Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Natascha schreef:Ik snap niet dat mensen een springende wolf zo bijzonder vinden. Deed vroeger hondensport training met onze herder (stuk kleiner dan een wolf) en die sprong over hogere hekken.
Als ik met m'n blond hoofd zoek op hindernissen voor hondensport dan zie ik ook honden over flinke hindernissen springen.
tienus63 schreef:Als ze mee lezen hier, vinden ze in no time geverifieerde bronnen voor allerlei wolvennieuws.
Bovendien kan men eenvoudig de bron achterhalen.
Het is me een raadsel waarom veel maar als zoete koek wordt geslikt door het journaille.
Citaat:....het voor het dier nog moeilijker maken om over het raster te springen." Optie daarvoor zijn het raster verhogen met extra draden of er een tweede raster erachter zetten.
Sentir schreef:Hier gehoord dat ze nu wilde zwijnen willen gaan uitzetten om de wolf af te shrikken.
Ik denk dat dit oftewel niet of maar een tijdelijke oplossing gaat zijn. Die wolf komt alsmaar dichter... ik heb een klein bang hartje elke keer als ik een melding zie in België.
Natascha schreef:Ik snap niet dat mensen een springende wolf zo bijzonder vinden. Deed vroeger hondensport training met onze herder (stuk kleiner dan een wolf) en die sprong over hogere hekken.
Als ik met m'n blond hoofd zoek op hindernissen voor hondensport dan zie ik ook honden over flinke hindernissen springen.
Heb vaak discussies met "poffertjes" en die denken echt dat wolven besjes eten en bang zijn voor ezels en alpacas. En oh ja... stomme boeren moeten hun vee maar achter goede hekken zetten. Ongelooflijk.
En meelezen op Bokt is ook not done want dat is fake news.
Citaat:Ja ik ben inderdaad heel erg blij dat de media het video fragment heeft opgepakt Faunabescherming! Als een olievlek werd het vandaag door alle media verspreid en mijn telefoon is bijna ontploft. Ik heb hier goed over nagedacht de afgelopen weken en ja dan ben ik blij dat het gelukt is. Fijne avond Faunabescherming!
Citaat:Animal Rights maakt bezwaar tegen afschieten ‘Barneveldse’ wolf
28 augustus 2025 om 13:46
BARNEVELD/ARNHEM Animal Rights gaat bezwaar maken tegen het voornemen van de provincie Gelderland om een vergunning af te geven voor het doden van een wolf. Dit dier zou deze zomer bijna zestig schapen hebben gedood bij een veehouder in de gemeente Barneveld. De wolf sprong daarbij over goedgekeurde wolfwerende rasters.
Zowel Animal Rights als De Faunabescherming denkt niet dat de provincie een vergunning kan verlenen. De dierenorganisaties stapten eerder tevergeefs naar de rechter om afschot van twee andere wolven in Gelderland en Utrecht te voorkomen.
Volgens de provincie sprong de wolf tot twintig keer toe over wolfwerende rasters en voldeden die aan alle adviesnormen qua hoogte en stroomspanning.
FLEXIBELE NETTEN Animal Rights zegt dat de provincie echter geen taxatierapport van de incidenten heeft laten zien en dat het op beelden van de wolf niet over rasters, maar netten lijkt te gaan. ,,Die staan vast met een soort flexibele plastic paaltjes. Vaak raken schapen in paniek als ze een wolf zien en dan rennen ze die uit de grond. Wij zijn van mening dat dit helemaal niet geldt als wolfwerende rastering.”
RECHTER Mocht Gelderland de vergunning afgeven, dan probeert Animal Rights die via de voorzieningenrechter te schorsen. De Faunabescherming wil de afschotvergunning eerst nader bestuderen voordat mogelijk bezwaar wordt gemaakt, zegt voorzitter Niko Koffeman. “We gaan dan kijken of alles in termen van preventie is gedaan om dit te voorkomen.”
Volgens Koffeman springt de wolf in Barneveld al langere tijd over rasters heen en heeft de provincie daar te weinig mee gedaan. ,,Er zijn hele goede oplossingen om dit te voorkomen, maar die heeft de provincie domweg niet toegepast.”
REACTIE PROVINCIE Gelderland verwacht de vergunning binnen enkele weken af te kunnen geven. ,,Het verstrekken van een afschotvergunning is een complex proces, waarbij veel onderzoek en juridische onderbouwing noodzakelijk is, zodat deze ook stand houdt bij de rechter”, stelt de provincie.
Volgens een woordvoerder is het niet mogelijk het gedrag van de betreffende wolf af te leren en rest alleen nog afschot. De provincie baseert zich voor dat besluit op experts. Naast het ophokken van vee, een ongewenste maatregel, zijn andere opties volgens de zegsman niet realistisch. ,,De wolfwerende rasters waren al een preventieve maatregel.” (ANP)
vilheide schreef:Natascha schreef:Ik snap niet dat mensen een springende wolf zo bijzonder vinden. Deed vroeger hondensport training met onze herder (stuk kleiner dan een wolf) en die sprong over hogere hekken.
Bij de K.N.P.V leren de honden springen over een schutting van 1.80 hoog tevens was er vroeger ook altijd een breedte sprong en die was volgens mij 2.25 breed.
tienus63 schreef:Citaat:Animal Rights maakt bezwaar tegen afschieten ‘Barneveldse’ wolf
28 augustus 2025 om 13:46
BARNEVELD/ARNHEM Animal Rights gaat bezwaar maken tegen het voornemen van de provincie Gelderland om een vergunning af te geven voor het doden van een wolf. Dit dier zou deze zomer bijna zestig schapen hebben gedood bij een veehouder in de gemeente Barneveld. De wolf sprong daarbij over goedgekeurde wolfwerende rasters.
Zowel Animal Rights als De Faunabescherming denkt niet dat de provincie een vergunning kan verlenen. De dierenorganisaties stapten eerder tevergeefs naar de rechter om afschot van twee andere wolven in Gelderland en Utrecht te voorkomen.
Volgens de provincie sprong de wolf tot twintig keer toe over wolfwerende rasters en voldeden die aan alle adviesnormen qua hoogte en stroomspanning.
FLEXIBELE NETTEN Animal Rights zegt dat de provincie echter geen taxatierapport van de incidenten heeft laten zien en dat het op beelden van de wolf niet over rasters, maar netten lijkt te gaan. ,,Die staan vast met een soort flexibele plastic paaltjes. Vaak raken schapen in paniek als ze een wolf zien en dan rennen ze die uit de grond. Wij zijn van mening dat dit helemaal niet geldt als wolfwerende rastering.”
RECHTER Mocht Gelderland de vergunning afgeven, dan probeert Animal Rights die via de voorzieningenrechter te schorsen. De Faunabescherming wil de afschotvergunning eerst nader bestuderen voordat mogelijk bezwaar wordt gemaakt, zegt voorzitter Niko Koffeman. “We gaan dan kijken of alles in termen van preventie is gedaan om dit te voorkomen.”
Volgens Koffeman springt de wolf in Barneveld al langere tijd over rasters heen en heeft de provincie daar te weinig mee gedaan. ,,Er zijn hele goede oplossingen om dit te voorkomen, maar die heeft de provincie domweg niet toegepast.”
REACTIE PROVINCIE Gelderland verwacht de vergunning binnen enkele weken af te kunnen geven. ,,Het verstrekken van een afschotvergunning is een complex proces, waarbij veel onderzoek en juridische onderbouwing noodzakelijk is, zodat deze ook stand houdt bij de rechter”, stelt de provincie.
Volgens een woordvoerder is het niet mogelijk het gedrag van de betreffende wolf af te leren en rest alleen nog afschot. De provincie baseert zich voor dat besluit op experts. Naast het ophokken van vee, een ongewenste maatregel, zijn andere opties volgens de zegsman niet realistisch. ,,De wolfwerende rasters waren al een preventieve maatregel.” (ANP)
Bron Barneveldse krant
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... eldse-wolf
SusanH schreef:Ben wel benieuwd welke oplossingen dhr Koffeman dan voor zich ziet. Wees dan ook zo transparant om die te delen.
Ceetje_bokt schreef:Sentir schreef:Hier gehoord dat ze nu wilde zwijnen willen gaan uitzetten om de wolf af te shrikken.
Ik denk dat dit oftewel niet of maar een tijdelijke oplossing gaat zijn. Die wolf komt alsmaar dichter... ik heb een klein bang hartje elke keer als ik een melding zie in België.
Dat is wel een van de domste ‘oplossing’ die ik lees mbt de wolf. Er is een reden waarom zwijnen alleen op de Veluwe, de Meinweg en nog een gebied zijn toegestaan en beheerd worden (heerlijk vlees trouwens). Ik ben heel veel op de Veluwe geweest en was altijd op m’n hoede voor de zwijnen. Ik vind ze prachtig, zeker die kleintjes met hun pyjamaatjes, maar zeker niet ongevaarlijk. Dus nu wordt het kwaad met kwaad bestrijden….en alleen af schrikken? Wat heeft dat voor zin?
Er is maar één oplossing: hooguit een roedel op de Veluwe en verder nulstand. En als de toegestane rodel op de Veluwe zich niet als wolven gedragen (dus schuw) ook nulstand. Maar ik vrees dat het een utopie is.
Ik vind het echt vreselijk voor iedereen die te maken heeft met deze ellende die veroorzaakt door dom volk/naieve idealisten en degene die zeer goed profiteren van dit verdienmodel. Ik neem het de wolven niet kwalijk, want zij zijn net zo goed slachtoffer van deze situatie. We zijn als land reddeloos verloren op alle fronten, want kan niemand nu realistisch denken en handelen? Zo even mijn frustratie eruit en kruip weer onder m’n steen.
Knuffeldier schreef:SusanH schreef:Ben wel benieuwd welke oplossingen dhr Koffeman dan voor zich ziet. Wees dan ook zo transparant om die te delen.
Ik ken PvdD een beetje, en hun gaat het vooral om anders denken. Minder mens-centraal, en meer stem voor dier en natuur. Ze willen een andere manier van denken inbrengen - niet alles gaat maar om de mens die (meer en meer) moet profiteren. Daar kan ik me wel in vinden.
Maar dus ook de wolf ook een stem geven, denken vanuit het perspectief van de wolf. Dat die ' vraagt om rust en ruimte'. Daar gaat mijn sympathie voor PvdD (en andere pro-wolf politieke partijen) anders: nee, de wolf kan hier niet (in deze aantallen) zijn.
Hooguit een paar schuwe roedels, op de Veluwe, evt eentje op de Heuvelrug. Maar alles wat vee pakt, over heiningen springt, achter mensen of honden aangaat.... uitnemen.