Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:08

Cer schreef:
Ik lees dat het boek Deuteronomium specifiek wijst op broeken voor heren en rokken voor dames. Dat geldt dan toch voor iedereen die de bijbel “aanhangt” ?

Bestonden er al broeken (pantalons) in Bijbelse tijden? Volgens mij liep iedereen toen in een soort lange gewaden? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:15

Cer schreef:
Nou, dus omdat er radicaal rechtse christenen bestaat maakt de rest eigenlijk niet uit, zo kan je het ook lezen…

Precies, het is Whataboutisme..en ja, die dreiging van de Christenen is ook problematisch. Alleen wel van een andere orde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:22

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Omdat er in iedere religie, of dat nu de Islam, het Christendom of Jodendom is, radicalisatie en extremisme bestaat. Dat speelt mondiaal.

Oók in Nederland:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/r ... -te-perken

Tientallen miljoenen van radicaal rechtse Christenen om rechten in de EU in te perken. Met een hoofdrol voor een Nederlandse ex-SGP'er.

In Nederland heb je ook nog de rechts-conservatieve Civitas Christiana.

Dus nogmaals. Omdat jij iets niet wéét, betekent niet dat het niet bestaat.

Oke, maar plegen deze radicale groepen ook bomaanslagen en doen zij ook aan jodenhaat?

Want ik vind hier toch een groot verschil in zitten en kun je het wel op de persoon proberen te spelen. Maar dreigend terrorisme is toch net weer even van een iets andere orde gezien de recente geschiedenis. Vind het bijzonder dat dit soort zaken kennelijk allemaal zo makkelijk vergeten worden.

Ik reageer op je opmerking dat radicale Christenen volgens jou niet bestaan. Of je had er nooit van gehoord, dat zei je zelf:

Elisa2 schreef:
Ja alleen hebben de revo,s over het algemeen toch wat andere normen en waarden. Persoonlijk vind ik ook dat alle scholen neutraal zouden moeten blijven maar christelijk is wel wat er van oorsprong in Nederland hoort qua cultuur en ik heb nog nooit gehoord over radicale christenen.

Recenter artikel
De overheid wil weekendscholen gaan controleren: goed idee? - DIT https://share.google/PmIh6PdKh28kjQeTW

Ik geef aan dat het wel bestaat. Oók in Nederland.

En mijn argumenten zijn per definitie geen whataboutisme, want ik zeg niet dat het een minder erg is omdat het andere bestaat. Dat maak jij er, om wat voor reden dan ook, van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:24

Cer schreef:
Nou, dus omdat er radicaal rechtse christenen bestaat maakt de rest eigenlijk niet uit, zo kan je het ook lezen…

Waar zeg ik dit?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:32

_San87_ schreef:
mce schreef:

als je dan als vrouw daarvoor kiest, ook niets mis mee, lijkt me.

Wel als dat gedachtengoed erin gedoctrineerd is.

Tot 1955 was in heel Nederland niet geaccepteerd dat vrouwen werkten. Nu is het juist de standaard dat beide partners werken. Ook daarvoor geldt, prima als iemand daarvoor kiest, maar niet als het erin gedoctineerd wordt. Tegenwoordig wordt er van een vrouw (en man) steeds meer verwacht. Dat je carrière maakt, meehelpt in het huishouden, tijd uittrekt voor familie, vrienden en hobby's en als er kinderen komen ook nog eens een goede moeder of vader bent. Dat zijn een heleboel ballen om in de lucht te houden en het resultaat? Steeds meer jonge mannen en vrouwen kampen met een burnout. Straks wordt de kinderopvang bijna gratis. Fijn als je beide graag wilt werken, maar misschien voelt het voor beide ouders daardoor ook bijna als een verplichting om zo veel mogelijk te blijven werken, als daar in de maatschappij zo op wordt aangestuurd. Met het risico dat er in de toekomst nog meer mensen met een burnout thuiszitten. Bij mensen tot 34 jaar kampen respectievelijke 1 op de 4 mannen, en bij vrouwen zelfs 1 op de 3 met klachten!

https://www.nu.nl/economie/6279493/burn-out-onder-jongeren-steeds-groter-probleem-vooral-bij-vrouwen.html

Bij een sekte zoals in de VS die het einde van de wereld predikt kun je wel van indoctrinatie spreken, maar er is een enorm verschil tussen een sekte en de verschillende religieuze stromingen binnen Nederland, die hebben bijvoorbeeld ook niet maar één leider.

Ik denk ook niet dat je de reformatorische gemeenschap als geheel over één kam kunt scheren. De de oudere garde houdt misschien vaak nog vast aan de hun vertrouwde ideeën, maar in de jongere generatie, zeg maar grofweg onder de 30 jaar, heeft al best een verandering plaats gevonden.

Een samenvatting van iemand die zelf reformatorisch is: "Thuis achter het fornuis is bij een hoop startende gezinnen om mij heen niet meer de standaard, vrijwel overal blijft de vrouw werken. Ook op het reformatorisch onderwijs is het verplicht les te geven over andere levensvisies, dus je komt altijd dingen te weten over andere levensovertuigingen. De impact van social media is binnen de reformatorische kring gigantisch, daardoor is het onmogelijk om 'onwetend gehersenspoeld' te worden. De meeste jongeren zullen in hun puberteit nadenken of het geloof bij hen past. Natuurlijk zijn er regels zolang je bij je ouders woont, maar uiteindelijk kun je niet gedwongen worden om te geloven. De bijbel leert ons om iedereen lief te hebben. Ik ben opgegroeid met het idee dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet kan/mag, maar inmiddels heb ik zelf ook vrienden die homo zijn, ik kwam tot het besluit dat hen laten vallen nog veel meer in strijd is met wat de bijbel ons leert. Naar mijn idee zijn de jongeren binnen de reformatorische wereld degenen die steeds meer iedereen gaan accepteren. Ik denk dat uiteindelijke daar de verandering vandaan moet komen. "

Het verhaal dat vrouwen binnen de reformatorische gemeente gehersenspoeld, geïndoctrineerd of onwetend worden gehouden, lijkt dus in elk geval niet van toepassing op de jongere generatie. Ik denk ook dat generaliseren van de reformatorische gemeenschap hierdoor heel onrealistisch en naïef is.

Wat in mijn optiek wel een probleem is, is dat de acceptatie van Lhbtiq+ personen onder vooral niet gelovige jongeren en dan vooral mannen juist terug lijkt te lopen. Daar zou ook zeker nog wat meer aandacht naar uit mogen gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:05

juval schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed wat Caroline tegen islamieten heeft. Heel jammer dat dit de goede kanten van BBB overschaduwt, ze dwalen te ver af van de kern van hun missie.

Puur opportunisme. Asielzoekers bashen scoort, ze zakken in de peilingen en Caroline / BBB aast op diezelfde groep stemmers.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:31

Vanmorgen op weg naar het Malieveld, waar onze auto onder geparkeerd stond, kwamen wij in de toestroom van de deelnemers aan de klimaatmars terecht. Ik ben benieuwd hoe die gaar verlopen, maar ik heb in ieder geval geen sjaals voor monden en capuchons gezien.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:37

Elisa2 schreef:
Oke, maar plegen deze radicale groepen ook bomaanslagen en doen zij ook aan jodenhaat?

Want ik vind hier toch een groot verschil in zitten en kun je het wel op de persoon proberen te spelen. Maar dreigend terrorisme is toch net weer even van een iets andere orde gezien de recente geschiedenis. Vind het bijzonder dat dit soort zaken kennelijk allemaal zo makkelijk vergeten worden.

Precies. Maar zoals hier vaak aangehaald als je islamitische buurman, collega of buschauffeur zo vriendelijk is, wat is dan het probleem?!

Soms is iets niet wat het lijkt… waarbij terrorisme niet geschuwd wordt en een enorm gevaar oplevert voor de samenleving.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:44

@cer. Over dwang: denk jij dat als er nooit, in geen eeuwen, islamitische vrouwen een hoofddoek gedragen zouden hebben, er ineens een generatie zou opstaan die zou zeggen: weet je wat? Wij gaan geheel vrijwillig onze haren bedekken en mannen mogen daarop toezien en handhaven.
Kom op, dat is onrealistisch.
Het is dwang.
Net zoals ik een bikini bovenstukje draag nu. En dat in de jaren 80 ook niet deed. Ja, toen waren mijn tieten mooier. Maar het is dwang. Een bovenstukje is nu de norm. Toen niet. Ik ga daarin mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:54

journee schreef:
Het verhaal dat vrouwen binnen de reformatorische gemeente gehersenspoeld, geïndoctrineerd of onwetend worden gehouden, lijkt dus in elk geval niet van toepassing op de jongere generatie.

Fascinerend dat je dat probeert te verkopen met iemand die homoseksualiteit in feite nog steeds afkeurt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:58

journee schreef:
Ik denk ook dat generaliseren van de reformatorische gemeenschap hierdoor heel onrealistisch en naïef is.

Het generaliseren van welke gemeenschap dan ook is onrealistisch en naïef.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:11

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Het verhaal dat vrouwen binnen de reformatorische gemeente gehersenspoeld, geïndoctrineerd of onwetend worden gehouden, lijkt dus in elk geval niet van toepassing op de jongere generatie.

Fascinerend dat je dat probeert te verkopen met iemand die homoseksualiteit in feite nog steeds afkeurt.

Facinerend hoe jij mensen die jij niet kent op afstand denkt te kunnen beoordelen. Echt, dat moet beslist een gave zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:12

prompter schreef:
Vanmorgen op weg naar het Malieveld, waar onze auto onder geparkeerd stond, kwamen wij in de toestroom van de deelnemers aan de klimaatmars terecht. Ik ben benieuwd hoe die gaar verlopen, maar ik heb in ieder geval geen sjaals voor monden en capuchons gezien.

Ik denk dat het bij die demonstratie wel keurig gaat.

De anti-immigratiedemonstratie in Utrecht en de tegendemonstratie tegen fascisme lijken mij risicovoller.
Extreem rechtse demonstranten lijken niet zo goed te zijn in vreedzaam demonstreren?
Misschien dat het gedachtegoed ook meer klootzakken aantrekt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:19

De mensen in Den Haag zagen er uit alsof ze mijn buren hadden kunnen zijn :).

En dat generaliseren van mensen met een islamitische achtergrond slaat nergens op. Sinds Volkert vd Graaf zijn ook niet ineens alle Nederlanders moordenaars. In elke groep zitten rotte appels. Maar de retoriek van Wilders slaat aan helaas.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:20

fransje23 schreef:
prompter schreef:

Ik denk dat het bij die demonstratie wel keurig gaat.

De anti-immigratiedemonstratie in Utrecht en de tegendemonstratie tegen fascisme lijken mij risicovoller.
Extreem rechtse demonstranten lijken niet zo goed te zijn in vreedzaam demonstreren?
Misschien dat het gedachtegoed ook meer klootzakken aantrekt?

Ze lijken in elk geval te denken dat ze alles mogen doen en zeggen wat ze willen, want dat doet Geert immers ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:22

rien10 schreef:
@cer. Over dwang: denk jij dat als er nooit, in geen eeuwen, islamitische vrouwen een hoofddoek gedragen zouden hebben, er ineens een generatie zou opstaan die zou zeggen: weet je wat? Wij gaan geheel vrijwillig onze haren bedekken en mannen mogen daarop toezien en handhaven.
Kom op, dat is onrealistisch.
Het is dwang.
Net zoals ik een bikini bovenstukje draag nu. En dat in de jaren 80 ook niet deed. Ja, toen waren mijn tieten mooier. Maar het is dwang. Een bovenstukje is nu de norm. Toen niet. Ik ga daarin mee.

Wie verplicht jou dan een bikini bovenstuk te dragen? Dat is toch puur jouw eigen keuze omdat je jezelf niet buiten de norm wil kleden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:26

Dus: buiten de norm. Dat is een vorm van indoctrinatie. Dwang.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:35

Ja, die norm is niet jouw eigen keus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:37

Elisa2 schreef:
Cer schreef:

Precies, het is Whataboutisme..en ja, die dreiging van de Christenen is ook problematisch. Alleen wel van een andere orde.

De dreiging is misschien van een andere orde.
Maar de invloed van radicaal rechtse conservatieve christenen en van Israel op onze politiek d.m.v. lobby vind ik zeer zeker problematisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:40

journee schreef:
Facinerend hoe jij mensen die jij niet kent op afstand denkt te kunnen beoordelen. Echt, dat moet beslist een gave zijn.

Volgens mij is die mysterieuze gave gewoon 'het lezen van de tekst die je zelf plaatst' en ik denk dat de meeste mensen het op school leren.

Jij plaatst de tekst van iemand die schrijft:

"Ik ben opgegroeid met het idee dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet kan/mag, maar inmiddels heb ik zelf ook vrienden die homo zijn, ik kwam tot het besluit dat hen laten vallen nog veel meer in strijd is met wat de bijbel ons leert."

"Nog veel meer." Oftewel, ze vindt blijkbaar nog steeds dat homoseksualiteit tegen de Bijbelse Leer is. Het is op zich fijn dat ze die vrienden niet meer verstoot zoals ze wellicht eerder wel zou doen, maar voor heel veel andere mensen is dit een standpunt dat toch nog een jaar of 40 achterloopt op de werkelijkheid. En er zijn ook genoeg mensen die geen behoefte hebben aan dit soort genadevriendschappen waaronder wel degelijk nog een oordeel zit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:42

rien10 schreef:

Dus feitelijk zeg je dat iedereen geïndoctrineerd wordt om aan de huidige normen te voldoen? We staan dus allemaal onder dwang? Of hebben de meeste mensen er gewoon een voorkeur voor om niet op te vallen en met de meerderheid mee te doen?

Worden vrouwen niet te kritisch op hun eigen lichaam omdat er een onrealistisch beeld wordt geschetst hoe een vrouw eruit 'hoort' te zien? Dus eigenlijk een gebrek aan zelfvertrouwen? En ook niet onbelangrijk, misschien nog een andere reden waarom vrouwen tegenwoordig niet graag meer topless rondlopen, vanwege de kans ongewenst gefotografeerd te worden?

https://www.hetkontakt.nl/vijfheerenlanden/198331/gaan-deze-zomer-vrouwen-met-de-borsten-bloot-ingezonden-mededeling-#:~:text=Vrouwen%20met%20een%20halve%20bikini,er%20alsnog%20niet%20veel%20mee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:08

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Volgens mij is die mysterieuze gave gewoon 'het lezen van de tekst die je zelf plaatst' en ik denk dat de meeste mensen het op school leren.

Jij plaatst de tekst van iemand die schrijft:

"Ik ben opgegroeid met het idee dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet kan/mag, maar inmiddels heb ik zelf ook vrienden die homo zijn, ik kwam tot het besluit dat hen laten vallen nog veel meer in strijd is met wat de bijbel ons leert."

"Nog veel meer." Oftewel, ze vindt blijkbaar nog steeds dat homoseksualiteit tegen de Bijbelse Leer is. Het is op zich fijn dat ze die vrienden niet meer verstoot zoals ze wellicht eerder wel zou doen, maar voor heel veel andere mensen is dit een standpunt dat toch nog een jaar of 40 achterloopt op de werkelijkheid. En er zijn ook genoeg mensen die geen behoefte hebben aan dit soort genadevriendschappen waaronder wel degelijk nog een oordeel zit.

Bijzonder. Ik zie dat iemand iets wat is aangeleerd, namelijk dat homoseksualiteit in strijd zou zijn met de bijbel, afweegt tegen eigen inzichten dat de bijbel ook leert dat je iedereen (en dus ook homo's) lief moet hebben. Daarin ziet degene het afwijzen van homo's als nog veel meer tegenstrijdig als je volgens de bijbel wil leven.

Jouw redenatie dat iemand op grond van die tekst (wat zoals is aangegeven een samenvatting is) homoseksualiteit veroordeeld, is dan ook volledig uit de lucht gegrepen!

Voor de duidelijkheid, mensen die homoseksualiteit veroordelen, hebben deze over het algemeen ook niet in hun vriendenkring, want met mensen bevriend zijn is nog altijd een vrije keuze. Heel bijzonder dat je dit soort aannames durft te doen. Maar blijkbaar is het heel makkelijk om over mensen te praten, persoonlijk praat ik dan liever daadwerkelijk met mensen.

En 'genade vriendschap' echt.. Hoe verzin je zoiets? Ooit gehoord van: 'zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten'?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:14

journee schreef:
rien10 schreef:

Dus feitelijk zeg je dat iedereen geïndoctrineerd wordt om aan de huidige normen te voldoen? We staan dus allemaal onder dwang? Of hebben de meeste mensen er gewoon een voorkeur voor om niet op te vallen en met de meerderheid mee te doen?

Worden vrouwen niet te kritisch op hun eigen lichaam omdat er een onrealistisch beeld wordt geschetst hoe een vrouw eruit 'hoort' te zien? Dus eigenlijk een gebrek aan zelfvertrouwen? En ook niet onbelangrijk, misschien nog een andere reden waarom vrouwen tegenwoordig niet graag meer topless rondlopen, vanwege de kans ongewenst gefotografeerd te worden?

https://www.hetkontakt.nl/vijfheerenlanden/198331/gaan-deze-zomer-vrouwen-met-de-borsten-bloot-ingezonden-mededeling-#:~:text=Vrouwen%20met%20een%20halve%20bikini,er%20alsnog%20niet%20veel%20mee.

Ja, all of the above.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:33

rien10 schreef:
journee schreef:

Ja, all of the above.

Okee.. Maar dat is toch geen dwang, maar eerder een gebrek aan zelfvertrouwen en het gevoel dat je eigenlijk jezelf niet kunt zijn uit angst 'dat een ander daar misschien iets van vindt'?

Waarom zou jij jezelf in hemelsnaam aanpassen aan 'de norm' als dat niet is wie jij bent? Zeker als je wat ouder bent zal je inmiddels weten waar je voor wilt staan. Waarom dan juist niet buiten die norm denken en trots zijn op wie jijzelf bent? Want dat zou in mijn optiek toch wel het doel moeten zijn, dat je blij kunt zijn met wie je bent. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:41

Denk jij dat het afdoen van je hoofddoek in een islamitische omgeving een kwestie is van "ik ben bang dat een ander er iets van vind"? Nou, nee. Mijn bikinibovenstukje misschien, maar echt, hoofddoekjes zijn dwang.
Het overige is hier niet ter discussie. Het ging om dwang van hoofddoekjes, het bikinibovenstukje was een voorbeeld om aan te geven dat dwang subtiel kan zijn verweven in een samenleving.