Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:52

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:
Omdat er in iedere religie, of dat nu de Islam, het Christendom of Jodendom is, radicalisatie en extremisme bestaat. Dat speelt mondiaal.

Oók in Nederland:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/r ... -te-perken

Tientallen miljoenen van radicaal rechtse Christenen om rechten in de EU in te perken. Met een hoofdrol voor een Nederlandse ex-SGP'er.

Dus nogmaals. Omdat jij iets ;) niet wéét, betekent niet dat het niet bestaat.

Je was mij voor zie ik nu! :)

Denk dat we het wel eens waren dat extremisme nooit goed is?

Oh zeker. Ik wilde enkel aangeven dat Christelijk extremisme en radicalisering ook bestaat en net zo gevaarlijk is als iedere andere vorm van extremisme.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:55

Daarom is alleen de focus op Islamische Onderwijs bullshit.
Of Vrijheid van Onderwijs voor alle religies, maar liever nog alleen openbaar onderwijs in de toekomst.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:57

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Dat jij er nooit van gehoord hebt, betekent niet dat het niet bestaat of bestaan heeft :o.

Dit is interessant materiaal voor je:
https://www.npodoc.nl/documentaires/202 ... einde.html

Bidden voor het einde, een documentaire over een invloedrijke beweging van christelijke fundamentalisten in de VS, die met miljoenen dollars aan steun en connecties met de regering strijden voor het einde van de wereld.

Ik had het over Nederland, niet over de VS..snap niet waarom dat er bij gesleept wordt?

En ja, van origine zijn we heidenen..maar toen bestonden er nog geen scholen..

Persoonlijk vind ik dat alle geloven van scholen mogen verdwijnen en het hersenspoelen van kinderen liever vandaag dan morgen stopt. Met de problemen die de radicalisering heeft gebracht de afgelopen jaren en nog de recente jodenhaat snap ik dat het vergrootglas op de Islamitische scholen ligt.

Deze groep heeft in Europa en Nederland al flink invloed, dat is zeer zeker relevant voor ons hier. Relevant, en voor wat mij betreft angstaanjagend.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:10

mce schreef:
rien10 schreef:
Je mag stemmen en daarmee houdt het voor de SGP op. Daarna moet je je schort aandoen en aan het aanrecht gaan staan.

als je dan als vrouw daarvoor kiest, ook niets mis mee, lijkt me.

Die discussie speelt ook bij hoofddoekjes. Eigen keuze of dwang?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:18

Dwang.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:18

mce schreef:
rien10 schreef:
Je mag stemmen en daarmee houdt het voor de SGP op. Daarna moet je je schort aandoen en aan het aanrecht gaan staan.

als je dan als vrouw daarvoor kiest, ook niets mis mee, lijkt me.

Als je opgroeit in een refo gemeenschap heb je weinig echte keuze. Net als bij ieder ander extreem of radicaal geloof. En je krijgt er een heel pakket andere nare dingen zoals zware anti abortus retoriek bij cadeau. Nee, dat je dat als vrouw "wil" is tot daar aan toe, maar dat je dat wil opleggen aan alle andere vrouwen in Nederland, nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:21

Electra63 schreef:
Daarom is alleen de focus op Islamische Onderwijs bullshit.
Of Vrijheid van Onderwijs voor alle religies, maar liever nog alleen openbaar onderwijs in de toekomst.

Is het ook. Alleen al omdat de Islam, het Jodendom en het Christensom enorm veel gemeen hebben, ze hebben allemaal dezelfde oorsprong; de drie monotheïstische religies komen uit hetzelfde gebied (en dat is niet Europa), behoren tot het abrahamisme en zijn patriarchisch. Ze zijn allemaal net zo liefdevol als geweldadig tegelijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:22

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Je was mij voor zie ik nu! :)

Denk dat we het wel eens waren dat extremisme nooit goed is?

Oh zeker. Ik wilde enkel aangeven dat Christelijk extremisme en radicalisering ook bestaat en net zo gevaarlijk is als iedere andere vorm van extremisme.

Precies dat. Alleen (radicle) islam verbieden is gewoon racistisch. Alle diep gelovigen hanteren dezelfde basisprincipes van uitsluiting, extreme normen, waarden en leefregels opleggen aan de ander. Dat is echt niet exclusief voor de islam. Gelijke monnikken, gelijke kappen (haha).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:27

rien10 schreef:
Die keuze heeft iedereen. Ook niet christenen, ook als je SP stemt.

“Dat komt never terug en zal bij hun geloofsgemeenschap zeker voor wrijvingen Zorgen “.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

Zij hebben de opvattingen dat de vrouw het huishouden bestiert en de man voor inkomen zorgt.
Die tijd ligt ( helaas) ver achter ons en ja, ik vind het jammer dat mensen hun kinderwens uitstellen of zelfs niet doorzetten wegens economische omstandigheden. Je hebt eigenlijk als koppel geen andere keuze dan knetterhard werken en sparen en hopen dat het op je pad komt. En dan hebben we ook huishoudens , wel 3,5 miljoen die uit 1 persoon bestaan.
Het gezin als hoeksteen van de samenleving bestaat niet meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:27

Lieser schreef:
Die discussie speelt ook bij hoofddoekjes. Eigen keuze of dwang?

Geen broek mogen dragen, Joodse orthodoxe vrouwen met pruiken etc etc

Je als vrouw zo moeten kleden dat het niet aanstootgevend kan worden gezien door mannen is toonaangevend in veel verschillende geloven.

Mannen geven graag de schuld aan vrouwen voor het niet in bedwang kunnen houden van hun eigen lusten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:37

Ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed wat Caroline tegen islamieten heeft. Heel jammer dat dit de goede kanten van BBB overschaduwt, ze dwalen te ver af van de kern van hun missie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:37

BigOne schreef:
Zij hebben de opvattingen dat de vrouw het huishouden bestiert en de man voor inkomen zorgt.
Die tijd ligt ( helaas) ver achter ons en ja, ik vind het jammer dat mensen hun kinderwens uitstellen of zelfs niet doorzetten wegens economische omstandigheden. Je hebt eigenlijk als koppel geen andere keuze dan knetterhard werken en sparen en hopen dat het op je pad komt. En dan hebben we ook huishoudens , wel 3,5 miljoen die uit 1 persoon bestaan.
Het gezin als hoeksteen van de samenleving bestaat niet meer.

Waarom helaas?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:00

juval schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed wat Caroline tegen islamieten heeft. Heel jammer dat dit de goede kanten van BBB overschaduwt, ze dwalen te ver af van de kern van hun missie.

Precies!
In 2023 had ze hele andere opvattingen over moslims en vluchtelingen.
Is Van der Plas beïnvloed door haar samenwerking met Wilders ? Of is het de invloed van Mona Keijzer?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:03

combinatie van denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:08

rien10 schreef:
Dwang.

Ik lees toch vaak dat de bedekkende kleding bij het islamitische geloof eigen keus is. Als er kritiek komt op de islam, dan is het antwoord regelmatig dat het allemaal wel meevalt (..want mijn buurvrouw draagt geen hoofddoek …)

Waarom kan datzelfde niet gelden voor vrouwen die wellicht graag in de rol van huisvrouw stappen, geen broeken willen dragen etc. Waarom zijn alleen die dan geïndoctrineerd?

Citaat:
Mannen geven graag de schuld aan vrouwen voor het niet in bedwang kunnen houden van hun eigen lusten.

Dit is naar mijn idee sowieso waar veel geloven voor misbruikt worden. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen maar over het algemeen lijkt geen enkel geloof tolerant

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:22

juval schreef:

Dit kan ik me goed voorstellen. Sta niet echt achter de boodschap en missie maar had er wel sympathie voor. De partij is ontstaan vanuit een soort actiegroep dus kennelijk leeft het en heeft het daarmee bestaansrecht. Maar vraag me wel af of ze niet beter kunnen fuseren met een grote partij die dicht bij hun ligt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:29

wat ik lastig vindt is dat het één aanstootgevend is en het ander niet, dat moet ik accepteren,

denk hierbij aan een kruisje, keppeltje zichtbaar dragen, dat zou aanstoot gevend zijn, terwijl ik een hoofdoek of boerka moet accepteren, dat is dan weer niet aanstootgevend in een vrij land,

vrouwen in rokken zou dwang zijn, ik weet zeker dat er genoeg vrouwen zijn die gewoon graag in een rok of jurk lopen zonder dwang, denk nu weer aan de mini rok die deze winter weer in is, kan ook weer aanstootgevend zijn!!

en ook dat zal per religie verschillen, omdat er ook ouden normen en waarden aanvast zitten,

een natie zonder religie is dat mogelijk!
Laatst bijgewerkt door mce op 26-10-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:34

mce schreef:
denk hierbij aan een kruisje, keppeltje zichtbaar dragen, dat zou aanstoot gevend zijn,

Volgens wie zou dat aanstootgevend zijn? Die mag je gewoon dragen hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:37

mce schreef:
wat ik lastig vindt is dat het één aanstootgevend is en het ander niet, dat moet ik accepteren,

denk hierbij aan een kruisje, keppeltje zichtbaar dragen, dat zou aanstoot gevend zijn, terwijl ik een hoofdoek of boerka moet accepteren, dat is dan weer niet aanstootgevend in een vrij land,

vrouwen in rokken zou dwang zijn, ik weet zeker dat er genoeg vrouwen zijn die gewoon graag in een rok of jurk lopen zonder dwang, denk nu weer aan de mini rok die deze winter weer in is, kan ook weer aanstootgevend zijn!!

en ook dat zal per religie verschillen, omdat er ook ouden normen en waarden aanvast zitten,

een natie zonder religie is dat mogelijk!

Even vooropgesteld, ik snap echt niet wat je hier probeert te zeggen.

Maar als het om rokken/jurken gaat: Het gaat om de vrije keuze, en bij bepaalde religie is het een verplichting dat een vrouw dit draagt. En dan is het geen vrije keuze meer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:43

Shadow0 schreef:
mce schreef:
denk hierbij aan een kruisje, keppeltje zichtbaar dragen, dat zou aanstoot gevend zijn,

Volgens wie zou dat aanstootgevend zijn? Die mag je gewoon dragen hoor.

je hebt gelijk je mag het gewoon dragen, evenals de hoofdoekjes en de boerka,

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:45

Ik lees dat het boek Deuteronomium specifiek wijst op broeken voor heren en rokken voor dames. Dat geldt dan toch voor iedereen die de bijbel “aanhangt” ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:48

mce schreef:

Wat is je punt dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:51

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ik had het over Nederland, niet over de VS..snap niet waarom dat er bij gesleept wordt?

En ja, van origine zijn we heidenen..maar toen bestonden er nog geen scholen..

Persoonlijk vind ik dat alle geloven van scholen mogen verdwijnen en het hersenspoelen van kinderen liever vandaag dan morgen stopt. Met de problemen die de radicalisering heeft gebracht de afgelopen jaren en nog de recente jodenhaat snap ik dat het vergrootglas op de Islamitische scholen ligt.

Omdat er in iedere religie, of dat nu de Islam, het Christendom of Jodendom is, radicalisatie en extremisme bestaat. Dat speelt mondiaal.

Oók in Nederland:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/r ... -te-perken

Tientallen miljoenen van radicaal rechtse Christenen om rechten in de EU in te perken. Met een hoofdrol voor een Nederlandse ex-SGP'er.

In Nederland heb je ook nog de rechts-conservatieve Civitas Christiana.

Dus nogmaals. Omdat jij iets niet wéét, betekent niet dat het niet bestaat.

Oke, maar plegen deze radicale groepen ook bomaanslagen en doen zij ook aan jodenhaat?

Want ik vind hier toch een groot verschil in zitten en kun je het wel op de persoon proberen te spelen. Maar dreigend terrorisme is toch net weer even van een iets andere orde gezien de recente geschiedenis. Vind het bijzonder dat dit soort zaken kennelijk allemaal zo makkelijk vergeten worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:58

Nou, dus omdat er radicaal rechtse christenen bestaat maakt de rest eigenlijk niet uit, zo kan je het ook lezen…

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:59

Shadow0 schreef:
mce schreef:

Wat is je punt dan?

geen, dacht even aan de discussies over hoofddoekjes bij de politie, dat zou aanstootgevend kunnen zijn,
dragers van keppeltjes die nodige "woorden" overzich heen krijgen,

je mag alles dragen alleen niet iedereen accepteert dat,
https://www.ad.nl/binnenland/veel-joden ... ~afb7a43d/

tolerantie is in dit land niet voor ieder gelijk, maar misschien heeft dat te maken met de diverse culturele achtergronden in dit land *D