Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:00

Shadow0 schreef:
juval schreef:
denken jullie dat de uitslag van de amerikaanse presidentverkiezingen nog invloed zullen gaan hebben op de conflicten/oorlogen in de wereld?

Ik zou zeggen dat als de overwinning van Harris niet heel overtuigend en duidelijk is, we vrij snel daarna in WO III belanden en alle remmen los zijn.

Als Harris het redt hebben we wellicht een kans om een deel van de geest weer in de fles te krijgen. Hoop ik. Zou ik waarderen.

Waarom denk je dit? Trump is voor een republikein behoorlijk vredelievend, hij is gedurende zijn presidentschap geen oorlog begonnen. In zijn tijd is de terugtrekking uit Afghanistan doorgezet, maar laten we daar maar niet meer over hebben.

Eerder in dit topic zei iemand bang te zijn dat Trump in een roekeloos moment op de Grote Rode Knop gaat duwen, maar dat kan hij nu eenmaal niet in zijn eentje beslissen. Bovendien gaat Trump geen kernoorlog beginnen omdat hij geen flauw idee heeft hoe dat moet en hij weet ook niet hoe dat verloopt. Trump houdt van voorspelbare politiek zonder verrassingen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:04

pien_2010 schreef:
Citaat:
En toch in mijn menig waren de boeren beter af onder Adema beleid dan nu. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
dat zeiden mijn man en ik gisteren nog. Het is gewoon belachelijk dat kippen en varkens die amper veroorzaker zijn van het mestoverschot dat die boeren ook moeten inkrimpen.

Dat "feit" zou ik nog wel eens onderbouwd willen zien met echte getallen. Varkens- en kippenboeren hebben over het algemeen zelf geen land om welke hoeveelheid mest dan ook kwijt te raken, dus al de mest die zij produceren is te veel. Daarnaast hebben we ruim 3x zo veel varkens als koeien en 4x zo veel kippen als varkens. Op aantal en gewicht zullen de kippen wel minder mest geven maar de varkens komen toch aardig dicht in de buurt van de koeien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:07

Daarbij, kippen 'schijten' echt enorm veel. Wij hadden er vier en die poepten een emmer stront per dag.

Volgens mij gaat kippenpoep ook in de kunstmest.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:11

En voor de mensen die hier graag PvdA/GL willen stemmen maar het idee hebben dat deze alleen nog maar groen bezig zijn hierbij een tweet van Habtamu de Hoop van PvdA/Gl (Ik heb geen banden met deze partij en stem er zelf ook niet op en doe zit onbezoldigd :+ )

Citaat:
Mijn motie om de bezuiniging van 110 miljoen euro op het OV in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag te voorkomen wordt verworpen door PVV, VVD, BBB en NSC.

Kaartjes voor de bus, tram en metro kunnen zomaar twaalf procent duurder worden en buslijnen zullen wederom sneuvelen.
Ondanks beloftes van NSC en BBB om te investeren in regionale OV is er 0 euro extra uitgetrokken voor OV.

En nu willen dezelfde partijen een bezuinigingen die de grote steden hard treft niet corrigeren, onbegrijpelijk…
https://x.com/HabtamudeHoop/status/1846187189085909200

Hoe die bezuiniging trouwens in het regeerprogramma is gekomen is helemaal om te huilen maar dat laat ik evenb voor wat het is. Misschien iets voor iemand anders om dat uit te leggen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:13

Veronica2 schreef:
Waarom denk je dit? Trump is voor een republikein behoorlijk vredelievend, hij is gedurende zijn presidentschap geen oorlog begonnen.

Er zijn onder zijn presidentschap meerdere oorlogen ontstaan, omdat die toegelaten werden en er geen poging gedaan werd ze te stoppen.

Hij gaat zich niet houden aan de Navo, dat heeft hij toch wel duidelijk genoeg gemaakt. Dus Poetin kan min of meer zijn gang gaan richting Europa, en gaat dat zeer waarschijnlijk ook doen.

Dat er de afgelopen jaren veel geinvesteerd is in het ondermijnen van de Europese democratieen en de europese onderlinge steun helpt niet.

Citaat:
Trump houdt van voorspelbare politiek zonder verrassingen.

Dit kan ik gewoon echt niet plaatsen. Zijn hele methode is escalatie, absurdere claims en handelingen en nog meer escalatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:15

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:27

Loretta schreef:
Het kabinet heeft weer een bestemming bedacht om uitgeprocedeerde asielzoekers naar toe te verbannen.

https://www.nu.nl/asielcrisis/6331950/k ... ennen.html

Oeganda heeft er wel oren naar.

Ik zag dat Zweden en GB dit eerder hebben geprobeerd en dit is mislukt.
Heeft een paar 100 miljoen ofzo gekost.

Daarbij is het niet toegestaan om mensen uit te zetten dan een ander land dan het land van herkomst.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:31

Loretta schreef:
Het kabinet heeft weer een bestemming bedacht om uitgeprocedeerde asielzoekers naar toe te verbannen.

Ik hoorde net dat dat dan alleen zou zijn voor mensen die uit die regio zijn gekomen, schijnt een man of 30 tot 100 te zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:35

Nog een goede GL/PvdA-er die zich inzet voor jeugdhulp, GGZ en gehandicaptenbeleid, Lisa Westerveld met een tweet van vanavond:
Citaat:
Bewust én onbewust worden mensen met een beperking in hun dagelijks leven belemmerd en buitengesloten.

Ook politiek Den Haag vergeet hen vaak. Met grote gevolgen.

Hoog tijd voor bewustwording! Tot het Kamerdebat deel ik hieronder echte verhalen over AlledaagsValidisme
https://x.com/Lisawesterveld/status/1838489947004706889

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:37

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Waarom denk je dit? Trump is voor een republikein behoorlijk vredelievend, hij is gedurende zijn presidentschap geen oorlog begonnen.

Er zijn onder zijn presidentschap meerdere oorlogen ontstaan, omdat die toegelaten werden en er geen poging gedaan werd ze te stoppen.

Welke heb jij hierbij in je hoofd, want de redenen kunnen nogal uiteenlopend zijn.

Shadow0 schreef:
Hij gaat zich niet houden aan de Navo, dat heeft hij toch wel duidelijk genoeg gemaakt. Dus Poetin kan min of meer zijn gang gaan richting Europa, en gaat dat zeer waarschijnlijk ook doen.
Dat gaat hij wel en hij heeft zelfs voor elkaar gekregen dat andere lidstaten hun investeringen in defensie hebben verhoogd. De oorlog in Oekraine heeft daar wel bij geholpen natuurlijk omdat het nogal een eye-opener bleek voor lidstaten die over een tamelijk versleten defensieapparaat bleken te beschikken.

Shadow0 schreef:
Dat er de afgelopen jaren veel geinvesteerd is in het ondermijnen van de Europese democratieen en de europese onderlinge steun helpt niet.
.

Nou, er zijn een beetje teveel rechts-extreme figuren met een iets te grote bek, maar er is nog geen democratie gesneuveld onder de NAVO lidstaten. Dit is ook zeker geen doelstelling van Trump geweest, die ziet Europa als een handige groep vazalstaatjes met overmatig veel regeringen ;). Het continent ligt vol met NAVO wapens en heel veel materiaal uit de US. Trump kan zonder Europa niks doen aan de oorlog die Rusland voert. De huidige boodschap is dat hij de oorlog wil doen stoppen en daarom heeft hij de dreiging uit Europa nodig. Hopelijk kan hij deze oorlog stoppen zonder al te veel bloedvergieten en wordt Oost-Europa herschikt qua grenzen en is het daarmee klaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:47

Tja, wanneer Trump wint is Oekraïne met 40 miljoen inwoners reddeloos verloren. Hij overhandigd Oekraïne op een zilveren schotel aan Poetin.
Dan kan men denken, niet mijn probleem maar ongeveer 20 miljoen vluchtende Oekrainers en Poetin die niet stopt bij de Oekraïne is dat wel. Ondanks dat ik atheïst bent heb ik op 5 november een schietgebedje klaar voor Harris/Walz.
Wanneer Trump wint veranderd USA in een tweede Rusland met oligarchen die achter de schermen de boel regelen. Trump maakt het niet lang meer, die is duidelijk zwaar ziek en dan heb je Vance , de vooruit geschoven pion van enkele superrijken als president.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:57

Loretta schreef:

Voor de aanhangers van die ene partij-met-een-lid was er een leuk filmpje op het nieuws. De mensen zouden daar een stukje land met een hutje krijgen en daar kunnen ze dan zelfvoorzienend leven. Wie gelooft dat nou?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:09

BigOne schreef:
Wanneer Trump wint veranderd USA in een tweede Rusland met oligarchen die achter de schermen de boel regelen.

De US zijn zoals ze zijn en die zijn al 400 jaar onder bewind van superrijken, zo is het begonnen en zo is het nog steeds. Dat doen ze niet eens achter de schermen, maar gewoon open en bloot. Het is geen land van de gewone man, de middenklasse heeft daar echt niks in te brengen behalve consumeren. Dat is ook het enige wat Trump interesseert: interne economische groei en groeiende consumptie in de kapitalistische heilstaat. De US zijn in de basis enorm naar binnen gericht en dat is voor Trump ook belangrijker dan het buitenland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:08

Veronica2 schreef:
Voor de aanhangers van die ene partij-met-een-lid was er een leuk filmpje op het nieuws. De mensen zouden daar een stukje land met een hutje krijgen en daar kunnen ze dan zelfvoorzienend leven. Wie gelooft dat nou?

Als dat werkelijk een buitenkansje is dan zie ik de mensen uit de regio al massaal naar Nederland trekken. Om dan hier, betaald door de Nederlandse overheid, op een vliegtuig naar Oeganda te vertrekken naar hun eigen huisje en stukje grond :')
Ik weet niet of die partij dat voor ogen heeft?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:16

irmaz schreef:
Veronica2 schreef:

Als dat werkelijk een buitenkansje is dan zie ik de mensen uit de regio al massaal naar Nederland trekken. Om dan hier, betaald door de Nederlandse overheid, op een vliegtuig naar Oeganda te vertrekken naar hun eigen huisje en stukje grond :')
Ik weet niet of die partij dat voor ogen heeft?

Nou inderdaad, ik zie ook mogelijkheden :D . Maar ik denk dat de partij alleen maar z'n eigen belang voor ogen heeft en daarom deze sprookjes de wereld in stuurt.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:10

Wat ik het kwalijke hiervan vind is dat Engeland dit laatst ook heeft geprobeerd. Vantevoren waren zij herhaaldelijk gewaarschuwd, dit kan en mag niet volgens internationale wetgeving en verdragen. Toch heeft de Engelsen regering doorgezet, miljoenen uitgegeven om tot de conclusie te komen dat het niet kon.
Weg geld.....
En dit wilt de pvv nu ook doen? Amateurs

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:15

Citaat:
Amateurs
nee hoor, dit is niet amateuristisch. Dit is zeer kwalijk en bewust populistisch doortrapt gedrag om maar geen echt beleid te hoeven uitvoeren en het te hebben over zaken die er op dit moment echt toe doen. Het wordt tijd om de PVV en aanverwante partijen zeer serieus te nemen wereldwijd daar zij een gevaar vormen voor de wereldvrede en onze verworven waarden en normen zoals democratie en vrijheid van meningsuiting en denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:23

Snap eigenlijk niet dat er elke week wel weer een natte flats voorbijkomt van de Wilders clan.
Borden, Oeganda , Faber met haar beleid. En ophef veroorzaakt en iedereen het er over heeft .
Ophef is de reden dat ze dit doen, Wilders heeft geen ander beleid dan anti vreemdelingen!
Ondertussen gaat ons land naar de kloten door Agema , van der Plas,Eppo Bruins, Wiersma en nog wat van die incompetente figuren

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:29

Libra76 schreef:
juval schreef:
denken jullie dat de uitslag van de amerikaanse presidentverkiezingen nog invloed zullen gaan hebben op de conflicten/oorlogen in de wereld?

Vanmiddag landbouwdebat aangehoord. morgen gaan ze weer verder. Op zich geen gekke dingen gehoord.

Juval als ik het goed begrijp, door het meelezen hier, ben jij boer. En ik ben erg benieuwd hoe jij vind hoe Wiersma het doet? En dan voornamelijk hoe ze het mestbeleid wilt uitvoeren? Leeft dit onder de boeren daadwerkelijk en hebben zij een mening over de verdeling? Dat nu ook de kippen en varkenshouderij mee moeten doen terwijl zij al onder het mest plafond zitten?
En hoe kijk jij na de afroming rechten bij verkoop? Wat ook geld voor het huren van rechten?
Ik herinner mij nog heel goed de trekkers en omgekeerde vlaggen hier in de buurt. En de wanhoop bij de boeren. En toch in mijn menig waren de boeren beter af onder Adema beleid dan nu. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Voel je niet verplicht om te antwoorden,hoor.

ja klopt, wij hebben melkvee }:0 . Wiersma heeft een heel zware job, ik zou niet in haar schoenen willen staan, maar tot nu toe ben ik redelijk positief. Ze zit alleen heel erg vast door alle regels ook vanuit Brussel. Ik kan nu nog niet heel erg inschatten hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Als wij bijvoorbeeld alle mest op ons eigen grond moeten kunnen uitrijden, dan moeten we de helft van onze koeien slachten. Terwijl we redelijk onder het gemiddelde zitten, nog geen 2 koeien per ha.

Als de hele veestapel moet krimpen, dan mogen wat mij betreft ook de varkens en kippen mee bloeden, maar liever zie ik andere oplossingen door innovaties en wijziging van regels en normen.
Mest is goud. Ik zou liever meer mest uitrijden dan kunstmest.

Afroming heb ik minder moeite mee, aangezien dat buiten de familiekring betreft. Dus bij evt. bedrijfsovername door (een van) onze kinderen zou dat minder impact hebben op ons bedrijf.

Het blijft nog steeds afwachten. Mijn boer gaat stoïcijns door en volgt geen Sociale media. We zijn nu midden 50. Het is nog onzeker of een van onze kinderen boer wil worden, maar ik zou het ze eerlijk gezegd niet aan willen raden zoals het er nu voor staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:33

BigOne schreef:
juval schreef:

Vanmiddag landbouwdebat aangehoord. morgen gaan ze weer verder. Op zich geen gekke dingen gehoord.

Heb je werkelijk alles gezien? Grote schande zoals v/d Plas Eline Vedder de maat nam. Ik vind van der Plas een aanfluiting in de politiek, oreren over omgangsvormen van de rest en dat dat allemaal beter moet maar ondertussen. Bah wat een naar mens is het “ geworden”.

Nou, er was echt niet zo veel aan de hand hoor. Ik heb het inderdaad gezien en ik vond de emotionele reactie van Eline wat overdreven.

het ging erover dat Eline een (misschien grappig bedoelde) opmerking maakte dat ze liever werkte dan zoveel te moeten praten. Waar Caroline op in ging door te zeggen dat alle 150 kamerleden wél keihard werkten..
het ging dus nergens over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:34

BigOne schreef:
Snap eigenlijk niet dat er elke week wel weer een natte flats voorbijkomt van de Wilders clan.
Borden, Oeganda , Faber met haar beleid. En ophef veroorzaakt en iedereen het er over heeft .
Ophef is de reden dat ze dit doen, Wilders heeft geen ander beleid dan anti vreemdelingen!
Ondertussen gaat ons land naar de kloten door Agema , van der Plas,Eppo Bruins, Wiersma en nog wat van die incompetente figuren

Dat bovengenoemde personen volgens jou het land naar de klote helpen heeft alleen maar met het beleid van voorgaande kabinet(ten) te maken.
De zorg is niet kapot gemaakt door Agema, maar door Rutte
Asielbeleid is niet kapot gemaakt door Faber, maar door voorgaande kabinetten.

Heel makkelijk om een kabinet wat net is gaan zitten de schuld te geven van anderen.

En als de regering volgend jaar nog geld wil geven aan Oekraïne, een gebed zonder end, ja dan moeten er bezuinigd worden..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:37

BigOne schreef:

Ze moeten toch de indruk wekken daar heel hard voor aan het werk te zijn? Als het dan niet lukt (wat al vaststaat) dan kunnen ze iemand anders de schuld geven. Ik denk dat ze nog niet weten wie die schuldige wordt maar ik zie NSC en VVD heel hard net doen alsof ze ook vanalles proberen op asiel. Zelfs het CDA begint de boel die kant op te framen. Voorlopig zie ik alleen D66 zijn rug echt rechthouden en op de feiten af te gaan en zie ik de linker partijen zich bekommeren om de mensen achter het vluchtelingenprobleem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:40

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:14

irmaz schreef:
BigOne schreef:

Ze moeten toch de indruk wekken daar heel hard voor aan het werk te zijn? Als het dan niet lukt (wat al vaststaat) dan kunnen ze iemand anders de schuld geven. Ik denk dat ze nog niet weten wie die schuldige wordt maar ik zie NSC en VVD heel hard net doen alsof ze ook vanalles proberen op asiel. Zelfs het CDA begint de boel die kant op te framen. Voorlopig zie ik alleen D66 zijn rug echt rechthouden en op de feiten af te gaan en zie ik de linker partijen zich bekommeren om de mensen achter het vluchtelingenprobleem.

De zogenaamde asielcrisis kan al opgelost worden door er anders over te praten in Den Haag, maar de opvangproblemen natuurlijk niet. Ze zitten in Den Haag ook erg verstrikt in het volgen en meedoen wat andere landen doen. Vanuit extreem rechts wordt er gewezen op wat de meer rigide landen zouden willen doen (Hongarije, Oostenrijk (geen EU)) en wat bijvoorbeeld Italië wil doen. Ook de middenpartijen laten zich een beetje opjutten door het buitenland, ook een gevolg van communicatie dus eigenlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:52

Citaat:
En als de regering volgend jaar nog geld wil geven aan Oekraïne, een gebed zonder end, ja dan moeten er bezuinigd worden..

Purny laten we hopen dat de regering dat gaat doen, want als Oekraïne valt, dan hebben we pas echt een probleem in Europa. De eerste landen die dan de Sjaak zijn dat zijn de Baltische Staten en dat betekent dat Europa officieel in oorlog zal zijn met Rusland.
Denk hierbij Ajb niet dat Oekraïne een ver van mijn bed show is.
De Duitse geheime dienst heeft heel bewust en duidelijk deze week een waarschuwing uitgedaan dat Rusland op oorlogspad is en de confrontatie zoekt met de Navo en Europa dus.

Agema krijgt van mij de twijfel van de voordeel. Ik ken de problemen van de zorg van binnen uit. Dit is voor mij de eerste minister die ze duidelijk benoemd.
Wellicht is ze wat te positief over de oplossingen maar de problemen zijn imo nog nooit zo klip en klaar geformuleerd door een minister. En inderdaad die problemen zijn veroorzaakt door vorige kabinetten. Er valt heel wat te halen als al dat gecontroleerd en gecontroleer kan stoppen, de verantwoordelijkheid en besluitvorming weer bij de werkvloer komen en ook zoals ze gisteren aangaf dat de verschillende loketten gemakkelijker gaan samenwerken in het belang van de patiënten.