebieden waar ze hunkeren naar mest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:00

Als ik nu alleen even kijk naar de pluimveesector die het heel goed opgelost heeft en waar de mest goed gebruikt wordt. Wat gaat dit dan oplossen?

Want als je het op papier anders regelt dan is het nog niet opeens zo dat koeien minder mesten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:15

Waarom richten ze in EU verband geen Europese mestbank op, verse drijfmest zo verhandelen dat de kosten van vervoer gedekt zijn. Lijkt me win/win situatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:17

BigOne schreef:
Waarom richten ze in EU verband geen Europese mestbank op, verse drijfmest zo verhandelen dat de kosten van vervoer gedekt zijn. Lijkt me win/win situatie.

Lijkt mij ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:41

BigOne schreef:
Agema, die kreeg advies van Maurice de hond over AI.
Weet niet of dat nu positief of negatief is.

Ik kwam een tweet tegen waar iemand aan AI (ChatGPT) gevraagd heeft of Maurice de Hond een expert is op AI en of het verstandig was om hem daarover advies te laten geven.

Het antwoord van ChatGPT was dat Maurice geen expert is op AI, dat hij wel vee ervaring had in opiniepeilen maar dat je hem niet als expert moet vragen mbt AI :')

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:41

Of we doen de meest voor de hand liggende optie, we laten de veestapel krimpen.