Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:44

pien_2010 schreef:
Bv het feit dat Orban gepasseerd wordt en niet meer het stemgedrag kan bepalen. Is een waarschuwing aan andere afvalligen of Rusland vriendjes.

Dat vind ik juist een enge ontwikkeling. We wilden toch eenheid? Wie bepaalt dan wie wel of niet mee mogen doen? Macron met zijn geheime overleggen?
Nu is het Orban die buiten spel gezet wordt, de volgende keer wordt Nederland misschien wel als afvallige gezien. Weg souvereiniteit.
De gezamenlijke schuld van de EU was in 2023 al 458,5 miljard euro, en daar moeten de eurobonds nog bij. Europa wordt dan afhankelijk van de geldschieters (China, Elon Musk), en dat terwijl de Nederlandse burger in meerderheid tégen Europese leningen heeft gestemd.
https://www.accountant.nl/nieuws/2024/1 ... en-van-eu/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:11

Het blijft toch wel bizar dat de kranten niet bol staan van dit soort extreem enge dingen, van Reporters Online:

Citaat:
– Trump valt Boasberg opnieuw aan op social media: ‘Rechter James Boasberg doet alles in zijn macht om de macht van het presidentschap over te nemen. Hij is een lokale, onbekende rechter, een egoïst die op zoek is naar publiciteit, en het kan om geen andere reden zijn, omdat zijn “uitspraak” zo belachelijk en onbeholpen is. RED AMERIKA!’

– Trump zegt op social media dat ‘gevaarlijke en onwettige landelijke gerechtelijke bevelen van radicale, partijdige rechters ons land kunnen vernietigen’. Hij roept op om deze bevelen te stoppen, omdat de rechters de macht van het presidentschap zouden willen overnemen zonder dat ze zoals hemzelf 80 miljoen stemmen hebben gehaald, wat ‘de veiligheid van het land bedreigt’.

– Musk doneert het maximale wettelijk toegestane bedrag aan verschillende Republikeinse wetgevers die zich inzetten voor de afzetting van rechters.

– Musk biedt kiezers in Wisconsin honderd dollar om een petitie tegen “activistische rechters” te ondertekenen. De actie richt zich op een cruciale rechterlijke zetel in Wisconsin die vacant is.

De rechterlijke macht slopen om complete totalitaire macht voor de president te krijgen....doodeng toch.

En dan ook advocaten(kantoren) bedreigen om vooral niks tegen de zin van (regering) Trump te doen, even deze als voorbeeld stellen zodat de boodschap hopelijk duidelijk is voor anderen ook:

Citaat:
– Trump trekt het decreet in waarin hij advocatenkantoor Paul, Weiss aan banden legt. In ruil daarvoor belooft het kantoor onder andere geen zaken meer aan te nemen met betrekking tot DEI-beleid. Ook is in de afspraken met Trump geregeld dat het kantoor het equivalent van 40 miljoen dollar aan pro bono juridische diensten zal leveren gedurende de termijn van Trump ter ondersteuning van initiatieven van de Trump-regering.

En om het compleet te maken, de kritische media aanvallen / buiten sluiten zodat die wel 3x nadenken voordat ze iets negatiefs zeggen over (regering) Trump. Want we willen natuurlijk niet dat het volk zich terecht doodschrikt van dit soort enge activiteiten -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:31

Lieser schreef:
pien_2010 schreef:
Bv het feit dat Orban gepasseerd wordt en niet meer het stemgedrag kan bepalen. Is een waarschuwing aan andere afvalligen of Rusland vriendjes.

Dat vind ik juist een enge ontwikkeling. We wilden toch eenheid? Wie bepaalt dan wie wel of niet mee mogen doen? Macron met zijn geheime overleggen?
Nu is het Orban die buiten spel gezet wordt, de volgende keer wordt Nederland misschien wel als afvallige gezien. Weg souvereiniteit.
De gezamenlijke schuld van de EU was in 2023 al 458,5 miljard euro, en daar moeten de eurobonds nog bij. Europa wordt dan afhankelijk van de geldschieters (China, Elon Musk), en dat terwijl de Nederlandse burger in meerderheid tégen Europese leningen heeft gestemd.
https://www.accountant.nl/nieuws/2024/1 ... en-van-eu/

Niet mee eens. Orban is een Putin aanhanger en heeft met succes al jaren enorm veel vertraagd, afgestemd en voor hoopjes problemen gezorgd. Het was onwerkbaar.

Nederland is een ander verhaal. Plaatst zich inderdaad apart als het gaat om de leningen . Maar is altijd voor de aEU eenheid gegaan. Dus de vergelijking gaat al mank.
Kijk Lieser eenheid moet van twee kanten komen. Orban verbreekt willens en wetens al jaren die eenheid waardoor de EU bijna onwerkbaar werd. Nederland doet dit niet. Kiest alleen een andere weg door te zeggen dat het niet zoveel leningen wil. Dus we gaan het zien waar het geld vandaan gaat komen want Nederland is wel voor verhoging van de defensie uitgaven. Dat past in die eenheid.

tamary

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:45

Idd, Orban zingt zo door naar Poetin als die weet hoe en wat.
NL is meer bezig met opletten dat we ons niet via verkeerd geld uitgeven ons elders klem draaien nu. Dus ja doen wat nodig is, maar niet zomaar ergens een zak geld in gooien. Zelfs de VS heeft qua kosten wapens/systemen heel interessante financiele lessen en conclusies getrokken uit de creativiteit van Oekraine qua wel en juist gebruiken van systemen die samen kunnen werken zonder moeilijke conversieprogramma's en onderhoudsmensen van het bedrijf. Grote voordeel van commerciele burger apparatuur is lees de handleiding en je kan het zelf bedienen en het werkt samen met vrijwel willekeurig welke telefoon/tablet met OS android/windows/linux. Je zal schrikken als je ziet hoe groot het verschil is qua kosten tussen burger en militair bedoelde systemen. En ook al is het soms een deel beveiliging, dat is meer van toepassing op lange termijn communicatie e.d. direct zoals wat ziet mijn drone nu heeft dat niet nodig. Oekraine heeft al laten zien dat je met dezelfde zak geld veel meer kan doen als je "outside the box" moet denken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:30

pien_2010 schreef:
Niet mee eens. Orban is een Putin aanhanger en heeft met succes al jaren enorm veel vertraagd, afgestemd en voor hoopjes problemen gezorgd. Het was onwerkbaar.

Maar dat wisten de EU-leiders toen ze Hongarije toelieten! In 2004 was Orban al minstens 6 jaar zeer actief in de Hongaarse politiek. En ook toen was Orban al vriendjes met Poetin. Dan kun je 20 jaar later niet ineens dat land buitenspel zetten als afvallig omdat dat even beter uitkomt. Daarmee doet de EU met Hongarije hetzelfde als Trump met de NAVO.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:00

Het probleem is dat de opzet niet (meer) werkt, net als de Verenigde Naties met hun veto's.
Je zou moeten streven naar een tweederde of drievierde meerderheid voor beslissingen. Maar ja, ze wilden na oprichting graag zo veel mogelijk leden dus daarom die concessies, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:08

Lieser schreef:
pien_2010 schreef:

Maar dat wisten de EU-leiders toen ze Hongarije toelieten! In 2004 was Orban al minstens 6 jaar zeer actief in de Hongaarse politiek. En ook toen was Orban al vriendjes met Poetin. Dan kun je 20 jaar later niet ineens dat land buitenspel zetten als afvallig omdat dat even beter uitkomt. Daarmee doet de EU met Hongarije hetzelfde als Trump met de NAVO.

Dat blijkt dus wel te kunnen ook al vind jij van niet. Want het gebeurt!

Je vergelijking met wat nu in de VS gebeurt is een rare daarmee EU zich al die jaren een trouwe bondgenoot heeft getoond. Itt Orban die alles wat hij kon binnen halen voor de Russen probeerde binnen te halen. Dus dat werkt niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:10

tamary schreef:
Idd, Orban zingt zo door naar Poetin als die weet hoe en wat.
NL is meer bezig met opletten dat we ons niet via verkeerd geld uitgeven ons elders klem draaien nu. Dus ja doen wat nodig is, maar niet zomaar ergens een zak geld in gooien. Zelfs de VS heeft qua kosten wapens/systemen heel interessante financiele lessen en conclusies getrokken uit de creativiteit van Oekraine qua wel en juist gebruiken van systemen die samen kunnen werken zonder moeilijke conversieprogramma's en onderhoudsmensen van het bedrijf. Grote voordeel van commerciele burger apparatuur is lees de handleiding en je kan het zelf bedienen en het werkt samen met vrijwel willekeurig welke telefoon/tablet met OS android/windows/linux. Je zal schrikken als je ziet hoe groot het verschil is qua kosten tussen burger en militair bedoelde systemen. En ook al is het soms een deel beveiliging, dat is meer van toepassing op lange termijn communicatie e.d. direct zoals wat ziet mijn drone nu heeft dat niet nodig. Oekraine heeft al laten zien dat je met dezelfde zak geld veel meer kan doen als je "outside the box" moet denken.

Nederland heeft ook lessen geleerd, gisteren bij Kockelman legde Brekelmans uit hoe de deal met VDL/Nedcar is gekomen en wat de gaat opleveren.

Interessanter vind ik hoe de Amerikanen dat nieuwe toestel verder gaan ontwikkelen, want het kan maar zo zijn dat andere landen niet mee zo geinteresseerd zijn in IP deals. Niet meer omdat veel landen nu zelf hun productiecapaciteit meer benutten voor hun eigen producten en omdat het vertrouwen is beschaad. De Amerikanen kunnen niet alles zelf doen, de halfcapaciteit in de staalindustrie is hier illustratief. T denkt dat het gaat helpen als hij alles in eigen hand houdt, maar dat is niet zo omdat er te grote kwaliteitverschillen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:11

Klopt Veronica en je ziet dan ook in rap tempo de VS omlaag kelderen als het gaat om economie, invloed in de wereld, op een lijn liggen met de bondgenoten etc. Het is wel interessant dat één man dit weet te veroorzaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:14

Nah het is niet 1 man. Dat is gewoon het empty vessel die naar voren / boven geduwd wordt door een heleboel belanghebbenden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:18

Oh ja, vergat erbij te zetten waar de deal van VDL over gaat, dus voor wie Kockelman niet heeft gezien en de berichten in de media heeft gemist: VDL gaat in Born militaire drones bouwen in hoge aantallen en dat doen ze in opdracht van het ministerie van defensie. Als er nog capaciteit over is, dan kunnen ze zich ook gaan richten op andere dingen zoals militaire voertuigen. HOera dus voor de Nederlandse defensie-industrie en ook hoera voor de medewerkers van NedCar en hoera voor VDL voor deze opdracht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:34

pmarena schreef:
Nah het is niet 1 man. Dat is gewoon het empty vessel die naar voren / boven geduwd wordt door een heleboel belanghebbenden.

Precies, hij is slechts het instrument.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:07

Trump is zo ontzettend stom, kondigt een nieuwe straaljager aan ( naar hem genoemd, 47) en zegt dan, we bouwen wel veiligheidsmaatregelen in want onze kopers zijn misschien geen vrienden meer in de toekomst. Wat een clown .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:39

pmarena schreef:
Ik vrees (vanuit de positie van Nederlander) eigenlijk vooral voor het scenario dat de VS ergens in duikt met hun oorlogsmachine zeg maar. Dat dat dan artikel 5 triggert en wij de VS moeten gaan helpen ergens op de wereld terwijl we onze aandacht juist volledig moeten richten op onze eigen verdediging nu -O-

En als wij dan artikel 5 en de hulp van de VS nodig hebben, dat wij zitten met veel verlies elders op de wereld voor hen, en de VS een lange neus naar ons trekt dat ze geen zin hebben om ons te komen helpen weet je wel..... we de lusten maar niet de lasten -O-

Volgens mij werkt dat zo (gelukkig) niet, je eerste voorbeeld over de VS. Artikel 5 wordt alleen getriggerd als het land wordt aangevallen. Dat is nu pas 1x gebeurd, met de Twin-towers. Alle andere oorlogen waar we de VS mee hebben gesteund zijn niet vanuit artikel 5 maar “eigen keuze” geweest om een bondgenoot te helpen :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:42

BigOne schreef:
Trump is zo ontzettend stom, kondigt een nieuwe straaljager aan ( naar hem genoemd, 47) en zegt dan, we bouwen wel veiligheidsmaatregelen in want onze kopers zijn misschien geen vrienden meer in de toekomst. Wat een clown .

De naam is een beetje raar omdat de Chinook CH47 heet sinds 1961. Geen idee wat de reden is dat dit nieuwe toestel F47 gaat heten, maar het is mogelijk dat het naar het president-nummer verwijst. Het kan ook heel goed een hele andere reden hebben. Het gaat overigens nog jaaaaaren duren voordat we dat ding in levende lijve kunnen zien.

T over zijn nieuwe schatje:
Citaat:
Trump, who was flanked by Defense Secretary Pete Hegseth, said the new aircraft will be known as the F-47, and hailed it as the most advanced, capable, and lethal aircraft “ever built.”

“Nothing in the world comes even close to it,” the president said in the Oval Office.
Mwah, China heeft al 6th Gen fighters ontwikkeld intussen en die vliegen al.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:56

Wat China 6th gen noemt en wat de Amerikaanse variant is/zou zijn, zijn 2 verschillende dingen. Er zijn afnemers inmiddels niet bepaald gelukkig met de kwaliteit van Chinese oorlogsapperatuur. Goed om bullebak te spelen tegenover burgers, maar mensen die wat militaire kennis en middelen hebben is een heel ander verhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:04

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
Ik vrees (vanuit de positie van Nederlander) eigenlijk vooral voor het scenario dat de VS ergens in duikt met hun oorlogsmachine zeg maar. Dat dat dan artikel 5 triggert en wij de VS moeten gaan helpen ergens op de wereld terwijl we onze aandacht juist volledig moeten richten op onze eigen verdediging nu -O-

En als wij dan artikel 5 en de hulp van de VS nodig hebben, dat wij zitten met veel verlies elders op de wereld voor hen, en de VS een lange neus naar ons trekt dat ze geen zin hebben om ons te komen helpen weet je wel..... we de lusten maar niet de lasten -O-

Volgens mij werkt dat zo (gelukkig) niet, je eerste voorbeeld over de VS. Artikel 5 wordt alleen getriggerd als het land wordt aangevallen. Dat is nu pas 1x gebeurd, met de Twin-towers. Alle andere oorlogen waar we de VS mee hebben gesteund zijn niet vanuit artikel 5 maar “eigen keuze” geweest om een bondgenoot te helpen :j

Ik zeg toch helemaal niks over wat er aan vooraf zou gaan....? Heb het gewoon over het triggeren van artikel 5. Waarbij de Amerikanen dan verwachten dat wij hen komen helpen. Wij goedgelovige sukkels dat braaf doen omdat wij onze afspraken willen nakomen. En dan vervolgens "even later" een dikke middelvinger krijgen als Trump zich tegen ons keert.

Het triggeren van artikel 5 / verwachten dat wij bijspringen..... daarvan zou het me trouwens niet bepaald verbazen wanneer "team Trump" dat ook dat wel eens heel creatief zou kunnen bekijken, in lijn van hun "creativiteit" op andere gebieden.

Dus hetzij een echte aanval. Hetzij een door team Trump "bedachte" aanval, net zoals ze nu die "bende-leden" oppakken zonder "due process" en hun aanwezigheid in de USA zien als een daad van oorlog van Venezuala.... (alien enemies act)

Ik zie al voor me dat Trump ergens ruzie zoekt. Er iets teruggedaan wordt. En hij meteen de oorlogsmachine in werking zet en artikel 5 "uitroept". Hetzij omdat hij onze hulp wil. Hetzij om de kloof te vergroten doordat wij niet mee willen werken aan iets dat niet okee is / volgens ons niet onder artikel 5 valt.

[edit: 1 en ander wat proberen te verduidelijken]

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:48

Lieser schreef:
pien_2010 schreef:

Nee, is juist het tegenovergestelde. De EU als meerderheid wenst niet naar de pijpen te dansen van 1 dwarsligger.
Navo probeer als meerderheid alles bij elkaar te houden terwijl Trump als dwarsligger probeert afstand te nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:01

Ik kan me voorstellen dat men ook de hoop had dat toelaten van Hongarije tot de NAVO, ervoor zou zorgen dat er wat meer afstand van dat land tot Rusland zou ontstaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:13

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:

Ik zeg toch helemaal niks over wat er aan vooraf zou gaan....? Heb het gewoon over het triggeren van artikel 5. Waarbij de Amerikanen dan verwachten dat wij hen komen helpen. Wij goedgelovige sukkels dat braaf doen omdat wij onze afspraken willen nakomen. En dan vervolgens "even later" een dikke middelvinger krijgen als Trump zich tegen ons keert.

Het triggeren van artikel 5 / verwachten dat wij bijspringen..... daarvan zou het me trouwens niet bepaald verbazen wanneer "team Trump" dat ook dat wel eens heel creatief zou kunnen bekijken, in lijn van hun "creativiteit" op andere gebieden.

Dus hetzij een echte aanval. Hetzij een door team Trump "bedachte" aanval, net zoals ze nu die "bende-leden" oppakken zonder "due process" en hun aanwezigheid in de USA zien als een daad van oorlog van Venezuala.... (alien enemies act)

Ik zie al voor me dat Trump ergens ruzie zoekt. Er iets teruggedaan wordt. En hij meteen de oorlogsmachine in werking zet en artikel 5 "uitroept". Hetzij omdat hij onze hulp wil. Hetzij om de kloof te vergroten doordat wij niet mee willen werken aan iets dat niet okee is / volgens ons niet onder artikel 5 valt.

[edit: 1 en ander wat proberen te verduidelijken]

Oh ik bedoelde het niet vervelend, was vooral omdat je schreef “voor het scenario dat de VS ergens in duikt met hun oorlogsmachine zeg maar”, dacht dat je daarmee impliceerde dat de VS een land aanviel en daarmee ons meetrok in die oorlog.

Ik hoop dat we wel wat van Iran/irak hebben geleerd (correct me if I’m wrong maar volgens mij was dat ook niet helemaal zuiver v/u Bush) en niet als EU blind vertrouwen op wat de VS claimt, zeker met die Cheeto aan de macht…

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:27

Veronica2 schreef:
Oh ja, vergat erbij te zetten waar de deal van VDL over gaat, dus voor wie Kockelman niet heeft gezien en de berichten in de media heeft gemist: VDL gaat in Born militaire drones bouwen in hoge aantallen en dat doen ze in opdracht van het ministerie van defensie. Als er nog capaciteit over is, dan kunnen ze zich ook gaan richten op andere dingen zoals militaire voertuigen. HOera dus voor de Nederlandse defensie-industrie en ook hoera voor de medewerkers van NedCar en hoera voor VDL voor deze opdracht.

Ik denk dat dat heel verstandig is! Lokaal, praktisch, en iets wat zowel voor eigen krijgsmacht als voor verkoop ongetwijfeld interessant is.

Wonderlijk hoe snel dit soort dingen nu opeens kunnen, er is wel echt iets wakker geschud door de ongein die nu uit Amerika komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:40

Eens ju7lius juut. Europa is wakker en gaat full speed vooruit. Nederland en eigenlijk iedereen doet gelukkig mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:18

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:18

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:21

pien_2010 schreef:
Je vergelijking met wat nu in de VS gebeurt is een rare daarmee EU zich al die jaren een trouwe bondgenoot heeft getoond. Itt Orban die alles wat hij kon binnen halen voor de Russen probeerde binnen te halen. Dus dat werkt niet.

Blijkbaar snap je de vergelijking niet. Geeft niks.