Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:50

nikkel schreef:
Ik denk dat, de diverse economien eerst moeten overgaan naar oorlogs economie. Poetin gaat net zo lang door totdat de Oekraine geen wapens meer heeft en voert daarna gewoon zijn plan uit volgens mij.

China heeft dat in het verleden ook gedaan bij ( Tibet of Nepal), net zo lang mensen als kanonnenvoer inzetten, totdat de aangevallen partij geen kogels meer heeft.

Voor de hoeveelheid artillerie munitie maakt het niet uit of ze op 1 of 100 man mikken. In tegenstelling tot 80 jaar geleden is met drones etc. nu redelijk nauwkeurig vast te stellen waar de vijand zich bevind. En gebrek aan munitie is iets waar Rusland evenveel last van heeft inmiddels..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:59

Hier nog wat meer uit de lezing van Poetin, waarbij hij richting het Westen de nucleaire kaart weer speelt.
https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... a-12541713
oetin beveelt 'gedeeltelijke mobilisatie' in Oekraïne

De Russische president Vladimir Poetin houdt voor het eerst een nationale toespraak sinds hij in februari troepen naar Oekraïne stuurde.
In een opgenomen clip zegt hij: "Burgers van de Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, Cherson en Zaporizja en andere gebieden die vrij zijn van het naziregime.
"We zullen het hebben over de stappen om onze soevereiniteit te beschermen, steun van de wil en de wens van onze burgers om zelf over hun wil te beslissen."
Hij zegt dat westerse landen elke onafhankelijkheid en ontwikkeling proberen te "blokkeren".
"Om hun wil op brute manieren aan andere mensen op te dringen. Het doel van het Westen is nog steeds verzwakken en vernietigen, dat zeggen ze openlijk."
Poetin voegt eraan toe dat het Westen het Oekraïense volk al in 2014 tot "kanonnenvoer" heeft gemaakt, toen het Krim-schiereiland werd geannexeerd.
Hij gaat verder met te zeggen dat het "hoofddoel" van het "bevrijden" van de mensen in de Donbas-regio "onveranderd blijft".
Poetin voegt eraan toe dat hij mensen "steunt" die ernaar streven referenda te houden in door Rusland gecontroleerde delen van Oekraïne.
"We zullen er alles aan doen om veilige omstandigheden te creëren voor het houden van referenda", zegt hij.
Donetsk, Luhansk, Cherson en Zaporizja maakten dinsdag plannen bekend voor de referenda.
De heer Poetin beveelt verder een "gedeeltelijke mobilisatie" van Russische reserves aan - en zegt dat hierover al een decreet is ondertekend.
"Ik benadruk dat het een gedeeltelijke mobilisatie is. Alleen degenen die in reserve zijn, zullen worden opgeroepen", zegt hij.
De heer Poetin zegt dat de mobilisatie-evenementen vandaag zullen beginnen.
"Ik zal benadrukken dat Russische burgers die als onderdeel van de mobilisatie worden opgeroepen, alle voordelen zullen krijgen van degenen die onder contract dienen", zegt hij.
Op een onheilspellend moment herinnert Poetin het Westen eraan dat Rusland moderne vernietigingswapens heeft, door te zeggen: "Ik bluf niet."
Hij beschuldigt het Westen van "nucleaire chantage" tegen Rusland - en zei dat hij "veel wapens heeft om te antwoorden".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:02

Onder dezelfde link:
Mobilisatie 'van toepassing op mensen met militaire ervaring' - Russische minister van Defensie

Er komen meer details naar voren na de verklaring van de Russische president Vladimir Poetin vanmorgen van een "gedeeltelijke mobilisatie" in Oekraïne.
De Russische minister van Defensie Sergei Shoigu zei dat dit alleen van toepassing is "voor mensen met eerdere militaire ervaring".
Dit komt neer op ongeveer 300.000 reserves, voegde hij eraan toe.
Shoigu zei dat mensen "militaire training zullen krijgen voordat ze worden ingezet", eraan toevoegend dat de mobilisatie geen "mensen omvat die als dienstplichtigen of studenten hebben gediend".
Hij voegde eraan toe dat Rusland "niet alleen tegen Oekraïne vecht, maar ook tegen het collectieve Westen".
De heer Shoigu noemde ook een cijfer voor de Russische verliezen en zei dat er 5.937 zijn omgekomen.
Dit is ver onder de schattingen van Oekraïense en westerse instanties.

(Die melden inmiddels 54000 Russische slachtoffers)

-----

Verder:

We blijven achter Oekraïne zo lang als nodig is'

De Amerikaanse ambassadeur (van de UK) in Oekraïne heeft vanmorgen gereageerd op de oproep van de Russische president Vladimir Poetin tot "gedeeltelijke mobilisatie".
Bridget Brink zei: "Sham-referenda en mobilisatie zijn tekenen van zwakte, van Russisch falen.
"De Verenigde Staten zullen de aanspraak van Rusland op zogenaamd geannexeerd Oekraïens grondgebied nooit erkennen, en we zullen zo lang als nodig is aan Oekraïne blijven steunen."

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:18

Tijdens de VN vergadering

Japanse premier: Russische invasie van Oekraïne vertrapt VN-handvest
De Japanse premier Fumio Kishida heeft de Algemene Vergadering van de VN gezegd dat de Russische invasie van Oekraïne "een gedrag is dat de filosofie en principes van het VN-handvest met voeten treedt".
Hij zei dat een dergelijke actie "nooit getolereerd mag worden".
De heer Kishida komt uit Hiroshima - de eerste stad die een atoombom heeft ondergaan, en hij hekelde kernwapens tijdens zijn toespraak in New York.
Hij zei: "De dreiging van kernwapens, zoals Rusland deze keer heeft gedaan, laat staan het gebruik ervan, is een ernstige bedreiging voor de vrede en veiligheid van de internationale gemeenschap en zal nooit acceptabel zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:42

Wat betreft de (gedeeltelijke mobilisatie) lijkt de tekst van Putins' speech en de belofte van Shoigu van 300.000 man (alleen degene die al eerder gevechtservaring hebben opgedaan) niet te kloppen met de werkelijke tekst van het decreet.
Citaat:
In het bevel van Poetin (ukaz) staat niets over 'gedeeltelijke' mobilisatie. De formulering is als volgt. Vertaling: het Ministerie van Defensie stelt een quotum vast voor elke regio

Niet verbazend waarschijnlijk dat de quota voor Moskou en st. Petersburg volledig afwijken van die van de oostelijke regio's van Rusland. https://twitter.com/DrRadchenko/status/ ... 3198756868

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:51

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:54

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:54

irmaz schreef:
Wat betreft de (gedeeltelijke mobilisatie) lijkt de tekst van Putins' speech en de belofte van Shoigu van 300.000 man (alleen degene die al eerder gevechtservaring hebben opgedaan) niet te kloppen met de werkelijke tekst van het decreet.
Citaat:
In het bevel van Poetin (ukaz) staat niets over 'gedeeltelijke' mobilisatie. De formulering is als volgt. Vertaling: het Ministerie van Defensie stelt een quotum vast voor elke regio

Niet verbazend waarschijnlijk dat de quota voor Moskou en st. Petersburg volledig afwijken van die van de oostelijke regio's van Rusland. https://twitter.com/DrRadchenko/status/ ... 3198756868

Extreme bevolkingskrimp in Aziatisch Rusland verwacht.....maar ja, Irkoetsk....Jakoetsk......who cares, really? -:(-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:04

Irkoetsk is denk ik nog wel een factor om rekening mee te houden. Is een hele grote stad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:38

mysa schreef:
Irkoetsk is denk ik nog wel een factor om rekening mee te houden. Is een hele grote stad.

Klopt, en een studentenstad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:24

Zo er gebeurt echt veel weer deze ochtend. Ben weer helemaal bij gelezen waarvoor dank aan iedereen!

Ben blij met de VN opmerking van de Japanse premier en de veroordeling die hier uit spreekt.
Ik ben benieuwd of het tot een demonstratie komt in Rusland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 12:29

Ik hoop vooral dat de oppositie in Rusland steeds sterker wordt. Dat zie ik echt als enige oplossing.
Of ze wel of niet miltair zwak staan kan Poetin waarschijnlijk weinig schelen. Die stuurt de mannen desnoods met een rugzak bakstenen naar het front. Iedere Oekrainer is potentieel weer een democratie voorstander minder, al moet hij ze nog 10 jaar met kiezels in een blaaspijpje beschieten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:42

Sizzle schreef:
Ik hoop vooral dat de oppositie in Rusland steeds sterker wordt. Dat zie ik echt als enige oplossing.
Of ze wel of niet miltair zwak staan kan Poetin waarschijnlijk weinig schelen. Die stuurt de mannen desnoods met een rugzak bakstenen naar het front. Iedere Oekrainer is potentieel weer een democratie voorstander minder, al moet hij ze nog 10 jaar met kiezels in een blaaspijpje beschieten.

Klopt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:45

Sizzle, ik ben het eens met jouw post.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:47

Sizzle schreef:

Ik vraag me af of hij weet wat er zich werkelijk afspeeld in Ukraïne en of hij er van op de hoogte is dat mankracht niet eens zo'n beperkende factor is maar het probleem om voldoende materiaal aan het front te krijgen (als ze het materiaal uberhaupt al hebben). De theorie en de werkelijkheid lopen in de Russische hierarchie nogal uit elkaar heb ik het idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 12:54

Beweren dat Poetin niet weet waar hij mee bezig is vind ik nogal gevaarlijk, ik hoop niet dat er nog politici zijn die dat ook denken.
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat alles wat hij doet of zegt doorgerekend is voor zijn eigen gewin (niet die van het volk). Zelfs zijn „grapjes“ en nepbeloftes zijn op het weegschaaltje geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:57

Achterom schreef:
mysa schreef:

Klopt, en een studentenstad.

Met straks een bende minder studenten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:02

BigOne schreef:
Een uitgebreide kijk op de afgekondigde mobilisatie en de problemen daarmee voor Rusland , in het Engels :
https://threadreaderapp.com/thread/1572 ... 14598.html

Interessant stukje BigOne.
Even diagonaal doorgelezen want ik heb niet zoveel tijd, maar ik begrijp daaruit ook dat Poetin ook goede adviseurs in de jaren 90 had die het leger wilden moderniseren naar een meer operationeel tactisch leger, maar die dan weer werden ontslagen omdat Poetin wilde aanhouden aan een structuur van eenheden die mobilisatie kan faciliteren (uit de oude Sovjet tijd) maar in werkelijkheid "lege hulzen" zijn die niet gevuld kunnen worden als er geen soldaten zijn.
En heeft hij een nederlaag van Rusland helemaal aan zichzelf te danken. Hij gaat de geschiedenisboekjes in als man die Rusland aan de afgrond bracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:12

Bron Sky News
Nucleaire dreigingen voor West zijn 'leeg', zegt voormalig Russische minister van Buitenlandse Zaken

Andrei Kozyrev, een voormalige Russische minister van Buitenlandse Zaken, heeft gezegd dat de nucleaire dreigingen van Vladimir Poetin tegen het Westen "leeg" zijn.
In een Twitter-thread drong hij er bij westerse landen op aan om wapens te blijven leveren aan Oekraïne en sancties op te leggen aan Rusland.
Maar Kozyrev zei dat de Russische president veel serieuzer was met het gedeeltelijk mobiliseren van troepen.
"Zijn dreigementen zijn alleen niet loos voor Russen die meer kanonnenvoer moeten leveren", zei de voormalige politicus.
"Maar de eerste reactie van overboekte vluchten en treinen uit Rusland is veelzeggend. Het zal mislukken zoals de kleine "zegevierende" oorlog in Oekraïne heeft gedaan."
Hij drong er bij topfunctionarissen op aan om de heer Poetin uit zijn ambt te verwijderen, en zei dat er een "massaal ontwaken tot tegenspoed" in Oekraïne zou moeten komen.

Kozyrev heeft zich eerder uitgesproken tegen de oorlog en tegen de Russische president.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:15

Rusland blijft moeite doen om de kerncentrale in Zaporizja te saboteren.

Granaat 'beschadigt waterleiding kerncentrale' - Russisch ministerie van Defensie

Het Russische ministerie van Defensie heeft beweerd dat een granaat van groot kaliber vandaag een technische waterleiding bij de kerncentrale van Zaporizja in Oekraïne heeft beschadigd.
Oekraïne en Rusland hebben wekenlang de schuld gegeven aan een reeks aanvallen op de fabriek, en de laatste melding komt van het Russische staatspersbureau RIA.
De kerncentrale van Zaporizja werd in maart ingenomen door Russische troepen.
Het blijft dicht bij de frontlinie en is de afgelopen maanden herhaaldelijk onder vuur genomen, waardoor de vrees voor een nucleaire catastrofe is toegenomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:28

Dank je wel Babootje.
Wat wordt er bedoeld door Kozyrev met "massal ontwaken tot tegenspoed"in Oekraïne zou moeten komen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:32

Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat er straks duizenden doden Russen meer te betreuren zijn. Ipv de 55000 die nu al geclaimd zijn. Russische burgers moeten wakker worden over wat er in de Oekraïne gebeurt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:20

Sizzle schreef:
Beweren dat Poetin niet weet waar hij mee bezig is vind ik nogal gevaarlijk, ik hoop niet dat er nog politici zijn die dat ook denken.
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat alles wat hij doet of zegt doorgerekend is voor zijn eigen gewin (niet die van het volk). Zelfs zijn „grapjes“ en nepbeloftes zijn op het weegschaaltje geweest.

Dat is niet precies wat ik zeg.
Ik denk dat Putin niet alle informatie heeft, wie gaat hem vertellen dat zaken zoals ze op papier geregeld zijn in werkelijkheid niet (meer) bestaan? Onder Putins' regime heeft corruptie hoogtij gevierd, veel opdrachten om zaken aan te kopen, in te richten of te bouwen zijn maar gedeeltelijk gebeurd. Het zou zomaar kunnen zijn dat Putin de afgelopen 20 jaar wel heeft gebouwd aan het framewerk dat er tijdens de koude oorlog stond, zoals de thread die BiGone heeft geplaatst beschrijft.

Over het door laten rekenen van plannen van Putin geven de FSB-letters van Igor Shusko een mooi kijkje achter de schermen. Zoals bij alle doorrekeningen geldt ook daar: Garbage in = Garbage out :D

Het feit dat zijn (eerder opgenomen) toespraak een halve dag uit is gesteld geeft ook te denken over de werkelijke inhoud waarmee hij had willen komen. (Het uitstel hoeft natuurlijk niet inhoudelijk te zijn maar tactisch is het nogal "onhandig" zeg maar)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:42

Het is vandaag de internationale dag van de vrede. Wellicht dat hij daarom vandaag die toespraak pas liet uitzenden.
Als vrede verpester.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:03

BigOne schreef:
Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat er straks duizenden doden Russen meer te betreuren zijn. Ipv de 55000 die nu al geclaimd zijn. Russische burgers moeten wakker worden over wat er in de Oekraïne gebeurt.

Ik kon er even niet op komen, maar dat is inderdaad wat er bedoeld wordt.