Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 07:59

Ailill schreef:
RFK jr. is ook 'handig' bezig, autisme 'aanpak':

https://www.bbc.com/news/articles/cj0z9nmzvdlo

Wat vind je hier zelf inhoudelijk dan van? Want op zich vind ik het niet perse vreemd .. en het is geen “aanpak” maar een “onderzoek” als ik het goed lees. Hoe lees jij er “aanpak” in?

En gezondheid en gezond eten is in Amerika denk echt wel een serieus probleem..

mysa
correspondent/vertaler

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:20

Hij roept al jaren dat autisme wordt veroorzaakt door vaccins. Terwijl daar dus al veel onderzoek naar gedaan is en er tot nu toe geen enkel verband is gevonden. Wappieïsme...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:20

pmarena schreef:
Ik vind het ook heel simpel: ik weet niet wat Garcia wel of niet gedaan heeft. Maar dat je niet zonder due process iemand mag veroordelen dat lijkt me het minste.... Bovendien is het bizar om iemand dan naar zo'n extreme buitenlandse gevangenis te sturen en je handen er volledig vanaf te trekken.
Helemaal mee eens.
Hier komt overigens die 90% weg: https://dianeravitch.net/2025/04/11/blo ... criminals/

pmarena schreef:
Wat RFK jr. betreft. Ik vertrouw hem uiteraard niet 100%, er valt genoeg te zeggen wat niet zo fraai is.
Maar an sich lijkt het me een hele goede zaak om eindelijk eens goed uit te zoeken waar autisme en allerlei chronische / welvaarts ziektes vandaan komen. Ik snap de weerstand daar niet zo tegen.

Deze link geeft iets meer verduidelijking: https://time.com/7278787/rfk-jr-cdc-autism-study

Zo'n onderzoek op zich is in mijn ogen niks mis mee, ik denk niet dat er écht nieuwe informatie uit naar voren komt.
Waar ik dan wel echt een probleem mee heb, is dat ze de instanties die over dit soort onderzoeken gaan, al ontzettend hebben uitgedund en (een deel van?) de subsidie weggenomen hebben, waardoor ik twijfels heb over de betrouwbaarheid van dat hele onderzoek.
Daarnaast heeft Kennedy jr. in het verleden uitspraken gedaan die autisme in verband bracht met vaccinaties, waarvan allang is ontkracht dat dit het geval zou zijn.

Dit is ook een interessant onderzoek: https://www.bbc.com/future/article/2025 ... lop-autism

De meest logische reden dat de autisme-cijfers nu hoger zijn dan 50 jaar geleden, is te verklaren door betere screening, eerdere diagnoses en meer kennis onder artsen, psychologen en psychiaters.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:26

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:29

mysa schreef:
Hij roept al jaren dat autisme wordt veroorzaakt door vaccins. Terwijl daar dus al veel onderzoek naar gedaan is en er tot nu toe geen enkel verband is gevonden. Wappieïsme...

Over autisme is nog veel onbekend maar ook veel bekend.

Helaas is mijn moeder slachtoffer geworden van de zogenaamde koelkast theorie die gelukkig ook nog tijdens haar leven volledig verworpen is.
Het is voor 80% een gevolg van genetische oorzaak en daarnaast kan omgeving het versterken.

https://www.autisme.nl/over-autisme/wat ... t-autisme/

Het heeft natuurlijk ook te maken met de mate van autisme met wel of geen andere oorzaken erbij. Vaccinatie heeft er nul mee te maken en is een broodje aap verhaal van de antivaxxers en zeer kwalijk te noemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:35

Ja die 90 / ander hoog percentage dat werd vorige week ook al genoemd dat dat "gerapporteerd" werd.
Maar ik vind dat nou niet echt sluitend bewijs ofzo zeg maar := Wat je hoort hoeft niet altijd waar te zijn, ik heb geen idee hoe betrouwbaar die cijfers zijn.

Wat betreft autisme (en vaccinaties) stoort het mij persoonlijk enorm hoe het constant weggewuifd lijkt te worden dat je best veel verhalen hoort van ouders met een normaal ontwikkelend kind, dat direct na een vaccinatie heel ziek wordt. Het op de darmen slaat. Hoofdpijn. En daarna nooit meer goed opknapt.

Dat die kinderen ineens geen oogcontact meer maken. Ineens zichzelf terugtrekken en niet meer "engagen" met anderen. Allerlei tics krijgen en met hun hoofd bonken. Gediagnosticeerd worden met autisme. En dat er dan zoveel mensen het gore lef hebben om te beweren dat autisme niet ineens kan ontstaan en die kinderen altijd al autistisch waren en die ouders het zich maar verbeeld hebben dat die kinderen eerst "normaal" waren 8)7

Dat vind ik echt schandalig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:40

Pmarena: Ik ken die verhalen niet, maar ben er wel geinteresseerd in.
Heb je eventueel wat bronnen die ik daarover kan lezen?

Trump gaat echt over lijken...
Citaat:
PEPFAR, het wereldwijde programma dat hiv-remmers levert aan 20 miljoen mensen en hiv-besmetting voorkomt bij 5 miljoen kinderen, meldt dat uit een analyse blijkt dat sinds januari meer dan 36.000 volwassenen en bijna 4.000 kinderen zijn overleden door de gedeeltelijke stopzetting van de financiering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:05

pmarena schreef:
Ja die 90 / ander hoog percentage dat werd vorige week ook al genoemd dat dat "gerapporteerd" werd.
Maar ik vind dat nou niet echt sluitend bewijs ofzo zeg maar := Wat je hoort hoeft niet altijd waar te zijn, ik heb geen idee hoe betrouwbaar die cijfers zijn.

Wat betreft autisme (en vaccinaties) stoort het mij persoonlijk enorm hoe het constant weggewuifd lijkt te worden dat je best veel verhalen hoort van ouders met een normaal ontwikkelend kind, dat direct na een vaccinatie heel ziek wordt. Het op de darmen slaat. Hoofdpijn. En daarna nooit meer goed opknapt.

Dat die kinderen ineens geen oogcontact meer maken. Ineens zichzelf terugtrekken en niet meer "engagen" met anderen. Allerlei tics krijgen en met hun hoofd bonken. Gediagnosticeerd worden met autisme. En dat er dan zoveel mensen het gore lef hebben om te beweren dat autisme niet ineens kan ontstaan en die kinderen altijd al autistisch waren en die ouders het zich maar verbeeld hebben dat die kinderen eerst "normaal" waren 8)7

En ik vind het weer verschrikkelijk dat mensen onredelijke angst wordt aangejaagd voor vaccinaties - zonder dat er bewijzen voor zijn - waardoor kinderen ook onnodig sterven, zoals bv nu gebeurt met mazelen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:26

Zonder dit een vaccinatie verhaal te maken zie je hetzelfde bij vermoeidheid na de HPV prik.

Die ervaringen zijn er echt en goede verklaringen zijn er niet altijd.

Wat niet betekent dat autisme niet in een groot deel van de gevallen (van autisme) al aanwezig was. In dit geval heb ik ook twijfels aan dit onderzoek, maar goed ook ik heb twijfels aan onderzoeken over bijwerkingen. Er moet nogal veel afwijken voor ze spreken van een significante afwijking en als dat zo is dan wordt nog wel eens geroepen "ja maar zonder dan...."
Alles leuk en aardig maar als jij dan net die ene bent met een unieke bijwerking koop je daar weinig voor.

Mijn kinderen en ik zijn overigens gevaccineerd, al heb ik zelf de HPV prik afgeslagen. Ik hoorde bij de eerste lichting, er was toentertijd nog bijzonder weinig weinig onderzoek gedaan waardoor ik besloot voor mezelf meer te letten op screening. Voor mijn kinderen heb ik nu nog geen idee maar het duurt nog even voor zij in aanmerking komen voor de HPV.

Meer ontopic: mijn hart huilde bij die foto in de gevangenis. Zo moet je niet met mensen omgaan, met niemand ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:38

„Dat je verhalen hoort“ lijkt me niet zo‘n solide basis voor beslissingen die miljoenen mensen betreft.

Dat stukje van RFK is gewauwel van de hoogste plank met maar 1 doel: vaccinaties uiteindelijk via officiele wegen in slecht daglicht stellen. De FDA top researcher heeft zijn functie er immers al om verlaten dus ze hoeven die positie enkel nog maar in te vullen door een een of andere kermit de kikker en dan is cirkeltje rond.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:39

Maar de realiteit is helaas dat er over de hele wereld op veel plekken zo met mensen of dieren wordt omgegaan. Als slaven zoals “we” zelf 200 jaar geleden in de slavenhandel zaten.

Als we het dan van de positieve kant moeten bekijken dan hoop ik dat de leefomstandigheden van deze gevangenis überhaupt gaat veranderen voor iedereen die daar terecht komt.

Oud artikel uit 2023
https://www.raphaelrowefoundation.org/l ... n-on-earth

Ik vind het altijd zo schijnheilig dat er dan 1 naam of een paar zo uitgesproken wordt terwijl dit probleem van die gevangenis al zo lang speelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:41

pmarena schreef:

Kom maar met bronnen en stop met die verhalen. Nederland heeft een goede organisatie waar alle bijwerkingen van medicijnen en vaccinaties gemeld kunnen worden en worden en Agnes Kant is daar de belangrijkste mens van. Verdiep je daar in in plaats van nababbelen wat "men" beweert. Omdat ik me niet voor alles heb laten vaccineren heb ik me wel heel goed in dit onderwerp verdiept. Autisme is geen bijwerking van vaccinatie, daar is geen enkel bewijs voor.

Op de site van bijwerkingen centrum lareb kunt u lezen

https://www.lareb.nl/vaccin-kennis-pagi ... vaccinatie

Citaat:
Autisme is geen bijwerking van vaccinatie
In het kort
Uit onderzoek blijkt dat vaccinaties geen autisme veroorzaken. Ook het vaccin tegen bof, mazelen en rode hond (BMR) veroorzaakt geen autisme. Dit werd wel beweerd in een onderzoek uit 1998 door Wakefield en collega’s. Dit onderzoek is ingetrokken, omdat er sprake was van fraude. Autisme is grotendeels erfelijk bepaald. Neem contact op met de huisarts bij vragen over autisme. [1-19]

Dus stop ajb met onjuistheden te vertellen. Lareb is onafhankelijk en goed,

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:48

De kijk op autistische en vergelijkbare 'afwijkingen' is natuurlijk drastisch veranderd.
Mijn man heeft op 6-jarige leeftijd een bewustzijnsverlies met kennelijk zuurstoftekort heeft gehad waarna hij alles weer opnieuw moest leren (wat er nou precies gebeurd is, is onduidelijk. Zijn ouders, inmiddels overleden, waren eenvoudige mensen, nabij analfabeet, die ook niet beter wisten. En mijn man kan zich van die tijd niet veel herinneren) en in plaats van goede begeleiding werd hij op een LOMschool gedumpt, want nu was hij maar gewoon 'dom' ofzo.
Hij kan prima leren (beter dan ik in ieder geval), kan bijvoorbeeld goed verbanden zien en hij weet idioot veel over dingen waar hij gepassioneerd over is. Er zit alleen een enorme krater in zijn algemene kennis en door faalangst (want je bent toch dom he) is dat nooit recht getrokken.
Dat is nu ondenkbaar lijkt me (hoop ik!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:55

Ondenkbaar in welke zin?
Als je ouders er niet bovenop zitten dan gebeurt gewoon nog steeds hetzelfde. Dan hoor je gewoon bij de groep die niet presteert op school en een slecht cito advies krijgt.

Gelukkig weten nu meer ouders zich te informeren, maar zeker niet alle.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:57

Ik heb geen behoefte aan de discussie over vaccinaties, gezien de hele dikke lading met een enorme gecultiveerde bias die daar op ligt. En ik ben gewoon heel blij dat er vaccinaties zijn, vind het een hele goede uitvinding. Alleen vind ik dat het stinkt hoe je geen enkele kritische noot lijkt te mogen hebben omdat daar dan zo extreem allergisch op gereageerd wordt.... het mag er niet zijn. Moet met de grond gelijk en volkomen belachelijk gemaakt worden. Dat vind ik een red flag.

Ik vind het een goede zaak dat bij een gedegen onderzoek naar autisme en allerlei aandoeningen NIETS uitgesloten wordt. Dat ook vaccinaties op de tafel liggen lijkt me niet meer dan fair :) En ik vind het bizar dat mensen 1 specifieke factor bij voorbaat al uit willen sluiten. Wel een goed staaltje volksmanipulatie, dat wel.....

Maar daarom vind ik het ook niet per-sé een probleem als een dergelijk onderzoek geleid wordt door iemand die vaccinaties ook ziet als een mogelijke factor. Lijkt me in ieder geval beter dan iemand die bij voorbaat al de bias heeft dat dat het niet kan (mag...) zijn.

En ik vind het wel netjes dat zo'n RFK dan aangeeft wat ze allemaal gaan onderzoeken, en daar ook bvb. de invloed van echo's bij benoemt. Aangeeft dat hij niet denkt dat dat er iets mee te maken heeft, maar ze dat toch gaan onderzoeken net zoals -tig andere componenten waarvan je wel of niet verwacht dat die misschien hun aandeel hebben. Dat lijkt mij wel de juiste manier :j

Of het daadwerkelijk een gedegen onderzoek zal worden, dat is een tweede.... gezien hoe de laatste tijd heel veel onderzoek gestopt wordt en hoe alles van enig fatsoen afgebroken wordt mag je daar veel vraagtekens bij hebben -O-

Maar ik ben wel benieuwd wat er uit komt. En wat daar de gevolgen van gaan zijn. En wat dan over X jaar weer blijkt hierbij wel of niet goed gegaan te zijn....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:01

Het is populistisch gewauwel wat hij doet: 5 maanden en geen budget, duizenden onderzoekers over de wereld….sure…
Waarschijnlijk doet hij een AI promt, laat dat publiceren, zet een wappie bij de FDA neer en hij heeft wat hij wil.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:03

Mungbean schreef:
Ondenkbaar in welke zin?
Als je ouders er niet bovenop zitten dan gebeurt gewoon nog steeds hetzelfde. Dan hoor je gewoon bij de groep die niet presteert op school en een slecht cito advies krijgt.

Ik zou verwachten dat de begeleiding voor gezinnen waarin zoiets is voorgevallen beter zou zijn en dat scholen mensen rond hebben lopen die verschil kunnen maken tussen 'gewoon een laag IQ' en een (oplosbare) achterstand door medische voorgeschiedenis.

Maar misschien ben ik hierin ook naïef. Ik ben niet meer op een school geweest sinds ik er zelf op 1 zat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:04

Het is in ieder geval aangetoond dat autisme voor 80% erfelijk is. Net als andere hersenaandoeningen zoals adhd. Ik heb het genoegen dat zowel adhd als autisme in de familie rondwaren dus voor mij is dat wel duidelijk :D. Die aandoeningen komen in enorm veel variaties voor. En wat QIM zegt is inderdaad ook mogelijk, een koortsstuip bewustzijnsverlies flinke hersenschudding in je jeugd, kan allemaal schade geven en meespelen.

Maar wat ik wel weet is dat grote vaccinatieprogramma's veel baby- en kindersterfte in de EU en ook in 3e wereldlanden heeft voorkomen. Wat Trump nu doet met de hiv medicatie daar is misdadig.
Dat er incidenteel bij vaccineren wat misgaat doet daar niet aan af.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:07

Hannanas: Ik vind het niet schijnheilig.
Ergens moet een begin gemaakt worden en hopelijk is dat een aanloop naar het aanpakken van andere slechte omstandigheden.
Het feit dat dit nu zo in het nieuws komt is voornamelijk omdat het nu om inwoners van een NAVO-land gaat, die naar zo'n hel worden gestuurd.
We hebben als EU/NAVO weinig invloed op landen die daar niet onder vallen, maar nu lijken we oprecht iets te kunnen doen als we hard genoeg blijven vechten.
Daarnaast gaat dit topic over de handelingen van Trump, dus is het niet zo gek dat andere gevangenissen hier niet worden besproken.

Pmarena: Ah jammer, ik was oprecht wel benieuwd namelijk.
Ik vind zulke onderzoeken ook prima, maar dan onafhankelijk en onbevooroordeeld uitgevoerd.
Niet door iemand die beweerd dat autisme o.a door vaccinaties wordt veroorzaakt, dan is het al niet meer neutraal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:08

pmarena schreef:
Ik heb geen behoefte aan de discussie over vaccinaties, gezien de hele dikke lading met een enorme gecultiveerde bias die daar op ligt. En ik ben gewoon heel blij dat er vaccinaties zijn, vind het een hele goede uitvinding. Alleen vind ik dat het stinkt hoe je geen enkele kritische noot lijkt te mogen hebben omdat daar dan zo extreem allergisch op gereageerd wordt.... het mag er niet zijn. Moet met de grond gelijk en volkomen belachelijk gemaakt worden. Dat vind ik een red flag.

Ik vind het een goede zaak dat bij een gedegen onderzoek naar autisme en allerlei aandoeningen NIETS uitgesloten wordt. Dat ook vaccinaties op de tafel liggen lijkt me niet meer dan fair :) En ik vind het bizar dat mensen 1 specifieke factor bij voorbaat al uit willen sluiten. Wel een goed staaltje volksmanipulatie, dat wel.....

Maar daarom vind ik het ook niet per-sé een probleem als een dergelijk onderzoek geleid wordt door iemand die vaccinaties ook ziet als een mogelijke factor. Lijkt me in ieder geval beter dan iemand die bij voorbaat al de bias heeft dat dat het niet kan (mag...) zijn.

En ik vind het wel netjes dat zo'n RFK dan aangeeft wat ze allemaal gaan onderzoeken, en daar ook bvb. de invloed van echo's bij benoemt. Aangeeft dat hij niet denkt dat dat er iets mee te maken heeft, maar ze dat toch gaan onderzoeken net zoals -tig andere componenten waarvan je wel of niet verwacht dat die misschien hun aandeel hebben. Dat lijkt mij wel de juiste manier :j

Of het daadwerkelijk een gedegen onderzoek zal worden, dat is een tweede.... gezien hoe de laatste tijd heel veel onderzoek gestopt wordt en hoe alles van enig fatsoen afgebroken wordt mag je daar veel vraagtekens bij hebben -O-

Maar ik ben wel benieuwd wat er uit komt. En wat daar de gevolgen van gaan zijn. En wat dan over X jaar weer blijkt hierbij wel of niet goed gegaan te zijn....

Laat nu net autisme zeer diep onderzocht zijn en in onderzoek zijn. Daarmee haal je voor mij de basis onder je post uit. En RFK heeft geen goede reputatie, zacht en vriendelijk gezegd. Uit eigen ervaring weet ik wat dit soort denkbeelden doet met gezinnen waar autisme voorkomt. Vandaar dat ik erop reageer. Kritiek op vaccineren of vraagtekens vind ik prima maar wel onderbouwd en na al die jaren onderzoek waarbij autisme en vaccinaties niets met elkaar te maken blijkt te hebben is het ook onderhand tijd om daar eens een keer mee te stoppen . Ik ben al vaker dit soort posts tegen gekomen van je pmarena als het om vaccineren gaat en ik blijf er tegen in gaan ondersteund via links die het tegendeel beweren vanuit solide organisaties gebaseerd op ervaringen en wetenschappelijk onderzoek.
Dus kom maar met echt wetenschappelijke links die dit verhaal ondersteunen. Van mij mag iedereen alles beweren als het klopt. Eens dus met Polar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-04-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:10

Mungbean schreef:
Het is populistisch gewauwel wat hij doet: 5 maanden en geen budget, duizenden onderzoekers over de wereld….sure…
Waarschijnlijk doet hij een AI promt, laat dat publiceren, zet een wappie bij de FDA neer en hij heeft wat hij wil.

Die kans bestaat :j

Hij had het al over AI in die speech. Dat ze met behulp van AI op een rijtje willen zetten welke overlap er is qua factoren. Dat AI dat veel sneller kan. En an sich lijkt het me ook wel dat dat heel handig kan zijn inderdaad.

Maar dan vraag ik me al af...gaan alle ouders van kinderen met (gediagnosticeerd) autisme dan enorme vragenlijsten krijgen, tot aan welke tandpasta ze gebruikten aan toe...? :=

Wat hij vertelt wat hij wil doen, echt werk maken van het vinden van de zaken die het meeste invloed lijken te hebben, vind ik heel goed klinken :j Maar of het daadwerkelijk een eerlijk gedegen onderzoek wordt....tja. In deze Trump regering mag (moet) je daar zo je twijfels over hebben -O-

Maar wie weet komt er iets uit waar we wat verder mee kunnen. Hoe we de laatste decennia de hele aarde hebben laten vervuilen tot onze pasgeboren babies aan toe en hoe we daar nog steeds veel te weinig aan doen..... er moeten dingen drastisch veranderen.

Deze regering gaat dat helaas niet doen. Maar hopelijk kunnen we op hun puinhoop wel iets nieuws bouwen, als alles dan toch weer hersteld moet worden :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:20

Tja , RFK die in zijn toespraak zegt dat autisten nooit iets kunnen, bijna zwaar gehandicapt en dom zijn. Enkele voorbeelden van autisten : Musk, Mozart , Einstein en nog een heel rijtje.
Wist trouwens niet dat er ten tijde van Mozart en Einstein al vaccins waren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:28

Nah, dat soort dingen vind ik dus zo flauw, dat er altijd dat stukje "belachelijk maken" direct moet zijn.

Hij had het over zo'n 25% autisten die "zwaar" zijn zeg maar. Die niet zelfstandig zijn. Nooit leren praten. Nooit zindelijk worden en dat soort dingen. Het is niet meer dan logisch dat hij op die mensen doelt als hij dat soort dingen zegt.

Hij is heus niet compleet achterlijk hoor, weet ook wel dat het stikt van de hoog functionerende mensen met een autistisch labeltje. En hij zegt helemaal niet dat elke autist komt door een verkeerd gevallen vaccin. Maar alleen dat hij vindt dat het niet voldoende (zonder bias) onderzocht is. En dat er -tig mogelijke bijdragende factoren kunnen zijn. En dat is imo ook gewoon zo :j

Maar dat bedoel ik dus, het moet altijd zo afgefakkeld worden als iemand iets bespreekbaar probeert te maken. Zo flauw vind ik dat. Er is zàt terecht op te merken over RFK. Dingen erbij verzinnen is echt niet nodig.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-04-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:29

Mungbean schreef:
Ondenkbaar in welke zin?

En op die manier bestaat er een grote kansenongelijkheid omdat sommige ouders niet mondig zijn. Tref je het dan ook nog niet met de leraren dan krijg je dit soort dingen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:33

Is dit niet gewoon een volgende stap in het creëren van het perfecte Amerikaanse ras? Ik kan het niet helpen om bij bijna elke stap in een bepaalde richting de overeenkomsten te zien met de richting naar wo2 en wat daar allemaal in gebeurde.
Hoe kijken jullie daarnaar?