17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:27

Ja als je statistieken op die manier interpreteert dan is de discussie snel klaar ja. _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:28

wie begint over statestieken dan? Ik lees alleen maar een 'groot aantal' ?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:29

Er werd hier gezegd dat men geen buitenlanders verkrachters mag noemen omdat een paar procent van die buitenlanders verkrachten.
In diezelfde strekking werd gezegd dat mannen de verkrachters zijn.

Nochtans klopt dat niet want maar liefst 5% van de verkrachters zijn vrouwen (volgens de toevoeging van San, ik heb dit zelf nog niet geverifieerd).

Men mag nu nog discussiëren en draaien en keren hoeveel en vaak men wil, men mag nu nog vanalles proberen erbij te sleuren of krom discussiëren om van het punt af te wijken, feit is en blijft dat 5% van de verkrachters vrouwen zijn.

Men mag dus wel naar de verkrachtende mannen wijzen maar niet naar de verkrachtende vrouw?
Dat is bijna hetzelfde als niet mogen benadrukken dat het buitenlanders zijn...
Waarom zijn vrouwen en buitenlanders off limit om te benoemen maar zijn mannen wel loslopend wild?
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 07-11-25 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:30

Cer schreef:

“Hoeveel vrouwen zijn er op de wereld? 5% daarvan...”

Maar het is niet zo dat 5% van de vrouwelijke wereldbevolking een verkrachter is natuurlijk. :+

Soepblik

Ik krijg ook heel sterk het idee dat Little Gift zelf een man is ofzo? Waarom zo blijven hameren op die vrouwen terwijl dat overduidelijk niet het grootste probleem is hier? Ik krijg er enorme incelgevoelens van.

Cer

verootjoo schreef:
Hoezo verdraaien :? De meeste verkrachters zijn geen asielzoekers.

De cijfers die daarover een paar keer gedeeld zijn betrof, meen ik, meer daders met een migratie achtergrond dacht ik, inderdaad niet 'de asielzoeker'..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:33

Soepblik schreef:
Ik krijg ook heel sterk het idee dat Little Gift zelf een man is ofzo? Waarom zo blijven hameren op die vrouwen terwijl dat overduidelijk niet het grootste probleem is hier? Ik krijg er enorme incelgevoelens van.

Gek genoeg ben ik een vrouw die durf toegeven dat vrouwen ook vaak niet heilig zijn.

En durf ik het voor mannen opnemen die altijd maar stereotiep weggezet worden als hét probleem in de wereld.

Racisme gaat alle kanten op, niet enkel arme asielzoeker of buitenlander. Ook geslachtsgroepen wegzetten als hét probleem, is een vorm van racisme.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:34

Little_Gift schreef:
Racisme gaat alle kanten op, niet enkel arme asielzoeker of buitenlander. Ook geslachtsgroepen wegzetten als hét probleem, is een vorm van racisme.

Tip: Google even wat RACisme is.

(Hint; afkomstig van ras)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:34

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

“Hoeveel vrouwen zijn er op de wereld? 5% daarvan...”

Maar het is niet zo dat 5% van de vrouwelijke wereldbevolking een verkrachter is natuurlijk. :+

ik lees dat die cijfers er niet echt zijn, omdat er weinig aangifte van gedaan wordt.

In de gevangenis komt het vaker voor: "10 okt 2017 — Female victims are more than three times as likely to experience sexual abuse by other women inmates than by male staff."

Dit is denk ik amerika:
Female paedophiles - how prevalent are they?
12 jun 2024 — In 2016 (the latest year for which statistics are available), 142 women and girls were found guilty of attacks including rape, sexual assault, and sex with a ... [de rest niet meegekopieerd]

Dit is de VK
Well 2.69% of the English and Welsh population have attempted rape or actually raped someone. 0.06% of these people were women and 2.63% ...[de rest niet meegekopieerd]

Het is er wel, maar zeker geen 5% lijkt het

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:37

Little_Gift schreef:
https://onzetaal.nl/taalloket/rascisme- ... 20onjuiste)%20spelling%20rascisme.

MarlindeRooz schreef:
Tip: Google even wat RAScisme is.

(Hint; afkomstig van ras)

Ja, dus het wegzetten van geslachtsgroepen is geen racisme. Bedankt voor het onderbouwen van mijn argument.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:37

Racisme kan je letterlijk nemen ja, of je kunt de strekking begrijpen.

Enerzijds anderen verwijten dat ze stereotiepe uitingen doen en anderzijds in alle posts een groep mensen zelf altijd wegzetten als een probleem...
Als je het dan geen racisme wil noemen, noem het dan hypocriet. Zo beter? _O-

Oh ja en dit:

Citaat:
De term 'racisme tegen geslacht' is niet gangbaar, omdat 'racisme' specifiek over ras en etniciteit gaat, terwijl 'seksisme' of 'genderdiscriminatie' gaat over discriminatie op basis van geslacht. Er bestaat wel het concept van gendergerelateerd racisme, waarbij seksisme en racisme samenkomen en zich manifesteren als discriminatie die specifiek gericht is op ras en etniciteit, gecombineerd met genderstereotypen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:40

Je gaat je gelijk echt niet krijgen. Racisme en seksisme zijn echt totaal andere termen. Deze door elkaar gebruiken is niet gewenst.

En je kan prima een groep wegzetten als probleem. Als het maar klopt. En ik heb trouwens nérgens gezegd dat alle mannen verkrachters zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:45

Little_Gift schreef:
Hoeveel vrouwen zijn er op de wereld? 5% daarvan... Dat lijkt mij toch al een flink aantal nochtans.
Het mag dan minder zijn dan mannen, op de totale bevolking blijft ook dat een aanzienlijk groot aantal (te groot).

Dit zijn Nederlandse cijfers... En die 95% gaat om seksueel geweld, daar valt verkrachting onder, maar kan ook aanranding zijn.

En het gaat niet om 95% van de mannelijke Nederlandse bevolking. Maar om zaken waarbij aangifte is gedaan bij de politie, waarbij in 95% van de gevallen de dader een man was.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:48

Dat geloof ik gerust hoor, ik geloof ook zeker die verhouding 95 - 5 maar het bevestigt wel dat ook vrouwen verkrachters kunnen zijn en dat dat toch heel vaak, ook hier, zelden benoemd wordt.
Sterker nog, dat er zelfs nog steeds mensen zijn die dat onmogelijk achten (zie post anjali).

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:51

Maar je beweert net dat 5% van de vrouwen van de hele wereldbevolking dader is. Dat klopt natuurlijk voor geen meter en dat heeft ook helemaal niemand hier beweert. Tot zover educatie die je zelf noemde.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:52

Goh wauw, ik maakte een foutje zeg, shoot me 8)7

Dat verandert echter niets aan het feit dat mijn oorspronkelijke bewering dat vrouwen ook verkrachten en het niet fair is jegens de mannen om het altijd op mannen te schuiven.

En educatie is inderdaad uitleggen dat die interpretatie een error was, zoals San doet in haar post. Dus eigenlijk gelijk een mooi voorbeeld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:08

Little_Gift schreef:
Dat geloof ik gerust hoor, ik geloof ook zeker die verhouding 95 - 5 maar het bevestigt wel dat ook vrouwen verkrachters kunnen zijn en dat dat toch heel vaak, ook hier, zelden benoemd wordt.
Sterker nog, dat er zelfs nog steeds mensen zijn die dat onmogelijk achten (zie post anjali).

Dat komt, logischerwijs, omdat dit topic over de moord op een vrouw gaat. En omdat vrouwen procentueel gezien vaker slachtoffer zijn van seksueel geweld en er iedere 8 dagen een vrouw vermoord wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:09

Racisme is misschien niet de juiste term maar discriminatie wel, als we dan toch bezig zijn. O:)

De strekking komt op hetzelfde neer...

Anyway, voegt deze discussie nog wat toe aan het onderwerp?

Ben eigenlijk meer benieuwd hoe vaak dit soort zaken nu gebeuren in zeg maar een maand tijd in Nederland. Is dat ergens te achterhalen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:30

Een moord op een vrouw door een vreemde, zeer zeldzaam.
Citaat:
Als de dood van het meisje uit Abcoude het gevolg is van geweld door een onbekende dader is dat zeer uitzonderlijk, zegt Marieke Liem, hoogleraar veiligheid en interventies bij de Universiteit Leiden. Uit de afgelopen tien jaar* is er in Nederland niet één geval bekend van moord of doodslag op minderjarige meisjes (in de leeftijd van 0 t/m 20 jaar) die door een onbekende om het leven waren gebracht. Daarbij gaat het alleen om enkelvoudige moord of doodslag, dus niet om gevallen waarbij vrouwen mede-slachtoffer waren.

Bij vrouwen die slachtoffer worden van moord is de dader volgens Liem in meer dan de helft van de gevallen de partner of ex-partner. Soms zijn het familieleden of worden vrouwen omgebracht in de context van een roofmoord, ruzie of sekswerk.

Of heb je het over iets anders, kan het allemaal niet meer volgen hier.
Verkrachtigen ? https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... conclusies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:46

Verkrachtingen ja, gewoon vrouwen die op straat lopen en slachtoffer van van verkrachting. Ben benieuwd hoe vaak dat voor komt in Nederland. Dus wel gewoon door vreemden van de straat geplukt worden inderdaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:47

In verhouding heel weinig. Meestal gebeurt het door een partner, iemand die ze kennen of een nieuwe date. 37 % toch nog door een onbekende. Maar bij het uitgaan in het speciaal komt het wel met enige regelmaat voor dat meisjes worden lastig gevallen op straat of in openbare ruimtes en soms leidt het tot verkrachting. (bij 1 op de 10 las ik ergens)
Met andere woorden, als je gewoon over straat gaat, is de kans dat je van je fiets getrokken wordt om verkracht te worden bijna nihil. Maar na het uitgaan loopt het risico op omdat, naar mijn mening, sommige jongens slecht tegen afwijzingen kunnen. (En met alcohol op natuurlijk weinig remmingen)
Er lijkt wel een trend geboren te zijn die de gedachtegang van streng gelovigen van lang geleden volgt, dat de vrouwen er zijn om de mannen te plezieren en de mannen het recht hebben te bejagen en te nemen wat ze willen in die zin. In de sociale media vinden ze gelijkgestemden en daardoor worden ze alleen maar gesterkt in hun gedachtengang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:03

Ja helaas..de Tate gedachtegang.
Ik snap helemaal wat je bedoeld!

Uitgaan, alcohol en pillen geeft inderdaad ook een risico. Ken al een meisje van dertien die gedrogeerd werd op een verjaardagsfeestje. Gelukkig verder niks gebeurd maar dan te bedenken dat de dader een zelfde soort leeftijd had. :(
Ik ben blij dat ik geen dochter heb in deze wereld.

Ik was idd benieuwd naar de verhouding bij dat lukraak van de fiets getrokken worden om het maar zo te zeggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:06

Lusitana schreef:
In verhouding heel weinig. Meestal gebeurt het door een partner, iemand die ze kennen of een nieuwe date. 37 % toch nog door een onbekende. Maar bij het uitgaan in het speciaal komt het wel met enige regelmaat voor dat meisjes worden lastig gevallen op straat of in openbare ruimtes en soms leidt het tot verkrachting. (bij 1 op de 10 las ik ergens)
Met andere woorden, als je gewoon over straat gaat, is de kans dat je van je fiets getrokken wordt om verkracht te worden bijna nihil. Maar na het uitgaan loopt het risico op omdat, naar mijn mening, sommige jongens slecht tegen afwijzingen kunnen. (En met alcohol op natuurlijk weinig remmingen)
Er lijkt wel een trend geboren te zijn die de gedachtegang van streng gelovigen van lang geleden volgt, dat de vrouwen er zijn om de mannen te plezieren en de mannen het recht hebben te bejagen en te nemen wat ze willen in die zin. In de sociale media vinden ze gelijkgestemden en daardoor worden ze alleen maar gesterkt in hun gedachtengang.

Wellicht het gevolg van de ontzuiling? Er zijn wel wat anderzoeken gedaan waarom de natie identiteit politiek gezien zo speelt. Een van die redenen is ontzuiling. Mensen willen graag ergens bij horen. Wellicht wel een zelfde soort gedachte bij wat je nu zist: jongeren die helemaal mee gaan in de tradwife trend, Andrew tate gedachtegang etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:16

Ja precies.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:42

hakkipilke87 schreef:
Echt ongelofelijk de meeste reacties hier , na Lisa zijn er tientallen verkrachtingen en aanrandingen voorgevallen, allen door asielzoekers of met migratie achtergrond.. maar steenvast blijven weg kijken en blijven beweren dat het een algemeen mannen probleem is , hoe duidelijk moet het nog zijn ??

Heb je hier cijfers van? Want ik volg dit soort onderwerpen en ik zie dit niet terug.